Тема: Займенник як частина мови, його основні ознаки. Особові займенники Мета: розширювати уявлення дітей про частини мови, познайомити із займенником, з його особливостями, вчити розпізнавати особові займенники, познайомити з граматичною категорією особи; розвивати аналітичні вміння, вміння спостерігати й робити висновки зі спостережень; виховувати інтерес до усної народної творчості, вивчення мови. Обладнання: таблиця «Особи займенників». ХІД УРОКУ I. Перевірка домашнього завдання II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання — Прочитайте вірш з дошки. Ми посіяли горох Із матусенькою вдвох. Ми посіяли горох. А минуло кілька днів — Він зійшов, зазеленів. Буду їсти залюбки Я з горохом пиріжки. — Скільки речень у вірші? — Знайдіть граматичну основу кожного речення. — Що помітили цікавого? (Підмети — слова ми, він, я.) — До якої частини мови можна віднести ці слова? — Чи всі думають, що це — іменники? — А в кого інша думка? Поділиться нею. III. Оголошення теми і мети уроку — Спрогнозуйте тему нашого уроку. — Правильно, ми познайомимось із новою частиною мови — займенником. — Хто може пояснити, як утворилося слово займенник? IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу 1.Самостійна робота із правилом на С. 19. — Прочитайте правило. — Що ви дізналися про займенник? — Якщо займенник замінює іменник, прикметник та числівник, то якими граматичними категоріями він може характеризуватися? (Відповіді дітей вчитель фіксує на дошці.) — Кожна група проведе дослідницьку роботу із займенниками і дасть відповідь на поставлене питання. (Вчитель видає групам завдання на картках.) 1 група. Кого в діалозі можуть позначати займенники? Я — Ти — Він, вона, воно — 2 група. Чи мають займенники категорію числа? Розподіліть займенники у дві групи: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно. Однина Множина 3 група. Чи можна визначити у займенника рід? Я, ми, він, вона, ти, воно, ви, вони. 4 група. Чи змінюються займенники за відмінками? Провідміняйте займенники. Н.в. Я Вони Р. в. Д. в. З.в. О.в. М. в. 5 група. Яка роль займенників у реченні? Знайдіть займенники, визначте їх роль у реченні. У нього були великі сині очі. Я попросив товариша принести мою книгу. 3. Обговорення результатів досліджень (з використанням таблиці «Особові займенники»). Результати оформити у вигляді опорної таблиці-пам’ятки. Займенник Хто? який? скільки? Вказує предмет, ознаку, кількість, але не називає. Має особи: 1 особа — хто говорить — я, ми; 2 особа — з ким говорять — ти, ви; 3 особа — не бере участь у розмові — він, вона, воно, вони. Змінюється за числами і відмінками. Має рід (в однині 3-ї особи): він — чоловічий рід; вона — жіночий рід; воно — середній рід. В реченні — підмет або другорядний член V. Закріплення та систематизація знань 1. Вибіркова робота за варіантами (вправа 30) I варіант — виписати займенники з першого речення. II варіант — виписати займенник з 2, 3, 4 речення. III варіант — виписати займенник з 5, 6, 7 речення. 2. Робота в парах (за вправою 38) Перевірка — фронтально. 3. Розвиток зв’язного мовлення. Самостійна усна робота за вправою 31 — Виберіть і прочитайте тільки ті речення, в яких виправлені недоліки. Поясніть. VI. Підсумок уроку 1. Бесіда — Розкажіть, з чим сьогодні познайомились. — А що навчились робити? — У вправі 39 прочитайте той рядок, де є тільки особові займенники. 2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання VII. Домашнє завдання Правило на С. 19; вправа 29 (усно); вправа 40 (письмово). Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2704 | |
Що може комп’ютер |
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка» |
«Крашанки і писанки» (за О. Менем). «Гей, Великдень!». К. Пере лісна «Писанка... |
Мотивування дітей до систематичного заняття фізичними вправами. Рухливі ігри ... |
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя... |
Всього коментарів: 0 | |