Тема: Правопис закінчень іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини. (Вправи 153-159.) Мета: Поглиблювати знання учнів про орудний відмінок іменників; формувати вміння й навички застосування правил для пояснення правопису закінчень іменників чоловічого роду; розвивати пізнавальну самостійність; виховувати любов до праці. Обладнання: Мовний матеріал, схема-опора, малюнки людей різних професій. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 152.) — Яку пору року зображено у вірші? — Які слова вжито у переносному значенні? — Визначіть відмінок виділених іменників. 2. Самостійна робота. а) Робота з картками. Картка №1. — Прочитай загадки і відгадай їх. — Спиши, використай правильні закінчення. • Білі птахи летять над зем..., згра... сідають. • Зим... народжуюсь, навесні вмираю, своїм тілом землю зігріваю. • Ніжна зірка сніжно-біла на рукав згори злетіла. Поки ніс її сюди, стала крапл... води. Картка №2. — Дай повні відповіді на запитання, скориставшись опорними словами. — Вкажи рід і відмінок іменників. • Леся працювала з ким? • Квіти поливали чим? б) Робота з класом. — Складіть і запишіть прислів'я. — Використайте правильні закінчення. — Вкажіть число, рід, відмінок іменників останнього прислів'я. Сніданок їж сам, а служба служб... Голк... дороги то й змія з нори виповзе Дружба дружб..., а вечер... поділись, Якщо ласк... манити, не міряють. III. Вивчення нового матеріалу. 1. Оголошення теми і мети уроку. — На сьогоднішньому уроці ви маєте самостійно сформулювати правило про правопис закінчень іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини. Цього правила в підручнику немає, бо автори вирішили перевірити вашу кмітливість, уміння самостійно робити висновки. 2. Колективна робота з таблицею. (Вправа 153.) а) Визначення основи і закінчення іменників чоловічого роду в орудному відмінку. б) Формулювання правила. 3. Робота зі схемою-опорою. 4. Проблемна ситуація. — Коли учні сформулювали правило про правопис закінчень іменників чоловічого роду в орудному відмінку, Незнайко вигукнув: „У мене є доповнення до правила. В іменниках чоловічого роду на [й] кінцевий приголосний основи [й] в орудному відмінку однини зникає». — Чи правильно міркує Незнайко? — Фізкультхвилинка. IV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Робота з віршем. (Вправа 154.) — Про що ви дізналися із тексту вірша? — Поставте запитання за його змістом і дайте на них відповіді. — Знайдіть іменники чоловічого роду в орудному відмінку однини і поясніть їх закінчення. 2. Каліграфічна хвилинка. Р р Рр ро об тя ящ роботящі Роботящі руки гори вернуть. — Як ви розумієте зміст прислів'я? — Вимовте звуки у слові роботящі. — Доберіть спільнокореневі слова до поданого слова. 3. Тренувальні вправи. а) Вправа 156. — Визначення типу тексту. — Списування із завданням: вставити потрібні закінчення іменників. — Звуко-буквений аналіз слів вщерть, якоїсь (за варіантами). б) Вправа 157. (Робота в трьох групах). — Поставити подані іменники в орудному відмінку. — З одним іменником в орудному відмінку скласти і записати речення. 4. Хвилинка-веселинка. — Дайте відповіді на жартівливі запитання. • Під яким кущем сидить зайчик у дощ? (Під мокрим.) • Яким ключем не відчиниш двері? (Журавлиним, скрипічним.) • Яким гребінцем не розчешеш волосся? (Тим, що у півня на голові.) 5. Спостереження над мовним матеріалом. ховатися за будинком з являтися над горизонтом брат із сестрою Мишко з Івасем доріжка перед школою звучить над краєм — Визначіть відмінок іменників. — Як називаються слова за, над, із, перед? — Зробіть висновок про вживання прийменників з іменниками в орудному відмінку однини. (Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника, с. 78.) 6. Гра „Асоціація». — У тлумачному словнику читаємо. Асоціація: 1. Добровільне об'єднання осіб або організацій. 2. Зв'язок між уявленнями, думками, почуттями, внаслідок якого одне уявлення, почуття викликає інше. — Нас цікавить друге значення цього слова. Наприклад, художник асоціюється з картиною. — Продовжіть гру. Письменник — (з книгою), композитор — (з піснею), драматург — (з п'єсою), футболіст - (з м'ячем), кухар — (з їжею), Аладін — (з лампою), пожежник — (з вогнем), Кирило Кожум'яка — (з мечем), поет — (з віршем), Котик — (з Півником). 7. Літературна хвилинка. (Вправа 158.) а) Виконання завдань з підручника. б) Словникова робота. Ватра - вогнище, багаття. Кличе ватра — внучка сонця всіх дітей у коло дружби. І ніхто побіля неї не сумує та й не тужить. (С. Жупанин) Легіт — легкий приємний вітерець. V. Підсумок уроку. — Над чим ми працювали на уроці? — Зіставте правила про правопис закінчень іменників жіночого та чоловічого роду у формі орудного відмінка однини. Знайдіть спільне і відмінне у правилах. VI. Домашнє завдання. С. 76., правило; вправа 159 | |
| |
Переглядів: 2938 | |
Методика загартування; засвоєння елементарних правил приймання повітряних і с... |
Елементи графічної грамоти. Виготовлення геометричних фігур |
Уроки чемності |
Закріплення навичок роботи з мишею |
Узгодженість декоративної прикраси із силуетною формою. Практична робота «Каз... |
Всього коментарів: 0 | |