УРОК 82 Як виникла війна між тваринами. Тема. Чеська народна казка «Собака, коти та миші». Творчий переказ за кадром фільмуМета: ознайомити з чеською казкою, вчити стисло переказувати зміст прочитаного з творчим доповненням, визначити тему, виділяти головну думку; розвивати вміння зіставляти зміст прочитаного з малюнками до твору, диференціювати ознаки доброго і лихого, удосконалювати навички виразного читання; виховувати інтерес та повагу до культурної спадщини народів Європи, усвідомлення неминучої кари за вчинене зло. Обладнання: політична карта світу, краєвиди Чехії та Праги, малюнки кота, собаки та миші, костюм або маска кішки. Хід уроку I. Актуалізація опорних знань Слово вчителя з елементами бесіди. — З якими казками ви ознайомилися упродовж декількох уроків? — Пригадайте, в яких країнах Європи ми з вами побували і казки яких народів уже прочитали. У цьому вам допоможе завдання: з'єднайте назву казки і країни. «Лисичка» Білорусь «Виноград і змія» Росія «Легкий хліб» Болгарія Чехія — Яка країна залишилися без казки? Здогадайтеся, до якої країни ми помандруємо сьогодні. II. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. Так, ми помандруємо до Чехії і будемо вивчати чеську народну казку. Чехія — це країна, яка знаходиться в центральній Європі, але вона не є сусідкою України. За територією та населенням вона набагато менша від України. Її площа — 78 664 км2, населення — 10 400 000 людей. Столиця Чехії — місто Прага. (Показ країни на карті, краєвидів Чехії та Праги). — Якщо ви відгадаєте загадку, то дізнаєтесь, хто головні персонажі цієї казки: У нашої бабусі Сидить дід у кожусі, Проти печі гріється Без води умивається. (Кіт). Хвостик — як ниточка, Сама — як калиточка А очі — як намистечка. (Миша). Не говорить, не співає, А коли хто йде — То господареві розповідає. (Собака). У ч и т е л ь . На уроці ознайомимося з чеською народною казкою, будемо вчитися стисло її переказувати, визначати тему, виділяти головну думку казки, висловлювати своє ставлення до її героїв. III. Опрацювання нового матеріалу 1. Вступна бесіда. — Прочитайте назву казки. Хто її дійові особи? — Які з цих звірів є свійськими тваринами, а які — дикими? — Чому людина піклується про собак та котів, а мишей знищує? — Собаки та коти живуть поряд із людиною. Чи дружать вони? 2. Робота з текстом. 1) Читання казки вчителем. Перевірка сприйняття. 2) Словникова робота. а) Пояснення значення виразів: зроду-віку — дуже давно, завжди; не могли дійти згоди — не мали спільної думки; сном-духом не знаємо — нічого не знаємо. б) Добирання синонімів до слів: мотлох — старі, вже непотрібні речі; комора — велике приміщення без вікон, де збе- рігали продукти, хатні речі тощо; миттю — швидко; грамота — документ. в) Дібрати антоніми до слів: вірний — зрадливий; чесний — брехливий; ненавидіти — любити. г) Прочитати правильно слова за 30 секунд: собака, людина, грамота, хвилина, порода, вірний, старий, чудесна, найстарша, найменший, служив, стерегли, пишались, заздрили, зробили. 3) Читання казки учнями вголос. 4) Бесіда за змістом. — За що дістали собаки від людини грамоту? — Що зробили коти? — Яку пораду дала найстарша миша? — Як поставились до її поради миші? Зачитайте. — Що ж трапилось між собаками, котами та мишами? — Кого вам понад усе шкода у цій казці? — Що ви відчували, слухаючи казку? — Якби у вас з'явилася чарівна паличка, кому б вона допомогла і що вона змінила б? — Що запропонували б ви собакам, щоб ніхто не зміг вкрасти у них грамоту? 5) Робота над композицією казки. Бесіда. — Визначте зачин, основну частину і кінцівку казки. — Яку назву до цієї казки запропонували б ви? — Про що йдеться у казці? (Про те, чому виникла війна між собаками, котами та мишами). — Про що основне хотів сказати народ у цьому творі? (Не бери чужого, не буде й клопоту). — Прочитайте прислів'я: Начужийкоровайочейнепоривай, асвійдбай. — Яких тварин стосується перша частина прислів'я? (Котів та мишей). А друга? (Собак). 3. Завдання учням. Знайти за поданим початком або кінцем усе речення. «Зроду-віку собака був...», «Собаки тією грамотою...», «Вибрали хвилину...», «Сестри, мені здається...», «...що коти її у нього вкрали», «...не могли її повернути, бо з'їли», «...яка триває й досі». 4. Вправи з читання. 1) Дібрати звукове оформлення до малюнка (зображені дійові особи). Кіт — (няв-няв), собака — (гав-гав), миша — (піпі-пі). 2) Прочитайте виразно уривок (на вибір учителя). 3) Читання зі скороченням (опускати речення або слова, які не впливають на розуміння тексту). IV. Узагальнення і систематизація знань 1. Бесіда. — Як ви вважаєте, тільки чеський народ складав казки про котів, собак та мишей? — А чи можете ви пригадати українські казки з такими дійовими особами? Назвіть їх. 2. Тестування. У ч и т е л ь . А тепер перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал: 1. «Собаки, коти та миші» — це казка: а) народна; б) літературна. 2. Який народ склав цю казку? а) російський; б) український; в) болгарський; г) чеський; д) англійський; е) білоруський. 3. Грамоту від людини за право служити їй тримали: а) собака; б) коти; в) миші. 4. Як грамота потрапила до котів? а) одержали від людини; б) подарували собаки; в) вкрали. 5. Як вчинили миші, коли грамота потрапила до них? а) заховали; б) з'їли; в) віддали собакам. 6. Хто з ким посварився? а) коти з людиною; б) собаки з котами; в) миші з курми; г) коти з мишами. 7. Яке прислів'я найкраще передає головну думку казки? а) Робиш добро — не кайся, вдієш лихо — начувайся; б) Не побігаєш — не пообідаєш; в) Маленька праця краща, ніж велике безділля. 8. Чи може зараз людина припинити цю війну тварин? а) так; б) ні. V. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Яку казку ми прочитали? — У якій країні побували? — Що нового відкрили для себе? — З ким із своїх друзів хотіли б помиритися після читання цієї казки? VI. Домашнє завдання Виразне читання казки. | |
| |
Переглядів: 7653 | Коментарі: 1 | |
Бережливе ставлення до природи |
Складання записки, адресованої батькам (друзям) |
Екскурсія «Безпечний маршрут "Дім — школа"» |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 20 |
Всього коментарів: 1 | |
0
1
настя
• 11:11, 04.02.2014 | |