УРОК 29 Тема. Гриби. Бактерії Мета: формувати уявлення про різноманітність грибів у природі, про їх значення у природі і цінність для людей, їх охорону; про бактерії як живі організми, про профілактику захворювань, що спричиняються мікроорганізмами; формувати вміння розрізняти їстівні та отруйні гриби; уявляти, встановлювати взаємозв’язки в природі; формувати вміння узагальнювати, висловлювати судження і перевіряти їх правильність, працювати з підручником; удосконалювати вміння спостерігати за погодою, бачити красу і цікавинки в природі, встановлювати взаємозв’язки між об’єктами живої і неживої природи; розвивати зв’язне мовлення; виховувати обережність поводження у природі, щоб не зашкодити власному здоров’ю, естетичні почуття під час сприймання об’єктів природи, бажання і вміння охороняти природу, оцінне ставлення до вчинків інших людей у природі; виховувати санітарно-гігієнічні навички поводження у природі. Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, щоденник спостереження, ручка, кольорові олівці, аркуші паперу. 2. Мікроскоп. 3. Плакат «Правила поведінки в природі». 4. Схематичний малюнок «Як тварини захищаються». 5. Магнітофон, аудіокасети з записом пісень «Чом, чом, чом, земле моя» у виконанні Д. Гнатюка, «Чорнобривці» у виконанні В. Павлика. Оформлення дошки: 1. Тема, мета уроку. 2. Ілюстрації з малюнками грибів — їстівних і отруйних; малюнок «Бактерії у природі» (кефір, ряжанка, оцет, банка огірків і фруктів). 3. Картина «Весна», малюнки весняної природи. 4. Кросворди «Тварини». 5. План розповіді про тварину. 6. Словничок: грибниця, їстівні і отруйні, мікроби, бактерії, мікроорганізми. На переносній дошці: віршик для фізкультхвилинки. ХІД УРОКУ I. Організація класу 1)Звучить пісня «Чом, чом, чом, земле моя» у виконанні Д. Гнатюка (музика Дениса Січинського, слова Віри Лебедової): Чом, чом, чом, Земле моя, Так люба ти мені, Так люба ти мені? Чом, чом, чом, Земле моя, Чарує так мене Краса твоя? Чим, чим, чим Манить мене Пташні твоєї спів, Пахучий цвіт лісів? Чим, чим, чим Манить мене Вода річок твоїх, Що тут пливе? Тим, тим, тим, Дитино, знай, Що тут ти вперше світ Уздріла в цвіті літ. Тим, тим, тим, Дитино, знай, Що води ті й ліси — Твій рідний край. Тут, тут, тут Діди твої Пролили кров свою За віру й свободу! Тут, тут, тут Усі твої Найближчі серденьку І дорогі. 2)Ранокстукає в віконце. «Час вставати»,— каже сонце. І промінчиком лоскоче — Привітатись першим хоче! Як знайомих я зустріну, Посміхнусь їм неодмінно! Гарний настрій принесе «Добрий день» чи «Здрастуйте». II. Підсумки спостереження за погодою у березні місяці 1. Спостереження за погодою. До стендів «Календар погоди», «Природа і ми» підходять учні, які вели спостереження за погодою у березні місяці, про що вони й повідомляють, а потім відмічають у календарі потрібними умовними знаками. Всі діти відмічають у щоденниках, якою була погода в березні. Хто і які цікавинки знайшов у природі за березень. Прогностики повідомляють, які з прикмет березня підтвердилися. 2. Прислів’я, загадки і вірші про весну. 1) (Читають синоптики). Весняний день рік годує. Весна ледачого не любить. Сій вчасно, вродить рясно. Грак на горі — весна у дворі. Як багато птиць, не буде гусениць. Зимою спить, літом бринить, понад садами літає, солодку росу збирає. (Бджола). 2) (Читають дві дівчинки). Весняночка — Весно-весно-весняночко! — Чого тобі, Оксаночко? — Хочу пролісків блакитних, Ранків сонячних, привітних, Щоб «Весняночка» на полі Задзвеніла в дружнім колі,— Усміхнулася весна: — Ось тобі, Оксанко, на: Рясти, проліски блакитні, Ранки сонячні, привітні: — І «Весняночка» на полі Задзвеніла в дружнім колі. 3) Ойвесна,весна, (народна пісня). Ой весна, весна — днем красна, Що ти нам, весно, принесла? Принесла я вам літечко, Щоб родилося житечко, Ще й озимая пшениця, Ще й чарівні квіточки, Щоб квітчались діточки. 4) Квітень День у квітні довше сонцем квітне, Сніг розтав на вигрітій землі. Малюки на ручаї блакитні Паперові носять кораблі. Хоч немає ні дощів, ні зливи, Квітень-місяць — справжній водолій. Він вихлюпує річок розливи, Піджива пісок береговий. Підпливають верби кучеряві, І синіють луки заливні, Та на змоклій лісовій галяві Засиніли проліски дрібні. І безлиста розцвіла ліщина, Загляда сережками в потік. Заквітчатись поспіша вільшина. Ліс — неначе весняний квітник. (В. Ткаченко) 3. Хвилинки — цікавинки. — Синичка з’їдає за день комах стільки, скільки важить сама. — Ластівка за літо з’їдає близько мільйона комах. — В Україні живе близько 360 видів птахів. З них найбільше горобців і шпаків. 4. Засвоєння правил. Правила поведінки в природі 1. У лісі навесні не галасуйте, щоб не злякати пташок, які висиджують малят. 2. Не підходьте до гнізд і не чіпайте їх руками. 3. Не розпалюйте вогнищ. 4. Не залишайте після себе сміття. 5. Для букету зірвіть кілька квіток. 6. Не зривайте квітів, які занесені до Червоної книги. 7. Не ламайте дерев і кущів. 8. Не руйнуйте мурашників. 9. Не ловіть метеликів. 2. Гра «Назви друге». Вчитель називає будь-яку тварину, а учні — певну функцію; пояснює. Наприклад: орел — літає, зір, кігті, зайчик. IV. Перевірка домашнього завдання 1. Фронтальна робота. Згідно з завданням у робочому зошиті на с. 48, учитель перевіряє у кожного малюнки, відзначає з них найкращі. Переможці захищають свої малюнки. Клас оцінює відповіді дітей. На с. 49: Учні доводять, чому такий знак. Учитель показує малюнок будь-якої тварини і просить підготувати відповідь: «Як захищається від ворогів». 2. Індивідуальна робота. Два учні розповідають про тварину за планом. План розповіді: — назва тварини; — до якої групи належить за зовнішньою будовою тіла; — де живе; — яких ворогів має; — як захищається від ворогів. 3.Тести. (Учні пишуть відповіді на аркушах паперу). 1) Чому багато диких тварин стають рідкісними? а) гинуть від холоду і голоду; б) їх знищують хижаки; в) не пристосувалися до природних умов; г) людина нерозумно їх знищує. 2) Чому в заповідниках тваринам живеться краще? а) створені необхідні умови; б) немає ворогів-хижаків; в) людина підгодовує. 3) Як треба поводитись в природі, щоб не зашкодити тварині? а) оберігати гнізда від тварин-ворогів; б) підгодовувати маленьких пташенят; в) не заважати, не чіпати, не галасувати. V. Фізкультхвилинка (віршик на переносній дошці). Слухати ми перестали І тепер всі дружно встали. Будем ми відпочивати, Нумо вправи починати! Руки — вгору, руки — вниз, І легесенько прогнись. Покрутились, повертілись, На хвилинку зупинились. Пострибали, пострибали, Раз — присіли, другий — встали. Всі за парти посідали, Вчитись знову ми почали. VI. Робота над новою темою 1. Визначення мети і завдання уроку. Прочитайте мету уроку і визначте, що ви повинні знати і якими вміннями оволодіти (без відповідної таблиці). 2. Розповідь вчителя з елементами бесіди. В окрему групу живих організмів виділяють гриби, бактерії (учитель використовує малюнки і ілюстрації). Так, гриби — це живі організми: отже, вони дихають, розмножуються, вмирають, народжуються. Що я пропустила? Так, і живляться, і ростуть. Але це не рослини і не тварини, а особливі живі організми, вони самі по собі. Які ви знаєте гриби? Що в них спільного? Чим вони різняться? Де ви бачили гриби? А бачили цвіль? Це теж гриби. У всіх грибів є шапка, ніжка і грибниця. Грибниця в ґрунті. Яке значення мають гриби, крім того, що людина вживає їх у їжу? Поміркуйте. Гриби — це санітари лісу. А це значить, що вони.. Навіть цвільові гриби корисні: з них виробляють ліки. Гриби — одна із окрас довкілля. Тому треба їх берегти. Коли зриваєте гриб, то обов’язково залиште в ґрунті грибницю, бо з неї виростає новий гриб. Існують ще незвичайні живі організми, які можна бачити тільки під мікроскопом (учитель показує). Мікроскоп — це прилад, який збільшує об’єкт у багато разів. Незвичайні живі організми — це мікроби, бактерії, мікроорганізми, тобто маленькі. І оці мікроорганізми дихають, а найголовніше — розмножуються: за 30 хвилин кожна бактерія ділиться навпіл. За добу одна бактерія утворює мільярди нових. Бактерії бувають корисними і шкідливими. Корисні бактерії живляться рештками рослин і тварин. Ось недавно тут були листки бур’яну чи лежали мертві комахи, будь-які тварини — і немає. Так, це робота мікробів або бактерій, тобто мікроорганізмів. Вони очищають довкілля від забруднення і збагачують ґрунт поживними речовинами. Кефір, ряжанку, оцет утворюють оці маленькі живі організми — бактерії. Але є і хвороботворні бактерії. Вч. Сьогодні, діти, ви самостійно будете працювати з науковим текстом у підручнику. 3. Самостійна робота з текстом. Прочитайте тексти на с. 152, 153 у підручнику. Підготуйте по одному запитанню вчителеві. У процесі читання підкреслюйте олівцем найважливіші моменти, які треба запам’ятати. VII. Контроль і оцінювання знань 1. Робота в парах. Учні І ряду будуть контролювати і оцінювати знання учнів ІІ і ІІІ ряду. Прочитайте тексти за абзацами: учні І ряду читають вдумливо тексти на с. 150-154, бо будуть «вчителями». Учні ІІ ряду читають с. 150-152, ІІІ ряду — с. 153-154. Через 7 хвилин діти — «вчителі» перевіряють і оцінюють знання учнів спочатку ІІ ряду, а потім — ІІІ ряду. VIII. Підсумки уроку Учитель називає кількість балів, які одержав кожен учень на цьому уроці. Що нового ви дізналися сьогодні? А що корисного для вас? IX. Домашнє завдання Наступний урок — підсумковий. Щоб вам краще підготуватись до нього — прочитайте поради, які є на стенді. Звучить пісня «Чорнобривці» у виконанні Віктора Павлика (запис на касеті). Підготовка підсумкового уроку — Свята Фауни і Флори на тему «Знаємо і уміємо, прославляємо і захищаємо» Учням: 1. Прочитати тексти в підручнику і відповісти на питання «Перевір себе», с. 131 —154. 2. Підготувати кожному по одному прислів’ю, загадці про рослину або тварину. 3. Підготувати малюнок будь-якої рослини чи тварини і розповідь-інформацію про неї. 4. Вивчити вірш про рослину чи тварину (порада вчителя). 5. Підготуватись до карнавалу тварин: вибрати тварину, зробити шапочку і вивчити віршик (порада вчителя). Учителю: 1. Допомогти дітям вибрати тварину, зробити шапочку і вивчити відповідний віршик. 2. Допомогти дітям підібрати розповідь-інформа-цію про рослину чи тварину. 3. На уроці музики розучити: — пісню «Чорнобривці» (дівчинка і хлопчик); — пісню-хоровод «Соловеєчку»; — пісні «Не гасіте сонце», сл. В. Кудрявцева, муз. І. Кириліної; «Прохання», сл. Р. Рождественського, муз. О. Пахмутової; — танок дівчаток «Синички». 4. Підготувати дітей-старшокласників: — трьох дітей — членів журі; — дівчаток на роль Флори і Фауни. 5. Підготувати аудіокасети із записами пісень: — «Хай щастить вам», «Молитва за Україну»; — «Зеленеє жито, зелене» у виконанні О. Білозір; — «Чом, чом, чом, земле моя» у виконанні Д. Гна-тюка; — із музикою вальсу і польки. 6. Запросити батьків на урок — Свято Флори і Фауни. 7. Підготувати красивий, різнокольоровий малюнок, де є дерева, кущі, квіти, метелики, птахи, звірі, небо, сонце, але людей немає. | |
| |
Переглядів: 1727 | |
Виготовлення ялинкових і різдвяних іграшок та прикрас |
Узагальнюючий урок із теми «Рукотворна краса». Колективна робота «Сонячні кві... |
Узагальнюючий урок із теми «Мова живопису й графіки». Колективна робота «Хто ... |
Ура! Канікули! |
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виконання аплікації «Рибки» з подаль... |
Всього коментарів: 0 | |