Урок 51 Тема. Охорона рослинМета: збагачувати знання дітей про охорону і збереженням природи рідного краю, охорону рослин; спрямувати практичну діяльність учнів, пов'язану з охороною та збе- реженням природних багатств; виховувати бережливе ставлення до рослин. ХІД УРОКУ I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число? — Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади? II. Повідомлення теми і мети уроку — Ви вже багато знаєте про рослини. — Як ви вважаєте, чи потрібно охороняти рослини? Навіщо? III. Вивчення нового матеріалу 1 Розповідь учителя з елементами бесіди — Послухайте вірш П. Сиченка. З яким проханням звертається до нас поет? ВМІЙТЕ ПРИРОДУ ЛЮБИТИ Вам у походи ходити І мандрувать, любі діти! Вмійте ж природу любити, Кожній стеблинці радіти. В полі, у лісі, над яром — Квіти, дерева і трави. Цвіту не рви задаром, Гілки не втни для забави! Оберігайте ж повсюди Шлях і стежиночку в гаї, Все те окрасою буде Нашого рідного краю. — Які поради дає автор? — Чому потрібно оберігати квіти, дерева і трави? — Як ви розумієте слова: «Вмійте природу любити»? — Як добре, що є рослини! Без рослин не було б життя на нашій планеті Земля. — Яке значення мають рослини для тварин? (Рослини дають кисень, є притулком, їжею, ліками.) — А яке значення мають рослини для людини? (Людина отримує від рослин кисень, їжу, ліки, тканини — льон, бавовну, деревину.) — На жаль, господарська діяльність людей змінює умови життярослин. Наприклад, на місці лісу люди будують завод або риютькар'єр, на місці лугу влаштовують ферму. Багато дикорослих рослин гине. Так поступово людина нібито наступає на природу. Тому рослини потребують охорони. — Отже, як або чим завдає шкоди рослинам людина? Запис на дошці: Людина завдає шкоди рослинам: • господарською діяльністю; • збиранням букетів; • витоптуванням. — Дуже багато рослин стають рідкісними через те, що люди рвуть їх заради гарних квіток. Такі рослини не дадуть плодів і насіння. Зірвані рослини швидко в'януть, а в природі вони ще довго могли б радувати нас! Буває, що люди, навіть не зриваючи рослини, гублять їх. Причина цього — витоптування. Іде людина лісом і не помічає, як у неї під ногами ламаються, утоптуються в землю крихкі трави. До того ж, під ногами людей ущільнюється ґрунт. У такому ґрунті залишається мало повітря, води, і рослини на ньому жити не можуть, вони гинуть. — Що може зробити людина для охорони рослин? (Саджати більше дерев і кущів.) — Недарма народна мудрість свідчить: «Людина недаремно прожила життя, якщо вона виростила хоча б одне дерево». Пам'ятайте, з одного дерева можна виготовити мільйон сірників, а одним сірником — спалити мільйон дерев. Будьте обережні з вогнем! Не можна розпалювати вогнищ у лісі в пожежонебезпечний час, необхідно ретельно перевірити перед поверненням із місця, де горіло вогнище, чи добре воно загашено. Перебуваючи у природі, не можна зривати рослини для букетів. Букети можна складати тільки з тих рослин, які вирощені людиною. Чудове багатство природи — лікарські рослини. Деякі види лікарських рослин через надмірне збиранняя стали рідкісними. Цірослини зовсім не потрібно збирати. Збирати лікарські рослини можна тільки в тих місцях, де їх багато. Частину рослин слід обов'язково залишати в природі. Не можна ламати гілки дерев і кущів. Нехай рослини, дерева залишаються в природі. У природі, особливо в лісі, потрібно намагатися ходити по стежинах, щоб рослини не загинули від витоптування. 2 Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1 Робота за малюнками — Що загрожує зеленому другу? Розкажіть. — Що робить лисенятко? — Що робить мишенятко? — Що роблять поросята? — Що робить людина? — Як ви розумієте вислів: «Будь рослинам другом»? — Що загрожує зеленому другу? 2 Вікторина «Яка квітка?» • Дзвіночки-перлинки на ніжці тоненькій Такі запашні і тендітні такі. В широкому листі, немов у гіллі Ховають від сонця голівки свої. (Конвалії) • У зеленім зіллі Виросло дівчатко — В неї вії білі Й золоті очатка. (Ромашка) • Він маленький, він біленький, Має ніженьку тоненьку. З ним легенько вітер грає, Все гойдає, колихає, Сповіщає рідний край: — Гей! Весна прийшла! Стрічай! (Підсніжник) — Які квіти можна зустріти на лісових галявинах? — А чи знаєте ви, яких квітів не можна зривати, як скласти букет, щоб він був гарним? — З яких квітів не можна плести віночки? 3 Вправа «Мікрофон» — З яких рослин не можна складати букети, плести віночки? Висновок. Конвалії, сон-трави, дзвіночків, підсніжників, пролісків у наших лісах мало, вони занесені до Червоної книги. 4 Рольова гра в групах «Лісова лікарня» — Ми зараз перебуваємо в лісовій лікарні. Незабаром почнеться прийом пацієнтів. Кожному з них ви — лікарі — призначите лікування, щоб лісові мешканці одужали. Тільки працювати потрібно уважно й акуратно, адже лікування — це дуже серйозне заняття. Запрошуємо першу пацієнтку — берізку. Виходить «береза», їй вручають картку з текстом. Береза «скаржиться»: — Допоможіть мені, будь ласка, шановні лікарі! Щовесни приходять до лісу люди і ріжуть гострими ножами мою кору. Я так і страждаю від болю. З ранок витікають мої соки. Я слабшаю, насилу стою під вітром. А в ранки так і намагаються потрапити бактерії різних деревних хвороб. — Звісно, ми тобі, берізко, допоможемо! Наступною на прийом запрошують «ялину». — Я — найнещасніше дерево в лісі! Людям подобаються мої волохаті запашні гілочки. Вони так і намагаються їх обламати. А гілочки мої гнучкі, відразу не ламаються. Усе одно люди намагаються їх викрутити, відірвати з корою, відламати відразу декілька. Якби вони знали, як це боляче! Але ще гірше мені взимку, напередодні новорічного свята. Щороку чекаю на свою погибель від гострої пили або сокири. Людям заманулося прикрасити своє свято пухнастою ялиночкою. Тільки не думають вони, що гинемо ми цього святкового дня. З'являється «конвалія». — Будь ласка, конваліє, проходьте! — Я — красива квітка і дуже запашна. Від цього страждаю. Рвуть нас люди без ліку. Продають букетики і ставлять їх у вазони. Чи надовго вистачить нашої краси і запаху, якщо ми без основи нашої, без кореневища, без живлення стоїмо в затхлій воді? Я повсякчас намагаюся сховатися чимдалі від людей у заростях кущів, вологих і похмурих місцях. Але боюся, що і там знайдуть. Адже скільки користі від нас, конвалій, як від лікарських рослин! Не хоче людина над цим замислитися. У лікарів на столі — картки. • Не можна рвати квіти! • Не ламайте гілки дерев! • На новорічне свято краще наряджати штучну ялиночку. • Не робіть надрізів на корі дерева, не зривайте її. • Прийшовши до лісу, бачите багато красивих квітів. Слід зібрати величезний букет і подарувати мамі! • З лікарських рослин можна збирати тільки ті, яких багато в нашій місцевості! • Коли зриваєте квітку, то обов'язково потрібно вирвати її з коренем, щоб не псувати галявини! • Не збирайте березовий сік, адже це шкодить дереву! • Не ламайте гілки дерев і кущів! Не ушкоджуйте кору дерев! Через пошкоджену кору у деревину потрапляють мікроби і паразитичні гриби. Учням-«лікарям» слід обирати лише ті картки, що відповідають за змістом. V. Підсумок уроку — Ще раз прочитайте «рецепт», що ми склали у нашій лісовій лікарні. — Кому він стане у більший пригоді — людям або мешканцям лісу? Чому? — Чи можна вилікувати природу, якщо дотримуватися цього рецепта? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 5657 | |
Виготовлення персонажів із казок з природних матеріалів |
Про гномика Мудрунчика, дівчинку Ганнусю та інформацію |
Складання записки, адресованої батькам (друзям) |
Бджілка мала, та й та працює |
Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю |
Всього коментарів: 0 | |