Тема: Великий дім — держава, лад у ньому — закон. Мета: ознайомити учнів із поняттям «держава», «закон», зі змістом основних статей Загальної Декларації прав людини, Конвенції про права дитини, Конституції України; пояснити історичну необхідність виникнення законів; розвивати пам'ять, уміння аналізувати, порівнювати; виховувати законослухняних громадян України. Обладнання: картки для роботи в групах, емблеми «Права дитини», кольорові олівці, книга С, Гавриша «Маленькі історії про великі істини», Конституція України. ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Заслуховування розповідей дітей. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда. — Згадаймо, чим відрізняється людина від інших істот. (Людина не тільки належить до природи, але є членом суспільства.) — Що ми називаємо суспільством? (Об'єднання людей, які взаємодіють, залежать один від одного.) IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ Якщо суспільство людей займає певну, чітко визначену територію, має апарат політичної влади, правові норми і суверенітет, то воно утворює державу. Отже, сьогодні на уроці ми розглянемо поняття «держава», а також з'ясуємо, які правила існують у державі. V. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ І ОСМИСЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ 1. Слово вчителя з елементами бесіди. У народі кажуть: «Що країна, то родина». Ми можемо уявити державу у вигляді родини, але набагато більшої. — У якій сім'ї буде лад? (У сім'ї, де пануватиме взаєморозуміння, взаємоповага і взаємодопомога, де всі її члени дотримуватимуться порядку, певних правил.) Те ж саме можна сказати і про державу. Народ у власній державі запроваджує свій лад і норми життя. Повернемося до життя первісних людей. У їхньому суспільстві існували певні звичаї: розподіл праці, їжі, доручень серед членів общини. Людина виживала тільки тоді, коли дотримувалась цих звичаїв. Цікавою є історія «За вогнем», описана в казці С. Гавриша «Маленькі історії про великі істини». Два хлопчики трьох і восьми років залишились стерегти вогнище у той час, коли всі дорослі члени племені пішли на полювання. Хлопці заснули, вогнище погасло. Повернулися зголоднілі і промоклі родичі зі здобиччю, а вогню немає. Як ви думаєте, яким було ставлення до малюків, що не зберегли вогонь? Розлючені чоловіки хотіли їх вбити, але мати захистила синів. І тоді плем'я вирішило прогнати їх. А це означало смерть. Та бажання вижити, кмітливість допомогли хлопцям у цю небезпечну годину. Старший, відбиваючись від звірів, весь час тер палицею об гілку дерева. І що тоді сталося? Так, виник вогонь. Цей вогонь у глиняному посуді діти принесли родичам. Дітей вибачили, ще й на їх честь відбулося свято. (Учитель показує книгу, радить учням прочитати її.) Пізніше, з появою релігії, поведінку людей оцінювали за Божими законами. Існували моральні норми, коли вчинки людей оцінювали з точки зору «добра і зла», «справедливості чи несправедливості», «чесності— нечесності». Порушення норм моралі викликало осуд поведінки іншими людьми. Із розвитком суспільства ставало недостатньо звичаїв, релігійних традицій для збереження добрих людських взаємин. І тоді було створено загальнообов'язкові, найбільш важливі та необхідні норми поведінки, які затверджує і охороняє держава. Такий офіційний письмовий документ і назвали законом. — Як називається основний закон нашої держави? — Що записано в Конституції? (Права і обов'язки громадян.) (Демонстрація збірника «Конституція України».) Конституція була прийнята 28 червня 1996 року Верховною Радою України. Слово «конституція» походить із латинської мови і означає «устрій», тобто будь-яка Конституція визначає суспільний і державний лад, основні права та обов'язки громадян. Ось деякі статті Основного закону України: Стаття 34. Кожному гарантується право на свободу думки, слова, на вільне висловлення своїх поглядів і переконань. Стаття 53. Кожний має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою. Стаття 65. Захист Вітчизни є обов'язком громадян України. 2. Фізкультпауза. 3. Робота за підручником. • Опрацювання статті (с. 52—53) з подальшим обговоренням. — Знайдіть і прочитайте, що записано у статтях 27, 68 Конституції України. — З прийняттям Основного закону не втратили сили усталені народом звичаї, релігійні та моральні заповіді. Тож і зараз поведінка людей регулюється Божими заповідями. Прочитайте в останньому абзаці (с. 53) деякі заповіді. — Чи знали ви їх раніше? — Які ще Божі заповіді ви знаєте? Головна заповідь: не чини і не бажай іншому того, чого не бажаєш собі. — Часто в житті людей виникають ситуації, коли людина через незнання певного закону може комусь завдати шкоди або постраждати сама. Як бути, щоб цього не трапилось? До кого звернутися? Хто є знавцем законів? Знайдіть відповіді в останньому абзаці статті (с. 54). — Хто приймає закони? (Верховна Рада України на чолі з Головою Верховної Ради, або Спікером). — Верховна Рада — це зібрання обраних народом людей, яких називають депутатами. — А хто глава держави? (Президент, який забезпечує державну незалежність, національну безпеку, відповідає за підтримання стосунків з іншими країнами, є Верховним головнокомандувачем Збройних сил України.) 4. Слово вчителя. Закони держави мають захищати кожну людину, її права. Таких прав дуже багато. А діти мають особливе право на піклування і допомогу з боку держави. Але, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені. Сьогодні в світі 250 млн дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань, 30 млн дітей не можуть навчатися; кожен рік від хвороб помирають 5 млн дітей; поширюється торгівля дітьми. В Україні — три чверті дітей із хронічними хворобами. З'явився новий різновид — «діти вулиці». Вони залишають рідні домівки, і живуть та харчуються як заманеться. Більшість із них мають освіту 3—4 класи, переважно це злочинці, наркомани, торгівці наркотиками. Одне з найстрашніших лих людства — війна. Шість років тривала друга світова війна (1939 — 1945 рр.). Загинуло близько 60 млн осіб. Це більше, ніж усе населення України. І тоді люди всього світу вирішили об'єднатися для захисту прав людини, створивши 10 грудня 1948 року Організацію Об'єднаних Націй (ООН). Так виникла Загальна Декларація прав людини. Декларація (з латин. оголошення). А 1989 року деякі прогресивні країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини. Конвенція (з латин, угода) — міжнародний договір. Згідно з Цим міжнародним договором у квітні 2001 року Україна прийняла Закон України «Про охорону дитинства». VI. ЗАКРІПЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ 1. Робота в парах. (Опрацювання змісту Конвенції про права дитини.) Перш ніж починати роботу над текстом, ознайомтеся із пам'яткою. Пам'ятка «Правила роботи в парах» 1) Прочитайте мовчки завдання. 2) Визначте, хто буде говорити першим. 3) Висловлюйте свої думки по черзі. 4) Дійдіть спільної думки. 5) Визначте, хто буде відповідати перед класом. 6) Чого не слід робити: а) говорити не за темою; б) перебивати товариша; в) давати йому оцінку. — Чи знаєте ви зміст Конвенції про права дитини? 2. Виконання тестового завдання. Позначте « + » ті права, які відповідають записаним у Конвенції про права дитини. 1) Усі діти мають право на любов і піклування. 2) Кожна дитина має право їсти тільки гамбургери, чіпси і хот-доги. 3) Діти, які добре ставляться до своїх батьків» заслуговують на особливу пошану з їх боку. 4) Усі діти рівні в правах. 5) Жодна дитина не має бути жертвою насильства або війни. 6) Кожна дитина має право нецензурно висловлюватися, якщо вона цього хоче. 7) Особлива турбота — дітям-інвалідам. 8) Усі діти мають право на повноцінне харчування. 9) Жодна дитина не повинна мити посуд. 10) Усі діти мають право на дозвілля і відпочинок. 11) Усі діти мають право на освіту. 12) Жодна дитина не повинна прибирати класну кімнату. 13) Особлива турбота — дітям-біженцям. 14) Діти мають право висловлювати свої погляди. 15) Кожна дитина має право відмовитися від обіду. 16) Усі діти мають право на медичну допомогу. 17) Діти мають право на вільне спілкування. 18) Особлива турбота — дітям-сиротам. 19) Діти мають право на інформацію. 20) Жодна дитина не має бути скривджена і принижена. 21) Кожна дитина має право одержувати сніданок у ліжко. 22) Діти мають право на свободу совісті, думки та релігії. 23) Кожна дитина має право безкоштовно розважатися. 24) Діти, які мають брата чи сестру, мають отримувати додатковий захист і піклування. 3. Виконання ескізу емблеми. — Які права дитини слід дібрати до даних емблем? (Демонстрування емблем.) — До яких прав дитини ви хочете вигадати емблему? Назвіть їх. Продумайте свою ідею, а потім виконайте ескізи емблем. VII. ПІДСУМОК УРОКУ Інтерактивна гра «Мікрофон». Кожна дитина, отримуючи «мікрофон» (будь-який умовний предмет), коротко і чітко відповідає на одне із запитань, записаних на дошці: — Навіщо вам знати ваші права? — Чи допоміг урок краще зрозуміти ваші права? — Які права дитини запам'ятали? — Яка інформація вразила вас найбільше? — Як ви вважаєте, потреби чи бажання дитини записано у Конвенції? — Чому ООН вважала за необхідне скласти перелік прав дитини? VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Підготувати стислий переказ тексту (с. 52—54). 2. Намалювати нову країну, яку ви відкрили зі своїми друзями. Там ще ніхто не жив. Дати назву цій країні. Створити Конституцію з декількох прав'і обов'язків для мешканців нової країни. Назву країни і її Закони написати на зворотному боці малюнка. | |
| |
Переглядів: 2643 | |
М. Сингаївський «Що воно за диво?». П. Мовчан «Сіяв шпак». А. Григорук «Переп... |
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення ялинкових прикрас. Новорічна гірлянда |
Значення повітря для живої природи |
Аплікація з кольорового паперу «святкова листівка» |
Створення пейзажу. Послідовність дій під час створення пейзажу. Ескіз виробу.... |
Всього коментарів: 0 | |