УРОК 30 — ПІДСУМКОВИЙ, 90 ХВИЛИН Тема. Знаємо і вміємо, прославляємо і захищаємо Мета: узагальнити і закріпити знання і вміння дітей про рослини і тварин, виділяти головне з усіх знань, робити висновки; формувати вміння висловлювати свої судження, встановлювати взаємозв’язки між об’єктами природи; розвивати уяву, зв’язне мовлення, уміння працювати в групі; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, почуття любові і захоплення, прагнення пояснити бачене, сприйняте в природі, захистити все живе. Форма проведення уроку: Урок — свято Флори і Фауни. (Інтегрований урок: читання, природознавство, музика). Обладнання: 1. Парти стоять так, щоб діти сиділи групами, в кожній групі по 4 (5) учнів. 2. На партах: альбоми, кольорові олівці, ручки, аркуші паперу, підготовлені малюнки тварин, надруковані вірші-телеграми від ображених тварин. 3. У журі: список дітей по групах, види робіт і кількість балів за кожний вид, три ручки, папір. 4. У вчителя на столику: стрічки паперу для ігор «Назви четвертого», «Назви пару», м’яч, картки № 1—5 для роботи в групах, картки-малюнки тварин, тексти ситуацій для кожної групи, торбинка із заморочками, тести для гри «Естафета». 5. Магнітофон, аудіокасети з записами пісень і мелодій: «Зеленїє жито, зелене», «Чом, чом, чом, земле моя», «Хай щастить вам», вальс або полька, «Молитва за Україну». 7. Класна кімната прикрашена квітами, малюнками тварин і рослин. Оформлення дошки: 1. Назва й тема уроку. 2. Кольоровий малюнок «Царство Фауни і Флори». 3. Тести. 4. План розповіді. 5. Малюнки рослин і тварин. (Підготувати також місце для виставки малюнків). ХІД УРОКУ I. Організація класу Чергові учні зустрічають гостей, просять їх зайняти місця, перевіряють готовність класу і наявність обладнання до уроку. Учитель подає сигнал до початку уроку, включає магнітофон, звучить пісня «Зеленїє жито, зелене». 1. Слово вчителя. Шановні гості, любі діти! Дозвольте розпочати урок — свято Флори і Фауни на тему «Знаємо і вміємо, прославляємо і захищаємо», на якому узагальнимо і систематизуємо ваші знання, діти, зробимо це цікаво, розумно, щоб гостям було комфортно у нашій світлиці. Урок буде проходити і як свято, і як змагання між групами. Тому у нас є журі (учитель знайомить присутніх зі складом журі). Допомагають мені Флора і Фауна — володарки цього царства, а також вчитель музики (ім’я, по батькові). Діти, будьте спокійними, уважними, активними учасниками уроку. Любі діти! Відкривайте Серце для добра. Всім, хто поруч, подаруйте Крихітку тепла! Сильні будьте! Не лякайтесь Боротьби зі злом. Пам’ятайте — перемога Завжди за добром. (Продовжує звучати пісня «Зеленеє жито, зелене»). II. Контроль і оцінка якості засвоєння 1. Слово вчителя. Любі діти! Мабуть, не помилюся, якщо скажу, що ви всі любите мандрувати. Сьогодні я вас запрошую у гості до царства Флори і Фауни. Ці два царства ніколи не ворогують між собою, а, навпаки, так дружать, що вже давно не можуть жити одне без одного. І знаходяться вони на одній території, і все у них спільне: земля, ріки, моря. Фауна — це царство тварин, а Флора — це царство рослин. Ми теж живемо разом з ними, і, отже, маємо поважати їхні інтереси, а головне — намагатися дізнатися про них якомога більше. Адже це так цікаво: спостерігати за природою! Треба тільки вміти дивитись — і бачити, слухати — і чути. Наш дивний світ такий, як казка: Он в небі хмаронька пливе. Тож бережи його, будь ласка, Все в ньому гарне і живе. Он квітка полум’ям палає, І ясне сонечко блищить, Чарівна пташечка співає, Все в дивосвіт прийшло, щоб жить. (Звучить пісня «Чом, чом, чом, земле моя»). Фауна. У своє царство ми пустимо тільки тих, хто добре знає природу, уміє спостерігати, бачити, порівнювати, милуватись і любити природу. І от вам наші завдання. 2. Логічна розминка. 1) Фауна. Гра «Назви четвертого»: Їжачок колючки, орел ^...? жабка язик, дятел ^...? щука гострі зуби, вовк ^...? ластівка яйця, щука ^...? 2) Флора. Гра «Назви пару». Поясни свій вибір. троянда квасоля корінь ^? дуб ^? бузок ^? квітка ^? 3) Флора. Проведемо гру «Футбол», беруть участь дві групи. Перша група задає запитання про рослини. Якщо учні другої групи не змогли дати правильну відповідь, то команді зараховується «гол». (Флора записує на дошці кількість «голів»). 4) Фауна. А я проведу цю гру з учнями III і IV груп. Виходьте на поле. Отже, починає третя група: задаєте питання про тварин. (Журі визначає й записує кількість балів за логічну розминку). 3. Інформаційні повідомлення від кожної групи. 1)Сонечко. Цих яскравих жуків можна побачити скрізь. Найчастіше можна зустріти 7-крапкове червоне сонечко, схожі на нього 5-крапкове і 2-крап-кове. Зі сходом сонця, швидко перебираючи лапками, вони обстежують рослини. Спекотної днини спочивають у затінку, а ввечері знову виходять на полювання. Їх їжею є різноманітні шкідники: попелиці, дрібна гусінь, кліщі. За день дорослий жук з’їдає до 17 великих попелиць. Маленьке червоне сонечко і його личинка за життя знищують до 13 тисяч павутинних кліщів! Зимують сонечка у листяній підстилці садів, лісів. Навесні сонечка пробуджуються одними з перших, коли їжу знайти ще важко. В цей час їх можна підгодовувати цукровим сиропом. 2) Види рослин. На Землі налічують близько півмільйона різних видів рослин, а тварин — майже півтора мільйони! Щоб легше було вивчати живі організми, вчені розділили їх за певними ознаками. Рослини поділяють на квіткові і безквіткові. До квіткових рослин відносять дерева, кущі, трав’янисті рослини, які цвітуть і дають плоди з насінням. Безквіткові рослини вам теж добре знайомі. Серед них хвойні дерева: ялини, сосни. Ці рослини не цвітуть, насіння у них дозріває в шишках. До безквіткових рослин належать також мохи і папороті. Вони теж не цвітуть і не мають плодів з насінням. То тільки легенди заохочують допитливих шукати цвіт папороті на Івана Купала. 3) Фітотерапія — це лікування рослинами. Каланхое Дегремона (показує малюнок). Нариви, захворювання шкіри, свищі лікує ця рослина. А соком рослини алое (показує) можна підвищити опір організму інфекційним хворобам, лікувати легені, кишечник, очі, нежить, обпечену шкіру, хворий зуб, вугрі. 4) Пролісок білосніжний. Проліски (показує малюнок) дуже рано починають зеленіти. З під снігової ковдри виглядають їх ніжні голівки. Як вони стомились! Як вони натрудились! Бо ж непросто пробитися через товщу снігу таким тендітним квіточкам! Як тільки рослина пробилася крізь сніг, квітка здіймається над листочками. А відцвіте, то листочки почнуть видовжуватись. Набиратиметься пролісок сил, щоб визрівало в плодах-коробочках його дорогоцінне насіння. А насіння — на вагу золота. Адже з нього виростуть молоді проліски. Розмножується пролісок також і цибулинами. Однак цих красивих рослин стало мало в лісах. Бо нищать їх люди повсюди. Вони занесені до Червоної Книги. 5) Синички. Синички — зимуючі птахи. Вони взимку перебираються ближче до людських жител, щоб прогодуватися. Синички знищують численних шкідників рослин. Вони відшукують комах та їх личинки протягом року. Взимку синички стають всеїдними птахами. У годівнички треба класти все: крихти хліба, крупу, шматочки сала. Весною птахи віддячують за увагу, винищуючи шкідливих комах у садах, гаях, парках та лісах. 4. Танок «Синички» (виконують дівчата). III. Прославляємо красу природи Учні від кожної групи читають вірші, в яких поети славлять рослини і тварин. 1. Карнавал тварин. (Виходять діти в шапочках тих тварин, яких вибрали. Читають вірші). Білка скаче — гілка плаче: — Я тендітна і тонка, Ну а ти така важка! Вовк очима блима, блима: — Взимку з їжею не густо — В животі три дні вже пусто! Дятел — стук! Дятел — грюк! Налякав комашок-злюк. Жаба зажурилась: — Чи гарна я — не знаю. Жаба похвалилась: — Великі очі маю! Їжак — смішний дивак, Вдягнув колючий фрак, А до спини прилип Кумедний жовтий гриб! Кіт муркоче без упину, Мружить хитрі очі. Вигинає пружно спину — Він сметанки хоче. Лисиця вовчиці Казала в крамниці: — Шуба шикарна — Це вам не дрібниця! Метелик над квіткою Пурхає, в’ється: — Ця квітка — найкраща, Чи тільки здається? Собака біга по двору. Собака любить дітвору. А хто нагодує смачно, Тому оближе руки вдячно. Шпак голосно співає. Любий шпак! Весна прийшла! Не сумнівайсь! Це дійсно так. (Під звуки вальсу «танцюють», виконуючи певну пантоміму; а потім і всі діти — учасники карнавалу). (Журі оцінює виступ кожного учасника карнавалу). 2.Конкурс малюнків «Ця квітка найкрасивіша». Від кожної групи виходять художники (за бажанням). Завдання: намалювати найкрасивішу на ваш погляд рослину з усіма органами. Флора допомагає. Всі інші учні працюють колективно: учитель показує картку-тваринку, учні розповідають за планом (план на дошці). Фауна підбиває підсумки конкурсу малюнків. 3. Музична хвилинка. Учні виконують пісню-хоровод «Соловеєчку, сватку, сватку» (українська народна пісня). IV. Знаємо й уміємо 1. Конкурс загадок і прислів'їв про рослини і тварин. Учні повинні пояснити, чому така відгадка. Найкращою загадкою і прислів’ям будуть ті, в яких точно, дотепно описані ознаки об’єкта і які виразно прочитані. 2. Тести. 1) Рослини дихають: а) азотом; б) вуглекислим газом; в) киснем. 2) Чим відрізняються рослини одна від одної? а) способом живлення; б) місцем росту; в) зовнішньою будовою; г) способом дихання. 3) Чому багато дикорослих рослин стали рідкісними? а) тварини знищили; б) не зуміли пристосуватися; в)людина знищила. 4) Чим різняться тварини різних видів? а) способом живлення; б) зовнішньою будовою; в) місцями живлення і проживання. 5) За яким ознаками ділять тварин на хижих, всеїдних і рослиноїдних? а) за зовнішньою будовою; б) способом живлення; в)способом пересування. 3. Конкурс на найкмітливішого. Учні — учасники конкурсу (по одному від кожної групи) одержують завдання від учителя; готуються; відповіді дають у вигляді твору, письмово. 1) Ти побачив зламане деревце. Як вчиниш? Як поведешся, коли побачиш, що діти мучать собаку, кішку? 2) Як допомогти пташеняті, яке випало з гнізда? Що ти зробиш, коли побачиш на подвір’ї маленького їжачка? 3) Діти бігають по клумбі. Як ти вчиниш? Бабуся продає проліски. Як ти вчиниш? 4) Задумайся над змістом речення: Хто посадив деревце — поставив собі за життя чудовий зелений пам’ятник. Хто чим славиться: соловейко, жаба, квітка? 5) Задумайся над змістом речення: Хто жорстокий до всього живого, той не може бути доброю людиною. Хто чим славиться: бджілка, колосок, листочок? (Інші діти «ланцюжком» показують тварину і розповідають за планом. План записаний на дошці). План розповіді про тварину: — Назва тварини. — До якої групи належить за зовнішньою будовою тіла. — Де живе. — Яких ворогів має. — Як захищається від ворогів. 4. Музична хвилинка. Звучить пісня «Чорнобривці» (Виконують дівчинка і хлопчик). 5. Анкетування. Представники від кожної групи дають відповіді на питання конкурсу-анкети «Як я сприймаю навколишній світ». (Флора і Фауна допомагають. Після закінчення роботи здають в журі). Питання: 1) Чи подобається вам бувати на природі? 2) Що вам найбільше подобається робити, буваючи на природі? 3) Чи доводилося вам надавати допомогу тваринам, рослинам? Яку саме? 4) Які книги про природу ви читали? 6. Гра «Ти мені, я тобі». (Учні задають по одному питанню). Зразок: (Демонструють учитель разом з одним із учнів). Учитель. Яких тварин називають плазунами? Учень. Тих тварин, що повзають: гадюк, вужів. Учень. Чому в заповідниках тваринам живеться краще? Учитель. Там створені необхідні умови для життя. Людина не заважає, не втручається. 7. Найкращі твори. Фауна і Флора читають найкращі твори учнів — учасників конкурсу на найкмітливішого. 8. Музична хвилинка. Учні виконують пісню «Не гасіте сонце». 9. Гра «Естафета». Фауна і Флора проводять цю гру в групах. Учні 1-3 груп одержують картки № 1-3, де написано: Дерева, кущі, трав’янисті рослини. Учні 4-5 груп відповідно одержують картки № 45: Птахи, комахи. Учні кожної групи по черзі записують по одному представнику виду рослин чи тварин згідно з завданням. Враховується швидкість і правильність. (Журі оцінює відповіді учнів під час кожної гри чи конкурсу). V. Охороняємо, захищаємо природу 1. Слово вчителя. Прийшли телеграми від ображених тварин. Завдання: якомога виразніше прочитати текст-телегра-му, намагаючись яскраво передати образу-біль, відчай, невдоволення тварини. (Може читати один учень від групи або всі). Завдання журі — визначити найкращі акторські роботи. 2. Поетична хвилинка. 1 група. Птиця Тріпоче серце спійманої птиці. В руках моїх не чує доброти. — Я дам тобі водиці і пшениці. Моя пташино, тільки не тремти! — Хіба потоки загубили воду, Хіба в полях уже зерна нема? Пусти мене, мій хлопче, на свободу. І все, що треба, я знайду сама. — Я ж лагідно тебе тримаю, пташко, В своїх руках, легеньких, як вітрець. Хіба неволя це? Хіба це важко — Від мене взяти кілька зеренець? — Пусти мене! Мені, дитино мила, Дорожча воля, ніж зерно твоє! Страшна, хоч навіть лагідна, та сила, Яка розкрити крилець не дає! — Лети! Співай у небі гомінкому; Хоч і маленький, зрозумів я все. Моя рука ніколи і нікому Ні кривди, ні біди не принесе! (Дмитро Павличко) II група. На волі На зеленій гілці пташка співала. Мила, звучна співанка сад звеселяла. Та зловила дівчинка пташку співучу, Та й закрила пташку в клітку блискучу. І дає їй їсти, водичку носить. — Співай мені співанки! — пташечку просить. Не їсть, не п’є пташечка, сидить тихенько, Опустила крильця, ниє серденько. — Чом не хочеш, пташечко, їсти і пити? Чи в золотій клітці зле тобі жити? — На зеленій гілці любо співати, А в золотій клітці треба вмирати... Бо в саду на гілочці — вільні крила, А золота клітка — то могила. Пожаліла дівчинка пташку співучу, Відчинила кліточку, гарну, блискучу. Стрепенула пташечка крильцями над нами, Задзвеніла співанка полем, лугами. III група. Зламана гілка Зламав Івасик гілку ясеневу І кинув геть, коли награвся нею. Веселий він побіг собі додому, Вона ж лежить на гнилищі рудому. В самотині зітхає гілка тяжко: Уже на ній не сяде більше пташка, Вже вітрець її не захитає, «Хитати ще?» — її не запитає. В її прожилках не бродити соку, Не гріти мрію, ніжну і високу. Івась у ліжку спить спокійно, тихо. Невже не знає він, що скоїв лихо? (А Бортняк) IV група. Чорний жук Чорний жук очима блима: Чує кроки за плечима. Дуже хороше йому По землі ходити! Він не хоче, чуєш, хлопче, У коробці жити! (В. Лучук) V група. Киця Плакала киця на кухні, Аж їй очиці потухли. «Чого ж ти, киценько, плачеш, Їсти чи питоньки хочеш?» «Їсти та пити не хочу, З тяжкої образи плачу: Сам кухар сметанку злизав, А на мене, кицюню, сказав». (Іван Франко) 3.Робота в групі. Флора. Прослухайте уважно вірш Платона Воронька «Липка», обдумайте відповідь на запитання, обговоріть, хто буде відповідати. (Флора дає завдання кожній групі на аркушах паперу). 1. Про що просить липка хлопчика? — V група. 2. Що пропонує вдячне деревце взамін? — ^ група. 3. Чи зустрічалися вам скривджені, обшморгані дерева? — ІІІ група. 4. Що ви відчуваєте, коли зустрічаєте скривджене дерево? — ІІ група. 5. Чи не виникає у вас бажання якось зарадити, виправити скоєний злочин? — І група. Липка Я, маленька липка, Виросту велика,— Не ламай мене. Я медовим цвітом Зацвіту над світом,— Бережи мене. Тінь тобі я кину У гарячу днину,— Ти шануй мене. Від дощу сховаю Вранці серед маю, Ти полий мене. Будемо з тобою Ми рости обоє,— Ти люби мене. Виростеш за роки, Підеш в світ широкий,— Не забудь мене. (Учні відповідають, журі оцінює правильність, повноту і грамотність зв’язного мовлення). 4. Конкурс художників. Фауна і Флора. Вам уже знайомі «Правила поведінки в природі» (Використовується плакат). Ми їх нагадаємо. Завдання: намалюйте за змістом цих правил декілька заборонених умовних знаків на альбомному аркуші — один від групи. (Звучить музика вальсу чи польки). Через 3—5 хвилин малюнки прикріпляються на дошці. Захист малюнків. Журі оцінює. 5. Музична хвилинка. Звучить пісня «Хай щастить». VI. Знаємо й уміємо 1. Робота в групі. Кожній групі учитель дає схематичні малюнки із завданням. Члени журі слідкують за вмінням працювати в групі: вислуховувати кожного, уміння приймати правильне рішення. І група Завдання: 1. Зробіть надписи тварин та рослин. 2. Вкажіть стрілочками хто кого (що) їсть. Скільки ланцюгів живлення ви встановили? ІІ, IV групи Завдання: 1. Підпишіть назви тварин. 2. Складіть ланцюги живлення. Завдання: 1. Зробіть біля кожної тварини позначку «+», якщо її можна зустріти взимку, або « — » — якщо ні. 2. Розподіліть тварин по групах. 2.«Заморочки» з торбинки. У торбинці є заморочки для кожної групи. Найрозумніший учень з І групи підходить, вибирає заморочку. (По черзі виходять учні з кожної групи). 1. Назвіть зайве: голуб, ластівка, грак, метелик, шпак. 2. Чому плазунів назвали плазунами? 3. Чому земноводних назвали земноводними? 4. Знайдіть правильний ланцюжок харчування (відмічайте позначкою «+»): О Щука ----------►черв’як--------► карась О Карась --------►щука ----------► черв’як О Черв’як -------►карась --------► щука О Ластівка--------►озимапшениця-►озима совка О Озима совка-----►озима пшениця-► ластівка О Озима пшениця-►озима совка-----►ластівка О Ластівка-------►озима совка ►озима пшениця 5. До шкідливих тварин належать («+»): О Сова, сорока; О ластівка, синиця; О жайворонок, соловей; О озима совка, миша, довгоносик. 6.До Червоної Книги України занесені такі тварини (« + »): О орел, О дрофа, О куріпка, О сурок. VII. Хвилинки-веселинки VIII. Охороняємо, захищаємо природу 1. Слово вчителя. Врятує світ краса — завжди так говорили, Тепер врятує світ лиш доброта. Бо однієї вже краси занадто мало, Бо стільки всюди зла — людина вже не та. Тож, люди на землі! Спішіть добро творити, Щоб нам не згинути у морі зла, Щоб кожен міг серед краси прожити У царстві справедливості й добра. 2. Музична хвилинка. Учні виконують пісню «Прохання». IX. Підсумки уроку Журі підбиває підсумки роботи кожного учня, називає групу — переможця. 1. Слово вчителя. Дякую всім за урок! Ми, дорослі, сподіваємося на вас, любі, бо ви — майбутнє нашої країни: кожну хвилинку зберігайте всяку звірину. Тільки добра їм потрібно бажати, намагатися не ображати. Встаньте, діти. Зверніться до Бога з молитвою. (Звучить «Молитва за Україну»). | |
| |
Переглядів: 1215 | |
«А вже весна, а вже красна». Урок позакласного читання |
Природні та рукотворні об'єкти (тіла) |
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка» |
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
Всього коментарів: 0 | |