💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Значення дієслівних форм на -ся (-сь). (Вправи 145-148.)

Тема: Значення дієслівних форм на -ся (-сь). (Вправи 145-148.)

Мета: Формувати в учнів уявлення про особливості дієслів із -ся (-сь). Розвивати навички вимови і правопису дієслів із -ся (-сь). Розвивати зв'язне мовлення учнів.

Обладнання: Таблиця «Почуття».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 144.)

— Про що розповідається у домашній вправі?

— Прочитайте заголовок, який ви підібрали до тексту.

— Зачитайте окремо зачин, основну частину і кінцівку.

— Зачитайте виписані дієслова. Назвіть рід і число цих дієслів.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Фронтальне опитування.

— Яку частину мови називаємо дієсловом?

— На які питання відповідають дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часу?

— Що цікавого ви знаєте про рід дієслів?

2. Вибірковий диктант-загадка з подвійним завданням, а) Читання вчителем загадок.

— Перше завдання: виписати із загадок дієслова минулого часу.

— Друге завдання (секретне): не прохопитись словом, коли відгадаєте загадку, а тільки запам'ятати цю відгадку.

Текло, текло й лягло під скло. (Річка)

Лежало, поки лежалося, а як припекло, то й сліду не зосталося. (Сніг)

Балерина закружляла на підлозі край стола, притомилася, упала і в коробку спать лягла. (Дзиґа)

— Скорочено позначте рід над виписаними дієсловами.

— В яких дієсловах минулого часу неможливо визначити рід?

— Які відгадки називають явища природи? (Сніг, дощ.)

— Які ще явища природи ви знаєте?

IV. Робота над вивченням нового матеріалу.

1. Проблемна ситуація.

— Що означають дієслова на -ся (-сь)?

— Про це ми дізнаємось з наступної вправи.

2. Колективне виконання вправи 145.

а) Читання учнями віршів, порівняння їх за змістом, з'ясування значень невідомих слів.

б) Висловлювання почуттів, викликаних віршами.

в) Спостереження і порівняння дієслів із -ся (-сь) і без -ся (-сь).

— Якого змісту набуде речення «А бабуся одягає, дідусь в чоботи взуває», якщо до дієслів одягає, взуває додати -ться?

Висновок. Дієслова із -ся (-сь) називають дію, спрямовану на самого виконавця (на себе), без -ся (-сь) називають дію, спрямовану на іншу особу.

Фізкультхвилинка.

— Виконуйте вправи і впізнавайте у віршику слова на -сь, -ться.

Раз-два! Потягнулись, і прогнулись, розігнулись.

Ваші м'язи враз прокинуться, ваші губи посміхнуться.

3. Розвиток зв'язного мовлення (за вправою 146).

а) Розглядання малюнка на с. 77.

б) Виконання завдання-фантазії. (Завдання 2.)

в) Виконання письмового завдання: твір-мініатюра «У басейні».

— У творі вживайте дієслова на -ся.

г) Зачитування учнями творів.

4. Каліграфічна хвилинка.

О О О о о о ро оз ро ой то ом

Самі на себе дивляться ліси,

розгублені від власної краси.

Немов пройшов незримий Левітан,

то там торкнув їх пензликом, то там. (Л. Костенко)

— Хто такий Левітан? Які картини цього художника ви знаєте?

— Які слова вжиті у переносному значенні? (Дивляться ліси.)

— Знайдіть слова з префіксом. Поясніть їх правопис.

— Пригадайте правила переносу слів, поясніть перенос слова «пройшов».

5. Тренувальний диктант (за вправою 147).

а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів. Предковічний (ліс) — який існує з давніх-давен.

б) Підкреслення дієслів на -ся. Скорочене позначення над цими дієсловами часу і числа.

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання з інструктажем.

Вправа 148.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (09.09.2015)
Переглядів: 1770 | Рейтинг: 0.0/0
Практична робота: удосконалення навички догляду за порожниною рота, руками та...
Письмова нумерація чисел. Записування чисел під диктовку. Пояснення поданого ...
Сонце та його значення для життя на Землі
Вправи та задачі на додавання і віднімання двоцифрових чисел. Вправи на знахо...
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]