Хліб - усьому голова. Робота з деформованим текстом

Урок № 7

Хліб - усьому голова

Робота з деформованим текстом

Мета: вчити самостійно впорядковувати деформований текст; формувати в учнів уміння ділити текст на речення, ставити потрібні розділові знаки в кінці речення; розвивати мислення, увагу; виховувати пошану до людської праці, любов і поважне ставлення до хліба.

Обладнання: загадки, ілюстрації, виставка хлібних виробів, робочий зошит.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація знань і чуттєвого досвіду учнів.

1. Робота в зошиті (завдання 1).

- Відгадайте загадки.

Хвалить його кожен,

Любить його кожен,

І дня ми прожити

Без нього не можем.

(Хліб.)

У землю кидалося,

На сонечку вигрівалося,

На порох перетиралося,

У печі гартувалося –

Пахощів набиралося,

А людям доставалося.

(Зерно.)

2. Робота в парах.

- Вивчіть скоромовку, розкажіть.

Мусій, борошно сій, печи паляниці, клади на полиці.

3. Із записаних на дошці слів складіть ланцюжок, який показує шлях зернини до хлібини.

Борошно, зернина, колосся, росток, рослина, зерно, хлібина, тісто.

III. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про значення хліба для людини та працюватимемо з деформованим текстом. Ви будете вчитися ділити текст на речення, визначати частини тексту, абзаци.

IV. Колективна підготовча робота.

1. Бесіда.

- Як виготовляють хліб?

- Які процеси проходить хліб, до того як потрапити на наш стіл?

- Як хліб потрапляє на наш стіл? (Шлях хліба від зернини до столу.)

- Чи ставитесь ви до хліба з повагою? Чому?

2. Бесіда за ілюстраціями та виставкою хлібних виробів.

- Які прислів'я, приказки про хліб ви знаєте?

- Які повір'я про хліб ви знаєте?

3. Слово вчителя.

- Хліб колись випікали лише круглої форми, як сонце, тому що на хлібові й сонці тримається людське життя.

Хліб випікали переважно в суботу. І дивились: як гарно вдається - то буде щастя на цілий тиждень, якщо глевкий - на сльози, підгорить - на смуток, потріскається - чекай новин.

Із хати ніякий гість без хліба не йшов, скибочку відкраювали на дорогу - «на померлі душі».

По тому, який виходить весільний коровай, передбачали долю нової сім'ї. Тому пекти коровай просили людину добру і вмілу.

Якщо першу хлібину з нового урожаю розділити з іншими людьми, то злиднів до нового урожаю в хаті не буде.

А ще в народі кажуть: «Не кидайся хлібом - він святий!» Кинути хліб - то великий гріх. Хліб завжди цінували, як святиню шанували. Якщо ненароком окраєць впаде додолу, потрібно негайно підняти його і поцілувати. Все треба до крихти з'їдати і окрайців не залишати.

Фізкультхвилинка (інсценізація дитячої пісні «Смачна хлібина»)

Стара муха тісто місить,

Комар воду носить,

Кішка пече буханятко,

А кіт хліба просить.

Як напекли того хліба -

Пташечки злетіли,

Посідали поза столом,

До шматочка з'їли.

4. Робота з прислів'ями (завдання 2 в зошиті).

Без хліба

 

- З'єднайте частини прислів'їв. Поясніть зміст.

                                          усьому голова.

не сиди на печі.

 

Хліб-

немає обіда.

 

Хочеш їсти калачі

V. Самостійна робота учнів.

1. Встановлення меж речень (завдання 3 в зошиті).

- Прочитайте текст. Поділіть його на речення.

Люди сіють хліб щедро оспівана ця праця людська зерно для людини і досі залишається земним дивом воно безсмертне кинуте в землю стає колосом наливається соками землі й сонця красу­ється радує урожаєм нелегко дається хліб справжню ціну йому складають хлібороби.

(М. Сингаївський)

- Про що розповідається в тексті?

- Скільки вийшло речень?

- Поділіть текст на частини (зачин, основна частина, кінцівка).

- Скільки речень у кожній частині?

- Прочитайте зачин (основну частину, кінцівку).

- Придумайте заголовок до кожної частини.

- Який це тип тексту?

2. Робота в зошиті.

Запишіть, поставте потрібні розділові знаки. Виділіть зачин, основну частину, кінцівку. Запишіть заголовок. Прочитайте. Виправте помилки (завдання 4).

3. Перевірка самостійної роботи (3-4 учні читають текст).

VI. Підсумок уроку.

- Як треба ставитися до хліба?

- Чому треба дбайливо ставитися до хліба?

- Які прислів'я про хліб ви запам'ятали?

VII. Домашнє завдання.

Запишіть види борошняних виробів. Принесіть малюнки із зображенням борошняних виробів для виставки «Хліб».

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (10.05.2014)
Переглядів: 3105 | Рейтинг: 0.0/0
Слова, слова... Удосконалення тексту із часто повторюваними словами
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 21
Щоб бути здоровим і все встигати робити
Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Т. Коломієць «Вітрисько»
Пошиття фартушка для ляльки, оздоблення його швом «уперед голку» та аплікаціє...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]