💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Чергування звуків [і]з[о],[е]в іменниках жіночого та чоловічого роду. (Вправи 138-142.)

Тема: Чергування звуків [і]з[о],[е]в іменниках жіночого та чоловічого роду. (Вправи 138-142.)

Мета: Ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків в окремих відмінках іменників чоловічого і жіночого роду на приголосний; виробляти уміння визначати звуки, що чергуються; виховувати почуття поваги до старших.

Обладнання: Оповідання В. Сухомлинського „Іменинний обід», загадки, метаграма.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку.

— Побажаймо собі успіху! Посміхнімося, і хай гарний настрій нам допоможе працювати.

II. Повторення вивченого матеріалу.

1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 137.)

— Прочитайте загадки і відгадайте їх.

— У яких іменниках зі зміною форми слова відбувається зміна кінцевого приголосного основи? Прочитайте записані пари слів.

2. Творча робота.

— Спишіть, розкриваючи дужки.

Зима. Тумани сизі.

А річка спить у (крига).

Замерзла на морозі

берізка при (дорога).

І холодно у лісі

кленку, калині, (вільха).

З зимою наодинці

не страшно лиш (ялинка).

— Визначіть відмінок іменників.

І група — у 3 реченні.

ІІ група — у 4 реченні.

ІІІ група — у 5 реченні.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Повідомлення теми і мети уроку.

— Пригадайте, в яких іменниках відбувається чергування приголосних.

— Коли це відбувається?

— Що відбудеться зі зміною форми слів кіт, повінь?

2. Спостереження над мовним матеріалом. (Вправа 138.)

а) Бесіда за змістом тексту.

— Який це текст — розповідь, опис чи міркування? Доведіть свою думку.

— Коли осінь приносить людям радість, а коли — смуток?

б) Складання таблиці.

— Складіть у зошиті таблицю за зразком підручника.

— Складіть правило про чергування голосних звуків у деяких іменниках чоловічого і жіночого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення.

3. Засвоєння правила, с. 70.

4. Хвилинка-цікавинка.

Коли „І» кінчає слово,

„ Е « чи „ О « завжди готові

„І» в основі замінити

і за нього послужити.

Порівняй: в печі, до печі,

слово, сказане до речі,

солі, осені і кості,

від хоробрості, від злості...

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з підручником. (Вправа 139.)

а) Відповіді на запитання.

— Про кого ви дізналися з тексту?

— Що можна сказати про родину Юрка? А про самого хлопчика?

— Що ви можете розповісти про свого дідуся? Про свою бабусю?

— Як ви їм допомагаєте?

б) Виконання завдань.

— Випишіть слова, в яких відбувається чергування голосних і приголосних звуків.

— Знайдіть у тексті вправи антоніми.

Фізкультхвилинка.

2. Робота із загадками.

— Відгадайте загадки.

— Запишіть слова-відгадки у початковій формі та в родовому відмінку однини.

• Махнула птиця крилом, закрила півсвіту чорним рядном. (Ніч.)

• Білий камінь у воді тане. (Сіль.)

• Я морозу не боюсь, а хто замерзне — я сміюсь. Бабу гріє не кожух, а веселий теплий дух. (Піч.)

3. Робота з деформованими реченнями. (Вправа 141.)

а) Складання речень і записування за зразком підручника.

б) Звуко-буквений аналіз слова ячмінь.

в) Визначення відмінка іменників за поданими моделями.

4. Гра „Чарівне сито».

— Утворіть від даних слів іменники.

«Пересійте» утворені слова через «сито» і залишіть тільки ті, що стосуються теми сьогоднішнього уроку.

Юний — ... ,  болючий — ... ,

щирий — ... ,  возити — ... ,

вечірній — ... ,  збоку — ... ,

мудрий —   вітати — ... .

V. Підсумок уроку.

1. Відповіді на запитання.

— Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

— Коли відбувається чергування голосних звуків в іменниках жіночого і чоловічого роду?

2. Робота над метаграмою.

З „н» — частина я доби, з „п» — я грію щозими, з „р « — предметом стану я. Ось вам загадка моя.

(Ніч, піч, річ)

3. Пограймося разом! (За вправою 140.)

VI. Домашнє завдання.

С. 70, правило; вправа 142.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (11.08.2015)
Переглядів: 3796 | Рейтинг: 0.0/0
Практична робота: оволодіння самомасажем вух, носа; гімнастика для очей
Догляд за кімнатними рослинами
Д. Чередниченко «Рідні краєвиди». Л. Глібов «Зимня пісенька». «Сію, сію, посі...
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 25
Охорона водойм
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]