Тема: Чергування звуків [і]з[о],[е]в іменниках жіночого та чоловічого роду. (Вправи 138-142.) Мета: Ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків в окремих відмінках іменників чоловічого і жіночого роду на приголосний; виробляти уміння визначати звуки, що чергуються; виховувати почуття поваги до старших. Обладнання: Оповідання В. Сухомлинського „Іменинний обід», загадки, метаграма. ХІД УРОКУ І. Організація класу до уроку. — Побажаймо собі успіху! Посміхнімося, і хай гарний настрій нам допоможе працювати. II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 137.) — Прочитайте загадки і відгадайте їх. — У яких іменниках зі зміною форми слова відбувається зміна кінцевого приголосного основи? Прочитайте записані пари слів. 2. Творча робота. — Спишіть, розкриваючи дужки. Зима. Тумани сизі. А річка спить у (крига). Замерзла на морозі берізка при (дорога). І холодно у лісі кленку, калині, (вільха). З зимою наодинці не страшно лиш (ялинка). — Визначіть відмінок іменників. І група — у 3 реченні. ІІ група — у 4 реченні. ІІІ група — у 5 реченні. III. Вивчення нового матеріалу. 1. Повідомлення теми і мети уроку. — Пригадайте, в яких іменниках відбувається чергування приголосних. — Коли це відбувається? — Що відбудеться зі зміною форми слів кіт, повінь? 2. Спостереження над мовним матеріалом. (Вправа 138.) а) Бесіда за змістом тексту. — Який це текст — розповідь, опис чи міркування? Доведіть свою думку. — Коли осінь приносить людям радість, а коли — смуток? б) Складання таблиці. — Складіть у зошиті таблицю за зразком підручника. — Складіть правило про чергування голосних звуків у деяких іменниках чоловічого і жіночого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення. 3. Засвоєння правила, с. 70. 4. Хвилинка-цікавинка. Коли „І» кінчає слово, „ Е « чи „ О « завжди готові „І» в основі замінити і за нього послужити. Порівняй: в печі, до печі, слово, сказане до речі, солі, осені і кості, від хоробрості, від злості... IV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Робота з підручником. (Вправа 139.) а) Відповіді на запитання. — Про кого ви дізналися з тексту? — Що можна сказати про родину Юрка? А про самого хлопчика? — Що ви можете розповісти про свого дідуся? Про свою бабусю? — Як ви їм допомагаєте? б) Виконання завдань. — Випишіть слова, в яких відбувається чергування голосних і приголосних звуків. — Знайдіть у тексті вправи антоніми. Фізкультхвилинка. 2. Робота із загадками. — Відгадайте загадки. — Запишіть слова-відгадки у початковій формі та в родовому відмінку однини. • Махнула птиця крилом, закрила півсвіту чорним рядном. (Ніч.) • Білий камінь у воді тане. (Сіль.) • Я морозу не боюсь, а хто замерзне — я сміюсь. Бабу гріє не кожух, а веселий теплий дух. (Піч.) 3. Робота з деформованими реченнями. (Вправа 141.) а) Складання речень і записування за зразком підручника. б) Звуко-буквений аналіз слова ячмінь. в) Визначення відмінка іменників за поданими моделями. 4. Гра „Чарівне сито». — Утворіть від даних слів іменники. — «Пересійте» утворені слова через «сито» і залишіть тільки ті, що стосуються теми сьогоднішнього уроку. Юний — ... , болючий — ... , щирий — ... , возити — ... , вечірній — ... , збоку — ... , мудрий — вітати — ... . V. Підсумок уроку. 1. Відповіді на запитання. — Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? — Коли відбувається чергування голосних звуків в іменниках жіночого і чоловічого роду? 2. Робота над метаграмою. З „н» — частина я доби, з „п» — я грію щозими, з „р « — предметом стану я. Ось вам загадка моя. (Ніч, піч, річ) 3. Пограймося разом! (За вправою 140.) VI. Домашнє завдання. С. 70, правило; вправа 142. | |
| |
Переглядів: 3796 | |
Практична робота: оволодіння самомасажем вух, носа; гімнастика для очей |
Догляд за кімнатними рослинами |
Д. Чередниченко «Рідні краєвиди». Л. Глібов «Зимня пісенька». «Сію, сію, посі... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 25 |
Охорона водойм |
Всього коментарів: 0 | |