Тема: Багатства України. Що в Україні най-най... Мета: продовжувати формувати уявлення дітей про Україну, про місце нашої держави серед інших країн світу, природні багатства держави; про роль людського фактору у житті держави; виховувати національну гордість, почуття відповідальності за багатства, чистоту рідної землі. Обладнання: фізична карта України, картка «Що в Україні най-най...», ілюстративний матеріал (рослинний і тваринний світ, українські краєвиди). ХІД УРОКУ 1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 1 .Взаємоперевірка виконання роботи у контурних картах. (Позначення обласних міст України та розфарбовування територій областей.) Учитель пояснює, що поділ України на області може змінюватися у зв'язку зі змінами соціальних потреб людей та змінами в економічному й політичному житті держави. 2. Розповіді дітей про походження географічних назв. (Супроводжується роботою з картою України.) III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Слово вчителя. Мій рідний край, Моя земля, велика-превелика! Є в ній степи, ліси, поля, Моря, і гори, й ріки. — Про яку країну йдеться? — Як ви здогадались? Україна — одна з найбільших європейських країн. Південну її частину називають степовою. На безмежних полях України вирощують кукурудзу, жито, пшеницю, соняшник, овочі. Велику територію, особливо на півночі та заході України, займають листяні, хвойні, мішані ліси. На півдні суходіл омивають Чорне та Азовське моря. У цій частині розташовані Кримські гори, а на заході — Карпати. Близько 73 тисяч річок несуть свої води територією України. IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ Читання напам'ять вірша Ґанки Черінь заздалегідь підготовленими учнями. 1-й учень: Різні в світі є країни, Різні люди є на світі, Різні гори, полонини, Різні трави, різні квіти. Є з усіх одна країна, Найрідніша нам усім. То — прекрасна Україна, Нашого народу дім. 2-й учень: Там шумлять степи безкраї, Наче вміють говорити. Там ясніше'сонце сяє, Там солодше пахнуть квіти. Різні в світі є країни, Гарні є, є і багаті, Та найкраще в Україні, Бо найкраще в рідній хаті. — Чому в Україні найкраще? V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ Так, Україна — це наш дім, вона для нас і найкраща, інайрідні-ша, і найкрасивіша, і найбагатша, і най-най... Отже, тема сьогоднішнього уроку «Що в Україні най-най...». Ви дізнаєтесь, чим славиться наша земля, чим вона багата, чим пишається український народ. VI. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с. 67—68). — Прочитайте статтю. Які факти для вас знайомі, а які є но вими? 2. Інтерактивна гра «Мікрофон». Учні одного ряду продовжують речення: «Я знав, що...» «Я не знав, що...» «Я дізнався, що...» «Я чув, що...» 3. Колективна робота. Статтю (с. 67—68 підручника) можна поділити на три частини. Як саме? (Варіанти відповідей дітей.) I частина. Факти природничого характеру. II частина. Досягнення завдяки праці, розуму, творчості українського народу. III частина. Завдання і поради для дослідницької роботи учнів. — Чи можете ви відповісти на запитання, хто в Україні най-сильніший штангіст? — А чемпіон з боксу? 4. Гра «Хто найвідоміший?» Доповніть статтю своїми даними про найвідоміших людей України. Поет — ... Художник —... Композитор —... Учений —... Співак —... Спортсмен —... 5. Фізкультпауза. VII. ЗАКРІПЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ 1. Слово вчителя. — Яка річка є найбільшою в Україні? Це Дніпро — третя за величиною річка в Європі. Вона бере початок у Росії, протікає землями Білорусії, а потім України (1005 км), впадає у Чорне море. Живлять Дніпро 1351 річка. Найбільші притоки Прип'ять, Десна, Сула, Псел, Ворскла, Самара, Базавлук, Рось, Тетерів, Інгулець... Цікаво, що Дніпро українці здавна нарекли Славутичем (Славутою), стародавні греки називали його Бо-рисфеном, римляни — Данаприсом, турки — Узу. — А чи чули ви про Чернечу гору? Ця гора не найбільша за висотою, але найдорожча, найсвяті-ша для кожного українця і, мабуть, наивідоміша українська гора у світі, бо тут похований Т. Шевченко, височіє пам'ятник Великому Кобзарю, знаходиться музей. Тому і місто Канів, де знаходиться Чернеча гора (а зараз її називають Тарасовою), відоме не тільки в Україні. 2. Робота з карткою. Познайомтеся з деякими фактами «Що в Україні най-най...». 1) Найбільші міста України — Київ, Харків, Дніпропетровськ, Одеса, Донецьк, Запоріжжя, Львів, Кривий Ріг, Маріуполь, Миколаїв. 2) Найвища радіація серед обласних центрів у Чернівцях. 3) Найбільша площа в Україні та Європі — площа Свободи у Харкові. 4) Найдовша вулиця — проспект Перемоги у Києві. 5) Найбільші міські сходи — Потьомкінські сходи в Одесі. Ця споруда має 142 кам'яні сходинки і 10 площадок. 6) Найбільше родовище озокериту* у Львівській області. 7) Центр видобутку нафти — Анастасіївське родовище у Сумській області. 8) Найбільше родовище вугілля — Донецький кам'яно-вугільний басейн. 9) Найважчий літаючий птах — дрохва (маса дорівнює 21 кг, а зріст — до 103 см). 10) Найдовше живе в неволі сокіл (162 роки). 11) Найбільший морський ссавець— дельфін (чорноморська афаліна —довжина складає 3 метри, маса до 150 кг). 12) Найшвидший птах — сапсан (мандрівний сокіл). Його швидкість 300 км/год. Під час польоту сапсана неможливо помітити — лише почути свист його крил. 13) Найбільший жук — жук-олень (не тільки в Україні, а й у Європі). Довжина тіла до 5 см 5 мм, а ріг — до 8 см. 14) Найвища гора Криму — Роман-Кош (1545 м). 15) Найбільша кількість опадів— у Карпатах (до 1200 мм на рік). 16) Найбільший за територією заповідник — Чорноморський, створений 1927 року. 17) Найстаріший серед інших заповідник— Асканія-Нова (кінець XIX століття). — Який із наведених у картці фактів вас зацікавив? Здивував? — Чи є факти, що викликали сум? Занепокоєння? — Чи можете ви назвати нові факти? 3. Слово вчителя. Так, це повідомлення про радіаційне забруднення внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1986 року. 32 райони шести областей постраждали внаслідок аварії, 60 тисяч осіб проживає у зоні жорсткого контролю. Місто Чернівці — один з населених пунктів, що постраждав від радіації. Сигналом небезпеки для нас є зникнення багатьох представників флори і фауни України. Це відбувається із багатьох причин, але однією з них є неправильне господарювання людини, байдужість до природи рідної землі. Тому і виникають заповідники. Добре, що серед українців більше добрих, люблячих свій край людей. * Мінерал, схожий на бджолиний віск, використовується в парфумерії, фармацевтичній промисловості тощо. 4. відгадування загадки. — Як місто називається? Воно відоме в світі, Каштани в ньому квітнуть, Ну, хто з вас здогадається, Як місто називається? Будинки тут високі, Дніпро тече широкий, Ну, хто з вас здогадається, Як місто називається? Це Київ. Візитною карткою міста є не тільки Дніпро, а й квітучі каштани навесні. Каштан — символ Києва. У напіої країни також є символи, за якими її впізнають у Європі, світі. Це не тільки Герб. Прапор та Гімн нашої держави. 5. Дидактична гра «Продовжте речення». Народні символи України — це: • кущ — ... (калина); • дерево — ... (верба, тополя); • квітка — ... (барвінок); • птах — ... (лелека, соловей, ластівка); • танець — ... (гопак); • кольори — ... (червоний і чорний); • оберіг українських дівчат — ... (вінок). VIII. ПІДСУМОК УРОКУ Бесіда. ■— Які думки, почуття ВИНИКЛІЇ у вас під час уроку? — Чи варто було проводити урок на тему «Що в Україні най-най...»? Чому? — Оберіть відповідь для себе. Мені на уроці було цікаво: а) слухати, б) відпочивати, в) читати. Мені на уроці було: а) нецікаво, б) важко, в) незрозуміло. IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Знайти матеріал на тему «Що у вашому краї най-най...» | |
| |
Переглядів: 11599 | |
Передавання просторового явища способом загороджування в зображенні архітекту... |
Практична робота: удосконалення навички догляду за порожниною рота, руками та... |
Таблиці додавання й віднімання чисел 4 і 5. Нумерація чисел у межах 20. Задач... |
У світі чарівної казки. Урок позакласного читання |
Практична робота: обговорення поведінки відомих літературних героїв (або геро... |
Всього коментарів: 0 | |