Які незвичайні властивості має звичайна вода
Тема. Які незвичайні властивості має звичайна вода? Практичне завдання: дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті.
Мета: збагатити уявлення учнів про властивості води як рідини, про значення води в природі; формувати поняття «вода — речовина»; навчати спостерігати та прово¬дити самостійно досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояв цих властивостей у природі, робити висновки; виховувати інтерес до предмета.
Очікувані результати: учні повинні наводити приклади розчинних та нерозчинних у воді речовин, уміти провести дослід на виявлення розчинності речовин у воді та зробити висновки.
Обладнання та матеріали: одноразовий посуд для проведення дослідів (склянки за кількістю досліджуваних речовин, ложка, тарілка з різними речовинами: цукор, сіль, сода, пісок, глина, борошно, соняшникова олія, вершкове масло), таблиця, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент (Слайд 2)
Продзвенів уже дзвінок —
Починаємо урок.
На уроці чуйте, бачте і міркуйте,
Спостерігайте й експериментуйте.
Дружно й плідно попрацюйте
Й нові знання про воду здобудьте.
ІІ. Синоптична хвилинка (Слайд 3)
- Яка сьогодні погода?
(Стан неба, хмарность, опади, температура повітря, вітер).
- Заповнення календаря природи.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання (Слайд 4)
1. Бліцопитування письмове
2. Фронтальна бесіда
- Наведіть приклади різноманітності рослин, тварин і грибів.
- Назвіть методи пізнання природи.
- Чому потрібно вивчати світ живої та неживої природи?
ІV. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку.
1. Відгадування загадок та ребусів (Слайд 5, 6, 7)
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло, крихка й тверда.
Ви здогадались? Це ... (Вода).
Прозорий, як скло, та не вставиш у вікно. (Лід)
Горя не знаю, а гірко плачу. (Хмара)
- Яке слово заховалося в ребусі? (Вода.)

- Тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиме мова сьогодні на уроці? (Про воду.)
- Але чому у мене були загадки про лід та хмару?
- Молодці! Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про властивості води.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 10–12) (Слайд 8)
- Давайте згадаємо де знаходиться вода в природі?
- В яких станах перебуває вода?
- Які властивості води ви знаєте? Назвіть їх.
Читання с. 10-11
- Про які незвичайні властивості води розповіли Карасик Золотенко та рибка Немо?
- Що таке речовина?
- Роздивіться малюнки на с. 10 та назвіть стани води, які ви знаєте. Що впливає на перехід води з одного стану в інший?
2. Розповідь учителя про властивість води бути розчинником. ) (Слайд 9)
- Тіла живої і неживої природи, а також рукотворні тіла складаються з речовин. Погляньте на склянку. Склянка — це рукотворне тіло, вона складається зі скла. Парта — теж рукотворне тіло, складається з деревини. Ручка — рукотворне тіло, складається з пластмаси. Грудка цукру — тіло, яке складається з цукру. Кристалик солі — природне тіло, яке складається із солі. Цвях — рукотворне тіло, складається з заліза. Шматочок глини — природне тіло, яке складається з глини. Отже, скло, деревина, пластмаса, цукор, сіль, залізо, глина — це речовини. Вода — це теж речовина. Крапля дощу, крапля роси, шматок льоду — це природні тіла, які складаються з води. Ви вже знаєте, що вода входить до складу ґрунту, повітря, тіл живих істот. Вода — теж речовина.
Зустрівши в лісі джерело, ми радіємо: «Яка чиста вода!». Однак у природі зовсім чистої води немає. Будь-яка вода — морська, річкова, дощова — це розчин.
Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином. Навіть у дощовій воді, яку вважають найчистішою, є домішки, які потрапляють з повітря. При¬гадайте, яке чисте і свіже повітря після дощу! Це вода поглинула з повітря пил, кіптяву, вихлопні гази.
Морська вода — це розчин значної кількості різних речовин. Якщо у воді є нерозчинні частинки, вони роблять її каламутною. Усі речовини можна розподілити на розчинні і нерозчинні у воді.
3. Практичне завдання. Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті (Слайд 10)
Роботах в групах
- Спробуйте розчинити у воді різні речовини та зробіть висновки, які з них розчинні, а які — ні. (Діти діляться на 8 груп, потім представники груп описують дослід і роблять висновки)
1) Цукор, сіль, сода — розчинні.
2) Пісок, глина, борошно — нерозчинні.
3) Соняшникова олія, вершкове масло — нерозчинні.
4. Фізкультхвилинка (Слайд 11)
5. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про використання розчинів у житті людини (Слайд 12)
- Розгляньте таблицю, ілюстрації. Як людина використовує розчини у побуті? (Властивість води розчиняти речовини людина використовує у повсякденному житті. Наприклад, при приготуванні їжі, коли заварює чай, варить компот, солить і консервує овочі.) — У воді добре розчиняється пральний порошок, який використо- вуємо для прання. Коли ми перемо одяг, вмиваємося, купаємося, миємо посуд, використовуємо здатність води розчиняти різні речовини. У воді людина розчиняє не тільки тверді речовини, а й гази, рідини. Газовані мінеральні води, наприклад, «Миргородська», «Моршинська», «Трускавецька» та багато інших готують, розчиняючи вуглекислий газ у воді з мінеральних джерел. Столовий оцет готують з оцтової кислоти (це рідина) та води. У медицині використовують розчин спирту. Розчинами є малярні фарби, настоянки, парфуми, які виготовляє людина. Людина використовує у своєму житті здатність води розчиняти різні речовини.
6. Розповідь з метою формування уявлення про значення розчинів у житті живих істот (Слайд 13)
- Здатність води розчиняти різні речовини має важливе значення в житті живих організмів. Так, рибам, ракам та іншим водним мешканцям для дихання потрібний кисень, розчинений у воді. Якби кисень не розчинявся у воді, у водоймах не існувало б життя. Здатність води розчиняти поживні речовини ґрунту має важливе значення для рослин. Рослини своїми коренями здатні вбирати з ґрунту поживні речовини, лише розчинені у воді. Тому посушливого літа, навіть за достатньої кількості поживних речовин у ґрунті, високого врожаю не зібрати. Ось чому корисно поливати рослини. Здатність води розчиняти поживні речовини їжі має важливе значення для тварин і людей. Без води їжа не засвоюється, тому доросла людина щодоби потребує її не менше двох літрів. Здатність води розчиняти речовини має важливе значення в житті живих істот.
VІ. Узагальнення й систематизація знань
1. Прочитайте і розв’яжіть задачу (Слайд 14)
Їхав з ярмарки купець. Зупинився біля струмка води попити. Поклав мішечок із сіллю на пісок, а той візьми та й розв’яжись. Уся сіль на пісок висипалася. «Бути біді,— подумав купець,— що ж робити?» Думав він, думав і придумав — зібрав сіль разом з піском, поклав у мішок і поїхав додому.
- Про які властивості солі, піску і води купцеві було відомо?
2. Робота в парах з картками (Слайд 14)
- Вставте в текст потрібні слова із дужок.
Вода не має ..., ... (запаху, кольору), вона ... і ... (прозора і текуча). Вода — рідина. Вода —(розчиняє) багато речовин. Під час нагрівання вода ... (роз¬ширюється), а під час охолодження... (стискається).
3. Вікторина «Яка властивість?» (Слайд 16)
- Яку властивість води використовує людина, коли миє посуд, пере білизну?
- Чому цукор розчиняється в чаї?
- Чому на каструлі, що кипить, «стрибає» кришка?
- Якщо вода має смак, про що це свідчить?
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія (Слайд 17)
- Що ви взнали на уроці про воду? Прочитайте висновки на с. 12.
- У яких станах зустрічається вода в природі? Наведіть приклади.
- Розкажіть, як утворюється хмара.
- Як довести, що лід і сніг тануть при 0 °С?
- Як довести, що вода кипить при +100 °С?
- Що називають розчином?
- Наведіть приклади розчинних у воді речовин.
- Розкажіть, як властивість води розчиняти деякі речовини люди вико-ристовують у житті.
- Але у води є ще одна властивість. Про неї ви дізнаєтеся, якщо проведете вдома такий дослід. Налийте води в пластикову пляшку і покладіть у моро¬зильник. Коли вода замерзне, дістаньте і запишіть, що сталося з пляшкою.
- Не відкриваючи пляшку, поставте її в тепле місце. Коли лід розтане, запи¬шіть, що сталося з пляшкою.
- Поміркуйте, чому це відбувається?
VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 18)
С. 10–12, читати, відповідати на запитання.

Література:
1. Грущинська І. В. – Природознавство: підр. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл./ І. В. Грущинська. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 176 с.: іл.
2. Будна Н.О. Природознавство : конспекти уроків : 3 клас : до підручника І.В. Грущинської / Н.О. Будна, Т.В. Гладюк, М.М. Гладюк. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2015. — 304 с. — (Бібліотека вчителя).
3.Володарська М. О. Природознавство. 3 клас. (за підручником І. В. Грущинської). — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 150 с.
4. Періодичні видання ВГ «Основа» «Зростаємо разом».

Посилання:
1. http://images.ua.prom.st/178096511_w640_h640_n103018un20225uoblozhka.jpg
2. http://sygrayka.ru/wp-content/uploads/2014/04/kaverznie-voprosi.jpg
3.https://1.bp.blogspot.com/-8ocIFwgOkTo/VsHDhL3ThpI/AAAAAAAAAW8/fh1DZEjedes/s400/3%2B%25D1%2581%25D0%25BE%25D1%2581%25D1%2582%25D0%25BE%25D1%258F%25D0%25BD%25D0%25B8%25D1%258F%2B%25D0%25B2%25D0%25BE%25D0%25B4%25D1%258B.jpg
4. http://www.bohdan-digital.com/userfiles/file/catalog/review_file_2098659989.pdf
5. http://metoduchka.com/voda-rozchynnyk-rozchyni-ta-nerozchynni-rechovyny/
6. http://shkola.ua/web/uploads/book/21/images/RC68gPEV.jpg
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: Мур-мур (05.11.2016)
Переглядів: 2912 | Рейтинг: 0.0/0
У школі детективів
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9
Незабаром літо. Спостереження за природою влітку
Виготовлення ялинкових і різдвяних іграшок та прикрас
Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]