Жива і нежива природа

Урок 3

Тема. Жива і нежива природа

Мета: розширювати знання учнів про різноманітність природи; розвивати вміння групувати об'єкти неживої та живої природи, порівнювати об'єкти (тіла) живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

II. повідомлення темиіметиур ку

1 Вправа «Погода»

— Який сьогодні день — ясний, хмарний, похмурий?

— Яке небо?

— Які опади?

— Який вітер?

— Яка температура повітря?

— Що змінилося порівняно з минулим тижнем?

— Сьогодні ми говоритимемо про те, що нас оточує, про світ, у якому ми живемо. Ви здогадалися, що йтиметься про природу. Дорослі називають це словом довкілля, навколишній світ.

2 Вивчення вірша

Повітря, земля і вода — це Природа.

Природа — це Я. І ти — це Природа.

Пустелі і гори, поля і ліси.

І ми — тільки частка цієї краси.

— На уроці ви дізнаєтеся, що належить, а що не належить до природи, навчитеся розрізняти живу і неживу природу.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Гра «Я почну, а ти завершуй»

• Сьогодні дорогою до школи я бачив.

• Біля школи росте.

• Нашу землю вдень освітлює.

• Уночі я бачила на небі.

• Ми п'ємо.

• Риби живуть у.

• Ми дихаємо...

На дошці — малюнки.

— Як назвати одним словом усе, про що ви говорили? Де ми це зустрічаємо?

— Так, навколо нас. Це і є природа. (На дошці учитель записує слово «природа».)

— А чи хотіли б ви здійснити подорож у той куточок природи, де ви відпочивали влітку? Яка природа вас там оточувала?

2 Релаксаційна пауза

— Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас у мандрівку на хмаринці.

Звучить музика.

— Уявіть, що ви стрибнули на білу пухнасту хмаринку, схожу на м'яку гору із подушок. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно розташувалися на цій великій подушці. Мандрівка починається. Наша хмаринка повільно піднімається у синє небо. Відчуваєте, як вітерець обвіває обличчя? Тут, високо в небі, усе спокійно і тихо.

Ми наближаємося до місця вашого відпочинку... Розплющте очі. Як красиво! Розкажіть, що ви бачите. (На дошці — мапа України з дитячими фотографіями про літній відпочинок.)

— Мені дуже хочеться поближче розглянути, які предмети природи там є. Але наша хмаринка так високо, що це зробити неможливо без спеціального приладу — телескопа що допомагає спостерігати за предметами на далекій відстані. (На дошці з'являється малюнок телескопа.)

— У мене він є! Допоможіть, будь ласка, його налагодити.

• Фізкультхвилинка

Для цього:

• підведіться;

• протріть лінзу;

• витягніть трубу;

• наведіть різкість;

• нахиліться вперед;

• присядьте;

• станьте навшпиньки.

— Усе!.. Зупинилися! Дуже гарно видно!

Учні сідають.

— назвіть, які предмети природи ви бачили. (На дошці — малюнки.)

3 Гра «День — ніч»

Під час гри на дошці — малюнки.

— наша невеличка подорож добігла кінця, ми повертаємося додому. А в цей час.

• Робота в парах

— Обговоріть у парах, на які дві групи можна розділити малюнки, що є на дошці? (Формуються вміння групувати предмети за певними ознаками: належить, не належить до природи.)

4 Розповідь учителя

— Рослини, тварини і люди — це жива природа. Сонце, Місяць, зірки, повітря, вода, ґрунт — це нежива природа.

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

— Розгляньте малюнки на дошці. Який малюнок «зайвий»? Чому? (Лопата зайва, оскільки це — виріб людини, а решта — об'єкти природи.)

• Небо, Місяць, вода, зорі, пісок, карта.

• Дуб, камінь, Сонце, повітря.

• Вітер, річка, білка, веселка, дощ.

• Вовк, лисиця, лікар, чашка, комар.

— Якою буває природа? (Живою і неживою)

— Назвіть ознаки живої та неживої природи.

— Як взаємопов'язані жива і нежива природа?

3 Гра «Уважний ряд»

Учитель готує предметні малюнки із зображенням сонця, берези, гриба, місяця, річки, олівця, дівчинки, машинки, будинку і показує їх по черзі. Діти першого ряду плескають у долоні, якщо показане належить до живої природи, другого — до неживої, а третього — до рукотворного світу.

4 Гра «Об'єкти живої природи»

Діти підводяться. Учитель упереміж називає об'єкти живої природи і вироби: м'яч, собака, телевізор, трактор, хмара, сумка, сніжинка, річка, ложка, бурулька, ранець, піщинка, гойдалки тощо.

Діти присідають, коли чують назву виробу, і піднімають руки вгору, коли чують термін, що характеризує об'єкт природи (не зроблений руками людини).

— Зверніть увагу на об'єкти, що не належить до природи, — міст, будівля, пам'ятник. Вони теж зроблені руками людини.

5 Виконання завдань

1) Що з переліченого належить до неживої природи: орел, туман, людина, комаха, місяць, мороз? (Туман, місяць, мороз)

2) Гра «Я знаю три предмети.».

— наведіть по три приклади об'єктів живої та неживої природи.

1 Гра «Що зайве?»

2 Розв'язування логічних завдань «Що зайве? Чому?:»

3) Людина виростила багатий урожай пшениці. Пшениця — це об'єкт природи або виріб людини? (Пшениця — частина живої природи)

4) Який виріб колись був частиною живої природи?

а) Цегляний будинок;

б) лляний рушник;

в) глиняний кухоль;

г) сталевий ніж.

(Лляний рушник спочатку був рослиною.)

6 Робота над загадками

Учитель пропонує учням відгадати загадки і визначити, що з відгадок належить до живої природи, що — до неживої, а що — до рукотворного світу. Діти обов'язково пояснюють, чому вони визначили приналежність певного предмета до певної групи.

• Лиш торкнись до колючок —

Він згортається в клубок.

Не вгадаєте ніяк?

Підказати? Це... (їжак).

• В небі хмарка пролітала,

Білий пух розсипала.

Він на землю міцно ліг.

Називають його... (сніг).

• Цю найпершу в школі книжку

Знає будь-який школяр.

До усіх книжок доріжку

Прокладає наш... (буквар).

7 Гра-змагання між хлопчиками і дівчатками

Демонстрація мультфільму «Про мавпочок» (1 ням: назвати якомога більше предметів природи них людиною).

V. Підсумок уроку

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Що таке природа?

— Якою буває природа? (Живою і неживою)

— Що належить до живої природи?

— Що належить до неживої природи?

— чим жива природа відрізняється від неживої?

— До якої природи належить людина?

— Як взаємопов'язані жива і нежива природа?



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 9124 | Рейтинг: 0.0/0
Про працелюбних і лінивих
«Золотаосінь»
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9
Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)
В. Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово». В. Скомаровський «Пісенька». В....
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]