УРОК 21 Tема: Населення України. Охорона природи в Україні Мета: дати загальне уявлення про населення України, його національний склад, про територіально-адміністративний поділ держави; ознайомити дітей із природними багатствами України; формувати поняття заповідник; навчити охороняти природу рідного краю; розвивати уяву дітей щодо навколишнього світу; розвивати пам’ять, мовлення, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи та почуття патріотизму. Обладнання: ілюстрації, плакати, діафільм «Охорона природи», фізична карта України. Хід уроку I. Перевірка домашнього завдання 1. Фронтальне опитування. — Які групи тварин живуть у Кримських горах? — Чому тваринний світ Кримських гір є різноманітним? — Назвати рідкісних тварин. — Як змінюються ліси від підніжжя до вершин в Кримських і Карпатських горах? У чому полягає відмінність між ними? — Чому в Кримських горах не ростуть ялини і смереки? — Які подібні тварини водяться в Кримських і Карпатських горах? 2. Самостійна робота в зошитах (С. 50). II. Актуалізація опорних знань — На якому материку знаходиться Україна? — З якими державами вона межує? III. Повідомлення теми і завдань уроку — Сьогоднішня тема уроку звучатиме так: «Населення України. Охорона природи в України». IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу 1. Розповідь учителя. — Ми живемо у самостійній незалежній державі — Україні. За своїми розмірами Україна є більшою за такі держави, як: Англія, Австрія, Бельгія, Голландія, Данія, Португалія і Швейцарія, разом узяті. За чисельністю населення вона посідає п’яте місце в Європі після Німеччини, Італії, Великобританії, Франції та двадцять четверте місце у світі. В Україні живе близько 48 млн осіб. Населення українських земель у княжу добу було нечисленним. Наприкінці ХІІІ ст. на землях України проживало близько 2 млн чоловік. За часів Б. Хмельницького населення України становило понад 5 млн осіб. На початок 2001 року в країні налічувалося 49,3 млн жителів. Сучасне населення України є досить різноманітним за етнічним складом. На території країни живуть представники 110 національностей. Крім українців, значну частину становлять інші східнослов’янські народи (росіяни, білоруси). Українці — корінне населення країни, що за чисельністю є одним із найбільших народів Європи. Українці рівномірно розселені по всій території країни (крім республіки Крим і деяких промислових районів півдня та сходу). Уся територія України поділена на 24 області та містить у собі республіку Крим. В Україні нараховується 451 місто. Найбільше їх у східних областях України, найменше — у південних та північних областях. У дев’яти найбільших містах України проживає більше третини міського населення. Це — міста-мільйонери (Київ, Харків, Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса) і дуже великі міста (Львів, Запоріжжя, Кривий Ріг, Маріуполь). Міста будували там, де є родовища корисних копалин, залізна або шосейна дорога. — Чим займаються люди в містах? — Найпоширенішими населеними пунктами в Україні є села, яких майже 29 тисяч. На населеність, розміщення та особливості забудови сіл значною мірою впливали природні умови. Маленькі села переважають на Поліссі. У степах розміщені одновулицеві села, що є витягнутими вздовж річкових долин. У Карпатах поширені хутори, що складаються із розкиданих на значній площі жител. — Чим займаються люди в селі? 2. Робота з фізичною картою України, картою природних зон і контурними картами. — Якими умовними позначками позначають міста? — Чому ці знаки є різними за розмірами? — Позначте на контурній карті усі обласні центри, столицю Республіки Крим. — Розгляньте карту природних зон. Які обласні центри знаходяться в кожній із природних зон? 3. Продовження розповіді вчителя. — Природа України є щедрою, багатою та різноманітною. М’який, помірний клімат, родючі ґрунти, значна кількість водних джерел створюють умови для зростання лісової, лугової та степової рослинності. На півночі країни, а також у гірських районах Карпат, Криму зростають хвойні, мішані та листяні ліси, що поступово переходять у широку смугу острівних лісів лісостепу. Ще південніше, у приморських районах, розкинулася рівнинна степова зона, що нині є майже повністю переораною. Бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського виробництв, будівництво міст, селищ, розширення мережі залізничних та автомобільних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель — все це призвело до значних змін у природі (ландшафту), вплинуло на екологічну рівновагу, видовий і кількісний склад флори та фауни. За останні десятиріччя помітно звузилися території, що зайняті природною рослинністю, збідніла флора більшості регіонів країни, зменшилася кількість багатьох видів рослин, а деякі з них повністю зникли з поверхні Землі. У зв’язку із цим у наш час — час технічного прогресу — особливого значення набуває охорона рослинного і тваринного світу. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС, внаслідок якої забруднилося навколишнє середовище, а це негативно позначилося на флорі та фауні нашої країни. Із метою охорони і збереження тих видів рослин і тварин, які зникають, ще у 1948 році на Міжнародному симпозіумі охорони природи (МСОН) була створена постійна комісія із питань їх охорони. А вже наступного року була створена Міжнародна Червона книга, в якій описані види рослин і тварин планети, яким загрожує небезпека повного зникнення. У 1980 році була видана Червона книга України. Рослини і тварини, що занесені до Червоної книги, охороняються законом. Держава піклується про охорону природи, на цю справу виділяються величезні кошти. Створюються заповідники, заказники, в яких охороняються рідкісні тварини і рослини. Зараз в Україні нараховуються 13 заповідників, 2 національні парки, 4 заповідно-мисливських господарства, понад 1500 державних заказників та близько 4000 заповідних об’єктів: урочищ, пам’яток природи, парків тощо. Метою створення заповідників є збереження в природному стані типових або унікальних для даної місцевості природних комплексів, вивчення природного ходу процесів та явищ, що в них відбуваються. У заповідниках здійснюється значна наукова робота. Все, що знаходиться на території заповідника, — земля, її надра, водні простори, живі організми — вилучається із господарської діяльності і передається у безтермінове користування заповіднику. Найдавнішим у країні є державний заповідник — Асканія-Нова (Херсонська область, 1921 рік). Наймолодшим заповідником є Медобори, що створений у 1990 році. Він розташований у Тернопільській області (це, переважно, урочища Кременецьких гір та гори Медобори). Основна територія масиву є вкритою лісами (98 %), а решта — лугові та степові ділянки, розсипи вапняків. Заповідник багатий на тваринний світ та археологічні пам’ятки. Крім того, ще є такі заповідники, як: 1) Дунайські плавні (Одеська область); 2) Карадазький ДЗ (схід Південного берега Криму); 3) Канівський ДЗ (Черкаська область); 4) Карпатський ДЗ (Закарпатська область); 5) Луганський ДЗ (Луганська область); 6) Мис Мартьян (Крим, білям. Ялта); 7) Поліський ДЗ (Житомирська область); 8) ДЗ Розточчя (Львівська область); 9) Український державний степовий заповідник (Запорізька та Сумська області); 10) Чорноморський ДЗ (Херсонська та Миколаївська області); 11) Ялтинський державний гірсько-лісовий заповідник (Кримські гори). На території Тернопільської області знаходиться 95 видів вищих рослин, і проживає 39 видів тварин, які занесені до Червоної книги нашої країни. 4. Хвилинка-цікавинка (розгляд ілюстрацій). Рослини, що занесені до Червоної книги: 1) дерева — береза Клокова, береза темна; 2) кущі — бруслина карликова, вовчі ягоди пахучі, зіновіть біла, клокич-ка периста, таволга польська; 3) трав’янисті рослини — анемона розлога, беладона звичайна, відкатник татарниколистий, зозулині черевички справжні, ковила волосиста, ковила периста, лілія лісова, лунарія оживаюча, любка дволиста, молочай волинський, росичка англійська, сон великий, сон-цецвіт сивий, цибуля ведмежа, ясенець білий тощо. Тварини, які занесені до Червоної книги: 1) комахи — шовкопряди березовий та кульбабовий, бражник дубовий, мертва голова та Прозерпіна, Аполлон, махаон і т. д.; 2) риби — стерлядь, марена звичайна, вирезуб, рибець малий; 3) плазуни — полоз лісовий, мідянка; 4) птахи — лелека чорний, лебідь-шипун, беркут, змієїд, шуліка рудий, орел-карлик, орлан-білохвіст, балабан, скопа, пугач; 5) звірі — кутора мала, підковоніс малий, пічниця триколірна, широ-ковух європейський, сліпак подільський, перегузня, горностай, тхір степовий, видра річкова, борсук, кріт лісовий. V. Осмислення учнями знань 1. Робота з підручником. Читання статей «Населення України», «Охорона природи в Україні». 2. Відповіді на запитання. — Хто становить більшість народу України? — Які ще національності входять до складу народу України? — Скільки областей є в Україні? Яка республіка входить до складу нашої держави? — Як наша держава піклується про охорону природи в Україні? — Яка небезпека загрожує природі? — Для чого створена Червона книга? — Що таке національний природний парк? — Для чого створюють заказники? — Чим заповідник відрізняється від національного природного парку? — Що станеться, якщо природу не охороняти? 3. Робота в зошитах із друкованою основою (С. 45—46, завдання 1—9). VI. Узагальнення та систематизація знань 1. Розповіді 2—3 учнів про особисту участь в охороні природи. 2. Бесіда. — Що нового ви почули на уроці? — Що станеться, якщо природу не будуть охороняти? VII. Домашнє завдання Прочитати в підручнику статті «Населення України», «Охорона природи в Україні». Позначити на контурній карті заповідники. Творче завдання: підготувати свою програму збереження природи в Україні. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3218 | |
У царстві тварин |
А. Качан «Загадки», «Білі мухи налетіли». С. Жупани «Підкажи словечко». Г. Ма... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 22 |
Ми — українці |
Свійські тварини рідного краю |
Всього коментарів: 0 | |