Тема: Поезія, що стала народною піснею. Т. Г. Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий...». В. Скомаровський «Кобзарі» Мета: викликати захоплення силою та образністю поетичного слова Т. Шевченка; удосконалювати вміння виразно читати, зіставляти поетичне слово у вірші й у музиці; виховувати інтерес до самостійного читання творів Т. Шевченка і творів, створених про нього. Обладнання: програвач із платівкою, портрет Т. Г. Шевченка. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань 1. Конкурс на кращого читця вірша «Садок вишневий коло хати...». 2. Вікторина. 1) Де народився Т. Г. Шевченко? 2) Що ви знаєте про дитинство поета? 3) Яку роль у житті поета відіграла його старша сестра Катря? Чого він від неї навчився? 4) З яких поезій Т. Г. Шевченка взято ці рядки? а) Ой діброво, темний гай! Тебе одягає Тричі на рік... Багатого Собі батька маєш. б) Вечірня зіронька встає. Дочка вечерять подає, А мати хоче поучати, Та соловейко не дає. в) Тихесенько вітер віє, Степи, лани мріють, Між ярами над ставами Верби зеленіють. - Хто з поетів писав про Т. Г. Шевченка? Які це твори? - Прочитайте свій улюблений вірш Т. Г. Шевченка. II. Повідомлення теми та мети уроку Слово вчителя. - Сьогодні на уроці ми познайомимось з ще одним твором видатного поета, який став народною піснею,- це вірш «Реве та стогне Дніпр широкий...». Ми усі дуже добре знаємо, що про життя і творчість Т. Г. Шевченка писали видатні письменники України, зокрема Вадим Скомаровсь-кий написав вірш «Кобзарі», який присвятив улюбленому поетові. З ним ми сьогодні теж познайомимось. III. Вивчення нового матеріалу 1. Слово вчителя. - Спадщина великого поета і художника стала дорогоцінним надбанням української й світової культури. Його самовіддана творчість проторувала широкий шлях для розвитку українського мистецтва. Тарас Шевченко - неповторне явище в історичному і культурному розвитку людства. Його картини є окрасою багатьох музеїв. Люди милуються і пишаються й сьогодні їх творцем. Цілі покоління українців виховувались на творчості Шевченка. Майже у кожній родині був і є його «Кобзар». Багато поезій Т. Г. Шевченка стали піснями. 2. Слухання вірша «Реве та стогне Дніпр широкий...». Вчитель виразно читає вірш, звертаючи увагу на те, як потрібно читати першу строфу, передаючи інтонацією й темпом читання певні явища (бурю на Дніпрі). Читаючи другу строфу, вчитель змінює інтонацію ближче до розповідної, передає неспокій у природі. Третю строфу читає повільно, з паузами, розповідною інтонацією. 3. Самостійне читання вірша учнями. 4. Перевірка сприйняття тексту. - На скільки уявних картин можна поділити вірш? (На три) - Що відтворив поет у першій картині? (Він відтворив силу бурі на Дніпрі, завивання вітру, нагинання дерев до землі.) - Що б ви зобразили на другій картині? (Захмарене небо, місяць, що виглядає із-за хмари) - Яка за характером, настроєм третя картина? (Спокійна, адже автор показав, що природа вгомонилася, все стихло.) - За допомогою яких слів авторові вдалося зобразити грізні сили природи як живих істот? 5. Слухання грамзапису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий...». 6. Бесіда за прослуханим. - Як ви думаєте, чому цей вірш став піснею? - Які почуття викликала у вас ця пісня? 7. Робота над віршем В. Скомаровського «Кобзарі». 1) Словникова робота. Дідугани-кобзарі - це старі чоловіки, які грають на кобзі. Нишком - тихо. Змовкли - затихли. Невгамовні - ті, які завжди співають. 2) Виразне читання вірша вчителем. 3) Перевірка сприйняття поезії дітьми. - Де відбувається описана у творі подія? - Хто слухав пісню кобзарів? - Як ви вважаєте, про що могли співати кобзарі? 8. Розгляд малюнка в підручнику. - Як художник зобразив кобзарів? - Який вираз обличчя в цих людей? - Чи могли б ви за виразом обличчя здогадатись, про що співають кобзарі? - Чому кобзарі прийшли саме на цю гору? IV. Підсумок уроку Гра «Слабка ланка» 1. Якого птаха любив найбільше поет? (Соловейка, жайворонка) 2. Хто писав книги про життя Великого Кобзаря? (А. Лотоцький, О. Іваненко, В. Скомаровський, С. Васильченко та ін.) 3. Які дерева любив оспівувати поет у своїх віршах? (Калину, тополю, явір) 4. Які порівняння любив вживати поет? (Як писанка; ніби дівчина-ди-тина; неначе човен в синім морі; неначе диво...) 5. Хто написав ці рядки? Мовив слово кожен з них, Струн торкнувся голосних, І злетіла пісня вгору Вище кленів мовчазних. («Кобзарі» В. Скомаровського) 6. Які вірші Т. Шевченка стали народними піснями? («Реве та стогне Дніпр широкий...», «Зоре моя вечірняя...», «Садок вишневий коло хати...» та ін.) 7. Які картини Шевченка-художника тобі відомі? («Селянська родина», «Циганка-ворожка», «Катерина», «Указематі» та ін.) V. Домашнє завдання 1. Вивчити вірш «Реве та стогне Дніпр широкий...» напам'ять. 2. Для тих, хто хоче більше знати: знайдіть і прочитайте твори Т. Шевченка і книжки про нього. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2721 | |
Висівання пророщеного насіння у відкритий ґрунт |
Техніка безпеки при роботі з комп’ютером і правила поведінки в комп’ютерному ... |
Узагальнюючий урок із теми «Пластика форм». Виготовлення подарунка до зимових... |
Запитання до природи. З чого виготовляють папір? Чому малює твій олівець? |
Казка Н. Забіли «Вовк і козенята». Прислів'я |
Всього коментарів: 0 | |