Тема: М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві» Мета: ознайомити дітей із відомостями про життя і творчість Миколи Трублаїні; розширювати і поглиблювати уявлення дітей про дружбу людей і тварин; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати вміння характеризувати дійових осіб, навички стисло переказувати, виразно читати; виховувати любов до тварин. Обладнання: портрет М. Трублаїні, виставка його книг, картки зі словами, таблиці. ХІД УРОКУ І. Розчитування 1. Вправи для розвитку читацьких навичок. Прочитати слова на одному диханні. — Придивіться уважно до цих слів. У кожному з них заховалися інші слова. Знайдіть їх. Весело (село) вужча (вуж) долото (лото) ломити (мити) пам’ятати (м’ята) виорати (орати) 2. Читання слів із пропущеними голосними. Л_с_ц_, в_вк, м_вп_, з_йч_к. — Яким словом можна назвати цю групу слів? (Тварини) — Прочитайте назву розділу. Як ви її розумієте? Подивіться у зміст роз -ділу. Твори яких авторів будемо читати? Чи читали ви раніше ці твори? II. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ми будемо читати про пригоди тварин, які описав у своєму оповіданні Микола Трублаїні. III. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом письменника 1. Розгляд портрета письменника. 2. Розповідь учителя. — Микола Трублаїні (його справжнє прізвище Трублаєвський) був одним з тих письменників, які описували у творах свої спостереження за природою і тваринами. Народився Трублаїні у с. Вільшанці Вінницької області. У 5 років він навчився читати, тому що його мама була вчителькою, тому часто брала його до школи. Коли підріс, то полюбив математику та читання. А ще добре вмів наслідувати голоси птахів, людей. Микола Трублаїні багато подорожував. Те, що він бачив під час подорожі, записував до щоденника, а згодом писав оповідання і нариси. Відвідав письменник Сибір, Чукотку, Якутію, Камчатку, Карелію, Кавказ та інші місця. Своїми творами Трублаїні хотів зацікавити дітей подорожами, викликати в них бажання стати дослідниками. На жаль, Микола Трублаїні прожив коротке життя — він загинув у Великій Вітчизняній війні у 1941 році. Але нам залишились його цікаві твори. IV.Робота над уривками твору М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві» 1. Робота над заголовком твору. — Як ви думаєте, про кого розповідатиметься у творі? Де відбуватимуться події? 2. Робота над частиною «Яшка і Машка». 1) Читання вчителем. Перед читанням учням ставиться запитання: — Де відбуваються описані події? 2) Читання учнями мовчки. 3) Вибіркове читання. — Прочитайте, як описуються мавпочки. — Як до них ставилися матроси? Що любили робити мавпочки? 3. Опрацювання частини «Шоколад боцмана». 1) Словникова робота. — Прочитайте слова і поясніть їх значення. Проворна, задоволення, палуба, розохочені, щогла, метнулась, каюта, погнався, боцман. 2) Читання частини учнями (мовчки). Запитання перед читанням: — Як ви вважаєте, хто ж з’їв шоколад боцмана? 3) Робота над змістом. — Як мавпочка потрапила до каюти боцмана? — Як її звали? Що вона там робила? Чому боцман погнався за нею? — Що робили моряки в цей час? — Якою була Машка? Надайте їй характеристику, користуючись текстом. 4. Опрацювання частини «Нічна тривога». 1) Читання учнями мовчки. — Що сталося вночі? 2) Вибіркове читання. — Зачитайте, що сталося однієї ночі. — Чому злякалися матроси? — Чи були вони обурені? Чому? — Хто піймав мавпочку? Хто це був? 5. Гра «Знайдіть швидше» (вправа для розвитку швидкості читання). — Я називаю одне слово з тексту, а ви повинні знайти у тексті речення з цим словом. (Сталася, дзвін, подія, галас, улюбленцями) 6. Переказ учнями однієї з частини. Учні переказують уривок за вибором і пояснюють, чому обрали саме цю частину для переказу. 7. Словесне малювання. — Як би ви намалювали малюнок до вибраної вами частини? Фізкультхвилинка для очей V.Продовження роботи над твором М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві» 1. Робота над частиною «Ловля летючих риб». 1) Читання тексту вчителем. Запитання перед читанням: — Кого саме побачив боцман у морі? 2) Словникова робота. — Прочитайте слова і поясніть їхні значення, по можливості добираючи до них синоніми. (Наприклад: сполохала — злякала; розгледів — побачив, роздивився тощо.) Шубовснули — Жахливий — Поринали — 3) Читання тексту за методикою «Дощик». 4) Робота над змістом. — Навіщо боцман викинув мішок за борт? — Як саме він це зробив? — Що побачив боцман у морі? — Чому мавпочки почали гратись, і чим це все закінчилось? 5) Творча робота. — Пофантазуйте, що могло б трапитись далі. 2. Опрацювання частини «Людина в морі». 1) Словникова робота. Потискуючи, акула. — Дібрати споріднені слова до слова море. 2) Читання тексту вчителем. Запитання перед читанням: — Чи вміла Машка плавати? 3) Читання тексту учнями («ланцюжком»). 4) Робота над змістом. — Хто схопив рятувальний круг? — Хто з’явився в морі? — Чому боцман не злякався акули? — Як врятувалася Машка? 5) Творча робота. — Як би ви вчинили на місці боцмана? — Як би ви закінчили твір? 3. Підсумкова бесіда. — Чи було вам страшно протягом читання і коли саме? А весело? 4. Робота в зошитах (завдання для трьох груп). 1) Скласти характеристику боцмана. 2) Що нового дізнались з наступних частин твору? 3) Як ви оцінюєте вчинок боцмана? Доведіть свою думку. (Представник від кожної з груп доводить свої твердження, мотивуючи його цитатами з твору.) 5. Стислий переказ прочитаного. VI. Підсумок уроку — Як звати письменника, з творчістю якого ми сьогодні ознайомились? — Чи цікаві вам його оповідання? Чим саме? — Що нового ви дізналися? Чого це вас навчило? VII. Домашнє завдання 1 група. Стисло переказувати, намалювати ілюстрацію до епізоду, який найбільш вразив. 2група. Скласти характеристику боцмана, стисло переказувати оповідання. 3 група. Навчитися виразно читати, відповідати на питання підручника. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3286 | |
Свято Букваря! |
Передача відкритого простору. Практична робота «Різнобарвні будинки» |
Розповідь Мудрунчика або інформаційні процеси |
Вітальні листівки. Оздоблення листівки |
Як людина пізнає світ |
Всього коментарів: 0 | |