💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Займенник як частина мови, його основні ознаки. Особові займенники

Тема: Займенник як частина мови, його основні ознаки. Особові займенники

Мета: розширювати уявлення дітей про частини мови, познайомити із займенником, з його особливостями, вчити розпізнавати особові займенники, познайомити з граматичною категорією особи; розвивати аналітичні вміння, вміння спостерігати й робити висновки зі спостережень; виховувати інтерес до усної народної творчості, вивчення мови.

Обладнання: таблиця «Особи займенників».

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

— Прочитайте вірш з дошки.

Ми посіяли горох Із матусенькою вдвох.

Ми посіяли горох.

А минуло кілька днів —

Він зійшов, зазеленів.

Буду їсти залюбки Я з горохом пиріжки.

— Скільки речень у вірші?

— Знайдіть граматичну основу кожного речення.

— Що помітили цікавого? (Підмети — слова ми, він, я.)

— До якої частини мови можна віднести ці слова?

— Чи всі думають, що це — іменники?

— А в кого інша думка? Поділиться нею.

III. Оголошення теми і мети уроку

— Спрогнозуйте тему нашого уроку.

— Правильно, ми познайомимось із новою частиною мови — займенником.

— Хто може пояснити, як утворилося слово займенник?

IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

 1.Самостійна робота із правилом на С. 19.

— Прочитайте правило.

— Що ви дізналися про займенник?

— Якщо займенник замінює іменник, прикметник та числівник, то якими граматичними категоріями він може характеризуватися? (Відповіді дітей вчитель фіксує на дошці.)

— Кожна група проведе дослідницьку роботу із займенниками і дасть відповідь на поставлене питання. (Вчитель видає групам завдання на картках.)

1 група. Кого в діалозі можуть позначати займенники?

Я —

Ти —

Він, вона, воно —

2 група. Чи мають займенники категорію числа? Розподіліть займенники у дві групи: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно.

Однина Множина

3 група. Чи можна визначити у займенника рід?

Я, ми, він, вона, ти, воно, ви, вони.

4 група. Чи змінюються займенники за відмінками? Провідміняйте займенники.

Н.в.   Я   Вони

Р. в.

Д. в.

З.в.

О.в.

М. в.

5 група. Яка роль займенників у реченні? Знайдіть займенники, визначте їх роль у реченні.

У нього були великі сині очі.

Я попросив товариша принести мою книгу.

3. Обговорення результатів досліджень (з використанням таблиці «Особові займенники»). Результати оформити у вигляді опорної таблиці-пам’ятки.

Займенник

Хто? який? скільки?

Вказує предмет, ознаку, кількість, але не називає.

 Має особи:

 1 особа — хто говорить — я, ми;

 2 особа — з ким говорять — ти, ви;

 3 особа — не бере участь у розмові — він, вона, воно, вони.

Змінюється за числами і відмінками.

 Має рід (в однині 3-ї особи): він — чоловічий рід; вона — жіночий рід; воно — середній рід.

В реченні — підмет або другорядний член

V. Закріплення та систематизація знань

1. Вибіркова робота за варіантами (вправа 30)

I варіант — виписати займенники з першого речення.

II варіант — виписати займенник з 2, 3, 4 речення.

III варіант — виписати займенник з 5, 6, 7 речення.

2. Робота в парах (за вправою 38)

Перевірка — фронтально.

3. Розвиток зв’язного мовлення. Самостійна усна робота за вправою 31

— Виберіть і прочитайте тільки ті речення, в яких виправлені недоліки. Поясніть.

VI. Підсумок уроку

1. Бесіда

— Розкажіть, з чим сьогодні познайомились.

— А що навчились робити?

— У вправі 39 прочитайте той рядок, де є тільки особові займенники.

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

VII. Домашнє завдання

Правило на С. 19; вправа 29 (усно); вправа 40 (письмово).



Джерело: noindex
Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (08.07.2015)
Переглядів: 2704 | Рейтинг: 0.0/0
Що може комп’ютер
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка»
«Крашанки і писанки» (за О. Менем). «Гей, Великдень!». К. Пере лісна «Писанка...
Мотивування дітей до систематичного заняття фізичними вправами. Рухливі ігри ...
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]