А. М'ястківський «Неня». Д. Білоус «Звертання»

УРОК 12

Тема. А. М'ястківський «Неня». Д. Білоус «Звертання»

Мета: вчити читати в особах, збагачувати словниковий запас учнів синонімами; вчити правильно звертатися до близьких; виховувати повагу до старших, навички культури поведінки; виховувати в дітей почуття любові до найдорожчої людини, бажання приносити їй радість.

Обладнання: підручник, портрети письменників, етимологічний словник для початкових класів.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання.

1) Читання оповідання А. Коваля «Слова розповідають». Бесіда.

— Яке значення слова написати нове?

— Що означає слово «пістрявий»?

— Як називається розмальоване яйце?

— Що вам найбільше сподобалось в оповіданні?

2) Виразне читання вірша Л. Компанієць «Ковалівна».

2. «Розпитування».

1) Читання складів із голосними звуками [і], [е], [о]. ^

2) Читання з дошки вірша В. Гринько з метою відпрацювання інтонації, артикуляції.

Мати, матінка, матуся,

Мама, мамочка, мамуся! —

Називаю тебе я, рідна ненечко моя!

У ч и т е л ь . — Скільки слів, близьких за значенням до слова «мати», вжито у віршику?

— А як ви звертаєтесь до мами?

— Яке із звертань сьогодні ви почули вперше або чуєте дуже рідко?

II. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь . Сьогодні на уроці ми прочитаємо оповідання Андрія М'ястківського «Неня» і вірш Дмитра Білоуса «Звертання», із яких повчимося, як правильно звертатися до рідних і дорогих нашому серцю людей.

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з текстом.

Опрацювання оповідання А. М'ястківського «Неня».

1) Передбачення змісту твору за заголовком і малюнком.

У ч и т е л ь . Прочитайте заголовок твору, розгляньте малюнок перед твором. Подумайте, про кого йтиметься в оповіданні.

2) Читання твору вчителем.

— Чи правильним було наше передбачення?

— Між ким відбувалася розмова?

3) Словникова робота.

Малий, додає, Демид, збирається, дивується, розкажи-но, допитується, українська.

4) Повторне читання оповідання вголос.

5) Бесіда за змістом твору.

— Чому хлопчик не одразу зрозумів, про кого говорив дідусь?

— Прочитайте, як можна назвати маму.

— Що здивувало хлопчика?

— Що дідусь пояснив онукові?

— Чи сподобалось Дмитрику, що можна так називати маму?

— Прочитайте слова, які описують хлопчика.

— Прочитайте тільки питальні речення, передаючи голосом відповідну інтонацію.

— Прочитайте слова мами.

— Прочитайте речення із звертанням.

2. Вправи з читання.

1) Читання оповідання в особах.

2) Вправа на подання регресій (перечитування): дітям пропонується мовчки прочитати текст, напівприкриваючи букви лінійкою.

3. Фізкультхви линка. Вірш «Допоможемо мамі» з імітацією рухів.

Дружно вправними руками

Допоможемо ми мамі.

Посуд гарно перемиєм,

Витрем насухо, складем

І при цьому не поб'єм.

Пил зітрем і підметем —

Скрізь порядок наведем.

4. Колективна робота.

Опрацювання вірша Д. Білоуса «Звертання».

1) Підготовча вправа з розгадуванням мовної загадки.

У ч и т е л ь . Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви. Подумайте, які з них ви найчастіше вживаєте і коли.

Та...о, та...ко, тат...сь, тат...чко, тат...нього, т...тусик.

Д...д, ді...ок, дід...сь. ді...унь, діду...енько, дід...ган.

Б...бка, ба...ця, баб...ня, баб...ся, бабу...ечка.

У ч и т е л ь . Якщо ви вживатимете ці слова щоденно, то станете найласкавішою дитиною. А не такою, як герой вірша «Звертання».

2) Читання вірша вчителем. Бесіда.

— Чи вживав такі чудові слова Федько?

— Як він звертався до мами і тата?

3) Словникова робота. Пояснення значення слів.

Сокровенне — щось особисте, своє.

Творить — утворює, робить.

Оглашає — оголошує.

Белькотати — незрозуміле говорити.

Кумекать — розуміти.

5. Вправи з читання.

1) Читання вірша учнями напівголосно.

2) Вибіркове читання.

— Як автор звертається до рідних? Як називаються такі слова?

— Які звертання творить Федько? Чому вони «душу вивертають»?

— Чи схвалює автор таке мовлення хлопчика?

— Чому ж він так говорить?

— Прочитайте, на що може бути схожим наша мова, коли будемо говорити, як Федько.

— Прочитайте окличні речення; питальні речення.

— У яких реченнях описано захоплення автора красою рідної мови, а в яких — обурення від розмови Федька?

3) Виразне читання вірша.

IV. Підбиття підсумків уроку

1. Бесіда.

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Якими звертаннями до рідних ви користуєтесь?

— А як ласкаво і ніжно можна звертатися до дядька і тітки, брата і сестри?

2. Робота в зошитах (с. 7—8, завдання 2, З, 4).

V. Домашнє завдання

1) Читати вірш, аналізуючи репліки дійових осіб.

2) Читати виразно оповідання.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 4612 | Рейтинг: 0.0/0
І. Франко «Лисичка і Журавель». Прислів'я
Робота з папером. Предметна аплікація. Прапор та герб України
Розмітка за зразком, клітинками та лінійкою
Безпека на відпочинку
Розкроювання тканини. Виготовлення серветки з бахромою
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]