УРОК 4 Tема: Нагрівання поверхні Землі сонячними променями Мета: ознайомити учнів із тепловими поясами Землі та причиною їх виникнення; розвивати науковий світогляд; виховувати інтерес до наукових знань. Обладнання: глобус, телурій, схема теплових поясів Землі. ХІД УРОКУ I. Організація класу II. Перевірка домашнього завдання 1. Фронтальне опитування. — Якою є причина зміни дня і ночі? А як думали про це люди в давнину? — Чому на Землі відбувається зміна пір року? — Коли під час руху Землі навколо Сонця в Північній півкулі настає літо, а коли — зима? 2. Групова робота. 1 група. Продемонструвати дослід зміни дня і ночі з глобусом і електролампою. Пояснити це явище. 2 група. За допомогою таблиці пояснити, як відбувається зміна пір року. 3 група. Поміркуйте, чи відрізнялися б пори року Північної та Південної півкуль Землі, якби її уявна вісь не була нахилена? Поясніть свою думку. III. Актуалізація опорних знань — Що є джерелом енергії, що несе на Землю світло і тепло? — Як змінюється висота Сонця на небосхилі у різні пори року? — Чи однаково освітлюються Північна і Південна півкулі? — Ось сьогодні ми з вами дізнаємося, як нагрівається поверхня Землі сонячними променями. IV. Робота над новим матеріалом 1. Розповідь учителя на основі схематичного малюнка теплових поясів Землі (С. 83 підручника). — Вам уже відомо, що Земля має вигляд кулі. Тому на її поверхню потрапляє неоднакова кількість сонячного світла та тепла: біля полюсів менше, на екваторі — більше. Залежно від цього, земну поверхню умовно поділяють на три частини, які називають тепловими поясами Землі. Погляньте на схему. У кожній півкулі ви бачите три теплових пояси: жаркий, помірний, холодний. У жаркому поясі сонячні промені падають на Землю майже весь час прямовисно. Тому ця частина поверхні Землі отримує багато тепла. Тут цілий рік жарко і не буває зими. Замість зими і літа розрізняють сухий період року, коли випадає дуже багато опадів, і дощовий — період злив. Другий тепловий пояс — помірний. На поверхні помірного поясу промені Сонця падають по-різному, залежно від пір року: взимку — косо, а влітку — пряміше. А тому зимового дня земна поверхня нагрівається слабо. У цей час дні є короткими, а ночі — довгими. Влітку ж Сонце піднімається високо над горизонтом, і сонячні промені, що падають на Землю прямовисно, добре нагрівають земну поверхню. Між цими порами року є ще прохолодні — весна і осінь. Коли ж до Сонця більше обернена Північна півкуля, то простір навколо Північного полюса весь час освітлений. Тобто там тривалий час панує полярний день. У цей час на полюсі Сонце не заходить за горизонт протягом шести місяців. Взимку, коли Північна півкуля менше освітлюється і нагрівається Сонцем, Північний полюс тривалий період перебуває в тіні. Там панує довга полярна ніч (теж шість місяців). 2. Практична робота. Дослід із глобусом або телурієм. — Ось посередині стола встановимо електричну лампочку. Навколо неї обнесемо глобус так, щоб напрям нахилу осі був постійним. Що ви помітили? — Правильно. Під час зміни положення глобуса відносно джерела світла краще освітлюється (а відносно Землі і нагрівається) то Північна, то Південна півкулі. Фізкультхвилинка V. Осмислення учнями знань 1. Робота з підручником. Опрацювання статті «Як поверхня Землі нагрівається сонячними променями». 2. Відповіді на запитання. — Скільки є теплових поясів, і як вони називаються? — Чому виникають теплові пояси на Землі? — Чим теплові пояси Землі відрізняються між собою? 3. Робота у зошитах із друкованою основою (С. 20—21). VI. Підсумок уроку — Про що ви сьогодні дізналися на уроці? — Як же змінюється кількість сонячного тепла, яке отримує поверхня Землі, від екватора до полюсів? — В якому тепловому поясі розташована Україна? VII. Домашнє завдання Опрацювати статтю підручника (С. 83—85), відповісти на запитання. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2577 | |
Загадка — цікава розумова задача. Л. Глібов «Котилася тарілочка», «Хто доня?» |
Інформація. Як людина сприймає інформацію |
Місця підвищеної небезпеки у школі |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 16 |
П. Воронько «Липка». В. Сухомлинський «Покинуте кошеня». Г. Могильницька «Баб... |
Всього коментарів: 0 | |