Тема: Дієслова, що виражають незавершену та завершену дію Мета: ознайомити учнів з новою граматичною ознакою дієслова, провести спостереження за виражальними ознаками дієслів, що означають незавершену та завершену дію, їх істотними ознаками; розвивати мовлення дітей; виховувати навички збереження життя. Обладнання: картки із дієсловами для гри, картки індивідуального опитування. ХІД УРОКУ I. Перевірка домашнього завдання 1.Конкурс творів-фантазій «Якби птахи і звірі вміли говорити» Діти зачитують свої твори. 2.Картки індивідуального опитування Картка 1 Спиши. Визнач час, число дієслів. Мов лебединий пух, паде Дрібний сніжок спроквола. Як збудиться — то все буде Білесенько довкола. (Б. Лепкий) Картка 2 Випиши дієслова минулого часу. Визнач їх число. Була весна, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки. Все ожило, усе загомоніло. Зелений шум, веселая луна. Прилинув вітер і в тісній хатині Він про весняну волю заспівав. У вікно заглянули від яблуні гілки, Посипались біленькі квітки. Картка 3 Випиши, розкриваючи дужки, спочатку дієслова, що пишуться з не окремо, а потім ті, що пишуться разом. (Не)хтувати, (не)читати, (не)валити, (не)навидіти, (не)зду-жати, (не)відступати, (не)говорити, (не)співати, (не)вгавити, (не) заважати. Картка 4 Спиши текст. Підкресли дієслова із -ся, добери до них початкову форму. БІДА МОВЧИТЬ Літали горобчики, гралися та й знайшли на смітнику три конопляні зернятка. Засперечалися. І почали битися. Та так б’ються, та так скубуться, аж догори скачуть, аж пір’я з них летить... II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання — Користуючись схемою, встановіть зв’язки у реченнях. Могутній дуб радів яскравому сонцю. який що? якому? що робив? чому? Зрадів соловейко у зеленому гаю. хто? де? чому? С що зробив? — Чим схожі, а чим різняться дієслова радів і зрадів? — Поміркуйте, яка дія закінчилася. III. Оголошення теми й мети уроку — То з чим сьогодні будемо знайомитись? — А що будемо вчитися робити? — Як ви думаєте, а дієслова майбутнього часу можуть позначати завершену дію? — Тож давайте перевіримо. IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу 1. Пошукова робота (за матеріалом вправи 99) — Які висновки ви можете зробити з цієї вправи? — Чи може дієслово в майбутньому часі позначати завершену дію? — А в теперішньому? — Звірте свої висновки із правилом на С. 54. 2. Колективне коментоване виконання вправи 100 — А чи можуть дієслова в неозначеній формі позначати завершену дію? — Порівняйте будову дієслів неозначеної форми. Як передається завершеність дії? V. Закріплення та систематизація знань 1. Творча робота за варіантами — З дієслів, записаних на дошці, утворити: I варіант — всі можливі форми незавершеної дії; II варіант — всі можливі форми завершеної дії. Говорити, писати, читати. Наприклад: I варіант — говорити — говорив, заговорив, буде говорити, говоритиме. II варіант — говорити — заговорив, заговорить. — Чому дієслів, що виражають незавершену дію, виходить більше? (Тому що в теперішньому часі дієслово завжди виражає тільки незавершену дію.) 2. Хвилинка каліграфії бе бере же береже б Береженого і Бог береже. якому — Як ви розумієте цю приказку? — А які небезпечні ситуації можуть чатувати на нас у повсякденному житті? Як їм запобігти? — Яку дію виражає дієслово в цій приказці? — Змініть його так, щоб воно виражало завершену дію. 3. Робота із текстом (за вправою 101) — А як би ви діяли у такій ситуації? — Завдання 3 виконайте самостійно. 4. Робота із словниковими словами VI. Підсумок уроку 1. Гра «Знайди пару» Декілька учнів отримують картки із дієсловами: летіти, злетіти, грюкати, грюкнути, малювати, змалювати, перемальовувати, перемалювати, зчищати, зчистити. За командою вчителя вони збираються парами «незавершена дія + завершена дія». Учні класу перевіряють правильність виконання завдання. — З чим ми сьогодні познайомились? — Яку особливість мають дієслова теперішнього часу? 2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання VII. Домашнє завдання Правило на С. 54; вправа 102. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1837 | |
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі... |
Тарас Шевченко. Урок позакласного читання |
Комбінована аплікація |
Знайомтесь — клавіатура |
Розкрій тканини. Виготовлення спіднички прямолінійної форми для ляльки |
Всього коментарів: 0 | |