УРОК 26 Tема: Ґрунти рідного краю Мета: продовжувати формувати в учнів поняття ґрунт; ознайомити із видами ґрунтів, їх властивостями та із значенням ґрунту в природі і житті людини; виховувати дбайливе ставлення до природи. Обладнання: таблиці, ґрунт, склянка з водою, схеми. ХІД УРОКУ I. Бюро погоди — Хто бажає виконати роль синоптика? (Учень розповідає за схемою, що висить на дошці.) 1) Дата. 2) Пора року. 3) Температура повітря. 4) Стан неба. 5) Опади. 6) Вітер. — Давайте підсумуємо: від чого залежать зміни в природі? II. Перевірка домашнього завдання Фронтальне опитування. — Що таке корисні копалини? — Які ви знаєте корисні копалини? — Хто такі геологи? Чим вони займаються? — Якими способами добувають корисні копалини? — Назвати горючі корисні копалини. Чому їх так називають? — Як утворився торф? III. Актуалізація опорних знань учнів — Пригадайте, які умови потрібні для життя рослин? — Який ґрунт є родючим? IV. Мотивація навчальної діяльності — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про ґрунти рідного краю. У. сприймання та усвідомлення нового матеріалу 1. Розповідь учителя. — Ґрунт можна порівнювати із тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. А без цієї плівки не було б ні суші, ні рослин, ні тварин, ні людини. Чому? Уявіть собі, що ґрунту раптом не стало. Зникнуть рослини і тварини. А отже, не зможуть жити на землі і люди. Ось чому говорять, що ґрунт дорожчий за золото. Без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту — ні. Ґрунти — це земельні ресурси України, складова частина її продуктивних сил, основне джерело національного багатства. Ґрунт є особливим природним витвором, він виник у результаті взаємодії неживої та живої природи. Головна властивість ґрунту — родючість, тобто здатність забезпечувати рослини необхідними мінеральними солями і вологою. Визначає родючість ґрунту органічна речовина — перегній, що утворюється в результаті неповного розкладу бактеріями та грибами відмерлих рослинних решток. Ґрунти України є дуже різноманітними. Їх існує близько 1000 видів, тому що вони утворились у різних природних умовах. Ви спостерігали в природі, що ґрунт має неоднаковий колір. Колір ґрунту залежить від кількості в ньому піску і глини. Чим більше в ґрунті піску, тим колір його світліший. Якщо вміст в ґрунті піску перевищує 90 %, то такий ґрунт називають піщаним, а той, що містить понад 40 % глини, — глинистим. У піщаному ґрунті мало повітря. Він швидко пропускає воду, але погано її зберігає. Коли багато вологи, то глинистий ґрунт стає в’язким, а після висихання — твердим і щільним. Ґрунт чорного кольору — чорнозем. У ньому багато перегною. Чорнозем пропускає воду і повітря, зберігає вологу. 2. Проведення дослідів, щоб дізнатись, які ґрунти є в нашій місцевості (підручник, план на С. 151). Запис ознак ґрунту у таблицю. Колір ґрунту Кількість повітря Як пропускає воду Назва ґрунту 3. Фізкультхвилинка. 4. Родючість ґрунту. — Верхній родючій шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Порахуйте, скільки ж потрібно років, щоб утворився ґрунт такої товщини. Якщо невміло або недбало господарювати, то родючий ґрунт може загинути швидко і безповоротно. Щоб родив багатий ґрунт, його необхідно добре обробляти. У пухкий ґрунт добре проникають повітря та вода. Малородючі ґрунти удобрюють торфом, перегноєм, мінеральними добривами. Удобрення потребує і чорнозем, бо рослини для росту і розвитку забирають із нього безліч поживних речовин. У нас на Хмельниччині переважають чорноземні ґрунти. Вони дають гарні урожаї зернових культур та цукрового буряка. VI. Закріплення вивченого матеріалу Робота з підручником. 1. Читання статті «Ґрунти в рідному краї» (С. 150). 2. Бесіда за змістом запитань до тексту (С. 151). VII. Узагальнення та систематизація знань По вертикалі: 1) Одна із складових частин ґрунту. (Пісок) 2) Верхній шар землі, на якому зростають рослини. (Ґрунт) 3) Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є... (глина). 4) Що ви виявите у ґрунті, коли кинете його грудочку в складку з водою? (Повітря) По горизонталі: 1) Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. (Перегній) 5) Рідина, що входить до складу ґрунту. (Вода) 6) Головна ознака ґрунту. (Родючість) VIII. Підсумок уроку IX. Домашнє завдання Прочитати статтю «Ґрунти в рідному краї» (С. 150), виконати практичні завдання (С. 151). Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2945 | |
Передача відкритого простору. Практична робота «Різнобарвні будинки» |
Елементарні уявлення про духовну складову здоров'я. Різні вияви краси пов... |
«І вкрились луки цвітом, вітаючись із літом». Урок позакласного читання |
Лікарські рослини |
Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю |
Всього коментарів: 0 | |