Тема: Чи знаєте ви, якими можуть бути грім і вітер? М. Познанська «Грім». М. Вінграновський «Грім». Є. Горева «Весняний вітер» Мета: вдосконалювати виразність читання; розвивати спостережливість, образне мислення й мовлення учнів; збагачувати мовлення образними висловлюваннями, порівняннями; вчити доводити свої твердження рядками твору, зіставляти різні форми опису природних явищ. Обладнання: картки зі словами. ХІД УРОКУ І. Мовна розминка 1. Відгадування загадки. Билиця зразу й небилиця: по хмарах їде колісниця, немов знайти дорогу хоче - то постоїть, то знов гуркоче. (Грім) 2. З'ясування значення слова. - Прочитайте три визначення і встановіть, яке з них тлумачить слово грім. 1) Відбиття звуку від якоїсь перешкоди; відгомін; 2) рух потоку повітря в горизонтальному напрямі; 3) гуркіт і тріск, що супроводжують блискавку під час грози. - Поміркуйте, які слова визначено у двох інших випадках. (Луна, вітер) 3. Складання римованих рядків. - Послухайте, доведіть, не помиліться! Град городом прошумів, гарбузи геть чисто... (збив). Гримнув грім і знову град - лопотить на... (виноград). II. Повідомлення теми і мети уроку III. Опрацювання вірша М. Познанської «Грім» 1. Читання вірша комбінованим способом (спочатку читає вчитель, останні чотири рядочки - діти). - Хто злякався громовиці? (Коник-стрибунець) - В яку пору року описана природа? 2. Читання вірша вголос по строфах, аналіз змісту. - Прочитайте першу строфу. Яку картину змальовано? Чого очікувала вся природа? - Прочитайте другу строфу. Що змінилося у природі? З чим у вірші порівнюється грім? Як берізки зустріли дощ? - Кого описано в останній строфі? Чому він обірвав свою пісеньку? - Які слова вжив автор, щоб передати зміни у природі? (Стихла, задрімали, сплять, раптом, озвався, шумлять) - Знайдіть вирази, вжиті в переносному значенні, поясніть їх. - Які вирази вірша вам сподобалися? Чим? 3. Словесне малювання. 4. Виразне читання вірша. IV. Опрацювання вірша М. Вінграновського «Грім» 1. Читання вірша вчителем (діти слухають, заплющивши очі). - Які картини постали у вашій уяві, коли ви слухали вірш? - Який настрій він викликав? 2. Словникова робота. Читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом. опуст - Яке слово зайве у кожній схемі? (Гриміти, слив) Чому? 3. Повторне читання вірша напівголосно. Аналіз його змісту. - Що любив робити грім? Де він жив? - Які рядки доводять, що грім сильний? Що свідчить про те, що він добрий і спостережливий? - Що грім робив у саду? Чим він допоміг сливі? - З яким проханням до грому звернулася груша? - Знайдіть у вірші рядки, в яких про грім говориться як про живу істоту. - Що у вірші схоже на казку? - Яка пора року зображена у вірші? Доведіть свою думку словами вірша. - Знайдіть і прочитайте вирази, вжиті в переносному значенні. - Що можна почути і побачити за словами вірша? 4. Вправи для розвитку швидкості читання. 1) Гра «Хто швидше?» - Прочитайте усі рядочки вірша, в яких є слово грім. - Зачитайте той рядок, який починається з голосного. 2) Гра «Знайди риму, добери свою». 5. Виразне читання вірша. V. Опрацювання вірша Євгенії Горевої «Весняний вітер» 1. Підготовка до самостійного читання вірша. Вправа щодо миттєвого сприймання слів. Слова на «картках-блискавках»: вітер, стільки, вітрила, скільки, великих, маленьких. Учні читають і запам'ятовують слова. - Назвіть спільнокореневі слова. Що означає слово вітрила? (Великий шматок полотна трикутної чи прямокутної форми, що прикріплюється на щоглі, за допомогою якого вітер рухає вітрильне судно.) - Які слова є антонімами? 2. Читання вірша учнями мовчки. - Що зробив собі вітер? Хто насміхався з нього? 3. Повторне читання вірша «ланцюжком». - Чому вітер грав тихо-тихо? 4. Аналіз змісту вірша. - Знайдіть у вірші опис кобзи. Чим вона була незвичною? - Чому вона була такою великою? - Чому грім сміявся з вітру? - Як ви розумієте вислів шумів тихенько? - Кому вітер грав свою пісню? Прочитайте. - Які почуття викликає у вас вітер? Чому? 5. Різновиди читання. 1) Читання «буксиром» напівголосно із сусідом по парті. 2) Гра «Прочитайте початок». Учитель називає слово рядка, а учні знаходять і читають його початок. 3) Гра «Незнайко» (проводять учні). 4) Виразне читання вірша. - Як потрібно читати слова вітру? А грому? 6. Робота з малюнком до вірша. - Хто зображений на малюнку? Доведіть, що це вітер, а не грім. - Як би ви зобразили грім? VІ. Підсумок уроку - Вірші яких поетів ми сьогодні читали? Чим вони подібні? Який твір вам сподобався більше? Чим саме? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1523 | |
Екскурсія у сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі |
Охорона тварин |
Н. Забіла «Вовк і козенята», М. Підгірянка «Безконечні казочки» |
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин |
Природні матеріали. Ескіз виробу. Природні матеріали. Виготовлення аплікації ... |
Всього коментарів: 0 | |