Твір з елементами опису«З ким я дружу»

Тема. Твір з елементами опису«З ким я дружу»

Мета: розширити знання учнів про тексти-описи, зокрема з елементами опису зовнішностілюдини, розвивати вміння спостерігати, виявляти істотні риси; збагачувати активний словниковий запас; виховувати любов до мистецтва слова іповагу до друзів.

Обладнання: портрети людей, дітей, картини художників, таблиці.

Хід уроку

1. Організація класу

2. Актуалізація опорних знань

2.1. Повторення вивченого

- Що таке текст?

- Які є типи текстів?

- Яке питання можна поставити до тексту-опису? (Який?)

- Чим відрізняється текст – опис від інших текстів?

- Які можуть бути тексти-описи? (Художні, ділові, науково-популярні).

- А якщо описуємо природу? (Пейзаж).

- А якщо — людину? (Портрет).

2.2. Вірш-загадка

Як побачиш: на картині

Намальована хмарина,

А під нею квітне гай,

Чи вирує водограй,

Чи безмежне море синє,

Чи садок вишневий наш —

Мусиш знати, що картина

Називається ... (Пейзаж).

1. Буйно цвітутьлипи. Над ними гу­дуть заклопотані бджоли. Застійні водойми вкрилися зеленим килимом ряски. Милують око білі лілеї і жовті глечики. Пахнуть квіти і м'ята. Низько схилилась до води верба. Тихо на озері.

2. В нього очі, наче волошки в житі. Над ними з-під драного картузика виглядає волосся білявими колосками. Це — Пилипко. А ще сорочечка, штанці на ньому полатані. Бо ж бідняки.

2.3.Словничок - довідничок

Пейзажзагальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи; краєвид.

Портрет — мальоване, скульптурне або фотографічне зображення облич­чя людини або групи людей.

2.4. Загадки

- Відгадайте загадки і здогадайтеся, що ми будемо робити сьогодні на уроці.

1.Між двох світил

Я посередині один.(Ніс).

2.Один говорить, двоє дивляться

І двоє слухають.(Рот, очі, вуха).

3.Було собі два брати

і обидва Кіндрати,

через дорожку живуть

і один одного не бачать.(Очі)

4.Круглі озерця ніколи не замерзають.(Очі)

3. Оголошення теми і мети уроку

- На сьогоднішньому уроці ми розширимо знання про тексти-описи, зокре­ма про описи зовнішності людини, будемо вчитися складати тексти-описи друзів.

4. Робота з мовним матеріалом

4.1. Зразок оголошення з описом людини

         Прочитайте оголошення на дошці об'яв. Чи можна за цим описом знайти хлопчика? Чого бракує описові? Що в ньому зайве? Відредагуйте опис, доповнивши його необхідними відомостями.

Загубився хлопчик. Його звуть Сергійко. Одягнутий у джинсовий костюмчик. На голові кепочка сірого кольору з козирком. Коли говорить, трошки картавить. Дуже слухняний. Просимо повідомити про місцезнаходження Сергійка по телефону.

4.2. Зразки описів людейв художній літературі

1. Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці, як тернові ягідки, бровоньки як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький, з горбочком, а губоньки як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані... Коси у неї як смоль чорнії та довгі-довгі, аж за коліно...; шия білесенька-білесенька, от як би з крейди чепурненько вистругана... (Г. Квітка-Основ'яненко.)

 2. Романові вже минуло сім років, хоч і дрібний він на зріст. На голові у нього кучерявиться коротке русяве волосся. Руки — малі, цупкі. Очі — сірі, жваві.

 (С. Васильченко)

3. Нова школярка скоро потонула в шкільній юрбі. Галя мала густу темну косу, чорні, як дві тернини, очі з довгими стрілчастими віями; мала смаглявий ніжний колір лиця, особливу гортанну мову, і її прозвали в класі Циганкою.(С. Васильченко)

4. Ще хвилина — і з жита заманячила дівоча постать. Низенька, чорнява, заквітчана польовими квітами, вдягнена в зелене убрання — вона здавалась русалкою. Чорне кучеряве волосся, заквітчане польовими квітами, чудовно вилося коло білого чола, тоненькі пасма того чорного, ажполискуваного хмелю, спадали на біле, рум'яне личко, як яблучко наливчате; очі оксамитові, чорні, — здається, сам огонь говорив ними... Дві чорні брови повпивалися над очима, злегенька прикритими довгими густими віями. Сама — невеличка, метка й жвава, з веселою усмішкою на виду, вона так і вабиладо себе.(За Панасом Мирним)

4.3.Словникова робота

 

Обличчя

ніжне, веселе, засмучене, ласкаве, щасливе, гарне, кругле, овальне, повне, худорляве, миловидне, сим­патичне, цікаве, виразне, спокійне, вольове, суворе, сумне, похмуре, добре, зле, розумне, мудре, веселе, бліде, веснянкувате, смагляве.

Волосся

русяве, каштанове, біляве, сиве, чорне, коротке, кучеряве, пряме, довге, хвилясте, густе, рідке, жорстке, м'яке, шовкове, неслухняне, розкуйовджене, блискуче.

Очі

карі, голубі, зеленкуваті, сірі, сині, чорні, ясні,великі,усміхнені, сумні, заспані, заплакані, вдячні, прекрасні, мудрі, дивовижні, мрійливі, насмішкуваті, людяні, глибоко посаджені, примружені, сяючі, ро­зумні, уважні, добрі, ніжні, суворі, привітні, хитрі, лукаві, задумливі, стомлені.

Вії

довгі, чорні, темні, світлі, густі.

Брови

чорні, темні, світлі, густі, широкі, тонкі.

Погляд

уважний, гострий, проникливий, спокійний, зацікавлений, байдужий, привітний, непривітний, підозріливий, щасливий, сумний, тривожний, здивований, вдячний.

Ніс

кирпатий, прямий, з горбинкою, симпатичний, кла­сичний, великий, маленький, довгий, короткий, кирпатий, горбатий, орлиний, широкий, тонкий, гострий, качиний, задиркуватий.

Лоб

високий, низький, широкий, вузький, великий, маленький.

Рот

великий, широкий, маленький, красивий, чітко окреслений.

Губи

повні, тонкі, вузькі, злі, бліді, яскраві, рожеві.

Зуби

білі, рівні, криві, рідкі, щербаті.

Посмішка

загадкова, чарівна, радісна, весела, щаслива, задоволена, замріяна.

Руки

ніжні, натруджені, ласкаві, роботящі, працьовиті.

Ноги

прямі, босі, маленькі, криві, товсті, тонкі.

Постава

високий, стрункий, тендітна, невисокий, середнього зросту, кремезний, огрядний8, широкоплечий, худорлявий, зібраний, спортивний, вайлуватий, неповороткий.

 

4.4. Робота в групах

1група.Розглянути малюнок і усно описати хлопчика.

2група.Розглянути малюнок і усно описатидівчинку.

3група.Скласти усно оголошення для радіо про свого друга, який приїхав зіншого міста тазагубився.

4група.Скласти і розіграти діалог з сусідом по парті про зовнішність вашихбратів, сестер.

— У тебе є брат (сестра)?

—…

Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Нумо дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали — сіли!

Встали — сіли!

Бачте, як розвеселили!

Стало й сонце танцювати, —

Нас до кола закликати.

Нумо — разом! Нумо — всі!

Танцюймо по росі!

5. Бесіда про дружбу

- У кого з вас є друг?

- Розкажіть, як ви дружите.

- Кого ми називаємо другом, товаришем?

- Для чого людині надійний товариш і друг?

- Чому в прислів'ї говориться: «Друзі пізнаються в біді»?

- Які ви знаєте прислів’я про друзів?

Прислів'я:

«Друга шукай, а знайдеш — тримай»

«Дружба дорожча за гроші»

«Дружба — то найдорожчий скарб»

«Старий друг краще нових двох»

«Немає друга — шукай, а знайдеш — тримай»

Моральні правила:

1. Допомагай товаришу, не чекай, поки він попросить у тебе допомоги.

2. Зупини товариша, якщо він робить щось погане.

3. Пам'ятай, з хорошим товаришем лег­ше в біді, веселіше в радощах.

4. Будь завжди ввічливим з товари­шем, допомагай йому, завжди ділись з ним

всім необхідним, виру­чай, коли це потрібно.

5. Дорожи дружбою, з другом легше живеться.

6. Друг завжди тебе виручить у скрутну хвилину і допоможе.

6. Складання твору з елементами опису за планом.

Розкажіть про свого друга (подружку) за планом.

1. Як звати друга (подругу)?

2. Скільки йому (їй) років?

3. Яке обличчя, очі, ніс, волосся?

4. Чим він (вона) захоплюється?

- Які заголовки можна придумати для твору?

(«Моя найкраща подруга», «Мій друг»)

7. Зразки творів

1. Оксана — моя найближча подруга. Їй вісім років. Це дуже приваблива дівчина. Вона середнього зросту, струнка й тендітна. На ніжному рум'яному личку виразні сині очі, обрамлені густими віями. У неї тонкі чорні брови. Погляд завжди уважний і доброзичливий. Оксана дуже охайна. Її хвилясте русяве волосся завжди чисто вимите, блискуче й ретельно зачесане. У дівчинки ніжні руки і тонкі довгі пальці.

 Оксану люблять і шанують однокласники за чуйність і доброзичливість.

Моя подруга любить читати і тому багато знає. Своїми знаннями вона щедро ділиться з друзями. Оксана цікавиться сучасною музикою.

2. У мене є подруга Іринка. Вона -моя однокласниця. Їй дев’ять років. У неї овальнеі ніжне обличчя. Його обрамляє каштанове пряме і блискучеволосся. Зеленкуваті очі завжди лагідні і привітні. Погляд спокійний і добрий. Чорні густі брови, наче намальовані. У дівчинки невеликий рівний ніс. На щоках виграє ледь помітний рум'янець.

Ми сидимо за однією партою, разом проводимо наш вільний час. Нам разом завжди весело й цікаво.

Бережіть дружбу - світле почуття, яким варто дорожити!

8.Написання учнями твору

9.Перевірка написаного

Зачитування найкращих творів.

10. Підсумок уроку

– Кого можна назвати другом?

– Для чого потрібно вміти описувати зовнішність людини?

 

Додатковий матеріал

Прислів'я та приказки

Доброго друга пізнають у тяжку годину.

Доки ти добрий і тобі лиха не зроблять.

Чужа біда — моя біда.

Найбільша з наук — дружба.

Дружба дорожча за золото.

У дружби немає меж.

Сонце зігріває повітря, друг — душу.

Друзі — дзеркало один для одного.

За друзів віддай жит­тя.

І мудрій людині потрібен товариш, і мужній людині потрібна підтримка.

Хороший друг — міцніший від кам'яного муру.

         Ненадійнийдруг гіршевідвертоговорога.

Дружбу дружбою шукають.

Облиш усе інше, дорожи лише дружбою.

У чистій воді риби багато, у доб­розичливої людини друзів багато.

Коня пізнаєш в їзді, людину — у дружбі.

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (10.05.2014)
Переглядів: 6091 | Рейтинг: 2.0/1
Дитина вдома. Поведінка в небезпечних ситуаціях
І. Жиленко «Доброго ранку!..», Т. Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник». В....
Урок-повторення. У комп’ютерному класі
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях. Правила ...
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 11
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]