Способи подання числової інформації. «Римська система числення». Навчання запису чисел римською системою числення

Урок №7

Тема: Способи подання числової інформації.

Практична робота № 7. «Римська система числення». Навчання запису чисел римською системою числення.

Мета:

  • ознайомити учнів із різними способами передавання числової інформації;
  • розвивати пам’ять і здібності учнів до мислення;
  • навчити працювати з прикладною програмою в режимах навчання і контролю знань;
  • виховувати цікавість до предмета.

Обладнання, програмне забезпечення: програма «Скарбниця знань», презентація «Урок7».

Вимоги до учнів: знати поняття «інформація», властивості інформації, правила запису чисел римською нумерацією, способи кодування інформації.

Хід уроку

  1. Організаційний момент (1 хв)
  2. Актуалізація опорних знань

1) Розминка (3 хв)

  • Знайдіть закономірність:
  • 6, 8, 12, 14, 18 …. 26, 30
  • Розв’язати задачу:
  • На подвір’ї бігають кури і поросята. Усіх разом 8 голів і 22 ноги. Скільки було курей і поросят? (5 курей і 3 поросят)

2) Перевірка домашнього завдання (3 хв)

3) Повторення правил техніки безпеки (3 хв)

А тепер давайте знову перевіримо нашого Незнайку правила техніки безпеки у нашому комп’ютерному класі. Послухайте, як поводився Незнайко на уроці, і скажіть, чи порушив він ці правила?

  • Працюючи з клавіатурою, буква чомусь не з’являлась на екрані. Тоді Незнайко щосили вдарив пальцем по клавіші.
  • У Незнайки не було червоного олівця і він тихенько встав, підійшов до Пончика і попросив олівець.
  • Продзвенів дзвоник. Незнайко тихенько зайшов до класу і сів за парту.

Ви правильно виправили Незнайку. Він дійсно порушив правила поведінки в комп’ютерному класі та правила роботи з комп’ютером. Дійсно, на клавіші клавіатури не можна натискати сильно і вставати без дозволу вчителя із-зі парти не можна. А от в останньому випадку Незнайко все правильно зробив.

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Оголошення теми і мети уроку (1 хв)

Уявіть, що ми розвідники. Ми перехопили лист, і його треба розшифрувати. Прочитайте текст:

тоСять ромозні декинь. пеТер рібпотні вокзани і жіли. віДчатка і лопхчики ругтом жібать ан вокзанку. ниВо вокзають оп дульо ан вокзанах. кільСки міхус і дарості!

Молодці! Ви чудово виконали завдання. Правильно розшифрували або розкодували інформацію.

Ми сьогодні дізнаємось, як можна кодувати інформацію.

  1. Вивчення нового матеріалу (8 хв)

Вам відомо, що для позначення кількості ми користуємося цифрами, для позначення звуків на письмі – буквами. Можна сказати, що цифри і букви – це коди. Одна й та сама інформація може бути закодована по-різному.

В казках зустрічаються руни – букви давнього алфавіту, що зображувалися ламаними лініями.

Саме слово руна означає «таємниця». Людина, яка вміла вирізувати руни і читати їх, користувалася великою повагою. Вважалось, що руни можуть передавати інформацію про минуле і майбутнє людини. За допомогою рун записувалася секретна інформація, рецепти давніх лікарів, різні пророцтва.

З давніх часів на території Київської Русі досить широко вживали народну систему нумерації. За такою системою збиральники податків мали вести записи:

10 рублів – 

10 копійок – Х

1 рубль – О

1 копійка – |

Наприклад, 28 рублів 57 копійок зображували так:

А от як кодували цифри в Давньому Римі? В той час люди не знали цифр і не вміли писати, вони викладали числа паличками: один предмет – одна паличка, два предмета – дві палички …

У наш час римську нумерацію використовують для позначення сторіч, нумерації розділів у книгах тощо. Для зображення чисел у цій системі використовують сім основних знаків:

 

1 – І

5 – V

10 – X

50 – L

100 – C

500 – D

1000 – M

 

  1. Фізкультхвилинка (1 хв)

Один – піднести руки вгору,

Два – нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Не торкайтеся підлоги.

Три, чотири – прямо стати,

Будемо відпочивати.

  1. Практична робота

1) Робота із зошитом (8 хв)

Завдання 1.

Відповідь: цифри, літери, дорожні знаки, ноти, спеціальні позначки на ярликах одягу, спеціальні позначки на географічних картах, азбука жестів тощо.

Завдання 2.

45=XLV

64=LXIV

81=LXXXI

57=LVII

72=LXXII

98=XCVIII

Завдання 3.

III, VI, IX, (XII, XV, XVIII, XXI)

I, II, IV, V, (VII, VIII, X, XI, XIII, XIV)

2) Робота із комп’ютером (8 хв)

Учні Працюють з програмою, зупинка «Римська система числення» («Навчання»)

3) Релаксація (1 хв)

Витягнути праву руку вперед. Слідкувати очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вказівного пальця витягнутої руки вліво і вправо, вверх і вниз. Повторити 4-5 разів.

  1. Пояснення домашнього завдання (1 хв)
  2. Підсумок уроку (2 хв)

1) Відгадайте, в чому секрет ребусів? (Розкодуйте записи)

2) Знайдіть цифри



Джерело: noindex
Категорія: Інформатика (Сходинки до інформатики) | Додав: SYLER (12.10.2014)
Переглядів: 1349 | Рейтинг: 0.0/0
Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)
Екскурсія. Ознайомлення з об'єктами неживої та живої природи
Запитання до природи. Чи розуміються тварини між собою?
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 7
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 17
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]