💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Л.Українка "Біда навчить"
Міжпредметні зв’язки. Українська мова, природознавство.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання. Мультимедійна презентація до уроку, збірки творів Л.Українки для дітей.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Всі сідайте, діти, тихо.
Домовляймось не шуміти.
Руку вчасно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
На початку уроку перед вами ставлю такі завдання:
 Швидко працювати.
 Виразно читати.
 Чітко розповідати.
 Мовлення свої розвивати.
Прочитайте зашифроване прислів’я, яке стане девізом нашого уроку.
М_др_м н_хт_ не вр_д_вс_, а н_вч_вс_.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився
Так, справді для всякого діла потрібні знання. І сьогодні на уроці ми будемо їх здобувати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Підготовка до сприймання нового матеріалу.
(На дошці книжкова виставка «Казки Л.Українки»)
Розгляньте книжкову виставку. Хто є автором творів?
2. Гра «Поділи і прочитай»
– Поділіть на слова і почитайте заголовки творів Лесі Українки, що раніше вивчалися на уроках читання.
«КрасоУкраїни,Подолля!»
«Снігзморозомпоморозив…»
«Назеленомугорбочку»
«Мамо,ідевжезима…!»
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
- Гостею сьогоднішнього уроку буде літературна казка «Біда навчить», автором якої є - видатна українська письменниця та поетеса Леся Українка.
- Літературна казка. Чому їх так називають.
(Літературна казка - авторський твір про вигадані, часто фантастичні події.)
IV. Пояснення та систематизація нового матеріалу
1. Ознайомлення з життєвим та творчим шляхом Л. Українки.
А зараз послухайте і постарайтесь запам’ятати найцікавіші факти життя і творчості відомої поетеси.
Вчитель. «Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі народу нашого людина, що ім’я їй – Леся Українка. З не такої вже далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий.
1.У нашім класі на столі
Портрет стоїть у рамі.
Він всім знайомий –
І мені , і татусеві, й мамі.
З портрета дивиться на нас
Землячка¬ - поетеса.
Це гордість нашої землі –
Нескорена, незламна Леся
2 учень. Поетеса, Леся Українка (справжнє ім’я та прізвище) якої Лариса Петрівна Косач, народилася 25 лютого 1871 року в місті Новограді-Волинському в родині Косачів. ЇЇ мати – відома українська письменниця Олена Пчілка.
3 учень. Майбутня поетеса зростала серед мальовничих лісів і озер Волині. Вона була допитливою, веселою, любила співати, гратися з братом, слухати народні пісні, казки, легенди. В 4 роки навчилася читати, а в 6 – писати і вишивати. Найулюбленішими книгами Лесі були «Кобзар» Тараса Шевченка, оповідання Марка Вовчка, байки Леоніда Глібова. Цікавилася творчістю українського народу – піснями, казками, легендами.
4 учень. Доля Лесі була нелегкою. Коли їй було 11 років вона простудилася на святі Водохреща і захворіла на страшну хворобу – туберкульоз кісток. Дівчинка дуже мучилась, страждала, але нікому не жалілась. Вона так писала:
Як дитиною бувало
Упаду собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив
Я собі вставала тихо.
«Що болить?» – мене питали
Але я не признавалась,
Я була малою горда,
Щоб не плакать я сміялась.

5 учень. Леся Українка жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Вчителями її були мати – письменниця Олена Пчілка, батько – юрист Петро Антонович, книги і життя.
6 учень. Свій перший вірш «Надія» написала в 9 років присвячений тьоті Елі. А коли їй виповнилося 13років, у журналі надрукували її вірш «Конвалія». За порадою мами вона його підписала Леся Українка. Саме з таким ім’ям, літературним псевдонімом, вона стала згодом всесвітньо відомою поетесою.
7 учень. З історичних джерел стає відомим, що славетна українська поетеса приїздила в нашу Славуту лікуватись. З вдячністю вона написала такі рядки:
Переді мною килими чудові
Натура стеле – темнії луги
Славути красної бори соснові
І Случі рідної веселі береги
8 учень. Незважаючи на всі випробування, поетеса відчувала радість від спілкування з природою, рідними, друзями і вміла передати це у своїх творах.
У Новгород-Волинському
дівчина жила.
Лесею Українкою
так себе звала.
9 учень. Блакитні оченята,
Жмуток русявих кіс,
Рожеві губенята
Й тонкий маленький ніс.
10 учень. Любила вона волю,
Вкраїну і народ,
Але тяжку мав долю
Вкраїнський патріот.

11 учень. Померла Леся Українка 1 серпня 1913 року на Кавказі в місті Сурамі, де перебувала на лікуванні. Похована у Києві.
Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова,
Безсмертна Леся Українка
Була і є, повік жива.
10 учень. Ми – земляки славетної поетеси Лесі Українки, і цим можна пишатися, адже Лесю знають і люблять в усьому світі. В її рідному місті Новоград-Волинському відкритий музей її творчості. І ми колись його відвідаємо.
V. Опрацювання казки Л. Українки «Біда навчить»
1.Робота над заголовком казки.
Прочитавши заголовок казки, як ви його зрозуміли?
( Людина вчиться на особистих помилках. Мудрість здобувається в роботі.)
2. Словникова робота
Які незрозумілі слова ви зустріли в тексті? Пояснення слів.
 Читання колонок слів
Клопіт мешкає зоглядівся
Рілля скубуться доволі
Клуня навернеться поживиться
Вельми чималенько дбає
 Доберіть синоніми до слів МЕШКАЄ, ПОЖИВИТЬСЯ, ДБАЄ.
 Вправа на миттєве сприймання слів. Прочитайте слова, визначте зайве серед них.
(крук, сорока, сова, гава, бузько, зозуля, курка, пані, горобець).
Яке узагальнююче слово об’єднує ці слова? (Птахи)
3.Читання казки за логічно-завершеними частинами
 Читання в особах ІІІ частини.
Яким був горобець?
Скільки зерняток знайшли горобчики?
Чому вони почали битися?
Хто скористався з бійки?
Над чим замислився горобчик?
Про що він попросив курку?
Чи погодилась вона вчити його розуму? Чому?
 Короткий переказ другої частини. Перед переказуванням учні визначають інтонацію і тон голосу кожної особи.
 Зозуля – насмішкувато, байдуже;
 бузько – сердито, войовничо;
 ґава – співчутливо, сумно;
 сова – сердито, зневажливо;
 сорока-білобока – скрекотала швидко;
 крук – поважно, повчально.
– Чому зозуля теж відмовила горобчику?
– Хто був наступний? Що зробив бузько?
– Яку пораду отримав від гави?
– Чию пораду довелося чекати аж до ночі?
– Чи навчила мудра сова горобчика?
– Чого вчила його сорока? Чи сподобалась така наука горобчику?
– Хто був останній, до кого він звернувся за порадою?
– Чия порада сподобалась вам? Чому?
• Третю частину читаємо «буксиром» за сильнішим учнем.
– Чи підійшла відразу чиясь порада горобчику?
– Яким стало його життя взимку?
– Що примусило його до розуму прийти?
VІ. Вибіркове читання
– Знайдіть і прочитайте абзаци в яких є речення:
«Нікому вас було бити та вчити!», «Се не моє діло!», «Я до того розуму не дуже, Бог з ним!
– Знайдіть і прочитайте, як горобчик звертався до кожного з птахів.
(До курки - «пані матусю», зозулі –«тітонько», бузька – «пане», гави «дядино», сови – «пані», сороки – «панянко», крука – «звернувся просто».
Робота в парах «Закінчи прислів’я»
«Дурні бились, а…» (розумні поживились).
«Хто дурнем вродився, той…» (дурнем і згине).
«Не на те мудра, щоб…» (дурнів розуму вчити).
«Поки біди не матимеш, то..» (розуму не матимеш).
«Розум на дорозі …(не валяється).
VІІ. Робота в групах. Скласти план до кожної частини.
(Завдання було додому).
VІІІ. Користуючись тексом казки, розмістіть картки з назвами птахів у такому порядку, в якому вони з’являлися у казці.
ІХ. Характеристика головного героя.
Учні отримують картки, де записані риси характеру головного героя.
Горобчик: вихований, спостережливий, мудрий, обережний, дурненький, завзятий, хазяйновитий, допитливий, турботливий, кмітливий.
 Розмістіть, в якій послідовності змінювався горобчик.
 Яка головна думка твору? (Людей питай, свій розум май).
Х. Підсумок уроку. Гра «Мікрофон»
Чи траплялися з вами такі життєві ситуації, коли «біда навчила»?
Творча лабораторія
Продовжіть думку «Казка навчає цінувати розсудливіст …»
Що у ній засуджує автор?
Станьте авторами вірша-поради.

У житті не байдикуй,
а багато ти ___________.
Розумом ти не хвалися,
А знаннями ___________.

Вкрасти – значить нагрішити,
Люди! Так не можна __________.
Хліб й до хліба зароби,
І не матимеш _______.

Не хвалися ти пихатістю,
А ділися з іншим _____________.
Усім, хто просить, – помагай,
Носа вверх не ______________ .

Не будь ніколи ти байдужим,
А краще стань сміливим, ____________ .

Якщо попросять – помагай,
Правил цих __________.
Настає зима . Допоможи своєю посильною працею пташці. Зроби годівничку, полагодь стару, поділися крихтою хліба з нею. А вона тобі віддячить: збереже деревце від шкідників і в теплу днину заспіває тобі пісеньку.
ХІ. Оцінювання.
ХІІ Домашнє завдання.
Категорія: Читання | Додав: irinasemenuk12 (16.02.2017)
Переглядів: 1475 | Рейтинг: 0.0/0
Колір як засіб створення образу. Практична робота «В гостях у казкового персо...
Лічба в межах 20. Таблиці додавання й віднімання чисел 2 і 3 в межах 10. Поня...
Cтворення з кольорового паперу орнаментів геометричних та рослинних форм на з...
Повітря та його властивості. Демонстрація властивостей повітря
Г. Чубач «Я беру своє відерце». М. Стельмах «Сонце стукає в віконце». Прислів...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]