Тема: Текст-опис. (Вправи 39-42.) Мета: Закріплювати знання учнів про текст. Ознайомити учнів з текстом описом, звернути увагу на художні описи. Вчити описувати дії, предмети, живих істот. Розвивати спостережливість і збагачувати словниковий запас учнів. Обладнання: Таблиця «Типи текстів», портрети знаменитих людей, фотопортрети учнів, таблиця словникових слів. Чистий аркуш паперу, кольорові олівці. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Повторення вивченого на попередньому уроці. — Які типи текстів ви знаєте? (Розповідь, опис, міркування.) — З якими текстами ви ознайомились на попередньому уроці? Чим вони особливі? — Якщо у тексті трапляється розмова двох або кількох осіб, як ми називаємо таку розмову? — Про що був діалог, який ви читали в домашньому завданні? Розкажіть. III. Каліграфічна хвилинка. 1. Розгляд портретів знаменитих людей, фотопортретів учнів. 2. Каліграфічний запис у зошит слова портрет. — Діти, слово портрет — це словникове слово. На яке питання воно відповідає? Якою частиною мови виражене? (Іменником.) Отже, запишемо в таблицю до іменників слово портрет. Створювати портрети можуть художники-живописці, художники-графіки, фотохудожники, а також поети і письменники. Портрети, які пишуть художники, ми можемо побачити, а словесні портрети, які створюють поети і письменники, ми можемо прочитати або почути. Словесний портрет ще називають описом зовнішності людини. IV. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Ознайомлення з текстом-описом. (За матеріалами вправи 39.) а) Читання тексту, з'ясування значення невідомих слів. б) Підбір заголовка до тексту. в) З'ясування типу тексту і його мети (за допомогою таблиці). Висновок. Це текст-опис. Його мета — описати зовнішність людини, тобто подати її словесний портрет. (Підручник, с. 22.) 2. Конкурс «Портрет на замовлення». (За матеріалами вправи 40.) Замовник — вчитель. Вправу виконати на уроці. Час для виконання портрета — до 5 хв. Виставити запропоновані учнями роботи, провести відбір найкращих. Фізкультхвилинка. 3. Самостійна робота (за завданнями вправи 41) — виконується на окремому аркуші. — Скласти і записати текст-опис зовнішнього вигляду близької людини. 4. Проблемне завдання. — Послухайте текст, підберіть до нього заголовок, визначте тип даного тексту, його тему і мету. ...Потім цей туман поволі розвіявся і Веснянка побачив Країну Сонячних Зайчиків. Хлопчикові здалося, що він потрапив у величезний незвичайний квітник. Ніколи в житті він не бачив такої сили-силенної квітів одразу і таких різних. Та деінде це було й неможливо. Навіть у найбільшій оранжереї найкращого ботанічного саду. Тому що поряд з першими тендітними квітами весни — пролісками — тут росли пізні осінні айстри та хризантеми, що цвітуть аж до самих морозів. Усі квіти, які тільки є в природі, квітували тут одночасно. Стрункі гордовиті іриси й сором'язлива матіола, що розгортає свої пелюстки й починає пахнути лише в темряві. Самозакохані нарциси та скромні чорнобривці. Розкішні ясно-червоні канни і непомітна кімнатна примула. Тендітна болотяна незабудка мружила свої голубі оченята поряд з мужнім едельвейсом, що живе високо в горах і не боїться ні вітру, ні холоду. Барвисті братки виглядали з-за пишних півоній, а садові ротики кумедно відкопилювали рожеві губи. І тихенько здригалися сріблясті дзвоники конвалій ...На перший погляд здавалося, що квіти ростуть тут безладно, як у лісі або в полі. Та коли Веснянка придивився, то побачив, що, переплітаючись між собою, квіти утворюють надзвичайно химерні будиночки — з вікнами, з дверима, з красивими ґаночками та верандами. Саме в цих квіткових хатинках і жили сонячні зайчики. (В. Нестайко «В країні Сонячних Зайчиків») Висновок. У текстах-описах змальовуються не тільки словесні портрети, а й описуються предмети і дії. Такі описи називають художніми. Увага! Треба знати! Неабияку роль в озвученні будь-якого тексту має інтонація. Для тексту-розповіді характерний тон повідомлення, швидкий або повільний, з підвищеним або зниженим голосом. Опис відрізняється повільнішим темпом, більш одноманітним характером інтонації. V. Підсумок уроку. — Продовжуємо гру-казку «А що ж далі?» Простежте за розмовою, описаною у тексті, і скажіть, як вона називається. ...У печері за кам'яним столом розсілося Морське Страховисько, а над ним, наче люстра, висіла клітка з Морським Півником. Бідний Півник теж потрапив у полон: отже, хочеш-не-хочеш, а співай. І не просто так, а хвалебну пісню про Страховисько, яке вперто величало себе Красовиськом ... — Хто у морі найгарніший ? — тоненько затягав Півник. — Я, Морське Красовисько! — відповів грізний голос. — Хто у морі найдобріший? — Я, Морське Красовисько! — Хто про всіх рибинок дбає ? — Я, Морське Красовисько! — Хто усіх оберігає? — Я, Морське Красовисько! Страховисько підвелося і підійшло до зв'язаного Вовка. — Що ж мені з тобою зробити, мій заморський гостю? — зашепотіло воно. — Засмажити і з'їсти?.. Ні, це нецікаво ...О, придумав! Нехай кравці з твого хутра пошиють мені камізельку. Гарна вийде камізелька! Тепла! Ха-ха-ха-а!.. — Назвіть тип тексту, який я прочитала. Доведіть. (Розповідь про події, інтонація викладу, як у тексті-розповіді.) VI. Домашнє завдання з інструктажем. Вправа 42, с. 22 — правило. | |
| |
Переглядів: 2035 | |
В. Осєєва «Сини». В. Сухомлинський «Сьома дочка» |
Екскурсія до шкільної майстерні |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 24 |
Практична робота: обговорення поведінки відомих літературних героїв (або геро... |
Де ти живеш. Що дає місто — селу, село — місту |
Всього коментарів: 0 | |