Тема. Текст-розповідь з елементами опису «Мороз-хвалько» Мета:навчити дітей складати твір-розповідь з елементами опису; вчити користуватися планом та опорними словами; відчувати образність художнього слова; розвивати комунікативну компетентність школярів; збагатити словниковий запас дітей; виховувати естетичний смак. Обладнання: ілюстрації на зимову тематику, репродукції картин; дитячі малюнки; кольоровісніжинки. Хід уроку 1. Організація навчальної діяльності 2. Активізація знань Діти, до нас у гості завітала білокоса красуня зима. Господарює вона і в містах, і в селах, і на полях, і в лісі. Скрізь розкинула свої білі килими. Гляньте, і в нашому класі зимонька причаїлася також. А тепер сядьте зручно, заплющіть очі та послухайте вірш і уявіть описану в ньому картину. Хвилинка поезії. Перші дні зими, мов дивне диво, Свято чистоти і новизни, Падає повільно сніг лапатий На покрівлі, вулиці, тини. Дуб кремезний ще не скинув листя, Ось воно, кружляючи летить, Білу скатертину золотистим Візерунком покрива на мить. Осінь розпрощалася з землею, Відпалав багряний той вінок, Тихо-тихо, лиш сніжинки-феї Нескінчений свій ведуть танок. 3. Відбір і систематизація матеріалу, мовна підготовка до написання твору - Який настрій у вас? - Що ви відчуваєте? Кружляючи у своєму нескінченому таночку сніжинки-феї (погляньте, скільки їх у класі) принесли для вас цікаві завдання, несподіванки, подарунки. - Що ж подарує нам перша сніжинка? (Читаю завдання на звороті). Сніжинка 1. Це «Казка красуні зими». Слухайте. Білий день дарує білу ласку, І розповідає білу казку: В пишних білих платтях балерини - Молоденькі сосни та ялини. Не впізнати яблуні та вишні - Це ж весільні наречені вийшли. У біленьких чепурних хустинках Мовби помолодшали будинки. Під ногами - біле покривало, Небо й те молочно-сивим стало. Де я? В царстві білої лілеї? Ні, це іній розпушив алеї, Кожна гілка в білому намисті, А навколо - тихо й урочисто. Робота над виділенням засобів художньої виразності: - Чи сподобалася вам казка? - Чи бачили ви усі ці дива? - А де саме? (Так, у природі) - Як ви розумієте такі вислови: (Демонструю на дошці запис кожного виразу) «В пишних білих платтях балерини - Молоденькі сосни та ялини» «Кожна гілка в білому намисті» «Яблуні та вишні, ніби наречені вийшли.» Використовую метод «Прес». Я вважаю … Тому що … Отже … Сніжинка 2 А тепер сядьте зручно, заплющіть очі та послухайте вірш і уявіть описану в ньому картину. По заметах Після вчорашньої хвижі Морозець в обличчя дише, Лижі лісом аж летять! І сухі листки-нестримні Мишенятами рудими По заметах шарудять. Лиш один лісничий знає, Чом я сніжний вир збиваю, Між густе гілля біжу … Для заблуканого лося, Щоб ситніш йому жилося, Віхтик сіна прив’яжу. (В. Кочевський) - У вірші зустрілися слова: Хвижа- заметіль, хуртовина. Віхтик сіна - жмуток сіна. - Як ви розумієте вирази: Морозець дише. Лижі летять. Листки шарудять. - Хто може дійсно дихати, летіти, шарудіти? - Чому автор використовує саме такі слова? - А які дії виконує хлопчик? - Поясніть, як це він сніжний вир збиває? - Які ще можна додати дієслова до теми «Зима». (Морозить, сковує, чарує, радіє, огортає). Сніжинка 3 Спробуйте відгадати загадки. До слів-відгадок додайте можливі дії. 1. Зимою гріє, весною тліє, влітку помирає, восени оживає. (Сніг) 2. Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? (Мороз) Сніг - літає, падає, покриває, зберігає. Мороз - тріщить, сковує, малює, холодить. (Діти по черзі підходять до «Чарівної скриньки», вибирають картину зі словом-дією та розміщують його в необхідному місці на дошці). Сніжинка 4 А зараз Зима пропонує пограти у гру «У яку пору може відбуватися така дія». (Виростає, припорошує, замерзає, пробивається, розтає, завиває, розцвітає, замітає, вкриває, лежить, біжить, дзюркотить). Попрацюймо в парах. На дошці записані слова. ЗимаВесна Пари, що впораються із завданням, повідомте про це відповідним знаком. Перевірте роботи. Сніжинка 5 В парах ви працювали гарно. Зима приготувала для вас завдання в групах. Ось її завдання: замість крапок доберіть з дужок та вставте найбільш вдале за змістом слово. Речення запишіть. Об’єднайтеся в групи за варіантами. Оберіть капітанів. Прошу капітанів підійти та вибрати собі завдання. 1.… білокоса красуня (примчала, прилетіла, прийшла, завітала). 2.… пухнастий сніг (посипав, полетів, пішов). 3.Голчастий іній … дерева (вкрив, прикрасив, причепурив). 4.… невимовна краса надворі (лежить, стоїть, панує). 5.… чарівності цієї краси (приносять, добавляють, додають) червоногруді снігурі. 6.Чудова картина зимового пейзажу … (приваблює, втішає, радує, зачаровує) нас. Речення зачитаємо підряд. - Що у нас вийшло? - До якого типу ви б віднесли цей твір? (Це твір-розповідь, а в ньому присутні елементи опису). Сніжинка 6 - Молодці! Впоралися із завданнями Зими-чарівниці. Вона просить вас виконати ще одне завдання: утворити за схемою дієслова і поєднати їх з іменниками за поданими запитаннями. приз чим? Зразок: Зима приходить з морозом, снігом, вітром. Зима заходить в гості, в ліс, в садки. Зима підходить тихесенько, непомітно, крадькома. Сніжинка 7 Наступне завдання неменш цікаве. Зима просить скласти з утвореними в попередньому завданні словосполученнями речення так, щоб вийшла зв’язна розповідь. Зразок. Приходить зима із тріскучими морозами, з лапатим снігом і холодними вітрами. Заходить чарівниця в садки, в ліси. Крадькома підходить до людських осель і задаровує все навкруги. Хвилинка відпочинку Гра в «Сніжки». Трохи відпочиньмо і пограймо у сніжки. Хто отримає сніжку, має сказати комплімент Зимі. Діти ловлять сніжку, піднімаються і кажуть слова-епітети. (Холодна, крижана, сердита, люта, морозна, зла, незадоволена, сніжна, кришталева, сувора). 3.1. Повідомлення теми і мети уроку Сьогодні на уроці ми будемо складати твір-розповідь з елементами опису. Розгляньте люстрації. - Як ви гадаєте, про кого або про що йтиме мова у творі? - Правильно, це Мороз-Морозенко, а інколи його називають пестливим словом «Морозець», або величним словом «Морозище», «Морозисько». Так от яка пригода сталася! (Вчитель зачитує початок твору). Нахвалявся мороз усіх у лісі заморозити. Холодних вітрів, лютих хурделиць наскликав. Захвилювалися всі мешканці лісу, захвилювалась і Зима-чарівниця, бо невідомо, що було б далі. А відкриєте цю таємницю саме ви, склавши твір-розповідь за цим початком, планом та опорними словами. 3.2. Аналіз плану та словника 1. Що мороз наказав робити?Заморозити все живе, запорошити землю снігом, запушити інеєм дерева. 2. Як лютували вітри і хурделиці?Вітер вив, стогнав, плакав.Хурделиці голосили, ридали, снігом усе завівали, землю вкрили пухнастими перинами, дерева інеєм прикрасили. 3. Чому засмутилися звірі і птахи?Немає їжі, насіння, ягідок; стало холодно і голодно. 4. Хто прийшов їм на допомогу?Лісники, діти, учні, природолюби; годівниці із зерном. Ягідками, жмути сіна для оленів, гілочки для зайців. 5. Чому Мороз злякався і відступив? Дружні, завзяті діти; турбота, любов до тварин. Словничок-довідничок. Назви (заголовки) до твору. Мороз-хвалько Дружба і взаємовиручка Зимова казка Зимовий день Перед дружбою і мороз безсилий 3.3. Повторення вивченого про текст (За допомогою гри «Карусель» пригадаємо усе про текст). 3.4. Практична діяльність. Запис творів у зошиті. (Кожний учень має на парті пам’ятку «Правила написання твору» • Дотримуйтесь змісту • Працюйте за планом • Починайте нову думку з нового абзацу • Уникайте повторів • Використовуйте художні засоби • Використовуйте слова з довідкового бюро • Перевірте написане 3.6. Індивідуальна допомога учням, що потребують її 4. Підсумок уроку Зачитування1-2 творів. - Які правила написання твору не було враховано? - Чи справді це твір-розповідь з елементами опису? Дякую за співпрацю! Зима-Чарівниця вдячна вам. Ви впорались з її завданнями. | |
| |
Переглядів: 5229 | |
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «... |
Тварини рідного краю |
Ліплення з пластиліну овочів і фруктів |
Піклування про здоров'я в сім'ї. Доброзичливі й добрі стосунки між чл... |
Природні матеріали. Ескіз виробу. Природні матеріали. Виготовлення аплікації ... |
Всього коментарів: 0 | |