Тема: Значення дієслівних форм на -ся (-сь). (Вправи 145-148.) Мета: Формувати в учнів уявлення про особливості дієслів із -ся (-сь). Розвивати навички вимови і правопису дієслів із -ся (-сь). Розвивати зв'язне мовлення учнів. Обладнання: Таблиця «Почуття». ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 144.) — Про що розповідається у домашній вправі? — Прочитайте заголовок, який ви підібрали до тексту. — Зачитайте окремо зачин, основну частину і кінцівку. — Зачитайте виписані дієслова. Назвіть рід і число цих дієслів. III. Актуалізація опорних знань учнів. 1. Фронтальне опитування. — Яку частину мови називаємо дієсловом? — На які питання відповідають дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часу? — Що цікавого ви знаєте про рід дієслів? 2. Вибірковий диктант-загадка з подвійним завданням, а) Читання вчителем загадок. — Перше завдання: виписати із загадок дієслова минулого часу. — Друге завдання (секретне): не прохопитись словом, коли відгадаєте загадку, а тільки запам'ятати цю відгадку. Текло, текло й лягло під скло. (Річка) Лежало, поки лежалося, а як припекло, то й сліду не зосталося. (Сніг) Балерина закружляла на підлозі край стола, притомилася, упала і в коробку спать лягла. (Дзиґа) — Скорочено позначте рід над виписаними дієсловами. — В яких дієсловах минулого часу неможливо визначити рід? — Які відгадки називають явища природи? (Сніг, дощ.) — Які ще явища природи ви знаєте? IV. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Проблемна ситуація. — Що означають дієслова на -ся (-сь)? — Про це ми дізнаємось з наступної вправи. 2. Колективне виконання вправи 145. а) Читання учнями віршів, порівняння їх за змістом, з'ясування значень невідомих слів. б) Висловлювання почуттів, викликаних віршами. в) Спостереження і порівняння дієслів із -ся (-сь) і без -ся (-сь). — Якого змісту набуде речення «А бабуся одягає, дідусь в чоботи взуває», якщо до дієслів одягає, взуває додати -ться? Висновок. Дієслова із -ся (-сь) називають дію, спрямовану на самого виконавця (на себе), без -ся (-сь) називають дію, спрямовану на іншу особу. Фізкультхвилинка. — Виконуйте вправи і впізнавайте у віршику слова на -сь, -ться. Раз-два! Потягнулись, і прогнулись, розігнулись. Ваші м'язи враз прокинуться, ваші губи посміхнуться. 3. Розвиток зв'язного мовлення (за вправою 146). а) Розглядання малюнка на с. 77. б) Виконання завдання-фантазії. (Завдання 2.) в) Виконання письмового завдання: твір-мініатюра «У басейні». — У творі вживайте дієслова на -ся. г) Зачитування учнями творів. 4. Каліграфічна хвилинка. О О О о о о ро оз ро ой то ом Самі на себе дивляться ліси, розгублені від власної краси. Немов пройшов незримий Левітан, то там торкнув їх пензликом, то там. (Л. Костенко) — Хто такий Левітан? Які картини цього художника ви знаєте? — Які слова вжиті у переносному значенні? (Дивляться ліси.) — Знайдіть слова з префіксом. Поясніть їх правопис. — Пригадайте правила переносу слів, поясніть перенос слова «пройшов». 5. Тренувальний диктант (за вправою 147). а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів. Предковічний (ліс) — який існує з давніх-давен. б) Підкреслення дієслів на -ся. Скорочене позначення над цими дієсловами часу і числа. V. Підсумок уроку. VI. Домашнє завдання з інструктажем. Вправа 148. | |
| |
Переглядів: 1731 | |
Звірі |
Робота з природним матеріалом. Аплікація із рослинних форм. Сюжетна аплікація... |
Продовжуємо вивчати клавіатуру |
Листяні та хвойні рослини |
В. Сухомлинський «Як Наталя у Лисиці хитринку купила» |
Всього коментарів: 0 | |