Тема: Правопис відмінкових закінчень іменників у множині. (Вправи 173-176.) Мета: Ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; удосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мислення дітей, уміння узагальнювати; виховувати бережне ставлення до природи. Обладнання: Мовний матеріал, малюнок білки, загадки. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 172.) — Прочитайте текст. — У яких відмінках вжито іменники? — Які ви дібрали антоніми до виділених слів? 2. Робота з прислів'ями. — З частин складіть прислів'я. — Підкресліть іменники жіночого роду в орудному відмінку. Поясніть їх написання. Зло кінчається прикрістю, не женись за тінню. Наполегливістю гору доброта — радістю. Перед матір'ю можна розрубати. Не змагайся з вітром, ми завжди в боргу. III. Вивчення нового матеріалу. 1. Робота з загадками. • Все, малята, дуже просто, склав я загадку легку: круть направо — прошу в гості, круть наліво — на замку. Є відгадка— не мовчи, а кажи, що це ... (ключі). • Два тікає, два доганяє, а один одного не дожене. ( Колеса) • Два брати через гору живуть, а ніколи один до одного в гості не ходять. (Очі) • Один „плід» ми їли ... Вчотирьох за стіл сідали, ледве-ледве подолали, півгодини смакували, розстебнули пояски, ще й залишились скибки. Щоб не було дивини — скажи: їли ... (кавуни). — У якому числі вжито іменники-відгадки? 2. Оголошення теми і мети уроку. 3. Колективна робота над віршем. (Вправа 173.) — Доберіть до вірша заголовок. — Які іменники вжито в однині, а які—.в множині? — Які іменники вживаються тільки в однині? 4. Спостереження над мовним матеріалом. (Вправа 174.) а) Розгляд таблиць відмінювання іменників у множині. б) Бесіда за матеріалом вправи. — Як побудована таблиця? — Порівняйте відмінкові закінчення іменників, що належать до різних груп відмінювання. Який висновок можна зробити? — В яких відмінках закінчення іменників збігаються? — Про що це свідчить? — В одному чи в різних відмінках стоїть іменник дівчина в цих реченнях? 1. На подвір'ї школи ми побачили дівчат. 2. Біля дівчат стояли хлопчики і розмовляли з ними. — Як ми розрізняємо родовий і знахідний відмінки іменників жіночого роду на -а (-я) у множині? — А як розрізняємо іменники, що означають назви неістот у називному і знахідному відмінках множини? Наприклад. Гаї шумлять. Ми проїжджали повз зелені гаї. (Форми іменників — назви неістот можна розрізняти за їх роллю в реченні.) Фізкультхвилинка. IV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Робота з текстом вправи 175. а) Визначення теми тексту. б) Словникова робота. Кілометр — одиниця вимірювання довжини, яка дорівнює тисячі метрів. Словосполучення. П'ять кілометрів, сотні кілометрів, проїхали кілометр дороги. в) Списування із виконанням завдань. г) Визначення відомих частин мови в останньому реченні, ґ) Повторення правопису слів з великої букви. д) Каліграфічна хвилинка. Краса України — Поділля! — Яким за метою висловлювання є подане речення? — Вимовте звуки у слові Поділля. 2. Творчий диктант. — Запишіть речення, змінюючи форму однини іменників на форму множини. Скарбничка білки В одному зі своїх (гніздо) білка робить склад. Тут вона запасає лісові (горішок, шишка). Любить білочка ласувати й (грибочок). Вона збирає (маслюк та підберезник), насаджує їх на (гілка) і сушить. Взимку білка стрибає по (гілка дерево) буде (грибочок) їсти. — Визначіть відмінок іменників у множині. (Використовується малюнок білки). 3. Літературна хвилинка. У неділю дідусь з онуком пішли гуляти у зимовий парк. Хлопчик взяв з собою горішків, щоб погодувати білочку. Дідусь похвалив малого. — Добре, синку, що ти дбаєш про звірят. Узимку їм важко самим знайти їжу. — Висловіть свої міркування над поданим текстом (вкажіть, що було для вас цікавим, незвичним, чи відбувалося з вами). 4. Відмінювання іменників. — Відгадайте загадки. А слова-відгадки провідміняйте (усно). • Червоні, солодкі, пахучі, ростуть низько, до землі близько. ( Суниці) • Дві зірки весь світ бачать. (Очі) • Що це? Що це? — всі кричать, — Білі мухи он летять. ( Сніжинки) • Всі в блакитнім піджаку, в рожевій сорочці. В нас зимою у садку гуляють, як гості. ( Снігурі) V. Підсумок уроку. 1. Продовжіть відповідь. — Іменники мають форми ... (однини) і ... (множини). — У називному відмінку множини іменники мають закінчення ... (-м, -і, -а). — Для розрізнення відмінків іменників, закінчення яких збігаються у множині, можна застосувати ті самі способи, ... (що й для розрізнення відмінків іменників в однині). 2. Тлумачні словниково-логічні вправи. а) Селяни, які вирощують хліб. (Хлібороби.) б) Віршові твори для співу. (Пісні.) в) Пасажирські машини, які працюють на електричному струмі. (Тролейбуси.) г) Перерва між заняттями у навчальних закладах, яка надається учням, студентам для відпочинку. (Канікули.) ґ) Вузькі металеві полозки, прикріплені до взуття для катання по льоду. ( Ковзани.) VI. Домашнє завдання. С. 88, вправа 176. | |
| |
Переглядів: 3198 | |
Симетричне вирізування. Виготовлення гірлянд-хороводів «Дерева» |
Конструювання із сірникових коробок. Човник |
Купання у водоймах. Правила поведінки на воді |
Українська народна казка «Рукавичка» |
Екскурсія до шкільної майстерні |
Всього коментарів: 0 | |