Де на Землі міститься вода?
Тема. Де на Землі міститься вода?
Мета: розширити знання учнів про воду, про види водойм; про прісну та морську воду; познайомити з поняттям «Світовий океан»; вчити робити висновки; розвивати допитливість; виховувати інтерес до предмета.
Очікувані результати: учні повинні наводити приклади водойм природних та штучних, розрізняти в яких водоймах знаходиться прісна та солона вода, зрозуміти, що прісну воду треба берегти.
Обладнання та матеріали: таблиця, глобус, лимон, презентація.
Тип уроку: урок-мандрівка.
Хід уроку
І. Організаційний момент (Слайд 2)
Продзвенів уже дзвінок,
Всіх покликав на урок.
До уроку приготуйтесь,
На роботу налаштуйтесь.
Будем воду ми вивчати
Й нові знання здобувати.
- Діти, сьогодні я вам пропоную стати мандрівниками і відправитися у подорож. Але наша подорож буде нелегкою, на нашому шляху ми зустрінемо багато перепон, які зможемо подолати завдяки своєї активності, винахідливості, взаємодопомозі.
- Ну, що ж, вирушаємо!
ІІ. Синоптична хвилинка (Слайд 3)
- Для того, щоб правильно одягнутися, по погоді, нам треба з’ясувати, яка сьогодні погода?
(Стан неба, хмарність, опади, температура повітря, вітер).
- Заповнення календаря природи.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання (Слайд 4)
1. Фронтальна бесіда
- Пересуватися по нашій планеті ми будемо на гелікоптері, але для того, щоб зайти до нього, нам треба відповісти на запитання.
- У яких станах зустрічається вода в природі?
- При якій температурі кипить вода? При якій температурі вода замерзає?
- При якій температурі тане сніг і лід?
- Що називають розчином? Наведіть приклади розчинних у воді речовин.
- Як людина використовує розчини у своєму житті?
- Розкажіть, якого висновку ви дійшли, досліджуючи воду, закриту у пластиковій пляшці, заморозивши, а потім розморозивши її.
ІV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку.
1. Дидактична вправа «Очікування» (Слайд 5, 6)
- Молодці! Сідайте зручно, злітаємо!
- Що ви очікуєте від нашої мандрівки?
- Розгадавши кросворд, ви дізнаєтесь про те, що ми сьогодні будемо досліджувати.
1. Я і хмара, і туман,
І струмок, і океан,
І літаю, і біжу,
І скляною бути можу. (Вода)

2. Не море, не земля,
Кораблі не плавають,
А ходити не можна. (Болото)

3. Була річка, що текла -
Раптом, на очах зникла,
Пірнула звисока,
З обриву, наче в безодню. (Водоспад)

4. Тече, тече - не витече,
Біжить, біжить - не вибіжить. (Річка)

5. Посеред поля лежить дзеркало,
Скло блакитне, рама зелена. (Озеро)

6. Хоч без ніг, а біжу прудко;
Не сплю ні вдень, ні вночі,
Хоч ніколи з ліжка не встаю. (Джерело)

7. Взимку мовчать,
Навесні зажурчать,
Жителів лісових
Водою напоять. (Струмки)
8. І в огні не горить і в воді не тоне. (Лід)
9. Летить – мовчить,
Лежить – мовчить,
Коли вмре – тоді зареве. (Сніг)

в о д а
б о л о т о
в о д о с п а д
р і ч к а

о з е р о
д ж е р е л о
с т р у м к и
л і д
с н і г

- Але чому у мене були загадки про лід та сніг?
- Молодці! Не забули, що ми вивчали раніше.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 13–16) (Слайд 7)
- Пропоную вам зазирнути в ілюмінатори-віконечка і подивитися на нашу планету з висоти пташиного польоту. Особливу увагу зверніть на водойми.
- Назвіть водойми рідного краю.
- Зараз попрацюємо з підручником, відкрийте с. 13
- Що цікавого вам розповіли Карасик Золотенко та рибка Немо?
2. Розповідь учителя з елементами бесіди про поширення води в природі (Слайд 8)
- А зараз пропоную вам послухати мою розповідь, та відповісти на деякі запитання, поки ми пролітаємо над Київським водосховищем.
- Вчені вважають, що вода — найпоширеніша речовина в природі. Вона є скрізь. У природі вода знаходиться у водоймах, у ґрунті, в глибинах Землі у вигляді підземних вод, у повітрі — у вигляді водяної пари, на високих вершинах гір у льодовиках.
Вода входить до складу тіл всіх живих організмів. Проведемо дослід. Візьмемо в руку шматочок лимона і здавимо його. Що бачимо? (Виділяється сік.) Цей сік — це вода, у якій розчинені різні речовини. Про що це свідчить? (До складу рослин входить вода.)
- У тілах тварин більше половини маси тіла — це вода. Багато води й у тілі людини. Щоб дізнатися, скільки води міститься у вашому організмі, поділіть масу тіла на 3 і одержане число помножте на 2.
- Для деяких живих організмів вода є домівкою для життя. Пригадайте, які рослини і тварини живуть у водоймах. (Латаття біле, рогіз, ряска, дельфін, риби, кит).
- У нашому гелікоптері так жарко і душно, мені захотілося пити, а вам? Чому нас почала мучити спрага?
- Це тому, що ви пітнієте, з організму виділяється вода і виникає спрага. Вважають, що людина втрачає за добу більше 12 склянок води. Отже, людина має поповнити кількість води у тілі, випиваючи її, а також з їжею. Без їжі людина може прожити місяць, а без води не проживе і тижня.
3. Практичне завдання. Формування уявлення про природні і штучні водойми
Роботах в групах (Слайд 9)
- Океани, моря, річки, озера, ставки, болота, водосховища, канали — це водойми. Усі водойми поділяють на природні і штучні. Природні водойми — це океани, моря, річки, озера, болота. Поміркуйте, чому їх називають природними. (Їх створила природа.)
- Пригадайте, яка вода міститься в річках, болотах. (Прісна.) А в морях, океанах. (Солона).
- Зараз ми поділимося на 2 групи. Діти, які сидять ліворуч – це 1-а група, ті, що праворуч – 2-а група. 1-а група намалює природні водойми і напише назви, які ви знаєте, 2-а група намалює рукотворні водойми і теж напише назви, які знаєте. Але назви водойм пишіть ті, які розташовані в Україні. (Діти отримують по 1 листу ватману на групу).
4. Фізкультхвилинка (Слайд 10)
- Ми так довго сидимо і не рухаємося, давайте потанцюємо, наш пілот нам дозволив.
5. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про Світовий океан (Слайд 11)
- Дивіться, як високо ми летимо, наша планета схожа на блакитний шар. (Показую глобус). Як ви думаєте, чому?
- На нашій планеті більша частина поверхні вкрита водою. Ці величезні водні простори Землі за межами суходолу називають Світовим океаном. Простори, охоплені ним, настільки значні, що нашу планету називають «голубою планетою». Світовий океан охоплює 3/4 території Землі, і лише 1/4 її поверхні припадає на суходіл.
- Здається, води на планеті Земля дуже багато, але запасів прісної води дуже мало. Погляньте на мал. підручника на с. 16.
- У морській воді солей розчинено більше, ніж у прісній. Тому люди вживають прісну воду й називають її питною.
- Чи доводилося вам куштувати морську воду? Вона гірко-солона, непри¬ємна на смак. Недарма люди, що зазнають аварії у відкритому морі, без запасу прісної води можуть загинути від спраги, адже пити морську воду неможливо.
VІ. Узагальнення й систематизація знань
1. Гра «Так чи ні» (Слайд 12)
- Наша подорож скоро буде добігати кінця, давайте зараз пограємо. Я кажу твердження, а ви відповідаєте «так» чи «ні».
1. Дощ і сніг – це вода.
2. Вода в льодовиках рідка.
3. У ґрунті міститься вода.
4. До складу рослин вода не входить.
5. Без води немає життя на Землі.
6. Водойми бувають тільки штучні, створені людиною для
своїх потреб.
7. Великі простори Землі зайняті сушею.
8. А в океанах вода гірко-солона. Солона вода в морях і солоних озерах.
9. Прісної води на Землі дуже мало.
2. Цікаві факти (Слайд 13)
- Я отримала радіоповідомлення з цікавими фактами про воду, послухайте.
- За все життя людина випиває близько 35 т води.
- Ми можемо пити лише 3 % води від усіх запасів планети — саме стільки в нас запасів прісної води. Але навіть велика частина цих 3 % недоступна, оскільки міститься в льодовиках
- Щоб виростити 1 кг овочів, потрібно 2 т води.
- Верблюд масою 250–300 кг може випити у спеку за один раз 100 літрів води.
- Якщо людина втрачає 2 % води від маси свого тіла, то вона відчуває сильну спрагу. Якщо відсотки втраченої води збільшаться до 10, то в людини почнуться галюцинації. Якщо людина втратить 12% води, вона не зможе відновитися без допомоги лікаря. Якщо 20 % — людина вмирає.
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
Вправа «Згадаємо основне» (Слайд 14)
- Ось наша подорож і закінчилася, ми знову на твердій землі. Бажаючи учні можуть висловитись щодо того, що вони змогли запам’ятати з теми, вивченої на уроці, та поділитися своїми враженнями від подорожі.
VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 15)
С. 13–16, читати, відповідати на запитання, поділитися новими враженнями від уроку з батьками.

Література:
1. Грущинська І. В. – Природознавство: підр. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл./ І. В. Грущинська. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 176 с.: іл.
2. Будна Н.О. Природознавство : конспекти уроків : 3 клас : до підручника І.В. Грущинської / Н.О. Будна, Т.В. Гладюк, М.М. Гладюк. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2015. — 304 с. — (Бібліотека вчителя).
3.Володарська М. О. Природознавство. 3 клас. (за підручником І. В. Грущинської). — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 150 с.
4. Періодичні видання ВГ «Основа» «Зростаємо разом».

Посилання:
1. http://uchitelska.at.ua/publ/serednja_shkola/prirodoznavstvo_5_klas/urok_45_znache nnja_vodi_v_prirodi_vikoristannja_vodi_ljudinoju/85-1-0-846
2. http://sygrayka.ru/wp-content/uploads/2014/04/kaverznie-voprosi.jpg
3. http://www.schoollife.org.ua/de-na-zemli-mistytsya-voda-3-klas-pryrodoznavstvo/
4. http://www.bohdan-digital.com/userfiles/file/catalog/review_file_2098659989.pdf
5. http://metoduchka.com/voda-rozchynnyk-rozchyni-ta-nerozchynni-rechovyny/
6. http://shkola.ua/web/uploads/book/21/images/RC68gPEV.jpg
7.http://www.teacherjournal.com.ua/shkola/pochatkove-navchannya-ta-vixovannya/27047-de-na-zeml-mstitsya-voda.html
8. http://megaznaika.com.ua/zagadki-vodoymu.html
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: Мур-мур (05.11.2016)
Переглядів: 6468 | Рейтинг: 0.0/0
Народні традиції і здоров'я
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 21
В. Осєєва «Сини». В. Сухомлинський «Сьома дочка»
Симетричне вирізування. Виготовлення гірлянд-хороводів «Дерева»
Українська народна казка «Лисиця та їжак»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]