Тема: Відмінювання іменників. (Вправи 108-113.) Мета: Ознайомити учнів з поняттям «відмінювання», із системою відмінків іменників, з відмінюванням як зміною форми слова. Виробляти вміння визначати відмінки іменників у контексті. Розвивати мовлення і збагачувати словниковий запас учнів. Обладнання: Ілюстрації українських вишиванок, таблиця словникових слів. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 107.) — Прочитайте складені речення. Іменник орел розберіть як частину мови. III. Оголошення теми і мети уроку. — Прочитайте, як називається сьогоднішня Тема: — Яке проблемне питання стоїть перед нами? Прочитайте. IV. Підготовка до вивчення нового матеріалу. 1. Вибіркове списування (за вправою 108). а) Читання тексту вправи, висловлювання вражень від прочитаного. б) Виписування словосполучень з виділеними словами за зразком. Приголубити (що?) сніжинку. 2. Робота в парах (за вправою 109). Опрацювання додаткового теоретичного матеріалу підручника. V. Каліграфічна хвилинка. — Сьогодні повторимо, як пишуться великі букви: Н Р Д З О М К — Скільки букв записали? — Це не просто так підібрані букви. Ними починаються слова — назви відмінків. Прочитаємо про це у правилі. VI. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Опрацювання правила, яке треба запам'ятати. 2. Хвилинка-цікавинка (про відмінки і відмінювання іменників). Ще грецькі вчені помітили, що іменники мають свою основну форму, пряму, а також непряму, відмінну від прямої. Ці «відмінні» від прямої форми й утворили категорію «відмінка». У сучасній українській мові категорія відмінка об'єднує сім повноправних відмінків, у тому числі й кличний, який чи не найбільше передає специфіку української мови, але довгий час вважався лише кличною формою. Називний — називає предмети. Він є початковою формою кожного іменника, його «прямою формою» (тому його ще називають «прямим «відмінком, а всі інші відмінки — «непрямі»). Це «гордий» відмінок, який зі словом справляється сам і не потребує допомоги прийменників. Родовий — означає «одержаний з народження». Таку назву цей відмінок одержав тому, що вжитий з іменником без прийменника він означає особу, яка є творцем, господарем, власником (син Івана, плаття сестри, дім батька). Родовий відмінок є чемпіоном за кількістю вживаних з ним прийменників. Він може поєднуватись аж із 150 прийменниками (а в мові всього прийменників близько двохсот). Давальний — назва походить від слова «давати». Найтиповіше його значення — назва адресата, тобто особи, якій щось дають. Давальний відмінок довго утримувався без прийменників, а сьогодні вживається в поєднанні з 7 прийменниками. Знахідний — від слова «знаходити» когось або щось. Із знахідним відмінком вживається 28 прийменників. Орудний — споріднений зі словом «орудувати», найчастіше називає знаряддя дії (малювати олівцем, різати ножем). Орудний відмінок поєднується з 23 прийменниками. Місцевий — вказує на місце і вживається усього з п'ятьма прийменниками: в, на, о, по, при (колись місцевий відмінок вживався без прийменників). Кличний — від слова «кликати», виражає звертання до когось і, як і називний, вживається без прийменників. Лише місцевий відмінок у сучасній українській мові не може вживатися без прийменників. Інші відмінки, крім називного і кличного, можуть поєднуватися з прийменниками, а можуть вживатися і самостійно. За частотою вживання перше місце належить називному відмінкові, після нього йде родовий, а на третьому місці — знахідний. Кількість відмінків у різних мовах неоднакова — від 2 (мова маратхі в Індії) до 48 (в табасаранській мові Дагестану). А болгари уже з давніх-давен не вживають відмінкових закінчень. У них один відмінок, а роль розрізнювачів відмінкових форм виконують прийменники. У німців і французів таку роль виконують артиклі. Отже, кожна мова використовує ті засоби, які наявні в її розпорядженні, але всі ці засоби придатні для висловлення думки. 3. Колективне виконання вправи 110. а) Розгляд таблиці відмінювання іменників. б) Колективне заучування назв відмінків по порядку і питань, на які вони відповідають. в) Усне відмінювання іменника вечір в однині і множині (звернути увагу на питання знахідного відмінка). г) Письмове завдання. — Складіть три речення з різними формами іменника вечір. Запишіть. — Що таке початкова форма іменника? (Правило, с. 55). — Одне з речень опрацюйте за алгоритмом (додаток 7). Фізкультхвилинка. 4. Поетична хвилинка (за матеріалами вправи 111) на закріплення назв і значень відмінків. 5. «Вчимось редагувати» (за матеріалами вправи 112). 6. Самостійна робота з фронтальною перевіркою. — Спишіть текст з дошки. Визначте і надпишіть над словом відмінки виділених іменників. Вишиванки — один з видів українського народного мистецтва. В народній вишивці втілено чудеса народної вигадки. На вишивці розміщені різні орнаменти. Праця над вишивкою радісна і клопітка. Поруч з нею завжди пісня. — Про що ви думаєте, дивлячись на ілюстрації з вишивкою? Завдання. Один із виділених іменників усно розібрати як частину мови. 7. Словничок. Влітку, улітку. — До якої частини мови належать ці слова? На які питання відповідають? — В яку колонку таблиці запишемо ці слова? VII. Домашнє завдання. (Вправа 113.) VIII. Підсумок уроку. — Як називається змінювання закінчень іменників за питаннями? — Скільки всього є відмінків? (7.) Назвіть за порядком. — Що означає «провідміняти слово»? Провідміняйте слово дорога. — Що треба зробити, щоб визначити відмінок іменника? — Яка форма іменників є початковою? | |
| |
Переглядів: 4389 | |
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення ялинкових прикрас. Новорічна гірлянда |
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «... |
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка» |
Природа в місті (селі) та його околицях |
Конструювання із сірникових коробок. Човник |
Всього коментарів: 0 | |