Тема: О. Копиленко «Кріт-неборака». Г. Тютюнник «Ласочка» Мета: познайомити з особистістю О. Копиленка та Г. Тютюнника; викликати інтерес до їхньої творчості; вдосконалювати навички правильного та швидкого читання; розвивати вміння складати план та переказувати прочитане; знаходити в тексті описи й міркування, ознаки науково-популярного оповідання; виховувати бажання більше дізнаватися про тварин. Обладнання: портрети письменників, малюнок крота і лисички, таблиці. ХІД УРОКУ I. Підготовка до сприймання нового матеріалу Відгадування загадки. Орач невідомий вселився до двору — З-під низу веде борозенку, А землю старанно відводить угору. Назвіть його, діти, швиденько. (Кріт) — Що ви знаєте про кротів? (Це невеличкий звір, який живе під землею, живиться личинками комах і дощовими черв’яками.) II. Актуалізація опорних знань учнів — Над яким твором ми працювали на минулому уроці? — Хто його автор? 1. Стислий переказ твору. 2. Розповідь епізоду за малюнком. 3. Вибіркове читання. — Прочитайте уривок, який найбільше вам сподобався, та поясніть, чому. III. Повідомлення теми і мети уроку — А сьогодні на уроці ми прочитаємо оповідання О. Копиленка «Кріт-неборака», і ви дізнаєтесь багато нового про цих цікавих тварин. IV. Робота над твором 1. Читання твору вчителем. Перевірка первинного сприймання. — Що нового ви дізналися з прочитаного? 2. Словникова робота. Читання слів-пірамідок за вчителем. впресову /*\ ватимерентгенів /А ським чудер/ • \нацьке утрамбо/ • \ ваної пло • \ дитьсядослід •\ ники мо / • \ торноінже• \ нери — Поясніть значення слів одне одному (сусідові по парті). Можна попросити допомоги в іншої групи. 3. Читання тексту учнями мовчки. — Якщо вам ще зустрінуться незрозумілі слова, підкресліть їх у тексті олівцем та запитайте їхнє значення в сусіда по парті чи вчителя після читання. 4. Робота над змістом. Вибіркове читання. — Де був автор? Кого він побачив? Чому він здивувався? — Знайдіть у тексті опис крота. — Де постійно живе кріт? Що він там робить? — Прочитайте, який дослід провели учені та інженери. Що вони виявили? Зачитайте, куди кріт ховає землю, яку риє. — Що ви дізналися про особливості будови тіла крота? Чим кріт допоміг інженерам? 5. Гра «Хто швидше». — Знайдіть у тексті речення, в яких зустрічається слово кріт. 6. Робота з ілюстрацією. — Хто зображений на малюнку? Складіть розповідь за малюнком. 7. Робота в зошитах. Завдання по групах: 1) Скласти текст-міркування «Чим вам цікаві кроти». 2) Скласти опис тварини. 3) Доповнити речення. • Кріт живе... • Ходи у землі він прориває... • Живиться ця тварина... 8. Підсумкова бесіда. — Про яку тварину ми читали? — Що дізналися нового? — Як ви вважаєте, чи є це оповідання науково-популярним? Чому? Доведіть. Фізкультхвилинка Вийшли діти у лісок, Заглянули за дубок, Побачили зайчика, Поманили пальчиком: — Зайчик, зайчик, пострибай, Свої лапки виставляй. Почав заєць танцювати, Малих діток забавляти. Разом з зайчиком скоріше Потанцюймо веселіше. V.Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Г. Тютюнника 1. Читання учнями статей про письменника. 2. Вибіркове читання за запитаннями. — Де народився Григорій Тютюнник? — Для кого він писав твори? Як називаються його збірки для дітей? 3. Розповідь учителя. — Г. Тютюнник від раннього дитинства зазнав дуже багато випробувань. Під час голоду 33-го року помер його дідусь, а хлопчикові виповнилося тоді лише 1,5 року, і він перестав ходити, говорити, сміятися. Коли Григорію виповнилося 6 років, він залишився без батька. Почав жити у сім’ї батькового брата. Потім почалась Велика Вітчизняна війна, голод, поневіряння по чужих хатах. Вчився хлопець у ремісничому вчили-щі, голодував. Потім тяжко захворів. Спочатку писав твори російською мовою, а після того, як прочитав словник Грінченка, почав писати українською. Більше половини творів Г. Тютюнника — для дітей. Сьогодні ми прочитаємо один з них. VI.Робота над оповіданням «Ласочка» 1. Словникова робота. Читання слів за вчителем «луною». Рибалитизакортіло кунявпасовисько облизнулося вудити ожеледь — Як ви розумієте їх значення? Прочитайте тлумачення слів у підручнику після тексту. — Які з цих слів ви почули вперше? 2. Читання тексту учнями мовчки. Запитання за прочитаним: — Про кого цей твір? Кого звали Ласочкою? — Де відбувалися події і коли? — Яка пригода описується ? 3. Читання тексту «ланцюжком». 4. Розбір оповідання за змістом. Вибіркове читання. — Із ким і як зустрівся Арсен? — Зачитайте, яким вперше побачив лисеня Арсен. Чому воно сподобалось рибалці? Доведіть рядками з оповідання. — Прочитайте опис лисеняти. — Чому рибалка назвав лисеня Ласочкою? — Як ви думаєте, чи було лисеня розумною і терплячою твариною? Зачитайте, як лисеня допомагало рибалити. — Прочитайте опис зими. 5. Складання плану. — Знайдіть в оповіданні три частини (зачин, основну частину, кінцівку). Скільки тут є самостійних частин? Орієнтовний план 1) Ранок. 2) Гість на кручі. 3) Друзі. 4) Зима. 5) Сім’я Ласочки. — Які частини плану відповідають частинам тексту? Якій частині тексту відповідає ілюстрація? 6. Творча робота, словесне малювання. Кожна група придумує сюжет малюнку, дає йому назву. 7. Складання характеристики героїв. Робота в зошитах. — Яким був Арсен? Опишіть його зовнішність і характер. Якою була Ласочка? 8. Гра «Придумайте кінцівку». — Пофантазуйте, як ще можна закінчити цю історію. VII. Підсумок уроку — Який твір сьогодні читали? Чому він так називається? — Як ви думаєте, який це твір за жанром? — Яка головна думка твору? VIII. Домашнє завдання 1 група. Скласти розповідь за малюнком. 2 група. Переказувати оповідання за планом. 3 група. Навчитися виразно читати відповіді на запитання. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3113 | |
Конструювання з деталей набору будиночків різної складності за малюнком та вл... |
В. Сухомлинський «Оленчин горобчик». О. Зима «Дві білки і лисиця». «Сонячна п... |
Вирізування з паперу серветок, сніжинок |
Узгодженість декоративної прикраси із силуетною формою. Практична робота «Каз... |
А. М'ястківський «Веселочка». Є. Горева «Кольоровий віршик». Г. Тарасенко... |
Всього коментарів: 0 | |