Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба.
Тема. Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба. Матеріал уроку.А. Костецький «Буває все...», «Краще — з друзями разом!», «Словник Славка» Мета: формувати вміння висловлювати власні судження і визначати головну думку твору, аналізувати віршовані твори; удосконалю¬вати навички виразного читання; збагачувати активний словник учнів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати бажання самовдосконалюватися, бути уважним до своїх друзів і бути самому справжнім другом; створювати умови для розкриття особистості кожної дитини, формувати позитивні емоції від спілкування. Обладнання: портрет А. Костецького, картки зі словами, картка з словом «дружба» в кольоровому оформленні, картки з прислів’ями, запис пісні «Справжній друг» муз. Б. Савельєва, слова М. Пляцковського ХІД УРОКУ І. Організація класу до уроку. Привітання. Ми посміхаємось сонечку: - Здрастуй, золоте! Ми посміхаємось дереву: - Хай воно росте! Ми посміхаємось друзям: - Дружба в нас міцна! Ми посміхаємось до вас, любі гості, - І зичимо всі вам добра! Психологічна налаштованість. - Сядьте зручно, заплющіть очі, тихо промовте: ”Я вчуся, я хочу вчитися. Я працюю, я готовий до праці. Я хороший, я хочу стати ще кращим.” - Отже на уроці ми повинні бути: Уважними, організованими, А ще: Чуттєвими, добросердечними. ІІ. Змістова й мотиваційна підготовка учнів до сприйняття теми. 1. –– Діти, сьогодні я вас запрошую познайомитись з наступним,новим і надзвичайно цікавим розділом нашої «Читанки». Знайдіть його у змісті і мовчки прочитайте назви творів, які ввійшли до розділу. ( Назва розділу з’являється на дошці або екрані.) ( Власні умовиводи, передбачення: учні висловлюють міркування, про що йтиметься у розділі.) - Чи зацікавили вас назви творів? 2. Аналіз власних передбачень. – Прочитайте перші два абзаци вступної статті. Чи справдились ваші передбачення ? – Дочитайте статтю до кінця. Що вас зацікавило або здивувало? ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 1. Вікторина «Згадайте назви віршів». — Пригадайте назви віршів, знайомих вам з уроків читання у 2 і 3 класі, прочитавши уривки з них. Будьте уважні, адже в кожному з них прихова¬на назва. «Б_тьк_вщ_н_ — ц_ м_м_ і т_т_» («Батьківщина») «Найдорожчестоїтьзасловами:всвітівсепочинаєтьсязмами» («Все по¬чинається з мами») «Жал_, що є в_е дл_ вс_ого д_вн_ і_ена» («Імена») «Метеликаловитиянехочу_» («Не хочу!») «Ох, н_пр_ст_ т_к х_д_т_ в Г_СТ_!» («У гостях») «Усе, що згубили, — шукайте й знаходьте!» («Бюро знахідок») — Чи пригадали ви автора цих творів? (Анатолій Костецький) 2. Читання деформованого тексту. — Із творчістю Анатолія Костецького ми вже знайомилися. Прига¬дайте, про що він пише. Головні герої віршів поета — це ваші ровесники. Вони жваві, непо¬сидючі, вони — мрійники і фантазери. Які теми розкриває Костецький у своїх творах, ви дізнаєтесь, прочитавши деформований текст. У свохї рахтво тоеп шипе пор четяди житят, неспонев відкттіври, мо¬гуру. коритВід і йозсерно, але зеб чаньпов опет вогорить рпо ет, як треаб жидрути, битилю, ямріти, тивчися. (У своїх творах поет пише про дитяче життя, сповнене відкриттів, гумору. Відкрито і серйозно, але без повчань поет говорить про те, як треба дружити, любити, мріяти, вчитися.) IІI. Повідомлення теми уроку — На сьогоднішньому уроці ми познайомимося із новими героями творів Анатолія Костецького і будемо говорити про дуже важливе поняття в стосунках між людьми. Асоціативний кущ (навпаки). ––– Прочитайте групу слів і спробуйте зрозуміти, яке слово об’єднує всі ці слова. Дружба: Товаришування, порозуміння, взаємодопомога, взаємоповага, вірність, чесність. (Діти можуть висловлювати різні варіанти, вчитель пропонує обґрунтувати свій вибір, керує напрямком думки.) – Якого кольору ви уявляєте це слово? ( У вчителя є заготовки у різному кольоровому оформленні і вони всі мають бути представлені на дошці.) – Тема нашого уроку « Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба». – Як ви можете пояснити назву уроку? IV. Опрацювання вірша А. Костецького «Буває все...» 1. Слухання вірша, який читає учитель. — Чого у світі не буває ніколи? 2. Словникова робота: прочитати, яке слово незрозуміле? буває, забув, ніякий, втратять, раптом, справжній. 3. Повторне читання вірша мовчки. — Як ви зрозуміли слова « Коли тебе забув друг»? 4. Аналіз вірша. Вибіркове читання. — Які незвичайні явища трапляються у світі? — Прочитайте, чого не буває ніколи. Чи погоджуєтеся ви з цими сло¬вами? — Продовжте міркування: «Справжній друг — це той, хто...». 5. Вправи для розвитку швидкості читання. 1) Читання «луною» за вчителем. 2) Знайдіть і прочитайте найкоротше і найдовше речення. Найдов¬ше речення прочитайте на одному видиху. 6. Виразне читання вірша. — Які розділові знаки зустрічаються у вірші? Після яких рядків слід робити коротку паузу, а після яких — довгу? На яких словах в останньому реченні потрібно зробити логічний наголос? 7. Осмислення змісту вірша. –– Які б слова ви прочитали з тривогою, чому? Чи є у вірші щось таке, чого б ви не хотіли, щоб трапилося з вами ? Давайте подумаємо, якими повинні бути стосунки, «щоб друг тебе не забув»? Діти називають свої варіанти. Вчитель підсумовує: повинне бути гуманне ставлення до друзів. (Визначення з’являється на дошці, діти повторюють що таке «гуманне ставлення»). 8. Бесіда. Чи можете ви себе назвати справжнім другом? Чи хотіли б ви в собі щось покращити? V. Опрацювання вірша А. Костецького «Краще — з друзями разом!» 1. Сприймання вірша з передбачуванням. Виразне читання вірша дитиною, що підготувалася ( першу половину). ––– Уявіть себе героєм вірша. Як би ви вчинили в такій ситуації? –– Слухання продовження вірша. –– Від чийого імені ведеться розповідь? — Коли відбуваються описані події? 2. Повторне читання вірша «ланцюжком». — Про які почуття розповідає хлопчик ? ( Запитання ставиться перед читанням ). 3. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання. — Які слова вірша підкреслюють міцність дружби хлопців? — Наведіть рядки, що передають захоплення друзів катанням на санках. — Чому Славко не відгукнувся на запрошення хлопців? — Як розумієте вислів за так? Чому Славко забув хлоп’ячу дружбу? — Як друзі його «перевиховали»? А як інколи діти перевиховують друзів? — Прочитайте слова, в яких передається головна думка вірша. 4. Вправи для розвитку виразності і швидкості читання. 1) Вправа на правильне інтонування речень: — Прочитайте всі окличні речення, а потім — питальні. 2) Гра «Доведіть, що...» (реченнями з тексту) ...дія відбувається взимку; ...хлопцям було весело обом; ...хлопці не забули вчинку Славка; ...хлопці вірять у хлопчачу дружбу; ...друзям вдалося змінити Славка. 5. Розвиток зв’язного мовлення. 1 група Підготувати розповідь про те, якими уявляєте собі хлопців, де вони живуть, що з ними могло трапитись далі. 2 група Уявіть, що вам слід створити мультфільм за цим віршем. Розкажіть, в якій послідовності мають бути зображені події. 6. Виразне читання вірша у парі – хто краще. VІ. Фізкультхвилинка. VІІ. Опрацювання вірша А. Костецького «Словник Славка» 1. Виразне читання вірша вчителем. — Що за незвичний словник був у Славка? 2. Словникова робота. Вправа на миттєве сприймання слів. Слова на картках-блискавках: запитай — засміється, попроси — попросить, врешті-решт, дарма — нема. — Прочитайте слова. Назвіть спільні буквені частини у кожній парі слів. 3. Повторне читання вірша (мовчки-вголос). Учитель проводить під час читання гру «Небо і земля». — Яка небезпека чатує на Славка? 4. Аналіз змісту вірша. — Чим незвичний словник у Славка? В якому значенні вжите у вір¬ші слово словник? (Запас слів, якими користується людина у своєму мовленні.) — Зі скількох слів складається словник Славка? Оберіть слова із цьо¬го словника. Поміркуйте, про що вони свідчать. — Прочитайте, яка небезпека чатує на Славка. — Чи хотіли б ви мати такого друга? Чому? — Що можете порадити Славкові, щоб він не залишився на самоті? — Які слова слід частіше вживати, щоб спілкування приносило за¬доволення? 5. Вправи для розвитку читацьких навичок. Гра «Хто знайде швидше?» Учитель читає речення, які є відповідями Славка. Учні знаходять і за¬читують, яким було прохання до нього. (Наприклад, учитель читає: «І по¬чуєш: — Неохота!», учні: «Запитай: — Зробив роботу?») 6. Виразне читання вірша. — Яку інтонацію читання підказують виділені слова? 7. Творча вправа: змініть деякі слова вірша на антоніми, так, щоб славко став позитивним героєм. VІІI. Підсумок уроку 1. — Що об’єднує три вірші А. Костецького, які ми сьогодні читали? 2. –– ЩО КОРИСНОГО ВИ ВЗЯЛИ З НАШОГО УРОКУ, ЧОГО НАВЧИЛИСЯ? ( СТОСУНКИ З ДРУЗЯМИ ПОВИННІ БУТИ ГУМАННІ, СПІЛКУВАТИСЯ ПОТРІБНО КУЛЬТУРНО І ТОЛЕРАНТНО ). 3. — Складемо прислів’я про дружбу: Людина без друзів, ………………… пізнається в біді. Справжній друг …………………. шукають. Дружби дружбою ………………….. що дерево без коріння. Друга шукай, ………………… найдорожчий скарб. Дружба –– ………………… а знайдеш — тримай. 4. Слухання пісні « Справжній друг». 5. Практична вправа. Коло друзів « Мій хороший товариш» ( Діти і вчитель стають в коло і, звертаючись один до одного, розповідають, завдяки яким хорошим рисам характеру хотіли б дружити з тим, хто стоїть поруч.) | |
| |
Переглядів: 1297 | |
Композиції за мотивами казок. Правила безпечного користування інструментами т... |
Екскурсія до шкільної майстерні |
Екскурсія «Безпечний маршрут "Дім — школа"» |
З Елзіком по планеті |
Елементарне поняття про театральне мистецтво. Практична робота «Художник у те... |
Всього коментарів: 0 | |