Тема: Славна донька України Мета: розширити і поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки; дати уявлення про жанр колискової; вчити учнів виразно читати вірші; виховувати у дітей через образне слово почуття доброти, любові до України, свого народу, рідної мови. Обладнання: портрет Лесі Українки, альбом «Леся Українка», ілюстрації до творів поетеси. Тип уроку: урок позакласного читання. ХІД УРОКУ I. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми уроку - Сьогодні на уроці ми познайомимося із творчістю Лесі Українки, поглибимо знання про життєвий і творчий шлях поетеси. Наш урок присвячується її прекрасним поезіям. Але спочатку давайте послухаємо розповіді учнів про її життєвий шлях. II. Робота над темою уроку 1. Розповіді дітей. 1-й учень. У морозяний лютневий день, напередодні великого свята Масляної, 25 лютого 1871 року, коли природа вже дихала весною, в м. Новоград-Волинському в сім'ї Петра Антоновича і Ольги Петрівни Косачів народилася донька Лариса, друга дитина після Михайла і найстарша із чотирьох доньок Косачів. Учитель. Батько Лесі, Петро Антонович Косач, був відомим громадським діячем. Мати - відома українська письменниця Олена Пчілка. До 6 років Леся виростала в Новограді, а потім сім'я переїхала до Луцька й оселилася в найдавнішій частині міста. Тут було стільки цікавого! 2-й учень. На Водохреща Леся з Михайликом подалась на річку - подивитись, як святять воду. Зранку туди поспішав люд, батюшка прийшов зі своїм почтом, на річці чути - вирубують хреста, затим обіллють його квасом, аби зачервонився. Як не піти? А саме звідти й почалось лихо. Леся перемерзла, спочатку в неї заболіла права нога, що всі сприйняли за звичайну простуду. Згодом заболіла й ліва, опухла, озивалася болем. Косачівна кріпилась. «Я була малою горда,- щоб не плакать, я сміялась». Учитель. У 13 років з'являється перший надрукований вірш Лесі «Конвалія». Підпис під ним, що пізніше став творчим псевдонімом поетеси,- «Леся Українка». Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки. Її вчителем була мама - Олена Пчілка. Розумна, інтеліґентна мати виховувала у своїх дітей любов до України. Всі її діти були освіченими, знали багато іноземних мов, грали на музичних інструментах. Леся любила вишивати, вирощувати квіти, захоплювалася народними піснями. 3-й учень. Наприкінці XIX століття Леся пірнає у вир громадського життя: вивчає політичну, економічну літературу, деяку перекладає. Багато їздить по світу. Але хвороба не відступає. І в 1913 році Леся Українка померла. Прожила мужня жінка лише 42 роки. Учитель. Який же заповіт залишила нам поетеса? Бути з народом! 2. Декламування віршів поетеси «Вечірня година», «Як дитиною бувало...». - Кому присвятила вірші Леся Українка? - Що допомогло Лесі перебороти біль? 3. Інсценізація уривка з «Лісової казки». На Волині, в білому будинку, Серед хащ поліських лісових, Поселилась Леся Українка, Дівчинка, яку узнав весь світ. - Леся не тільки писала вірші, а й подарувала нам чудову казку. Заходить Лукаш. Лукаш Я - Лукаш, Я - хлопець молодий, Моя єдина втіха - сопілка калинова. І, коли на ній заграю, Всяке лихо забуваю. Мавка Я - Мавка, я донька Волинського краю. Я казка поліська, що довго блукала. Мене чарівниця покликала з гаю, І вийшла я з лісу, і піснею стала. 4. Робота над колисковою. 1) З'ясування змісту слова колискова. - Що ви знаєте про колискові? - Хто складав колискові пісні? - Про що йдеться в колискових піснях? 2) Спів колискової (виконує учениця). 3) Ознайомлення з колисковою, яку Леся Українка написала у 1890 році. 5. Монолог. Діалог. Словникова робота. - Який вірш Леся Українка написала у формі діалогу? («Мамо, іде вже зима...») - У якій формі написана «Колискова»? (У формі монологу-роздумів дійової особи вголос.) Учні пояснюють значення нових, не зрозумілих, на перший погляд, слів, образних висловів, порівнянь, які використано у поезіях Лесі Українки. III. Висновок. Підсумок уроку - Леся Українка - славна дочка України. Ні, я жива! Я вічно буду жити! Я в серці маю те, що не вмирає. VI. Домашнє завдання - Наступний урок позакласного читання буде присвячений весні й мати таку назву: «Ой ти, веснонько, веснянко!» Доберіть до нього цікавий літературний матеріал, ілюстрації тощо. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1535 | |
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі... |
Гірські породи, їх значення для людини. Практична робота. Ознайомлення з коле... |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Узагальнюючий урок із теми «Мова живопису й графіки». Колективна робота «Хто ... |
Запитання до природи. Чим снідає їжачок? |
Всього коментарів: 0 | |