УРОК 55 Тема. «Зима-білосніжка». Урок позакласного читанняМета: формувати уявлення про характерні ознаки зими; вчити учнів бачити і відчувати красу природи; розвивати інтерес до читання, навички читання; мову учнів; виховувати любов до рідного краю через любов до природи. Обладнання: книжкова виставка, збірник творів «Позакласне читання-2», ілюстрації, малюнки до теми «Зима», платівка «Пори року» П. І. Чайковського. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Колективна робота. 1) Відгадування загадок і кросворда. Група учнів (4 учні) загадує загадки до кросворда. Вчитель викликає учнів з класу для запису слів у клітинки кросворда. 12 3 4 Зима — 1. — Доню! доню! — кличе мати, Швидше вийди-но із хати! — Дивно! Щезла стежка ... Де вона? Зникла десь і огорожа... Сад на себе чом не схожий? Що за диво? Все село Білим пухом занесло. — Дива зовсім тут нема — Це в село прийшла... (Зима). 2. Без рук, без фарб вікна розмальовує (Мороз). 3. Росте вона додолу головою, Росте вона холодною зимою. А тільки сонечко засяє — Вона заплаче й помирає (Бурулька). 4. І не борошно, а білий, І не вата, а м'який, Покриває гори-купи, Застилає землю вкрай, Щоб був кращий урожай. Що це буде? Відгадай! (Сніг). У ч и т е л ь . Зима прийшла і до нас на урок. Зима (яка?) ... 2) Скласти слово: ІГСН. Запис теми уроку на дошці. 2. Мовна розминка. 1) Вивчення скоромовки. Ніс сміхунчик сміху міх — Сміх розсипався на сніг. 2) Читання і слухання «Телеграми». Телеграма Слухав птах на дротах, Як гуде телеграф. Потім знявся й закричав: «Телеграму я прийняв! Передав телеграф, Щоб ховався кожен птах, Бо із півночі сюди Йдуть великі холоди». А. Качан У ч и т е л ь . Що то був за птах на дротах? II. Мотивація навчальної діяльності Бесіда. Перегляд ілюстрацій, малюнків до теми «Зима», бесіда з учнями. — Придивіться до зимового пейзажу. — Перелічіть кольори зими. — Який із них є головним кольором зими? III. Сприйняття і засвоєння матеріалу 1. Бесіда. Читання вірша П. Сингаївського «Білі черевички у зими». Білі черевички у зими Вкрив дерева білими крильми Морозець колючий, мов шипшина. Білі черевички у зими, Біла-біла в неї кожушина. Білі сани, білогриві коні. Білі рукавички пухові. Білі щоки, а вуста червоні, Мов розквітлі маки польові. — А які кольори ще є у зими, крім білого? — А тепер уявіть себе художниками. Які фарби ви змінили б, аби передати гру відтінків снігу? 2. Хвилини поезії. Бесіда. П. Тичина «Вийшли вранці ми». Слухання зимових мелодій «Пори року П. І. Чайковського». 1-й у ч е н ь . Вийшли вранці ми. Дивне місто проти сонця: Всі взолочені віконця — Ні, такої ще зими Не стрічали ми. 2-й у ч е н ь . Ох, як ж краса! Сад увесь убрався в іній, Проти сонця він — як синій. Гілля до землі звиса, — Ох, яка ж краса! — Якого кольору зимове небо сонячного морозного дня? — Чи змінюється його колір у похмурий день? — Якого кольору дерева? — Які дерева взимку зелені? — Чи зустрічаються яскраві кольори взимку? Де? — А які зимові голоси? Сніг ... (рипить). Мороз ... (тріщить). Хурделиця ... (співає, виє, стогне, квилить, плаче, голосить, ридає). Дібрати близькі за значенням слова до слова «хурделиця» (хуга, хуртовина, завія, заметіль, завірюха). 3. Робота з виставкою книг. 1) Бесіда. — Візьміть книжку, яка вам сподобалась. — Як називається ця книжка? — У ній один твір чи це збірка творів? — Чи написане прізвище автора на обкладинці? — Хто намалював ілюстрації до неї? — Де видана книжка? 2) Бесіда-роздум над прочитаним. — В якому вірші говориться про перший сніг? — Прочитати першу строфу вірша. — Прочитати останню строфу вірша. — Якими стали дні? — Як світить сонце? — З якого вірша ці слова: Льодком тоненьким скована, Спинилася ріка. Повита тихим сном вона, Весняних днів чека. («Зима», В. Бичко). — З яких творів ви дізнались про підготовку звірів і птахів до зими? («Хто як до зими готується», «Білка запасається на зиму», «Як птахи готуються летіти у вирій»). — З яких творів ви дізналися про життя птахів і звірів взимку? («Що дятел взимку їсть?», «Як заєць взимку живе?»). — Як живеться птахам узимку? — Перекажіть першу частину оповідання «їдальня для птахів». — Що сказав Микола Василькові? — Що вирішили зробити діти? — Що побачили хлопці повертаючись з лісу? — Які птахи не відлетіли у вирій? 4. Робота у групах. І група. Вірш «Грудень» (с. 26): Прочитати вірш. Знайти рядки, які пояснюють назву місяця грудня. II група. Вірш «Осінь»: Прочитати вірш. Прочитати рядки, які пояснюють, для чого осінь землю укриває. III група. Вірш «Зимові слова» (с. 26-27): Прочитати вірш. Назвати зимові слова. Чому ім'я Оксана — зимове? IV група. Вірш «Ліпим бабу снігову» (с. 27-28): Прочитати вірш. Придумати інший заголовок до вірша. V група. Вірш «Снігобуд»: Прочитати вірш. Що таке «Снігобуд»? 5. Робота з текстом. Читання вчителем оповідання Василя Скуратівського «Стрітення». Бесіда. — Коли святкують Стрітення? — Які пори року стрічаються 15 лютого? — Продовжити прислів'я: «Лютий дорогу підгриз — кидай сани бери ...» — Чому в лютому час думати про воза? 6. Завдання учням. 1) Казка «Чому снігова баба утекла». 2) Читання казки «Чому снігова баба утекла» заздалегідь підготовленим учнем. Бесіда. — Чому з таким нетерпінням Снігова Баба чекала на весну? — Що заважало Хлівцю зрозуміти: «І що в тому лісі цікавого?» 3) Читання казки мовчки. 4) Переказування казки за планом (план записати на дошці). — Чому вітер так шаленів? — Що йому заважало поговорити з бабою? — Яку картину побачив Хлівець, коли прокинувся? — Яка радість охопила Снігову Бабу? 5) Словникова робота. Пригорщі — стулені долоні; гомоніти — стиха розмовляти; зазирнуло — заглянуло; обридло — надокучило. 7. Вправи з читання. 1) Читання казки (парами). 2) Вибіркове читання. Прочитати слова Хлівця, Снігової Баби та автора у розмові Хлівця із Сніговою Бабою. 3) Читання розмови в особах. IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — З якими творами ми працювали на уроці? — До якої теми вони належать? V. Домашнє завдання 1) Читати твори на тему: «Творчість Тараса Григоровича Шевченка». 2) Вивчити вірш Т. Шевченка. 3) Підготувати малюнки до творів Т. Шевченка. | |
| |
Переглядів: 11838 | |
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра) |
Як людина сприймає інформацію |
Значення повітря для живої природи |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
Безпека на відпочинку. Практична робота: моделювання правильних і неправильни... |
Всього коментарів: 0 | |