Тема: Нові пригоди героїв творів Всеволода Нестайка. Уривок з оповідання «Космонавти з нашого будинку» Мета: виховувати інтерес до читання творів В. Нестайка; почуття дружби, взаємодопомоги, взаєморозуміння між дівчатками і хлопчиками; удосконалювати читацькі навички, вміння читати за особами; розвивати вміння характеризувати дійових осіб; розрізняти у пригоді комічне, смішне і небезпечне, тривожне; збагачувати словник. Обладнання: портрет В. Нестайка, виставка його книг, картки для контролю техніки читання; картки зі словами. ХІД УРОКУ I. Змістова й мотиваційна підготовка учнів до сприйняття теми - Прочитайте назву розділу, який вивчатимемо. - Ми вже знайомилися з творами цієї теми, які вміщені у першій частині «Читанки». Пригадайте жанри цих творів. II. Актуалізація опорних знань учнів Вікторина «Знавці назв творів та їх авторів» - Співвіднесіть назву твору, який читали, з його автором. «П_л_чк_ - Р_т_вн_ц_» «Чорнакішка,абомагічнечислосім» «Я і мі_ те візо_» «ЯкМиколкаставхоробрим» «Ж вж к» В. Нестайко В. Сухомлинський Ю. Ярмиш В. Кава В. Чемерис - Який твір тут зайвий? («Жевжик» В. Нестайка) Чому? (Це казка, а інші твори - оповідання.) - Який ще твір цього автора читали? (Уривок із повісті-казки «У палаці Чарівних казок») III. Повідомлення теми та мети уроку - Герої творів Всеволода Нестайка - це кмітливі, жваві хлопчики й дівчатка, ваші однолітки. Вони часто потрапляють у неймовірні історії, веселі й цікаві, але водночас - повчальні. Сьогодні ми ознайомимося із уривком з твору Всеволода Нестайка «Космонавти з нашого будинку». IV. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом В. Нестайка Розповідь учителя - Всеволод Нестайко належить до покоління, дитинство якого обірвала війна. Дитячі роки письменника залишили згадку не лише про війну. Народився він у місті Бердичів Житомирської області. Батька хлопчик майже не пам'ятав. Йому було чотири роки, коли прийшла звістка про те, що тато загинув за кордоном, виконуючи державне завдання. Про Бердичів хлопчик теж не пам'ятав нічого, окрім страшного голоду тридцять третього року. Після марних прохань дати хоч чогось поїсти, він, зітхаючи, просив маму: «Ну, то дай хоч води напитися». Рятуючись від голоду, сім'я переїхала до Києва, де жила мамина сестра з чоловіком. З тих пір Київ став рідним містом для письменника. Довгих два роки довелося сім'ї жити в окупованому фашистами Києві. Мама підпільно організувала школу, вчила Всеволода та його однолітків. Це був їхній п'ятий клас. Іноді стає моторошно від спогадів про ті часи. Та найстрашніша подія трапилася у Бабиному Яру. Відступаючи, німці палили свої жертви. Вони примушували робити це військовополонених. Одного разу кілька полонених утекло. Фашисти з собаками кинулися їх шукати. А Всеволод із Пав-лушею неподалік рвали горіхи. Німець подумав, що це втікачі, вистрелив Павлуші прямо у скроню і націлився на Всеволода, але потім розгледів, що це були діти... Багато професій змінив Всеволод Нестайко. Він був і столяром, і слюсарем, і візником, і репетитором. Та найбільшу втіху одержував письменник від зізнання у любові маленьких читачів, які беруть в руки його книжечки, коли залишаються самі або хворіють. Вже самі назви книжок Всеволода Нестайка заохочують до читання: «Незвичайні пригоди у Лісовій школі», «В Країні Сонячних Зайчиків», «Скринька з секретом», «Чудеса в Гарбузянах», «Пригоди Грицька Поло-винкина», «Тореодори з Васюківки». V. Опрацювання першої частини твору В. Нестайка «Космонавти з нашого будинку» (С. 135-140) 1. Робота над заголовком. - Поміркуйте, про що може йтися у творі з такою назвою. Давайте перевіримо свої припущення. 2. Підготовка до читання. Словникова робота. Учні отримують картки з надрукованими словами, які вони повинні прочитати за 30 с. Аніякогісінької покататисяперебивна зачухані шкодазахоплено нікчеманатякав приготувати глузливо міжпланетні нудна зціпилатренажерточнісінько противнийодночаснозмучений доводилосьнесподівано підступно 3. Читання твору вголос «ланцюжком». - Де відбуваються події твору? - Хто головні дійові особи оповідання? - Хто вони, де живуть, навчаються? 4. Аналіз змісту твору. Вибіркове читання. - Кого Натка любила найбільше? А чого вона не могла терпіти? - Знайдіть і прочитайте, як дівчинка згадує час дружби з Вадькою. - Чому діти перестали товаришувати? - Що робила Натка, щоб довести, що вона не гірша за хлопців? Чи їй це вдалося? Як саме? - Про яку таємницю дізналася Натка? Прочитайте, як вона міркувала з цього приводу. - Які риси характеру Вадька і Бориса виявилися під час «тренувань»? 5. Вправи для розвитку навичок читання. 1) Гра «Хто читає швидше?» - Знайдіть і прочитайте абзаци, в яких є речення: «І в усьому були рівні»; «Геть звідси!»; «Що, з'їв, задавака противний?!»; «Ось вони де!»; «В обох вигляд нещасний і жалюгідний». 2) Читання за особами діалогу Бориса і Вадьки. Діти розбиваються на групи, з'ясовують, де чиї слова, з яким настроєм, силою голосу їх слід читати. 6. Добір заголовків до частин тексту. Орієнтовний план 1) Натка і Вадька - колишні друзі-нерозлийвода. 2) Як Натка доводила, що вона не гірша за хлопців. 3) Підслухана таємниця. 4) Роздуми Натки. 5) Випробування тишею. 7. Характеристика головних героїв твору. - Якими ви уявляєте Натку і Вадьку? Як дівчинка сама говорить про Вадьку? Як характеризує себе? - Яке враження справили на вас діти? Що ви можете сказати про їх вдачу? Як вони ставилися до пригод? VI. Підсумок уроку. Домашнє завдання 1. Дібрати заголовки до частин тексту. 2. Підготувати стислий переказ прочитаного. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2754 | |
Продовження екскурсії |
Мікрорайон школи. Практична робота: «Безпечні та небезпечні місця на шкільно... |
Ґрунт. Значення ґрунту для живої природи і господарської діяльності людини |
Т. Шевченко «Тече вода з-під явора...» І. Франко «Дрімають села...» П. Тичина... |
Тварини рідного краю |
Всього коментарів: 0 | |