Урок № 17. Розвиток музики (вступний урок до теми)
Вступ
Музика – вид мистецтва, який відображає дійсність у звукових художніх образах. Основою музики є життя. Ці дві сфери не можуть існувати одна без одної. Життя – це рух, зміни, розвиток; музика – мистецтво, що розвивається перед слухачем у русі, поступово, крок за кроком, звук за звуком. Тому не існує музики без розвитку, навіть коли вона зображає спокій і нерухомість.
Розвиток – це зміна, результатом якої є виникнення нової якості. Тому розвиток музики – це процес відображення почуттів, настроїв, думок людини у процесі їх видозмін.
Слухання. Л. Кніппер. „Чому ведмідь взимку спить”
Поміркуйте, про що розповідається в пісні.
Зі скількох куплетів вона складається?
Чи однаковою є мелодія в куплетах?
Аналіз прослуханого твору
Пісня відповідає на питання: чому ж ведмідь спить узимку?
Якось узимку, проходячи через міст, ведмідь наступив лисиці на хвіст. От уже і галасу вчинила вона!.. З переляку ведмідь виліз на сосну, де сидів дятел. А той став повчати ведмедя: „Ходить навчись! І куди стаєш, дивись!”. От тоді і вирішив ведмідь, що взимку потрібно спати.
Це невеличке оповідання композитор розділив на три частини (три куплети). Їх мелодія є однаковою. А що ж змінювалося?
Змінювався характер музики. Перший куплет виконувався спокійно (в лісі взимку спокій), другий – прискорено, із хвилюванням, голосніше (ведмідь наступив лисиці на хвіст), третій – знову спокійно, повільно (ведмідь заліз у барліг – і в лісі запанував спокій).
Розучування пісні „Чому ведмідь взимку спить”
Велике значення для створення образу пісні має зміна темпів. На це слід звернути увагу при розучуванні та виконанні пісні. Вона починається не з повного такту, а з другої слабкої долі.
Отже, перший такт – неповний, у ньому є тільки друга, ненаголошена доля. Це затакт.
Затакт — це неповний такт на початку твору.
Ця пісня є яскравим прикладом виконавського розвитку музики: композитор написав для всіх куплетів однакову музику, а учнівське виконання надало їй розвитку, руху, зміни характеру.
Поштовхом для розвитку музики став літературний текст.
1. По галявці лісовій,
Як мороз був міцний,
Йшов ведмідь в затишок свій
В теплій шубі хутряній.
До свого ішов барлога,
Не збиваючись з дороги.
Як проходив через міст,
Став лисичі він на хвіст.
2.Здійняла лисиця крик —
Зашумів темний ліс,
І ведмідь злякався, втік,
На сосну високу вліз.
На сосні веселий дятел
Білці хатку конопатив.
Він сказав:
Ходить навчись!
І куди стаєш, — дивись!
3. Тоді вирішив ведмідь:
Як зима — треба спать,
По стежинках не гулять,
На хвости не наступать.
У барлозі він без страху
Взимку спить під сніжним дахом,
І радіє неспроста,
Що родився без хвоста.
Слухання. С. Прокоф’єв. Симфонічна казка „Петрик і Вовк” (тема Петрика)
Російський композитор С.Прокоф’єв створив симфонічну казку (музику виконує симфонічний оркестр). Образу кожного персонажа цієї казки відповідає якийсь інструмент симфонічного оркестру.
Хлопчика Петрика малює група струнно-смичкових інструментів, до складу якої входять 2 скрипки, альт і віолончель.
Прослухайте його тему. Вона протягом казки розвивається та змінюється від пісенно-танцювальної до урочистого маршу. Таким чином тема Петрика демонструє жанровий розвиток музики.
Прослухайте цю тему.
Підсумки уроку
Сьогодні ми дізналися, що не існує музики без розвитку, тобто без зміни, без руху.
Ми побачили підтвердження цієї думки на прикладах таких музичних творів: «Чому ведмідь взимку спить» Леоніда Кніппера та симфонічної казки «Петрик і Вовк» Сергія Прокоф’єва.
|