💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

У природі все взаємопов’язано

УРОК 36 — ПІДСУМКОВИЙ, 90 ХВИЛИН

Тема уроку. У природі все взаємопов’язано

Мета уроку: систематизувати й узагальнювати знання про неживу і живу природу; встановити взаємозв’язки й залежності між компонентами неживої природи, живої природи, між неживою і живою природою; удосконалювати вміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки, узагальнювати, застосовувати засвоєні знання, спілкуватись з опонентами; розвивати зв’язне мовлення, навички виразного і свідомого читання; виховувати бережливе ставлення до природи, бажання охороняти і примножувати її багатства, гордість за красу і багатство природи своєї країни.

Тип уроку: Нетрадиційний, інтегрований урок — музика, природознавство, читання.

Форма проведення уроку: усний журнал. Групова форма.

Обладнання: 1. Парти для кожної з п’яти груп (на які розділені учні). 2. На парті: альбом, кольорові олівці, ручки, аркуші паперу. 3. Столики (парти, що стоять окремо) для трьох ді-тей-старшокласників — членів журі. 4. Місця для самостійної роботи дітей із кожної групи. 5. Магнітофон, аудіокасети із записом пісень: «Хай сонечком світить українська душа», «Одна», «Вальс», «Полька», «Молитва за Україну», «Голоси птахів». 4. У вчителя: картки-номерки, вірші до сторінок № 1, 2, 4, зміст ситуацій, зміст тематичних павутинок, малюнки для побудови ланцюжків живлення.

Оформлення дошки: 1. Тема уроку. 2. Картини природи України. 3. Усний журнал.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

Учні сідають по групах за раніше розставлені парти, перевіряють, чи все готове до уроку.

Чергові учні зустрічають гостей.

II. Мотивація навчально-виховної діяльності

1. Музична хвилинка.

Звучить пісня «Хай сонечком світить українська

душа» у виконанні М. Гнатюка.

2. Слово вчителя.

Діти, сьогодні у нас останній урок у цьому році.

Ми з учителем музики проведемо його разом. Послухайте вірш Л. Костенко «Усе моє, все зветься Україна».

.Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,—

Оці степи, це небо, ці ліси,

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе як є — дороги, явори,

Усе моє, все зветься Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори.

3. Поетична хвилинка.

(Вірші читають учні).

1)

Може, десь земля є краща й вища,

А над нею — небо золоте,

Та мені найкраща та, де вишня,

Та, де вишня мамина цвіте.

(Б. Радиш)

2)

 Звертання

До вас, мої рідні, звертаюся я — найменший у нашій сім’ї,

Стоїть на узліссі ялинка моя — не зрубайте її!.

На озері плаває пташка моя — не убийте її!

Яскравіє на небі зірка моя — не згасіть її!

Світ-казку будує мрія моя — не спиняйте її!

(Д. Павличко)

4. Слово вчителя.

Природа вчить мудрості, не промовивши ні слова, сповнює ваші серця якоюсь дивною любов’ю, яку оберігатимеш, як своє життя. Людина і природа — вони постійно пов’язані між собою.

Торкнись краси природи усім серцем,

Немов руками ніжних пелюсток.

І пригорни хоча б одну до себе,

Неначе мати любих діточок.

Як приємно вас бачити, коли ви радієте від зустрічі з природою, умієте бачити її красу. Але нам не слід забувати, що природа не тільки для милування — вона

потребує захисту. Ви всі не раз чули слово — Чорнобиль. Це лихо було передбачене ще 2000 років тому:

«І впала з неба велика зоря. Ім’я цієї зорі — Полин.» («Одкровення Іоанна», глава 8, вірш 10).

Природі України завдано непоправних збитків. Важко плаче хвора Земля.

Чорнобиль — тривожний набат — закликає до розуму, і в пам’яті спливає пророцтво великого Кобзаря:

«Схаменіться, люди! — бо лихо вам буде!»

Природа України чудова (малюнки, картини природи).

Якби люди не нищили її, вона була б ще кращою. Ми ж маємо дбати про неї і молити Господа, щоб він почув щирий голос:

(діти нахилили голівки, руки поклали на коліна — тиша)

Грішні діти — діти не чужі,

Отче наш, почуй їх щирий глас.

Боже, Україну бережи,

Господи, помилуй нас!

5. Музична хвилинка.

Діти співають пісню «Не гасіте сонце!»

В рідної планети запитали діти —

У кого ж іще їм запитать?

— Нащо це на світі є іще ракети,

Ті, що хочуть сонце розтоптать?

Приспів:

Не гасіте сонце, не гасіте,

Хай воно сіяє без кінця,

Не для горя й вибухів відкриті Наші юнії серця.

Ранку прохолода і цвітіння саду —

Всім на світі треба дорожить!

Під свинцевим градом не бажаєм падать,

Ми для майбуття повинні жить!

Приспів.

III. Ознайомлення з темою, метою і планом уроку

Тема уроку «Все в природі взаємопов’язано».

Урок ми з вами проведемо у вигляді усного журналу «Природа — наш дім, а ми — господарі в нім», в якому п’ять сторінок, які мають свою назву — тему,

свої види робіт, яких теж п’ять. П’ять. Тому, що працює п’ять груп дітей.

Це урок підсумковий. Ви, діти, продемонструєте свої знання й уміння з усіх тем. Які у вас знання й уміння, будуть вирішувати уже знайомі вам діти-старшокласники — це шановне журі. Воно оцінює вашу роботу. Хто ж переможе, одержить у нагороду книгу про природу з підписом членів журі.

Успіху вам, третьокласники!

IV. Усний журнал «Природа — наш дім, а ми — господарі в нім»

Господарі повинні бути не тільки розумними, а й терплячими, кмітливими, люблячими, всерозуміючими — справжніми Людьми. Будьмо такими!

I. «Нежива природа — комора багатства»

Сторінка перша усного журналу, як і всі інші, має п’ять завдань.

Командири груп, підійдіть до столу, виберіть один номерок. На дошці записані завдання. Виконуйте всі колективно.

(На підготовку — п’ять хвилин).

Як працювати в групах, вам нагадає алгоритм, який записаний на переносній дошці № 1.

Алгоритм роботи в групах

1. Працюєте тихо, спокійно.

2. Командир читає завдання, всі слухають.

3. Обговорюєте, вислуховуєте думку кожного.

4. Домовляєтесь, хто буде писати чи малювати,

відповідати.

5. Слово командира повинно бути вирішальним.

Звучить тиха музика — вальс чи полька.

1. Інформаційне повідомлення про Сонце.

Золота тарілочка вранці покотилася,

Не впала, не розбилася.

А як накрасувалася — за темний ліс сховалася.

(Сонце)

Сонце і Веселка (казка)

Якось після дощу виглянуло Сонечко. І з’явилася кольорова Веселка. Хто не гляне на Веселку, всяк за-милується нею. Запишалася Веселка та й почала вихвалятися, що вона красивіша від самого Сонця. Почуло таку мову Сонце і каже: «Ти красива — це правда, але ж без мене і веселки не буває».

А веселка тільки сміється та ще дужче вихваляється. Тоді Сонечко розсердилося і сховалося за хмару — веселки як і не бувало.

(К. Ушинський)

2. Поетична хвилинка.

Діти читають вірш «Вечірня пісня» В. Самійленка.

Тихесенький вечір на землю спадає І сонце сідає в темнесенький гай.

Ой, сонечко ясне, невже ти втомилось,

Чи ти розгнівилось? Іще не лягай!

3. Гра «Ти мені, а я тобі».

Виходять двоє учнів із групи. Один задає запитання про об’єкти неживої природи, а інший — відповідає, а потім — навпаки. Учитель задає по одному запитанню кожному.

4. Хвилинки-цікавинки.

Учні групи розповідають цікавинки про об’єкти неживої природи; можуть всі, а може один розповісти — на оцінку це не впливає.

5.Музична хвилинка.

Звучить пісня «Одна» в виконанні С. Ротару.

ІІ. «Рослини — краса і годувальники Землі»

Командири груп підходять до столу і витягують номерки. (У кого № 1 — одержує ситуативні завдання).

1. Аукціон правильних рішень.

Учні повинні придумати рішення ситуацій, яке повинно бути і правильним, і добрим.

Інші діти теж беруть участь.

Ситуативні завдання:

1. Ви бачите скривджене дерево. Що ви зробите?

2. Діти бігають по клумбах. Ваші дії?

3. Дорослі ламають кущі, бо вони їм заважають. Ваші дії?

4. Бабуся продає проліски. Що ви їй скажете? (Час на підготовку — п’ять хвилин. Звучить тиха

музика).

2. Конкурс малюнків «Квітучий степ». Малюнки прикріпляють на переносну дошку магнітами.

(Може бути будь-яка кількість малюнків, від 1 до

5.Журі оцінює).

3. Поетична хвилинка.

Пісня квітів

Виростаєм на віконці,

Зацвітаємо на сонці,

Від водиці зеленієм,

Ми екологам радієм.

Ви нас, діти, доглядайте І водою поливайте.

Щоб могли ми воду пити,

Треба землю розпушити.

Любі діти! Час не гайте —

Наше листя протирайте.

В школі вашій для нас, квітів,

Найщиріші друзі — діти.

4. Наукове повідомлення про лілію лісову.

Лілія лісова, лілія кучерява, маслянка, саранка.

Росте в лісах красуня-царівна з золотими кучерями — лілія лісова. У неї великі запашні, яскраво-пурпурові з фіолетовими плямами квітки, опущені донизу на прямостоячому стеблі. Стебло лілії під час плодоношення стає схожим на старовинний підсвічник-канделябр. Тоді плоди-коробочки піднімаються вгору, а з них, як ядра з гармати, розлітається насіння. Під землею лілія приховує золотаву цибулину.

Легенда розповідає, що лілія виросла із серця козака, який поліг у бою за Батьківщину. З того часу квітка надає хоробрості та стійкості воїнам.

Наукова назва її (лілія мартагон) перекладається як «лілія з планети Марс». А Марс, як відомо, вважався богом війни та покровителем воїнів.

Лілія лісова має багато народних назв: маслянка, масляночка, сарана, саранка. Всі вони вказують на те, що лілія — їстівна рослина. Народи, що населяють Сибір, їли її цибулини вареними як кашу, печеними як картоплю або сирими. Якути висушували цибулини, перемелювали на борошно і пекли хліб.

В Україні лілію називають лісовою, бо росло її в наших лісах колись дуже багато. В давні часи цибулини згодовували коровам, щоб молоко було жирнішим.

Лілії вирощували ще за дві тисячі років до нашої ери. У Стародавньому Римі вважали, що після троянди немає квітки прекраснішої за лілію.

Розповідають ще таку легенду. Пурпурна лілія колись була сніжно-білою й дуже пишалася своєю вродою. Якось усі квіти, що є на Землі, прийшли привітати Ісуса Христа. Вони в пошані схилилися перед Ним, лише лілія залишалася стояти з гордовито піднятою головою. Коли ж Спаситель подивився на неї, вона зашарілася і опустила голову.

Росте лілія надзвичайно повільно. Вперше вона зацвітає аж на сімнадцятому році життя!

Про лілію можна сказати, що її. «з’їли». Як прикро це чути про таку красуню!

5. Тематична павутинка.

рослина

\_____І_____/

ґрунт

/ П---------к

Учні прикріпляють на магнітну дошку аркуші паперу, на яких намальовані тематичні павутинки, пояснюють.

Звучить вальс, полька. Діти під музику імітують рослини (за бажанням).

ІІІ. «Тварини — брати наші менші»

Командири вибирають номерки. Хто вибрав № 2, отримує завдання для вікторини «Чи знаєте ви тварин», картки-малюнки тварин. Хто вибрав № 3, візьміть малюнки, щоб побудувати ланцюжки живлення (на альбомному аркуші).

(Час на підготовку — п’ять хвилин. Звучить тиха музика).

1. Наукове повідомлення про сову.

Що воно за дивна птиця?

Світла денного боїться.

Дзьоб гачком, великі очі,

І не спиться їй щоночі.

«Ху-ху-ху» — кричить, співа,

Відгадали, хто?. (Сова).

«Пернаті кішки». Так іноді називають сов. Великі очі, що світяться вночі, нічний спосіб життя у багатьох, безшумні рухи — все, як у кішок. Вчені давно цікавилися цими птахами, і все ж ми знаємо про них дуже мало. Одна з найрозповсюдженіших легенд: сова бачить тільки в темряві, а вдень вона сліпа. Так навіть зоологи вважали.

Сови дійсно полюють уночі, але не всі, деякі і вдень. Адже сови розповсюджені по всьому світу. Живуть вони й на Півночі, а там півроку буває день і стільки ж ніч. То як же сова може півроку не полювати? Вона полює і вдень, і чудово все бачить. Вночі ж її зір загострюється так, що вона може полювати на маленьких гризунів і навіть на жуків. Є кілька різновидів сов: сова-сплюшка, сич, біла чи полярна сова, болотяна сова, сова вухаста, пугач. Спосіб життя у них приблизно однаковий. Всі вони приносять користь людині, поїдаючи шкідливих жуків, гризунів.

2. Вікторина «Чи знаєте ви тварин?»

Діти проводять вікторину за завданнями, одержаними командиром групи:

а) Це — звір. Живиться рослинною їжею. Добуває корм в лісі. Народжує малят і годує їх молоком. Залежно від пори року міняє колір шубки.

б) Це — земноводна тварина. Живиться рослинами і тваринами. Ловить комах на довгий і липкий язик. Відкладає ікринки, з яких з’являються пуголовки.

в) Це — птах. Має товстий, міцний дзьоб. Живиться комахами, яких добуває із-під кори. Це — «лікар» рослин.

г) і д) картки-малюнки тварин. Їх треба описати за планом:

1) назва тварини; 2) до якої групи належить за будовою тіла; 3) де живе; 4) яких ворогів має; 5) як захищається.

а), б) в) учні читають для всіх; г), д) розповідають про тварин за планом.

3. Ланцюжки живлення.

Малюнки для побудови ланцюжків живлення: зайчик, капуста, лисиця; колоски жита, миша, орел; комашка, лелека, жаба; попелиця, ягоди, сонечко.

Учні прикріпляють на магнітну дошку альбомні аркуші паперу, на яких вони побудували ланцюжки живлення.

4. Поетична хвилинка.

Учні читають вірш «Щоглик» П. Грабовського.

— Щоглик! Щоглик! — дітки раді:

— Щоглик! — тільки і слівця.

А він тріпавсь на принаді,

Марно рвався із сильця.

Визволяють,— скільки сміху!

— Глянь, дідусю, глянь, чи ба?

— Бачу, дітки, вашу втіху,

Зате щоглику журба!

Знає, що буде нудить світом;

Не про нього ваш куток...

Щебетав би собі літом Та згодовував діток.

Тож послухайте старого:

Не держіть узаперті Цього щоглика малого,

Бо загине в самоті!

Позирнули дітки вгору —

Пурхнув щоглик з рукава:

Знов літає по простору,

В небі ясному співа!

5. Музична хвилинка.

Танок «Синички».

IV. «Людина — найрозумніша і найчуттєвіша частина природи»

Командири вибирають номерки.

Хто вибрав № 2, одержує завдання до рубрики «Поміркуй». Хто вибрав № 3 — завдання для побудови тематичних павутинок.

(Час на підготовку — п’ять хвилин. Звучить тиха музика).

1. Поетична хвилинка.

Учень читає вірш «Людина починається з добра» Л. Забашти.

Сказав мудрець:

— Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізня від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!

2. Поміркуй!

Завдання до рубрики «Поміркуй»:

а) Чому найменша ранка є небезпечною для людського організму?

б) Для чого треба тренувати м’язи?

в) Чому треба дихати через ніс?

г) Чому паління є небезпечним для здоров’я?

д) Чому в людини змінюється частота пульсу?

Один з учнів групи задає питання, а інший — відповідає; може відповідати і будь-який учень з класу.

3. Тематична павутинка.

Завдання для побудови тематичних павутинок: рослина кістяк людина нервова система

Учні прикріпляють на магнітну дошку аркуші паперу, на яких намальовані тематичні павутинки, пояснюють.

4. Конкурс малюнків «Людина серед природи». Малюнки (або один) прикріпляють на магнітну дошку. Якщо їх декілька, журі вибирає кращий, оцінює.

5. Музична хвилинка.

Пісню «Хай живе надія», сл. К. Гнатенка, муз. І. Білик, виконують діти.

Мріє росточок явором стати,

Пташка маленька — в небі літати.

Вірить у диво кожна людина,

Вірить матуся в доньку і сина!

Приспів:

Хай живе, хай живе надія!

Хай земля, хай земля радіє!

Хай печаль серце обминає;

І добро всіх людей єднає!

Ночі вишневі в зоряній тиші Вітер блакитно жито колише.

Ми збережемо нашу єдину Рідну Вкраїну — славну родину!

Приспів.

V. «Природа — найефективніша лікарня»

(Учні всього класу працюють колективно).

1. Конкурс прислів'їв, загадок і приказок. Оголошується конкурс на краще прислів’я, загадку, висловлювання про здоров’я. Журі, враховуйте і виразність читання.

2. Слухаємо травницю.

У нас у гостях бабуся Орина. Вона збирає лікарські трави і вміє робити з них настої і чаї. Послухайте її.

Бабуся розповідає, які лікарські рослини є у нашій місцевості, про те, коли які рослини краще збирати; як і де сушити і зберігати рослини.

Бабуся дає рецепти водяних настоїв і чаїв.

3. Конкурс малюнків «Заборонені знаки».

Люди — істоти розумні. Але щоб жити, людина

використовує природу і завдає їй шкоди. Люди забруднюють повітря, ґрунт, воду.

А погіршення стану природи зумовлює погіршення здоров’я людини. Поміркуйте, чому? Так, в природі все взаємопов’язане.

Від кожної групи художники намалюють «Заборонені знаки». Це для людини безсердечної, безвольної.

(Доки художники малюють, звучать голоси птахів).

Малюнки прикріпляють на магнітну дошку. Журі вибирає кращий, оцінює.

4. Наукове повідомлення (про будь-яку лікарську рослину).

5. Музична хвилинка.

Звучить «Молитва за Україну». (Учні можуть промовляти).

VI. Підсумок уроку

1. Слово вчителя.

Природа — найефективніша лікарня. Діти, частіше спілкуйтесь із нею. І відчуєте, як здоров’я вливається у ваше тіло від дерева, з чистої води, зі свіжого повітря. А Сонце промінням пестить вас, робить вашу шкіру засмаглою, не тільки красивішою, а і неприйнятною до різних хвороб. Природа очищає і вашу душу: вам стає весело, радісно, ви щасливі.

Кожна рослина, пташка хоче з вами спілкуватись, допомагати вам, але тільки тоді, як ви їм хочете добра, не шкодите їм.

Любі діти! Відкривайте Серце для добра!

Всім, хто поруч, подаруйте Крихітку тепла!

Сильні будьте! Не лякайтесь Боротьби зі злом.

Пам’ятайте — перемога Завжди за добром.

2. Підбиття підсумків.

Члени журі підбивають підсумки роботи кожного учня. Переможцям вручають книги.

3. Слово вчителя.

Діти, закінчились уроки. Настала найкраща пора — літо. Не забувайте: ви — юні захисники природи, читайте цю цікаву й загадкову книгу — Природу.

Якомога частіше ходіть за здоров’ям до Природи.

Добра і здоров’я всім вам!

4.Музична хвилинка.

Закінчимо рік піснею «Прохання» (музика О. Пахмутової, сл. Р. Рождественського)

Зранена пташка в руки не давалась,

Зранена пташка гордою лишалась.

Сон мені той давній сниться і донині:

Помирає пташка на траві в долині.

Приспів:

Птахи, риби і звірі нам серце відкрили,

Їх не вбивайте, люди, вас заклинаю я.

Бо небо без птиць — не небо!

А море без риб — не море!

І без звіра землі — не землі! (3 р.)

Люди — непоборні велетні-титани,

Є у вас рушниці, сіті і капкани,

Є у вас відвага і правічна сила,

Мусить бути серце, що любов зігріла.

Приспів.

Люди — життєлюби, всі земні народи,

Ми тепер навіки боржники природи.

Треба нам природі борг оцей сплатити,

Щоб могла пташина в небеса злетіти.

Приспів.

1. Майже до кожного уроку дається більше матеріалу, ніж можна використати за 45 хвилин.

2. Природознавство доречно ставити в розкладі у п’ятницю (на останній урок після читання), тоді в разі потреби можна об’єднати два уроки (читання і природознавства), провести урок серед природи, в їдальні і т. п.

3. Перші два уроки обов’язково повинні бути проведені на теми «Ознайомлення з підручником, наочністю», «Як вести і відмічати спостереження за погодою», на цих уроках ознайомити дітей з тим, як працювати зі стендом «Природа і ми». Інакше весь рік учні будуть робити помилки. А навчити спостерігати, бачити, — це важливо!

4. Уроки серед природи доречно проводити в кожну пору року (восени — 2, взимку — 1, весною — 2) і обов’язково на одній і тій же екологічній стежині.

5. Уроки природознавства мають високу пізнавально-виховну цінність. На цих уроках учні оволодівають важливими інструментами навчання (за В. О. Сухоминським): вмінням читати науковий текст, спостерігати, узагальнювати і робити висновки; висловлювати свою думку і спілкуватись.

6. Природа — виховує, очищає душу, лікує тіло і дух, не промовивши ні слова. І тому уроки природознавства мають винятково важливе значення.

7. До підсумкових уроків слід готуватись за тиждень до проведення.

Інтегровані підсумкові уроки слід проводити 90 хвилин (за Ш. А. Амонашвілі): спокійно об’єднуйте два уроки — природознавства і читання, бо на уроках природознавства обов’язково удосконалюються навички свідомого читання.

8. Нехай на уроках звучить поетичне слово і українська пісня. Діти чують прекрасну, мелодійну, літературну рідну мову, а це сприяє вихованню у учнів національного почуття патріотизму і любові до рідної країни.

9. Записати на касету пісні у виконанні українських співаків і співачок не так складно в наш час.

1. Термометри: кімнатний, для вимірювання температури повітря надворі (прикріплений), для вимірювання температури води, медичний.

2. Пробірки, колби, склянки, лупи, сухий спирт.

3. Колекція гірських копалин.

4. Гербарій, таблиці рослин, тварин.

5. Атласи на кожну парту.

6. Карта України.

7. Ілюстрації картин природи різної пори року.

8. Магнітофон з набором аудіокасет: записи пісень українських композиторів у виконанні українських співаків про природу України, молитви за Україну, вальси, польки, голоси птахів.

9. Картки «Прогностик» (помісячно).

10. Роздаткові картки з природознавства, 3 клас.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (16.11.2014)
Переглядів: 3307 | Рейтинг: 1.0/1
І. Жиленко «Доброго ранку!..», Т. Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник». В....
Весняні свята. Мамин день
Як зимують птахи і звірі. Турбота людей про птахів, звірів узимку
Професії батьків. Усі професії потрібні. Вшанування праці
Столи бувають різні
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]