УРОК 22 Tема: Охорона природи в Україні. Контроль навчальних досягнень Мета: ознайомити дітей із природними багатствами України; формувати поняття заповідник; навчати охороняти природу рідного краю; розвивати уяву дітей про навколишній світ; розвивати пам’ять, мовлення, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи та почуття патріотизму. Обладнання: ілюстрації, плакати, фізична карта України. ХІД УРОКУ I. Організація класу Учитель Батьківщини рідні сади Нахилились до води. Кожна гілка у сонці, у теплі Щедро пахне соками землі. Батьківщини рідні гаї Кличуть в серце затінки свої, Зупинись і слухай солов’я, І відчуй, що це землі твоя. (М. Сингаївський) II. Актуалізація опорних знань Робота в групах. 1. Щедра, багата, різноманітна природа України (розповідають учні 1 групи). 2. Краса України в поетичному слові. Вірші, прислів’я, оповідання, пісні (розповідають учні 2 групи). III. Повідомлення мети і завдань уроку ІV Вивчення нового матеріалу На дошці прикріплена квітка-семиквітка. Кожна пелюстка — це відповідне завдання до ходу уроку. Розцвітай, чарівна Квітко, Всіма барвами сіяй, Розкажи, чарівно Квітко, Чим багатий рідний край. Чим багатий, чим він щедрий, Розкажи не тільки це, А ще як охороняєм Ми його і бережем. Діти зривають пелюстки за годинниковою стрілкою. Перша пелюстка (1 група) Що завдає значної шкоди довкіллю? Учні складають за прочитаним у підручнику опорну схему. Друга пелюстка (2 група) Розповісти про закони і програми, що спрямовані на охорону і збереження природи України, та розробити свою програму охорони природи. Третя пелюстка — для вчителя Навчити розрізняти, що таке національний природний парк, заказник, заповідник. Фізкультхвилинка Четверта пелюстка (1 група) Міжнародна Червона книга. З якою метою було створено цю книгу? П’ята пелюстка (2 група) Червона книга України. Розповісти про чорні та зелені сторінки цієї книги. Чому вони мають таку назву? Шоста і сьома пелюстки. (Завдання виконати одночасно в двох групах.) Назвати найбільше заповідників, національних парків України. Розповісти про найдавніший заповідник — Асканія-Нова — у нашій країні, а також — про наймолодший — Медобори. Учитель Я зірвав квітку — і вона загинула, Я спіймав метелика — і він помер У мене на долоні. І тоді я зрозумів, Що торкнутися краси можна тільки серцем. — Ось чому нам всім потрібно навчитися жити в мирі та злагоді із природою. V. Узагальнення та систематизація знань 1. Хвилинка-цікавинка (розгляд ілюстрацій). Рослини, що занесені до Червоної книги: 1) дерева — береза Клокова, береза темна; 2) кущі — бруслина карликова, вовчі ягоди пахучі, таволга польська; 3) трав’янисті рослини — анемона розлога, беладона звичайна, зозулині черевички справжні, ковила волосиста, ковила периста, лілія лісова, любка дволиста, молочай волинський тощо. Тварини, які занесені до Червоної книги: 4) комахи — шовкопряди березовий та кульбабовий, бражник дубовий, мертва голова та Прозерпіна, Аполлон, махаон і т. д.; 5) риби — стерлядь, марена звичайна, вирезуб, рибець малий; 6) плазуни — полоз лісовий, мідянка; 7) птахи — лелека чорний, лебідь-шипун, беркут, змієїд, шуліка рудий, орел-карлик, орлан-білохвіст, балабан, скопа, пугач; 8) звірі — кутора мала, підковоніс малий, пічниця триколірна, широ-ковух європейський, сліпак подільський, перегузня, горностай, тхір степовий, видра річкова, борсук, кріт лісовий. 2. Робота з підручником. 3. Робота в зошитах із друкованою основою. 4. Тестування за темою. 1) В якій природній зоні знаходиться заповідник Асканія-Нова? а) У Карпатах; б) на Поліссі; в) у степовій зоні. 2) Яка тварина потребує охорони? а) Заєць; б) зубр; в) лисиця. 3) Яка рослина занесена до Червоної книги? а) Підсніжник; б) барвінок; в) кульбаба. VI. Підсумок уроку — Що нового ви почули на уроці? — Що станеться, якщо природу не охороняти? VII. Домашнє завдання Підготувати розповідь про особисту участь в охороні природи. додаток ТЕСТИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗА РОЗДІЛОМ «НАША БАТЬКІВЩИНА — УКРАЇНА» 1. Україна — це: а) незалежна самостійна держава; б) область; в) край. 2. Україна знаходиться на материку: а) Австралія; б) Євразія; в) Африка. 3. За площею Україна у Європі: а) найменша; б) найбільша; в) середня. 4. Україна межує з державами: а) п’ятьма; б) сімома; в) десятьма. 5. Протяжність усього кордону України: а) 7 640 км; б) 7 641 км; в) 7 643 км. 6. На території України знаходяться височини: а) Волинська, Подільська; б) Волинська, Подільська, Придніпровська; в) Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. 7. Ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами: а) яри; б) гори; в) балки. 8. На території України є гори: а) Альпійські; б) Карпатські та Кримські; в) Кавказькі. 9. Найвищими вершинами Українських гір є: а) Тиса; б) Говерла і Роман-Кош; в) Синевір. 10. Найбільшою рікою України є: а) Дніпро; б) Десна; в) Дністер. 11. Дніпро бере початок на території: а б в 12 а б в 13 а б в 14 а б в 15 а б в 16 а б в 17 а б в 18 а б в 19 а б в 20 а б в 21 а б в України; Росії; Білорусі. До великих річок України належать: Волга; Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець; Псел, Ворскла. На території України є близько: 30 тисяч озер; 20 тисяч озер; 5 тисяч озер. Найбагатшою на озера низовиною є: Придніпровська; Поліська; Причорноморська. Знаменитими озерами України є: Сиваш і Чорне; Світязь, Синевір, Кагул, Ялпуг, Сиваш; Світязь і Кагул. Частина океану, що врізається в сушу — це: озеро; море; болото. На території України є моря: Охотське та Біле; Каспійське та Азовське; Чорне та Азовське. Зона мішаних лісів займає: західну частину; північну частину; східну частину. На території природної зони мішаних лісів заходиться водосховище: Київське; Хмельницьке; Миколаївське. У зоні мішаних лісів переважає: хвойне дерево — сосна звичайна і листяне — дуб звичайний; ялиця та ясен; дика яблуня. У зоні мішаних лісів водяться травоїдні тварини: зубр, лось, олень, козуля; вовк, лисиця; тхір, куниця. 22. У зоні мішаних лісів створені заповідники: а) Поліський; б) Медобори; в) Асканія-Нова. 23. Територія, на якій чергуються ділянки лісу і степу, називаються зоною: а) степу; б) лісостепу; в) лісу. 24. Степова зона має найродючіший ґрунт: а) глина; б) чорнозем; в) пісок. 25. У степовій зоні тваринний світ: а) багатий; б) середній; в) бідний. 26. У степовій зоні знаходиться найдавніший заповідник: а) Луганський; б) Асканія-Нова; в) Медобори. 27. Смуга суші завширшки від 1 до 12 км між Кримськими горами і Чорним морем — це: а) Південний берег Криму; б) Північний берег Криму; в) Східний берег Криму. 28. Рослинний і тваринний світ Південного берега Криму: а) дуже різноманітний; б) бідний; в) дуже бідний. 29. Для збереження та охорони природи Південного берега Криму створено заповідники: а) Подільський; б) Карадазький і мис Мартьян. 30. Щоб зберегти природу Карпат, створені заповідники: а) Карпатський і Горгани; б) Медобори; в) Поліський. 31. Для збереження Кримських гір створені заповідники: а) Кримський та Ялтинський; б) Подільський; в) Луганський. 32. В Україні, крім українців, живуть понад: а) 20 інших народів; б) 50 інших народів; в) 100 інших народів. 33. В Україні є... областей: а) 20; б) 10; в) 24. 34. Чисельність народу України: а) близько 28 мільйонів; б) близько 50 мільйонів; в) близько 47 мільйонів. 35. Природа в Україні є: а) багатою та різноманітною; б) бідною; в) ніякою. 36. Значної шкоди довкіллю завдає: а) насадження лісів; б) раціональне використання природних багатств; в) недбайливе видобування корисних копалин, вирубування лісів. 37. Вирубування лісів спричиняє: а) ями; б) глибокі котловини; в) вивітрювання ґрунту, його зсуви в горах, утворення ярів та боліт. 38. В Азовське і Чорне моря потрапляє: а) чиста вода; б) нафта, бензин, отруйні речовини, побутові відходи; в) питна вода. 39. Від чого гинуть рослини і тварини водойм? а) Від переохолодження; б) від отруйних речовин; в) від переїдання. 40. Непоправної шкоди всій природі України завдала: а) Чорнобильська АЕС; б) Хмельницька АЕС. 41. У нашій країні прийнята низка: а) документів; б) методів і форм; в) законів і програм. 42. В якому році створений Міжнародних союз охорони природи? а) У 1950; б) у 1948; в) у 1960. 43. В якому році вперше була видана Міжнародна Червона книга? а) У 2000; б) у 1900; в) у 2001. 44. Як називається міжнародна організація, яка бореться за збереження лісів, океанів, рослин і тварин на Землі? а) Спілка; б) Гренпіс; в) партія зелених. 45. В якому році була видана Червона книга України? а) У 1990; б) у 1980; в) у 1970. 46. Велика територія, на якій охорона природи поєднується із відпочинком людей і залученням їх до екологічного навчання, називається: а) лісопарк; б) аквапарк; в) національний природний парк. 47. Відомі такі природні парки України: а) Чорноморський; б) Карпатський, Швацький, Азово-Сиваський, Синевір; в) Поліський. 48. Територія, на якій охороняється природний об’єкт, називається: а) парк; б) заказник; в) лугопарк. 49. Територія, на якій забороняється господарська діяльність людей, а також здійснюється робота зі збільшення кількості тварин, вирощуються різноманітні рослини, називається: а) національний парк; б) заповідник; в) заказник. 50. У різних куточках України заповідників є: а) 15; б) 13; в) 20. 51. Який найдавніший заповідник є на Україні? а) Луганський; б) Асканія-Нова; в) Поліський. 52. Наймолодшим заповідником України є: а) Канівський; б) Медобори; в) Дунайські плавні. 53. У Червоній книзі, крім червоних сторінок, є: а) жовті; б) білі; в) чорні та зелені. 54. Рослини і тварини, яким загрожує зникнення, заносять у: а) Червону книгу; б) енциклопедію; в) книгу Гіннеса. 55. До Червоної книги заносять тварин: а) із гарним хутром; б) які виводять велике потомство; в) яким загрожує зникнення. 56. Збираючи ягоди, необхідно: а) зривати їх разом із кущем; б) збирати тільки плоди. в) висмикувати рослину із коренем. 57. Зриваючи багато лісових квітів, ми: а) збагачуємо природу; б) знищуємо природу. 58. Шкідливі відходи виробництва потрібно: а) закопувати у землю; б) зберігати у спеціальних сховищах; в) скидати у водойми. 59. Природні ресурси: а) обмежені; б) нескінченні; в) постійно відновлюються. 60. Яке висловлювання ви вважаєте правильним? а) «Людина — цар природи»; б) «Людина — розумний господар природи»; в) «Охороняти природу — означає охороняти Батьківщину». 61. Охорона природи — це., раціональне. і. природних. Природа і. нерозривно пов’язані між собою. Слова для довідки: багатство, збереження, відтворення, використання, людина. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2179 | |
Правила поведінки у громадських місцях |
Аплікація з вирізаних форм за допомогою шаблону. Копіювання зображень за допо... |
А. Качан «Загадки», «Білі мухи налетіли». С. Жупани «Підкажи словечко». Г. Ма... |
Передача відкритого простору. Практична робота «Різнобарвні будинки» |
Комбінована аплікація. Послідовність дій під час виготовлення комбінованої ап... |
Всього коментарів: 0 | |