УРОК 17 ТЕМА: СЛОВА ВВІЧЛИВОСТІ (ЧАРІВНІ СЛОВА)Мета: поповнювати словниковий запас учнів; активізувати знання лексики; формувати комунікативну компетентність, мовленнєву культуру школярів; розвивати діалогічне мовлення, пам’ять, мислення; виховувати ввічливість, повагу до старших і однолітків. Словник: увічливі мовні звороти (доброго ранку, доброго дня, доброго вечора, здрастуйте, до побачення, будьте здорові, пробачте, дякую, спасибі, будь ласка, дозвольте потурбувати, смачного, на добраніч, радий вас бачити, приємно зустрітися, хай вам щастить, щасливої дороги, мої вам вітання тощо). Обладнання: малюнки «Сумне місто» і «Веселе місто»; зображення Чарівника; скринька; смужки паперу з написаними на них словами ввічливості; силуетні зображення сонечка. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Мотивація навчальної діяльності — Колись давно в одній країні було зачароване місто. На великому аркуші паперу малюнок — вулиця Сумного міста. — У цьому місті не світило сонечко, не цвіли квіти. Діти не сміялися, не співали пісень, а часто сварилися і плакали. Люди не говорили одне одному добрих, лагідних слів. Але одного разу на пові-тряній кулі прилетів чарівник. Він був дуже ввічливий. Проходячи вулицями міста, він говорив усім чарівні слова. І від цих слів усе навколо змінилося. Учитель змінює «сумні» малюнки на «веселі». — Діти, у якому місті ви хотіли б жити? — Чому потрібно бути ввічливим? III. Повідомлення теми й очікуваних результатів навчальної діяльності учнів — Чи здогадалися ви, про що йтиметься на нашому уроці? — Чого вас навчить цей урок? — Продовжтефразу: «Цей УРОК навчить мене...» IV. Опрацювання нового матеріалу 1. Ознайомлення з тематичною групою слів «Слова ввічливості» — Сумне місто зникло. Зацвіли навколо квіти, дзвінко заспівали пташки, засміялися діти, люди почали говорити одне одному добрі слова, і визирнуло з-за хмар сонечко. Учитель прикріплює до дошки силуетне зображення сонечка. — У Чарівника завжди з собою була скарбничка ввічливих слів, якими він щедро ділився з людьми. Учитель виставляє на стіл яскраво прикрашену коробку-скарбничку, у якій лежать смужки паперу з написаними на них словами ввічливості. — Як ви вважаєте, які слова лежать у цій скарбниці? Діти називають слова ввічливості, учитель дістає відповідні смужки, і діти прикріплюють їх за допомогою вчителя до сонечка у вигляді промінців. Смужки зі словами, які не назвали діти, учитель прикріплює сам. Діти хором читають усі слова, написані на смужках. 2. Активація лексичного запасу учнів 1)Гра «Словник чемної дитини». — Назвіть слова вітання (побажання, прощання). — Ви прийшли до школи. Яке перше слово повинні сказати? — Ви йшли коридором і випадково когось штовхнули. Що необхідно сказати? — Вам потрібна допомога. Яке слово слід пам’ятати, щоб людина, до якої ви звернулися, допомогла вам із задоволенням? — Які слова необхідно казати, коли йдете спати? — Сім’я сідає до столу обідати. Які слова ви скажете всім? — Ви були в гостях і вже повертаєтеся додому. Що слід сказати? 2)Опрацювання вірша «Добрі слова». «Доброго ранку!» — Мовлю за звичаєм. Доброго ранку Кожному зичу я. «Доброго дня вам!» — Людям бажаю, «Вечором добрим» Стрічних вітаю. І посміхаються У відповідь Люди, — Добрі слова ж бо Для кожного любі. В. Бірюков — Як по-різному вітався автор вірша? — Якими ще словами можна привітатися? — Як ви вітаєтесь із мамою, бабусею, другом, учителем? — Для чого люди вітаються? Що означають ці слова? 3)Гра «Чарівні слова». Учитель називає прохання, а діти передають його у ввічливій формі. Учитель. Дай мені м’ячик. Діти. Дай мені, будь ласка, м’ячик. 4) Гра «Дружна пара». Складання діалогу (робота в парах). — Зверніться до свого сусіда з будь-яким проханням у ввічливій формі. Наприклад: — Дай мені, будь ласка, синій олівець. — Ось, тримай. — Дякую. Учитель викликає кілька пар учнів до дошки (за бажанням). Учні слухають діалоги, аналізують їх. 3.Формування навичок культурної поведінки 1)Гра « Так чи ні? » Учитель висловлює твердження, а діти пояснюють, правильним воно є чи ні. • Якщо ви побачили знайомого здаля, крикніть привітання через усю вулицю. • «Привіт» можна говорити всім. • Коли заходить учитель, підводься без шуму. • Коли ви йдете з батьками і вони вітаються зі своїми знайомими, то ви мовчіть. • Якщо ви побачили знайомого здаля, підведіть руку і помахайте йому або вклоніться. • Не можна вітатися сидячи, — необхідно підводитися. 2)Фізкультхвилинка. Слід виконувати дії тільки тоді, коли вчитель називає слова ввічливості. • Руки вгору, будь ласка. • Присісти. • Руки вперед, будь ласка. • Пострибайте, будь ласка. 4.Озвучення малюнків — Добрий чарівник запрошує нас до школи ввічливості. Учитель вивішує на дошці ситуативні малюнки. Діти розігрують діалоги. 5.Розв’язування проблемних ситуацій — Як слід учинити, якщо: • у тебе перестала писати ручка; • ти випадково когось штовхнув; • хлопчик і дівчинка (учитель) одночасно підійшли до дверей; • тобі хочеться погратися іграшкою твого друга. — Як звернутися до мами, щоб вона купила тобі цукерок? — Як звернутися до перехожого, щоб дізнатися, котра година? 6.Гра «Допоможи Незнайкові» — Серед учнів ніколи ввічливості є і Незнайко. 1)Чарівник запропонував учням таку ситуацію: «Ти прийшов покликати друга погуляти, а двері відчинила його мама. Незнайко запропонував таку відповідь: "Покличте Сашка”». — А що б сказав ти? 2)Тебе запросили на день народження. Усі сидять за столом та пригощаються. Тобі хочеться скуштувати тістечка, але тарілка з ними стоїть далеко від тебе. Як бути? Незнайко відповів так: — Потрібно голосно сказати «Я хочу тістечка!» — Чи згодні ви з Незнайком? — А що б зробили ви? 3)Ти запізнився на урок. Незнайко відповів так: — Необхідно зайти в клас і пояснити вчителеві, чому ти запізнився. — А як ви це зробите? 7.Опрацювання вірша «Чарівні слова» — Чи бували у вашому житті ситуації, коли вам допомагали ввічливі слова? Розкажіть про це. — Як інакше називаються слова ввічливості? (Чарівні слова) Чому їх так називають? Учитель декламує вірш «Чарівні слова». До всіх сердець, як до дверей, Є ключики малі, їх кожен легко підбере, Якщо йому не лінь. Ти, друже, мусиш знати їх, Запам’ятать неважко: Маленькі ключики твої — «Спасибі» і «Будь ласка». — Про які чарівні ключики йдеться у вірші? Що ними відмикають? Як це зробити? Заучування вірша. Виразне читання вірша напам’ять учнями. Фізкультхвилинка Встало вранці ясне сонце, Зазирнуло у віконце. Ми до нього потягнулися, Будем дружно присідати, Сонечко розвеселяти. Встали — сіли, встали — сіли, Бачте, як розвеселили. Стало сонце танцювати, Нас до танцю припрошати. Нумо разом, нумо всі Потанцюймо по росі. 8.Читання й обговорення творів (за вибором учителя) • В. Осєєва «Чарівне слово» • Г. Бойко «Некультурні хазяї» • В. Сухомлииський «Здрастуйте», «Дякую», «Скажи людині "Доброго дня”». 9.Робота над прислів’ями • Тепле слово і мороз зігріє. • Доброму слову ціни немає. • Слово не стріла, а глибше ранить. • Добре слово краще за цукор і мед. • Гостре словечко ранить сердечко. • Слово інколи пече дужче за вогонь. • Удар забувається, а слово пам’ятається. — Прочитайте прислів’я. Поясніть їхній зміст. Читання, запам’ятовування прислів’їв. V. Підсумок уроку — Мені дуже сподобалося, як ви працювали. Молодці! Скажіть, справдились ваші очікування? — Про що ви дізналися на уроці? — Висловіть свої побажання однокласникам і вчителеві. — А що ви скажете доброму Чарівникові, який подарував вам стільки слів увічливості? Чи потрібні вони вам? Для чого? — Мої очікування також справдилися, бо ви вивчили нові слова, навчилися нами користуватися, стали ще добрішими, уважнішими до людей. | |
| |
Переглядів: 79598 | |
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Малюнок на тему «Осінь-мальовничка» |
Україна — моя Батьківщина. Дослідницький практикум. Мандрівка Україною, про я... |
Київ — столиця України |
Чим ми бачимо |
Екскурсія до водойми (до лісу). Правила поведінки поблизу водойми (у лісі) |
Всього коментарів: 0 | |