УРОК 25 Тема. Чим живляться тварини. Ланцюги живлення Мета: формувати поняття рослиноїдна, хижа і всеїдна тварини, вміння розрізняти тварин за способом живлення; поглибити поняття ланцюги живлення у природі; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення; формувати вміння аналізувати об’єкти природи, встановлювати взаємозв’язки між ними; виховувати бережливе ставлення до тварин на підставі осмислення цих взаємозв’язків. Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, щоденник спостереження, ручка, кольорові олівці, малюнок тварини, сигнали — числа від 4 до 12 (бали), текст вірша «Наш дивний світ» (на одній парті), чисті аркуші паперу. 2. Магнітофон, аудіокасети з записом голосів птахів, пісні «Щебетала пташечка» (укр. народна пісня), вальсу чи польки. Оформлення дошки: 1. Тема уроку. 2. План розповіді про тварину. 3.Таблиці для запису видів тварин. Записані назви груп: а) Звірі. Птахи. Комахи. Плазуни. Земноводні. б) Рослиноїдні. Хижі. Всеїдні. (Під назвою кожної групи залишається місце не менш ніж для 3-х наступних записів). 4. Малюнки різних тварин. 5. Ребус «Весняні місяці». (березЦ + ень, квітЦ + ень, трЦ «а» в «є» + ень) 6. Малюнок: (капусти, зайця, вовка). 7. На трьох плакатах: ланцюжки живлення. 6. Малюнок «Весна» з використанням предметів, що описані у вірші «Наш дивний світ». На переносних дошках: № 1 — віршик для фізкультхвилинки; № 2 — план роботи на уроці. ХІД УРОКУ I. Організація класу Перевірте один у одного порядок на партах. Сьогодні ми будемо частіше, ніж будь-коли, працювати в парах. Це ваші пропозиції, і я виконую їх. Приготуйте обладнання для спільної роботи: підібраний вірш, розповідь, малюнок тварини, чисті аркуші паперу. II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності 1.Слово вчителя. Ви прокидаєтесь вранці, і починається новий день. А чи відомо вам, коли прокидається від сну природа? На Землі ранком року є перший місяць весни. Спробуємо розбудити сонечко знайомою уже вам закличкою: Вийди, вийди, сонечко, На дідове полечко, На бабине зіллячко, На наше подвір’ячко, На красиві квіточки, На наші діточки. Тут вони граються, Тебе дожидаються. Сонечко прокинулося, посміхнулося, і все навкруги стало оживати. 2. Поетична хвилинка. (Дівчинка і хлопчик читають вірш, використовуючи малюнок). Наш дивний світ такий, як казка: Он в небі хмаронька пливе. Тож бережи його, будь ласка, Все в ньому гарне і живе. Он квітка полум’ям палає, І ясне сонечко блищить, Чарівна пташечка співає, Все в дивосвіт прийшло, щоб жити. Щоб милуватися цією красою, берегти її, треба цей дивосвіт знати. Багато що ви уже знаєте: і про хмари, і про сонечко, і про рослини. А про тварин ми вивчаємо. III. Повідомлення теми і мети уроку Ознайомимось з темою уроку. Чи все вам зрозуміло? На цій переносній дошці записаний план уроку. IV. Підсумки спостереження за зимовою погодою 1. Виступи синоптиків і прогностиків. Закінчилася зима. Синоптики від кожної групи, підійдіть до стендів і підбийте підсумки, якою була зима: — ясною, хмарною чи похмурою (залежно від кількості певних днів)? — дощовою, сніжною чи сухою? — які ще явища природи були взимку? — якою була найвища і найнижча температура? — що корисного зробили наші учні, які цікавинки в природі знайшли? Прогностики доповідають, які прикмети підтвердилися, а які ні. Чому? (На питання вчителя «Які три місяці весни?» синоптики приготували ребуси). Синоптики наступної чергової групи, стежте за погодою, за змінами в природі весною. Прогностики, ознайомте всіх з прикметами весни. 2. Поетична хвилинка. Починається весна. Послухайте, як красиво про весну написали поети. (Читають три учні: «Автор», Березень, Веснянка). Березень «Автор»: Як ріка зламала кригу, В берег вдарила з розбігу,— Без вітрил і без весла Припливла в човні весна. Місяць березень до неї Йде в березовій алеї. Каже: Березень: — Вибач, що не зміг Килим трав послать до ніг. Розтопив не всі сніги, Ще й залив низькі луги. За недогляд не свари! Квітку проліска бери! Та й сідай на всюдихід — Повезу, де схочеш! Не забризкаєш чобіт, Сукні не замочиш. «Автор»: Усміхнулася весна, Цвіт взяла, зійшла з човна. І від радості в беріз Забриніли краплі сліз. Веснянка: А вже красне сонечко припекло, припекло, Ясне — щире золото розлило, розлило! На вулиці струмені воркотять, воркотять. Журавлі курликають та летять, та летять. (Олександр Олесь) А цей вірш, діти, коли будете слухати, уявіть картини. З весняних пісень Веселиться земля, зеленіють поля, Розвилися гаї і діброви; Соловейко в саду тьохка пісню дзвінку; Од квіток дух несеться чудовий. А повітря легке і проміння палке В серці мрії роєм підіймають, І мов сила нова у грудях прибува, І в душі якісь співи лунають. Все збудилось од сну, зустрічає весну... І розкішна природа Вкраїни У величній красі вабить погляди всі, Наче личко вродливе дівчини. (В. Самійленко) Які картини уявили? Чому різні? Прослухайте пісню «Щебетала пташечка» (звучить аудіозапис). 3. Бесіда з учнями. Яке завдання у нас, знавців і любителів природи, зараз, у перші дні весни? Так, зустріти перелітних птахів. Що для цього треба зробити? Розвісити шпаківні, а цим самим врятувати рослинний світ. Учні готують інформаційні повідомлення про птахів. V. Перевірка домашнього завдання 1. Фронтальна перевірка. 1) Гра «Хто більше». Називаємо тварин, які належать до групи звірів. Учні I ряду називають (раз, два, три), а учні інших рядів доповнюють. Потім називаємо птахів (починають учні II ряду) і, нарешті, комах (починають учні III ряду). Учитель визначає команду-переможця (ряд, що назвав більше тварин). 2) Розповідь про обрану тварину за планом. Учні розповідають один одному (взаємооцінювання). План розповіді про тварину: — Назва тварини. — Розмір тварини (велика, середня, мала). — Частини тіла тварини (голова, тулуб, ноги, хвіст). — Чим вкрите тіло. — Особливості зовнішньої будови тварини. Учні показують кількість балів, набрану сусідом. Учитель викликає до дошки трьох учнів. (Розповідають для всіх). 3) Гра «Естафета». Змагаються учні трьох рядів: учні I ряду пишуть назви комах; учні II ряду — назви звірів; учні III ряду — назви птахів. Учні останніх парт кожного ряду записують на аркуші тему (назву групи тварин). По сигналу починається гра: учні записують порядковий номер і назву тварини і передають аркуш уперед. Переможцем стає той ряд, учні котрого правильно і швидше за інших дадуть відповіді. 2. Робота в парах. Учні називають один одному будь-яку тварину, її істотні ознаки і до якої групи вона належить. Перед початком роботи вчитель і учень демонструють це перед класом: — учитель показує малюнок із зображенням горобчика; — учень дає відповідь: це птах, бо істотна ознака — тіло покрите пір’ям. Потім навпаки: учень показує малюнок, а вчитель відповідає. Біля дошки заслуховуються дві-три пари дітей, їхні відповіді оцінюються іншими учнями (в балах). VI. Фізкультхвилинка Руки вгору! Погойдали — Це — дерева в лісі, Опустили і стріпнули — Збив росичку вітер. Руки в сторони, змахнули — Летимо, мов птахи. Приземлились, відпочили — Руки-крила склали. VII. Вивчення нового матеріалу, закріплення знань і умінь 1. Бесіда з учнями. Перед вами ілюстрації тварин (у підручнику, с. 138). Поміркуйте: до яких груп належать ці тварини? Так, це звірі. Але чому ж вони виділені в окремі групи? Придивіться до малюнків і поміркуйте. Отже, всі тварини об’єднуються в групи в залежності від того, чим вони живляться. Тема сьогоднішнього уроку «Чим живляться тварини. Ланцюги живлення». Для чого ми будемо вивчати цю тему? А для чого нам це потрібно? 2. Робота в парах. Прочитайте статтю на с. 138 за абзацами, перевірте власні знання і знання свого напарника. 3. Гра «Яка це тварина? Чому?» Учитель показує зображення будь-якої тварини. Учні називають відповідно: це хижа тварина, бо їсть зайців; це всеїдна, бо живиться і рослинами, і тваринами. 4. Слово вчителя. (Використовуючи малюнок). У природі всі живі організми взаємопов’язані між собою. Зверніть увагу на цей малюнок: зайчик їсть капусту, тобто рослину, а вовк харчується зайцями. Значить, вовк живиться теж рослинами? Так, якщо рослин буде мало, зайці будуть голодні, і, звичайно ж, будуть гинути й вовки. Це і є ланцюжки живлення. Ланцюги — це зв’язки. Діти, допоможіть мені розшифрувати ці три ланцюги живлення (плакати: малюнки дев’яти об’єктів природи). Відкрийте підручник, с. 140, рубрика «Поміркуй». Попрацюйте по парах. Потім вислухаємо відповіді 2-3 учнів. VIII. Музична пауза Пластичні імпровізації. (Учитель включає запис музики: вальс чи польку). Подумайте, хто яку тварину демонструватиме. А всі інші спробують вгадати. IX. Узагальнення і систематизація знань і умінь 1. Робота в зошитах. Завдання на с. 45-46. Виконують фронтально. 2. Конкурс ерудитів «Чи добре ви знаєте тварин?». Учні — ерудити (за бажанням) виходять до дошки. Інші задають їм питання до теми (до п’яти питань). X. Підсумок уроку Що вдалося на уроці? А що ні? Чому? Які з ваших пропозицій були й не були враховані? Напишіть на аркуші паперу, який вид роботи ви хочете запропонувати на наступний урок. Кожний учень оцінює власну роботу на уроці. Учитель також оцінює знання і уміння учнів, називає кількість балів, набрану кожним із них. XI. Домашнє завдання 1. Прочитайте уважно і вдумливо статті у підручнику (с. 138—140). 2. Виконайте практичне завдання на с. 140. 3. Приготуйтесь до підсумкового уроку: виберіть рослину і тварину, про яких ви будете розповідати, яких малювати. XII. Додатковий матеріал 1) Оса і Бджола На квітоньці Бджілка спивала росу. На квітоньці Бджілка зустріла Осу. — Сестрице,— звернулась до Бджілки Оса,— Хіба не однакова наша краса? Ми схожі з тобою і дивно мені, Що людям ти люба, а я чомусь — ні. — Ой, сестро,— тут Бджілка спинила Осу,— Хіба ж бо нас люблять лише за красу? Багато гарніших комах у гаю, Мене поважають за працю мою! (І. Кульська) 2) Прикмети весни Побачиш шпака — знай: весна біля порога. Сухий березень, теплий квітень, мокрий травень — буде хліба врожай. Як буде хороша погода на Благовіщення (7 квітня), то буде добрий урожай. | |
| |
Переглядів: 5460 | |
Тема. Казки народів світу. Урок позакласного читання |
Узагальнюючий урок із теми «Рукотворна краса». Колективна робота «Сонячні кві... |
«Журавель», «Перстенець» (дитячі народні ігри). Лічилка |
Декларація прав дитини. Основний Закон держави. Обов'язки батьків та діте... |
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини |
Всього коментарів: 0 | |