Урок № 15. Єдність виражальних та зображальних інтонацій у музичних творах
Вступ
Ми вже знаємо, що інтонація – це основа музики, і від її яскравості залежить яскравість музики. Інтонації в музиці можуть бути зображальними та виражальними.
До зображальних інтонацій відносять ті, що зображують різноманітні звуки, шуми та явища навколишнього світу, а до виражальних – ті, що передають настрої, почуття та думки людини.
Демонстрація колядки «Уставай же, брате»
Продовження розучування колядки «Уставай же, брате»
Караоке. Колядка «Уставай же, брате»
1. Уставай же, брате,
Бо вже біла днина.
Бо вже на світ появилась
Дивная новина.
2. Уставай з постелі
Та пускай до хати.
Будем тобі українську
Коляду співати.
3. Ой, засвіти свічку,
Постав на віконце,
Хай засяє наша доля,
Як роса на сонці.
Слухання. П’єса В. Косенка
Спробуйте уявити себе художниками, якім потрібно намалювати картину на запропоновану музику! Заплющіть очі, слухайте та подумки малюйте.
Аналіз прослуханого твору. В. Косенко «Дощик»
Видатний український композитор Віктор Косенко назвав твір для фортепіано, який ми щойно прослухали, «Дощик». Твір умовно можна поділити на три частини. Композитор показав, що дощик, як і людина, може бути веселим і сумним. Віктор Косенко вирішив повторити першу частину. Напевне, він хотів підкреслити, що в житті повинен перемагати веселий настрій. Для цього композитор використав різні засоби музичної виразності. Зокрема, зміну темпів (швидкий – повільний – швидкий), зміну штрихів (стакато – легато – стакато); а також високий регістр поступається середньому, змінюється характер мелодії.
У цьому творі зображальні інтонації знаходяться у нерозривній єдності з виражальними.
Слухання. В. Кирейко. Опера «Лісова пісня» («Награші Лукаша»)
Послухайте наступний твір, та спробуйте почути поєднання зображальних і виражальних інтонацій у ньому.
Аналіз прослуханого твору
Ви послухали „Награші Лукаша”, уривок з опери видатного українського композитора Віталія Кирейка «Лісова пісня». Він створив цю оперу за мотивами однойменного твору Лесі Українки.
Можна легко уявити, як молодий, обдарований музичним талантом Лукаш, закоханий у лісову красуню Мавку, сидить біля дерева та й награє свої улюблені мелодії на сопілці та відчути в задушевній сопілковій мелодії почуття тонкої людської натури.
Підсумки уроку
Сьогодні на прикладі твору для фортепіано „Дощик” Віктора Косенко та уривку з опери Віталія Кирейка «Лісова пісня» ми з’ясували, що виражальні та зображальні інтонації можуть знаходитися у нерозривній єдності...
Урок № 16. Подорож лісовою стежкою до замку «Інтонація» (узагальнення теми)
Вступ
Музична Фея, потрапила в біду!! Її викрала Зла Чаклунка, яка не хоче, щоб звучала музика. Ми можемо врятувати Музичну Фею, якщо виконаємо завдання Злої Чаклунки.
Музична вікторина. Завдання 1
Виконаймо пісню про нас, третьокласників!
Караоке. Поспівка «Ми – третьокласники»
Ми – третьокласники, ми – третьокласники.
Бо вже дорослі ми, не малюки.
Ми – третьокласники, не малюки.
Музична вікторина. Завдання 2
Що спільного мають розмовна та музична мови?
Схожі інтонації. Стверджувальні, питальні та окличні.
Поміркуйте, які з них зашифровані в музичному записі.
Нотний запис перших п’яти тактів.
У музичному записі зашифровані питальні та стверджувальні інтонації пісні «Хто чергові».
А тепер виконайте цю пісню!
Караоке. Пісня «Хто чергові»
Приспів:
Хто чергові?
Ми чергові,
Кращі чергові,
Найкращі в школі чергові.
1.Ми чергуєм перший раз,
Прибираємо свій клас.
Гарний вигляд ураз
Буде мати весь наш клас.
Приспів.
2.Ось і дошка заблищала,.
Ось і стіл засіяв.
Навіть цей шматочок крейди
В десять раз біліший став.
Приспів.
3. Ой, яка вже тут краса,
Ой, яка чистота!
Гарний вигляд ураз
Буде мати весь наш клас.
Музична вікторина. Завдання 3
Поміркуйте, які інтонації прозвучать зараз.
Звучить «Пташка» В. Сокальського
У прослуханому творі прозвучали звуконаслідувальні інтонації.
Композитор музичними звуками намалював пташечку, що співає.
Музична вікторина. Завдання 4
(Звучить мелодія першої фрази Укр. нар. п. «Дударик»)
Скажіть, як цей твір називається?
Українська народна пісня «Дударик».
Як ви дізналися?
Ми дізналися, що це за пісня, за головною інтонацією. За допомогою головної інтонації можна розпізнати знайому мелодію.
А хто такий „дударик”?
Дударик – це дідусь, який грав на дуді. Від її звучання в людей теплішало на серці. Виконайте цю пісню.
Карооке .Укр. нар. п. «Дударик»
Діду мій, дударику,
Ти ж, було, селом ідеш,
Ти ж, було, в дуду граєш.
Тепер тебе немає,
Дуда твоя гуляє,
А пищики зосталися,
Козна-кому досталися.
Музична вікторина. Завдання 5
Як зернина пов’язана з музикою?
Погляньте на маленький запис із чотирьох нот. Ми вже знаємо, що з нього утворилася ціла пісня. В українській народній пісні „Щедрик” ця інтонація повторюється 36 разів.
Виконайте пісню „Щедрик”.
Караоке. Укр. нар. п. «Щедрик»
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.
Стала собі щебетати,
Господаря викликати.
«Вийди, вийди, господарю,
Подивися на кошару.
Там овечки покотились,
А ягнички народились.
В тебе товар весь хороший,
Будеш мати мірку грошей.
Як не гроші, то полова,
В тебе жінка чорноброва».
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.
Музична вікторина. Завдання 6
Звучить «Політ джмеля» М. Римського-Корсакова
Що це таке?
У прослуханій музиці російський композитор Микола Римський-Корсаков зобразив політ джмеля.
Якими музичними інтонаціями він це зробив?
Зображальними.
Музична вікторина. Завдання 7
Звучать «Награші Лукаша» з опери «Лісова пісня»
Хто грає?
Це молодий, обдарований музичним талантом хлопчина Лукаш, закоханий у лісову красуню Мавку. Він сидить біля дерева і награє свої улюблені мелодії на сопілці.
Композитор знову скористався зображальними інтонаціями?
Слухаючи цей уривок, ми можемо не тільки уявити, зобразити цю сцену, а й відчути у задушевній сопілковій мелодії почуття тонкої людської натури. В уривку з опери Віктора Кирейка «Лісова пісня» зображальні інтонації поєднані з виражальними.
Музична вікторина. Завдання 8
Незабаром таке велике свято Різдва Христового. На Різдво люди наводять лад у своїх оселях, співають колядки.
Колядки – це старовинні обрядові різдвяні пісні, в яких розповідається про народження Ісуса Христа.
Заспівайте одну з них.
Карооке. Українська колядка «Уставай же, брате»
1. Уставай же, брате,
Бо вже біла днина.
Бо вже на світ появилась
Дивная новина.
2. Уставай з постелі
Та пускай до хати.
Будем тобі українську
Коляду співати.
3. Ой, засвіти свічку,
Постав на віконце,
Хай засяє наша доля,
Як роса на сонці.
Підсумки уроку
За допомогою вміння співати і слухати музику, а також аналізувати її ми визволили Музичну Фею.
|