Підсумковий урок з теми: Прикметник
Девіз уроку:
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Хід уроку
І. Організація класу
На уроці підсумковим
Треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Відповіді повні дати.

П. Взаємоперевірка домашнього завдання
Розгадування кросворда
1 О
2 З
3 Н
4 А
5 К
6 А

1. Той, хто доброзичливо, приязно, чуйно ставиться до людей.(Добрий)
2. Не потрібний; без якого можна обійтись. (Зайвий)
3. Який буде згодом, настане пізніше. (Майбутній)
4. Який говорить правду; чесний, справедливий. (Правдивий)
5. Сліпучий, сяючий. (Яскравий)
6. Приємний на смак. (Смачний)

 Прочитайте слово у виділеному стовпчику
 Яка частина мови означає ознаку предмета?
Ш.Повідомлення теми, завдань уроку
Людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший предмет, об’єкт. Тому кожен предмет супроводжує питання який він є? А це означає, що вічним супутником нашого життя є прикметник.
Сьогодні у нас останній урок з теми «Прикметник», ми пригадаємо все те, що вивчили про цю частину мови.
ІV. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
1. «Мозковий штурм»
 На що вказує прикметник?
 На які питання відповідає?
 З якою частиною мови найчастіше зв’язаний у реченні?
 За чим змінюється прикметник?
 Якого роду бувають прикметники?
 Визначте рід прикметника:
швидка допомога, веселе дитя, мужній воїн, зелені ялинки.
 Чому не можна визначити рід в останньому словосполученні?
 В якому числі вживаються прикметники?
 Визначте число:
дужі хлопці, молода дівчина.
 Отже, прикметник – це …

2. Вправа «Мікрофон»
За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використання прикметників у мовленні робить його образним, емоційним, експресивним. Зараз наведіть, будь ласка, приклади цієї частини мови:
 за смаком… (солоний, кислий, гіркий, пекучий, терпкий, …);
 за матеріалом… (дерев’яний, металевий, залізний, шкіряний, резиновий, пластмасовий, …);
 за призначенням… (письмовий, обідній, дитячий, канцелярський, слюсарний, столярний, …);
 за виявом почуттів… (сердитий, похмурий, радісний, веселий, смутний, лагідний).

3. Каліграфічна хвилинка
И В Р І С К
О А О Б Т Л
Ч Л Ф У І Г
 Складіть слова з букв. (Фрукти, овочі.)
 За допомогою яких з’єднань з’єднуються букви у словах?
 Запишіть ці слова. Доберіть прикметники, які характеризують їх за смаком, за кольором, розміром.

V. Робота над новим матеріалом
1. Робота в парах
У багатьох мовах світу прикметників немає взагалі. Їхні функції часто виконують іменники. Ця властивість притаманна амхарській мові – основній мові Ефіопії. А в мовах Східної та Південно-Східної Азії (китайська, в’єтнамська) прикметник неможливо відрізнити від дієслова. Дослідники стверджують, що їхньою мовою простіше сказати «листя зеленіє», ніж «зелене листя».
Це частина мови,
Без неї нам не обійтись,
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне,
Життя – прекрасне і ясне.
То ж, зараз, завдання. Випишіть прикметники разом з іменниками.
 Від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?
Перевірка.

2. Робота в групах
 Які кольорові моря планети знаєте? Запишіть.
 Як напишете назви морів?
 Яке з названих морів омиває береги нашої країни?
Хвилинка-цікавинка
Жовте море у деяких місцях здається жовтим, але не всюди, а тільки там, де в нього впадає річка Хуанхе. Вона наносить у море багато мулу, через що вода у цих місцях каламутно-жовта.
Червоне море буває таким тоді, коли на його поверхню спливають бурувато-червоні водорості.
Чорним море названо з декількох причин: по-перше, за темний відтінок глибин, по-друге, за його характер: воно було більш суворим у порівнянні з тими південними морями, які були відомі стародавнім мореплавцям.
Є різні твердження стосовно того, чому Біле море так названо. Одні вбачають причину у тому, що більшу половину року це море покрито льодом і снігом. Інші переконують, що колір води біліший, бо живе в ньому велика кількість мікроскопічних живих організмів, які розсіюють, але не розкладають сонячне світло.

3. Робота з картками
 Чи задумувалися ви навіщо існують прикметники у мовленні?
Удосконалити текст, щоб зрозуміло було про яку пору року йдеться мова. Визначити рід, число, відмінок прикметників.

Одного________ ранку Івась пішов на прогулянку. Світило ________ сонце. Стиха шуміли ________ дерева. Верба схилила свої ________ коси до ________ води.

Фізкультхвилинка
Раз! Два! Всі присіли.
Потім в гору підлетіли.
Три! Іотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Усі веселі,
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затопотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.

4. Виконання тестових завдань
І варіант
1. Вибери правильну відповідь.
Прикметник називає:
А) Дію предмета;
Б) Назву предмета;
В) Ознаку предмета
2. Від якої частини мови залежить прикметник?
А) Від дієслова;
Б) Від займенника;
В) Від іменника;
3. Серед даних слів вкажи прикметник
А) Весело;
Б) Веселий;
В) Веселитися;
4. Визнач прикметники, протилежні за значенням до
запропонованих
Ця сукня коротка, а та…
А) Довга;
Б) Шовкова;
В) Маленька
5. З поданих слів склади прислів’я. Запиши, підкресли
прикметники.
З, трави, поганої, доброго, буде, не, сіна.
6. Утвори і запиши від іменників по два прикметники, щоб вони
відповідали схемам:

Краса - _______________________________________________
Хмара -_______________________________________________
7. Добери до прикметників синоніми
Великий - …
Веселий - …
Красивий - …
Цінний - …
8. Спиши, розкриваючи дужки. Зазнач відмінок прикметників.
(Своєрідний) оберегом –
З (ранній) дитинства –
До (пізній) осені –
(Могутній) помічником –


П варіант
1. Вибери правильну відповідь.
Прикметник відповідає на питання:
А) Хто? Що?
Б) Який? Яка? Яке? Які?
В) Що робити? Що зробити?
2. Рід прикметника можна визначити
А) За числом
Б) За будь-яким відмінком
В) За називним відмінком однини
3. Серед даних слів вкажи прикметник
А) Зелений
Б) Зелень
В) Зеленіти
4. Визнач прикметники, протилежні за значенням до
запропонованих:
Ведмідь вайлуватий, а заєць…
А) Сильний
Б) Хитрий
В) Спритний
5. З поданих слів склади прислів’я. Запиши, підкресли
прикметники.
З, великий, іскри, буває, малої, вогонь.
6. Утвори і запиши від іменників по два прикметники, щоб вони
відповідали схемам:

Дорога - ___________________________________________
Школа - ___________________________________________
7. Добери до прикметників антоніми:
Вузький - …
Близький - …
Дешевий - …
Низький - …
8. Спиши, розкриваючи дужки. Зазнач відмінок прикметників.
У (письмовий) столі - …
(Літній) ранку - …
(Рідна) сестрі - …
(Місячне) сяйвом - …

V. Підсумок уроку
1. Вправа «Інтерв’ю за три кроки»
Завдання: провести інтерв’ю за запитаннями:
 Чого Ви сьогодні навчилися на уроці?
 Про що Ви хотіли б дізнатися більше?
 Які, можливо, запитання у Вас виникли з даної теми?
 Що сьогодні на уроці для Вас було важко?
 Як ви будете використовувати те, що вивчили?

Хочу вам сказать в кінці –
Ви сьогодні молодці!
VІ. Домашнє завдання
 Дати відповіді на запитання на с. 112;
 Для слабких: вправа №1 на с. 112;
 Для сильних: Скласти текст – опис однієї з пташок на малюнку (на вибір)
Категорія: Рідна мова | Додав: bylavina08 (25.03.2018)
Переглядів: 2168 | Рейтинг: 0.0/0
Істинні та хибні висловлення
Аплікація з вирізаних форм за допомогою шаблону. Копіювання зображень за допо...
Елементарне поняття про будову людської фігури, її складових частин. Практичн...
«Які чудові нам земля дає плоди...». Складання текстів-описів за малюнком і п...
О. Буцень «Чи е зима?». Загадки
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]