💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Чим живляться тварини. Ланцюги живлення

УРОК 25

Тема. Чим живляться тварини. Ланцюги живлення

Мета: формувати поняття рослиноїдна, хижа і всеїдна тварини, вміння розрізняти тварин за способом живлення; поглибити поняття ланцюги живлення у природі; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення; формувати вміння аналізувати об’єкти природи, встановлювати взаємозв’язки між ними; виховувати бережливе ставлення до тварин на підставі осмислення цих взаємозв’язків.

Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, щоденник спостереження, ручка, кольорові олівці, малюнок тварини, сигнали — числа від 4 до 12 (бали), текст вірша «Наш дивний світ» (на одній парті), чисті аркуші паперу. 2. Магнітофон, аудіокасети з записом голосів птахів, пісні «Щебетала пташечка» (укр. народна пісня), вальсу чи польки.

Оформлення дошки: 1. Тема уроку. 2. План розповіді про тварину.

3.Таблиці для запису видів тварин. Записані назви груп: а) Звірі. Птахи. Комахи. Плазуни. Земноводні. б) Рослиноїдні.

Хижі. Всеїдні. (Під назвою кожної групи залишається місце не менш ніж для 3-х наступних записів).

4. Малюнки різних тварин. 5. Ребус «Весняні місяці».

(березЦ + ень, квітЦ + ень, трЦ «а» в «є» + ень)

6. Малюнок: (капусти, зайця, вовка). 7. На трьох плакатах: ланцюжки живлення. 6. Малюнок «Весна» з використанням предметів, що описані у вірші «Наш дивний світ».

На переносних дошках: № 1 — віршик для фізкультхвилинки; № 2 — план роботи на уроці.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

Перевірте один у одного порядок на партах. Сьогодні ми будемо частіше, ніж будь-коли, працювати в парах. Це ваші пропозиції, і я виконую їх. Приготуйте обладнання для спільної роботи: підібраний вірш, розповідь, малюнок тварини, чисті аркуші паперу.

II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

1.Слово вчителя.

Ви прокидаєтесь вранці, і починається новий день. А чи відомо вам, коли прокидається від сну природа? На Землі ранком року є перший місяць весни.

Спробуємо розбудити сонечко знайомою уже вам закличкою:

Вийди, вийди, сонечко,

На дідове полечко,

На бабине зіллячко,

На наше подвір’ячко,

На красиві квіточки,

На наші діточки.

Тут вони граються,

Тебе дожидаються.

Сонечко прокинулося, посміхнулося, і все навкруги стало оживати.

2. Поетична хвилинка.

(Дівчинка і хлопчик читають вірш, використовуючи малюнок).

Наш дивний світ такий, як казка:

Он в небі хмаронька пливе.

Тож бережи його, будь ласка,

Все в ньому гарне і живе.

Он квітка полум’ям палає,

І ясне сонечко блищить,

Чарівна пташечка співає,

Все в дивосвіт прийшло, щоб жити.

Щоб милуватися цією красою, берегти її, треба цей дивосвіт знати. Багато що ви уже знаєте: і про хмари, і про сонечко, і про рослини. А про тварин ми вивчаємо.

III. Повідомлення теми і мети уроку

Ознайомимось з темою уроку. Чи все вам зрозуміло? На цій переносній дошці записаний план уроку.

IV. Підсумки спостереження за зимовою погодою

1. Виступи синоптиків і прогностиків.

Закінчилася зима. Синоптики від кожної групи, підійдіть до стендів і підбийте підсумки, якою була зима:

— ясною, хмарною чи похмурою (залежно від кількості певних днів)?

— дощовою, сніжною чи сухою?

— які ще явища природи були взимку?

— якою була найвища і найнижча температура?

— що корисного зробили наші учні, які цікавинки в природі знайшли?

Прогностики доповідають, які прикмети підтвердилися, а які ні. Чому?

(На питання вчителя «Які три місяці весни?» синоптики приготували ребуси).

Синоптики наступної чергової групи, стежте за погодою, за змінами в природі весною.

Прогностики, ознайомте всіх з прикметами весни.

2. Поетична хвилинка.

Починається весна. Послухайте, як красиво про весну написали поети.

(Читають три учні: «Автор», Березень, Веснянка).

Березень

«Автор»:

Як ріка зламала кригу,

В берег вдарила з розбігу,—

Без вітрил і без весла Припливла в човні весна.

Місяць березень до неї Йде в березовій алеї.

Каже:

Березень:

— Вибач, що не зміг Килим трав послать до ніг.

Розтопив не всі сніги,

Ще й залив низькі луги.

За недогляд не свари!

Квітку проліска бери!

Та й сідай на всюдихід —

Повезу, де схочеш!

Не забризкаєш чобіт,

Сукні не замочиш.

«Автор»:

Усміхнулася весна,

Цвіт взяла, зійшла з човна.

І від радості в беріз Забриніли краплі сліз.

Веснянка:

А вже красне сонечко припекло, припекло,

Ясне — щире золото розлило, розлило!

На вулиці струмені воркотять, воркотять.

Журавлі курликають та летять, та летять.

(Олександр Олесь)

А цей вірш, діти, коли будете слухати, уявіть картини.

З весняних пісень

Веселиться земля, зеленіють поля,

Розвилися гаї і діброви;

Соловейко в саду тьохка пісню дзвінку;

Од квіток дух несеться чудовий.

А повітря легке і проміння палке В серці мрії роєм підіймають,

І мов сила нова у грудях прибува,

І в душі якісь співи лунають.

Все збудилось од сну, зустрічає весну...

І розкішна природа Вкраїни У величній красі вабить погляди всі,

Наче личко вродливе дівчини.

(В. Самійленко)

Які картини уявили? Чому різні?

Прослухайте пісню «Щебетала пташечка» (звучить аудіозапис).

3. Бесіда з учнями.

Яке завдання у нас, знавців і любителів природи, зараз, у перші дні весни? Так, зустріти перелітних птахів. Що для цього треба зробити? Розвісити шпаківні, а цим самим врятувати рослинний світ.

Учні готують інформаційні повідомлення про птахів.

V. Перевірка домашнього завдання

1. Фронтальна перевірка.

1) Гра «Хто більше».

Називаємо тварин, які належать до групи звірів. Учні I ряду називають (раз, два, три), а учні інших рядів доповнюють. Потім називаємо птахів (починають учні II ряду) і, нарешті, комах (починають учні III ряду).

Учитель визначає команду-переможця (ряд, що назвав більше тварин).

2) Розповідь про обрану тварину за планом.

Учні розповідають один одному (взаємооцінювання).

План розповіді про тварину:

— Назва тварини.

— Розмір тварини (велика, середня, мала).

— Частини тіла тварини (голова, тулуб, ноги, хвіст).

— Чим вкрите тіло.

— Особливості зовнішньої будови тварини.

Учні показують кількість балів, набрану сусідом. Учитель викликає до дошки трьох учнів. (Розповідають для всіх).

3) Гра «Естафета».

Змагаються учні трьох рядів: учні I ряду пишуть назви комах; учні II ряду — назви звірів; учні

III ряду — назви птахів. Учні останніх парт кожного ряду записують на аркуші тему (назву групи тварин). По сигналу починається гра: учні записують порядковий номер і назву тварини і передають аркуш уперед. Переможцем стає той ряд, учні котрого правильно і швидше за інших дадуть відповіді.

2. Робота в парах.

Учні називають один одному будь-яку тварину, її істотні ознаки і до якої групи вона належить.

Перед початком роботи вчитель і учень демонструють це перед класом:

— учитель показує малюнок із зображенням горобчика;

— учень дає відповідь: це птах, бо істотна ознака — тіло покрите пір’ям.

Потім навпаки: учень показує малюнок, а вчитель відповідає.

Біля дошки заслуховуються дві-три пари дітей, їхні відповіді оцінюються іншими учнями (в балах).

VI. Фізкультхвилинка

Руки вгору! Погойдали —

Це — дерева в лісі,

Опустили і стріпнули —

Збив росичку вітер.

Руки в сторони, змахнули —

Летимо, мов птахи.

Приземлились, відпочили —

Руки-крила склали.

VII. Вивчення нового матеріалу, закріплення знань і умінь

1. Бесіда з учнями.

Перед вами ілюстрації тварин (у підручнику, с. 138). Поміркуйте: до яких груп належать ці тварини? Так, це звірі. Але чому ж вони виділені в окремі групи? Придивіться до малюнків і поміркуйте.

Отже, всі тварини об’єднуються в групи в залежності від того, чим вони живляться.

Тема сьогоднішнього уроку «Чим живляться тварини. Ланцюги живлення».

Для чого ми будемо вивчати цю тему?

А для чого нам це потрібно?

2. Робота в парах.

Прочитайте статтю на с. 138 за абзацами, перевірте власні знання і знання свого напарника.

3. Гра «Яка це тварина? Чому?»

Учитель показує зображення будь-якої тварини. Учні називають відповідно: це хижа тварина, бо їсть зайців; це всеїдна, бо живиться і рослинами, і тваринами.

4. Слово вчителя.

(Використовуючи малюнок). У природі всі живі організми взаємопов’язані між собою. Зверніть увагу на цей малюнок: зайчик їсть капусту, тобто рослину, а вовк харчується зайцями. Значить, вовк живиться теж рослинами? Так, якщо рослин буде мало, зайці будуть голодні, і, звичайно ж, будуть гинути й вовки. Це і є ланцюжки живлення. Ланцюги — це зв’язки.

Діти, допоможіть мені розшифрувати ці три ланцюги живлення (плакати: малюнки дев’яти об’єктів природи).

Відкрийте підручник, с. 140, рубрика «Поміркуй». Попрацюйте по парах. Потім вислухаємо відповіді 2-3 учнів.

VIII. Музична пауза Пластичні імпровізації.

(Учитель включає запис музики: вальс чи польку).

Подумайте, хто яку тварину демонструватиме. А всі інші спробують вгадати.

IX. Узагальнення і систематизація знань і умінь

1. Робота в зошитах.

Завдання на с. 45-46. Виконують фронтально.

2. Конкурс ерудитів «Чи добре ви знаєте тварин?».

Учні — ерудити (за бажанням) виходять до дошки. Інші задають їм питання до теми (до п’яти питань).

X. Підсумок уроку

Що вдалося на уроці? А що ні? Чому? Які з ваших пропозицій були й не були враховані?

Напишіть на аркуші паперу, який вид роботи ви хочете запропонувати на наступний урок.

Кожний учень оцінює власну роботу на уроці. Учитель також оцінює знання і уміння учнів, називає кількість балів, набрану кожним із них.

XI. Домашнє завдання

1. Прочитайте уважно і вдумливо статті у підручнику (с. 138—140).

2. Виконайте практичне завдання на с. 140.

3. Приготуйтесь до підсумкового уроку: виберіть рослину і тварину, про яких ви будете розповідати, яких малювати.

XII. Додатковий матеріал

1)

Оса і Бджола

На квітоньці Бджілка спивала росу.

На квітоньці Бджілка зустріла Осу.

— Сестрице,— звернулась до Бджілки Оса,—

Хіба не однакова наша краса?

Ми схожі з тобою і дивно мені,

Що людям ти люба, а я чомусь — ні.

— Ой, сестро,— тут Бджілка спинила Осу,—

Хіба ж бо нас люблять лише за красу?

Багато гарніших комах у гаю,

Мене поважають за працю мою!

(І. Кульська)

2) Прикмети весни

Побачиш шпака — знай: весна біля порога.

Сухий березень, теплий квітень, мокрий травень — буде хліба врожай.

Як буде хороша погода на Благовіщення (7 квітня), то буде добрий урожай.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (14.11.2014)
Переглядів: 5460 | Рейтинг: 0.0/0
Тема. Казки народів світу. Урок позакласного читання
Узагальнюючий урок із теми «Рукотворна краса». Колективна робота «Сонячні кві...
«Журавель», «Перстенець» (дитячі народні ігри). Лічилка
Декларація прав дитини. Основний Закон держави. Обов'язки батьків та діте...
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]