Тема: Спостереження за роллю у мовленні прислівників-антонімів. (Вправи 177-181.) Мета: Ознайомити учнів з прислівниками-антонімами. Вчити спостерігати за роллю прислівників-антонімів у тексті. Виробляти вміння добирати прислівники-антоніми й використовувати їх у реченнях, текстах. Обладнання: Прислів'я, загадки, тлумачний словник. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 176.) — Зачитайте дібрані до фразеологізмів прислівники-синоніми. — Які із фразеологізмів викликали труднощі у доборі синонімів? III. Актуалізація опорних знань учнів. — З'єднайте синонімічні вислови з відповідними синонімами. (Завдання завчасно записані на дошці.) Прийде, як рак свисне. повільно Працює, як віл у ярмі. ніколи Знає, як свої п'ять пальців добре На дворі, хоч в око стрель. мало Дав, як кіт наплакав. багато Працює, як сонна муха. дуже темно Не бачити, як своїх вух. невідомо коли IV. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Творча вправа з елементами дослідження. (За вправою 177.) а) Читання вірша, з'ясування значень невідомих слів. — Назвіть прислівники, вжиті у вірші Д. Білоуса «Українські прикмети». (Сьогодні, завтра, знаменно, наперед, достеменно, зроду, незабаром, невдовзі.) — З якою метою вжито прислівники? (З метою уточнення.) — Які з названих прислівників є словами з протилежним значенням? — Як називають такі прислівники? (Антонімами.) — Назвіть прислівники-синоніми у двох останніх строфах. (Незабаром, невдовзі.) б) Виконання письмового завдання вправи. — Визначте, до якої частини мови належать слова ясний, гострий, рівний. (До прикметників.) — Утворіть від цих прикметників прислівники, а до утворених прислівників доберіть антоніми. Ясний — ясно — темно. Гострий — гостро — тупо. Рівний — рівно — криво. 2. Робота в парах. (За вправою 178.) а) Відновлення і записування розділених прислів'їв. б) Відшукування і підкреслення прислівників-антонімів. — З якою метою вжито прислівники у прислів'ях? 3. Каліграфічна хвилинка. А А А ай го ор лиць горілиць Останні айстри горілиць зайшлися болем. (Л. Костенко) — Як ви розумієте зміст речення? — Визначте граматичну основу речення. — Поясніть значення слова горілиць, словосполучення зайшлися болем. Горілиць — догори обличчям, навзнак. Зайшлися болем — відмирають, бо осінь, і вони останні. — Назвіть звуки у слові останні. ( о, с, т, а, н, і.) — Назвіть частини мови у реченні. — Підберіть антоніми до прислівника горілиць. (Ниць.) Ниць — обличчям вниз; долілиць, протилежне горілиць. Фізкультхвилинка. 4. Творча вправа. (За вправою 179.) — Спишіть речення, використовуючи прислівники з довідки. 5. Самодиктант-загадка. (Текст записаний на дошці.) а) Робота над віршем-загадкою. — Прочитайте і відгадайте загадку. Зранку, вдень і ввечері я облітаю ліс уздовж і вшир. Занесу своє яєчко у чуже гніздечко, легко всівшись на суку, я роки лічу: ку-ку. (М. Романченко) — Розкажіть, що ви знаєте про зозулю. — Назвіть всі прислівники, використані в тексті. — Які серед прислівників є антонімами? (Зранку — ввечері, уздовж — вшир.) — До яких прислівників можна дібрати антоніми? (Вдень — вночі, легко — важко.) б) Заучування вірша напам'ять. в) Самодиктант з наступною самоперевіркою. 6. Робота з кросвордом. (За вправою 180.) а) Розгадування кросворда. Мало — багато. Раніше — пізніше. Всерйоз — жартома. Дешево — дорого. Уночі — удень. Швидко — повільно. Влітку — взимку. б) Складання і запис речень з двома парами прислівників-антонімів (на вибір). 7. Творчий словниковий диктант. — До названих прислівників доберіть і запишіть тільки антоніми. Високо, широко, назад, праворуч, далеко, вдень, тихо, багато, швидко, прямо, глибоко, вгорі, вперше. V. Підсумок уроку. — Яка частина мови називається прислівником? — Як називають прислівники, протилежні за значенням? (Антоніми.) — Впізнайте прислівники в усмішці. Не відкладай — Ніколи не відкладай на завтра того, що можна зробити сьогодні, — сказала мама синові. — Добре, мамочко, — весело відповів хлопчик і побіг до сусідньої кімнати. — Що ти збираєшся робити? — Хочу з'їсти завтрашню порцію халви. — Назвіть серед прислівників антоніми. (Сьогодні — завтра.) — Підберіть антонім до прислівника легко. (Важко.) — Чи погоджуєтесь ви з рішенням і діями хлопчика? Чому? VI. Домашнє завдання з інструктажем. Вправа 181. | |
| |
Переглядів: 1826 | |
Казка Н. Забіли «Вовк і козенята». Прислів'я |
Охорона рослин |
Міні-проект. Як облаштувати джерело? |
В. Сухомлинський «Соловей». Підсумок із теми |
Закріплення навичок роботи з мишею |
Всього коментарів: 0 | |