УРОК 27 Тема. Довкілля тварин. Як тварини добувають корм Форма проведення уроку: 20 хвилин уроку — екскурсія, урок серед природи на екологічній стежині. Мета: формувати поняття довкілля тварин, необхідні умови для життя рослиноїдних, хижих і всеїдних тварин, уявлення про ознаки пристосування тварин до добування корму в природі; формувати вміння розрізняти ознаки пристосування окремих тварин до добування корму; формування вміння висловлювати передбачення й доводити його правильність, цілеспрямовано сприймати об’єкти природи; удосконалювати вміння спостерігати явища природи, встановлювати взаємозв’язки між об’єктами неживої і живої природи; виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес до тварин, почуття задоволення у процесі пізнавальної діяльності, бачення краси і доцільності тварин у природі. Обладнання: 1. У кожного учня: блокнот, олівець, щоденник спостереження, кольорові олівці, робочий зошит. 2. На столику: обладнання кожної групи для ведення спостереження на екологічній стежині: лупа, бінокль, сірникові коробочки для розгляду гусениць, лялечок, жуків. 3. У вчителя: м’яч, картки — малюнки різних тварин, на аркушах — план роботи групи в природі. Оформлення дошки: 1. Тема, план уроку. 2. Завдання для гри «Знайди четвертого». 3. Малюнок: небо, сонце, зайчик у лісі і навколо нього: дерева, трава, лисичка, діти. 4. Таблиця для результатів гри «Футбол». 5. План опису тварини. 6. Ілюстрації із зображенням тварин. 7. Словничок: довкілля — все, що оточує тварину. 8. Схематичні малюнки: розмноження білана, бабки і жаби. На переносних дошках: № 1: схематичні малюнки «Пристосування тварин», «Довкілля»; № 2: Правила поведінки на екскурсії. ХІД УРОКУ I. Організація класу Треба всім нам привітатись: «Добрий день!» Дружно й голосно сказати: «Добрий день!» Вправо, вліво поверніться, Туди-сюди посміхніться, «Добрий день!» Сьогоднішній урок незвичайний, бо 20 хвилин ми будемо спостерігати на екологічній стежині за змінами, що відбулися в живій і неживій природі. Прошу вас, ознайомтесь з планом уроку (записаний на дошці). Які є пропозиції? План уроку 1) Перевірка домашнього завдання. 2) Ознайомлення з темою і метою уроку. 3) Робота над новою темою. 4) Урок серед природи на екологічній стежині. 5) В класі: зустріч із гостями. 6) Пояснення домашнього завдання. II. Перевірка домашнього завдання Учні здають на перевірку робочі зошити, в яких виконували домашнє завдання. 1.Гра «Знайди четвертого». (Завдання на дошці). Назвіть річ або істоту, що має бути четвертою в кожному рядку. Чому ви так вирішили? Карась -> ікра, ящірка Вівця -> трава, ластівка Горобець -> яйця, жаба Корова -> сарай, ведмідь Метелик -> яйця, щука 2. Гра «Футбол». Для цієї гри створюємо дві команди, наприклад, команда Дівчаток і команда Хлопчиків. П’ятеро учнів кожної з команд, які впевнені в своїх знаннях з теми «Розмноження тварин», виходять до дошки. Правила гри: починають дівчатка, капітан команди формулює питання з теми і називає ім’я хлопчика, який має відповідати. Якщо відповідь правильна, гра продовжується в зворотному напрямку. Якщо ж хлопчик відповів неправильно або зовсім не відповів, то цій команді зараховується «гол». Виграє команда, якій забито менше «голів». Учитель оцінює знання всіх учасників гри. 3. Індивідуальна робота біля дошки. До дошки виходять троє дітей: один учень, використовуючи схематичні малюнки, розповідає про розмноження білана, бабки і жаби. Інші учні і вчитель задають питання: що в них спільне, чим відрізняються. Двоє учнів вибирають малюнки тварин у вчителя на столі і розповідають про них за планом (план записаний на дошці). План розповіді про тварину: — назва тварини; — до якої групи тварин належить за зовнішньою будовою; — як розмножується; чи піклується про потом-ство. Учні і вчитель оцінюють відповіді. III. Повідомлення теми і мети уроку Діти, сьогодні ви повинні зрозуміти, що таке довкілля і як тварини добувають собі корм; які зміни відбулися в природі з приходом весни. Будемо міркувати, спостерігати, робити висновки разом. Я буду допомагати вам, а ви мені. Домовились? Ваша думка: це треба вам знати, уміти? Це важливо? Так, бо ми, люди, живемо серед природи, самі являємося частинкою її, природа впливає на нас — на життя, настрій, здоров’я, душу. Отже, важливо уміти читати і розуміти цю загадкову, складну і надзвичайно цікаву книгу, що називається Природа. IV. Робота над новою темою 1. Слово вчителя з елементами бесіди. Отже, що ж таке — довкілля? Зверніть увагу на цей малюнок. Ось зайчик. З чим пов’язане його життя? Оце і є довкілля. (Учень читає пояснення, записані на дошці). У довкіллі все впливає на об’єкт, існування одного об’єкту залежить від інших об’єктів — і живих, і неживих. Щоб зайчик вижив, як він повинен рятуватися від лисиці, вовка, людини? Кожна тварина має свої «знаряддя», які допомагають їй вижити. Якими грізними знаряддями боротьби і нападу наділила природа хижих тварин! Вовка і лисицю, шуліку і яструба, осу і шершня... У хижих тварин смілива вдача, зірке око, гострий зуб або міцний дзьоб. Орел далеко бачить згори. І немає порятунку від нього ні зайцю, ні ягняті. Розумні, сміливі і вмілі мисливці — леви. Від їх пазурів, зубів неможливо боронитися навіть сильному бику. На території України найбільш сильними хижими звірами є вовки. Вони полюють на зайців, козуль. А вовчі зграї обирають своєю їжею навіть диких кабанів, лосів. Можуть вовки нападати на свійських тварин: корів, коней. Багато тварин мусять боронитися від інших, які не проти ними поласувати. Наприклад, дикий кабан має міцні і гострі ікла. Якщо на нього нападає одинокий вовк, то невідомо, хто буде переможцем. Деякі тварини рятуються від хижаків завдяки швидкості своїх ніг. Козуля і заєць можуть втекти від вовка. Тіло їжака вкрите голками. Нехай спробує його покуштувати вовк або лисиця! Згорнеться їжак у колючий клубок. А може підстрибнути і застромити гострі голки прямо в ніс хижаку. Деякі тварини рятуються тим, що можуть стати непомітними для інших. Такими їх робить забарвлення і будова тіла. Є метелики, схожі на листки або на квіти. Можна побачити гусінь, схожу на сучок. Полюють на інших тварин не тільки звірі чи птахи. Деякі риби, комахи, земноводні, плазуни пристосувалися до живлення іншими тваринами. Щука має забарвлення, яке дозволяє їй непомітно зачаїтися у водоростях. Як тільки біля голодної щуки пропливає маленька рибка, хижак кидається на неї — і рибка у його пащі. Гадюка, оса здобувають собі їжу, використовуючи отруту, яку вводять своїм жертвам за допомогою спеціальних органів. Гадюка має отруйні зуби, а оса «озброєна» отруйним жалом. Хижими серед плазунів є також вужі, а серед комах — бабка. Жаба зелена також полює на комах за допомогою свого довгого липкого язика. Хижаків можуть вживати в їжу інші хижі тварини: їжаки їдять вужів, а ведмідь може впіймати окуня. А як рятуються зайці і білки від хижаків? Так, змінюють свій колір у різні пори року. Як ви думаєте: чому? ДОВКІЛЛЯ НЕЖИВА ПРИРОДА Діти, цікаво? Щоб це знати, треба спостерігати. Спостерігати, досліджувати, бо в природі ще багато невивченого, і тому ми частенько потерпаємо від неї: серед всіх живих об’єктів людина найгірше пристосувалася до життя в природі. Чому? Як їй треба змінити своє ставлення до природи? Подумайте. Зараз ми підемо на екологічну стежину. Будемо спостерігати: яка погода? Яка довжина тіні? Які зміни відбулися у живій природі? Працювати спочатку будемо всі разом; потім — по групах. Кожна група має свого командира, який буде керувати роботою, використовуючи план. Загальний план роботи Учні спостерігають за птахами, комахами, звірами — досліджують довкілля екологічної стежини. (Учні беруть із собою блокноти, олівці й обладнання, яке приготоване для кожної групи). Згадайте 2. Правила поведінки на екскурсії. — Будьте уважними, дисциплінованими. — Слухайте, що говорить учитель, командир. — Не відходьте від групи. — Не ламайте гілок і не рвіть квіти. — Поводьтеся тихо, щоб нікого не налякати. — Не руйнуйте нірки, мурашники. V. Урок серед природи на екологічній стежині 1. Спостереження на екологічній стежині. Учні відповідають хором: яке небо, вітер, температура, опади? Запишіть це у блокнотах. Придивіться до рослин (учні розбіглися): які зміни відбулися? Синоптики повідомляють, які корисні справи для об’єктів природи зробили учні класу. А які цікавинки помітили? Повідомляє прогностик-березень. А тепер розглянемо наше довкілля: побачили шпака? Назвіть усе, що необхідне йому для життя. А нам? 2. Робота в групах. Учитель знайомить командирів з планом роботи в групах — дає кожному аркуш-план; перевіряє обладнання, пояснює, як і де його використовувати, показує місце роботи). Учні в цей час спостерігають за довкіллям. План роботи в групах 1. Розгляньте, які об’єкти є в довкіллі, чим вони корисні для людини, птаха. 2. Знайдіть комаху, гусінь, розгляньте в лупу. 3. За допомогою бінокля прослідкуйте, що вони роблять. 4. Придивіться до рослин на нашій стежині. 5. Порадьтесь, що корисного можна зробити для довкілля. Після закінчення роботи всі збираються біля вчителя. Доповідають командири: що знайшли, що помітили, про що хочеться розповісти, що є у довкіллі. Учні висловлюють пропозиції, що можна зробити для довкілля. Учитель акцентує увагу на тому, що екологія — це наука про взаємозв’язки між живими істотами і їх довкіллям, між людиною і природою. І ми вивчаємо ці зв’язки. VI. Закріплення знань і умінь (у класі) 1. Бесіда з учнями. Діти, яке у вас відчуття після екскурсії? Чому? Так, кожний має відчувати радість і щастя, бо спілкування з природою очищує людей від усього поганого, а щире і уважне спілкування з природою — це спілкування з Найрозумнішим, Найпрекраснішим Творцем усього сущого. 2. Робота із щоденником. Учні відмічають результати спостережень у щоденниках. 3. Дівчинка і Яблунька. (Учні читають вірш Н. Забіли «Чарівна хустина»). Дівчинка: Що це, яблунько, з тобою? Чом ти хилишся з журбою І в весняні теплі дні Сохнеш, наче восени? Яблунька: Ох, красуне моя мила, Я тому така сумна, Бо була колись рясна, Зацвітала пишним цвітом І родила кожне літо Силу яблук золотих. А тепер хробак таємний Піді мною риє землю. Точить корінь, соки п’є, В світі жити не дає. Отже, сохну я і в’яну, Скоро й жити перестану. (Показує малюнок — похилене деревце, на якому мало листя). У довкіллі яблуньки з’явився хижак — кріт. Як врятуватись деревцю? Ваші пропозиції. Може ж таке бути у довкіллі? Скільки завгодно! Дівчинка: Що ж я тут робити мушу, Як дивитися на це? Пропадає деревце. (Дістає хустинку) Вбивче злий! Пропади, хробак таємний, У норі своїй підземній! А ти, яблунько, рости І по-давньому цвіти. Яблунька: (показує малюнок — квітучу яблуньку) Ой, пекучий біль ізник, І цілющий, теплий сік Напува сухе коріння. Квіти вкривають моє лице... Дякую тобі за це! Ти зробила добре діло. Дівчинка: Діти, ви думаєте, що так відбувається тільки в казці? Ні, повірте мені, турбота, милосердя потрібні всім, хто живе на цьому світі, кожному, хто її потребує. І тому придивляйтесь: кому, чим ви зможете допомогти, кого, що врятувати, бо ви все можете, бо ви — Люди. VI. Домашнє завдання 1. У підручнику: с. 145—147, прочитайте тричі, виконайте практичну роботу; дайте відповіді на всі питання. 2. Підготуйте малюнок: екологічна стежина у березні. | |
| |
Переглядів: 2680 | |
Декларація прав дитини. Основний Закон держави. Обов'язки батьків та діте... |
Дитина вдома. Поведінка в небезпечних ситуаціях |
Взаємозв’язок частин із цілою формою. Практична робота «Ліплення тварини» |
М. Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку» |
Природні та рукотворні об'єкти (тіла) |
Всього коментарів: 0 | |