💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Будова рослини. Рослини — живі організми

УРОК 17

Тема. Будова рослини. Рослини — живі організми

Мета: поглибити поняття орган рослини; сформувати уявлення про значення кожного органу для рослини, про особливості живлення і дихання рослин й уміння розрізняти органи рослини, називати їх; формувати вміння логічно мислити, правильно висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль; виховувати критичність і доказовість міркування, естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження рослинного світу; удосконалювати навички спостерігати, порівнювати, робити висновки.

Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, щоденник спостереження, ручка, кольорові олівці, надрукований текст казки В. Сухомлинського «Пурпурна квітка». 2. Дві гілочки однієї рослини, які були поставлені вранці: одна в зафарбовану воду, а друга — в звичайну. 3. Магнітофон, аудіокасета із записом пісні «Росте черешня в мами на городі» у виконанні А. Горчинського.

Оформлення дошки: 1. Тема уроку. 2. Збільшений малюнок «Органи рослини» (підручник, с. 108). 3. Схематичний малюнок.

4. Схема тематичної павутинки «Рослина».

вода

рослини

5.Збільшені малюнки з підручника (с. 109, 110). 6. Три схематичні малюнки рослин. 7. На переносній дошці: віршик для фізкультхвилинки «Липка».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

1.Звучить пісня «Росте черешня в мами на городі».

II. Підсумкові спостереження за погодою

1. Бесіда з синоптиками.

— Синоптики, якою була погода за два тижні січня?

— Що незвичайного відбулося в природі і що ви помітили?

— Які цікавинки побачили в природі? А може, хто щось цікаве прочитав? Поділіться з нами.

— Як ви зустрічали свята Нового року і Різдва? Що вам хотілось би розповісти?

— А яке свято 19 січня? Так, Водохреща. Пам’ятаєте, ми про нього говорили. Хто із вас нагадає всім?

Спостерігати за погодою, нагадувати однокласникам робити добро всьому живому, допомагати тому, хто цього потребує, будуть синоптики іншої групи.

Про все відмічайте на стендах «Природа і ми», «Календар погоди». Прогностик має пам’ятати про свої обов’язки.

2. Поетична хвилинка.

Все — із доброго чи злого — Починається з малого.

День турботою почнеться, Все довкола усміхнеться. Проганяй мерщій дрімоту — І рукам давай роботу.

І роби невтомно, вміло Хоч мале, та добре діло.

 (М. Сингаївський)

III. Актуалізація опорних знань

1. Гра «Футбол» (тільки для хлопчиків).

Тема гри — «Рослини. Живе диво землі. Жива природа».

Хлопчики, вийдіть до дошки. Утворіть дві команди, виберіть капітанів.

Правила гри: командир першої команди задає питання, кидає м’яча тому учневі з протилежної команди, від кого хоче почути відповідь. Відповів, задавай своє питання, кидай м’яча. Якщо відповіді немає — значить «гол», віддай м’яча капітану першої команди. (Учитель записує результати на дошці).

I к. II к.

I

Учитель грає з капітанами команд. (Наприклад, «на які п’ять царств вчені поділили живі організми?»).

Після гри підводяться підсумки, яка команда виграла, хто забивав «голи».

2. Бесіда з учнями.

Ось дві квітки. Зможете сказати їх назви? Так, це герань, а це пеларгонія — калачик. Що допомогло вам дізнатись? А що в них спільне, на відміну, наприклад, від зайчика і рослинки?

IV. Ознайомлення з темою і метою уроку

1. Слово вчителя.

Тема сьогоднішнього уроку «Будова рослини. Рослини — живі організми». Як ви думаєте, що повинні знати, ознайомившись з цією темою? Так, з яких частин — органів складається рослина; яку роботу виконує кожен орган, наскільки він важливий для рослини; і як довести, що рослини — живі організми. А чому повинні навчитись? Так, визначати і називати органи; уміти довести цінність для рослини кожного органу.

2. Проведення досліду.

Сьогодні вранці ми поставили дві гілочки у воду, але в різну воду. Подивіться: беру гілочку із зафарбованої води, розрізаю навпіл. Що ви бачите? Чому вона пофарбована і всередині? Так, рослина пила воду.

1. На малюнку дві рослини: огірок і грицики.

Порівняйте їх: чим вони схожі? А чим різняться?

Отже, назвемо органи будь-якої рослини, бо у всіх рослин вони є і мають однакову назву: корінь, стебло, листки, квітки, плоди. Кожен орган має своє призначення, виконує свою роботу.

Як вона дихає? Їсть?

2. Проведемо такий дослід. (Один з учнів допомагає). У целофановий мішечок наливаємо півсклянки розчину цукру. Опустимо зав’язаний мішечок у банку з водою. Зверніть увагу, вода не наливається в мішечок. Поставимо банку на 15 хвилин. Що ж станеться? (Учень слідкує за часом, щоб через 15 хвилин подати банку вчителю).

3. Отже, кожен орган виконує свою роботу. Використовуючи схематичний малюнок, дізнаємось, як рослина «п’є» воду: рослина вбирає воду корінням з ґрунту. Разом з водою вона вбирає мінеральні солі.

Їжу рослина виробляє для себе сама. Вона здатна з води, що надходить з коренів до кожного листка, і з вуглекислого газу, який завжди є в повітрі, у своїх листках утворювати цукор, крохмаль. А для цього рослині необхідна енергія сонячного світла.

Частину поживних речовин рослина споживає сама, а частину відкладає про запас.

Корені, плоди, насіння, стебла, листки рослин використовують в їжу тварини і люди.

Зелені трудівники щодня готують їжу для мешканців Землі. І готують її на всі смаки: хто що полюбляє — все можуть одержати у рослин.

І це ще не все, що роблять для мешканців Землі рослини. Забираючи з повітря вуглекислий газ, який видихнули тварини та рослини, вони у навколишнє середовище виділяють кисень. А кисень необхідний для дихання всіх живих істот.

Ось як живуть рослини: вони дбають не тільки про себе, а й про все довкілля. Готують придатне для дихання повітря і їжу для всіх, хто живе на Землі. І воду очищують. З листя рослин весь час випаровується

вода. В ґрунті вона може бути забруднена шкідливими речовинами. Але вода, яка у вигляді пари надходить у повітря і в наші легені — чиста!

VI. Фізкультхвилинка

(Малюнок липки і слова записані на переносній дошці)

Я, маленька липка,

Виросту велика,—

Не ламай мене.

Я медовим цвітом Зацвіту над світом,—

Бережи мене.

Тінь тобі я кину У гарячу днину,—

Ти шануй мене.

Від дощу сховаю Вранці серед маю,

Ти полий мене.

Будемо з тобою Ми рости обоє,—

Ти люби мене.

Виростеш за роки,

Підеш в світ широкий,—

Не забудь мене.

VII. Узагальнення і систематизація знань і умінь дітей

1. Гра «Естафета».

На дошці схематичний малюнок трьох рослин. У вчителя — картки з назвами органів рослини. Проведемо гру «Естафета» і проконтролюємо, учні якого ряду правильно і швидше прикріплять назву кожного органу рослини. Прикріпляйте водою.

Методичні поради: вчитель віддає картки учням першої парти. Вони вдвох радяться, виходить один учень до дошки, відповідно прикріпляє картки, передає учням другої парти і т. д. Учні останньої парти повідомляють про кінець роботи. Необхідно прослідкувати, щоб чисельність учнів у кожному ряду була однакова.

Примітка: якщо учнів менше 10 в ряду, тоді картки прикріпляє і другий учень.

2. Складіть тематичну павутинку до слова рослина: які предмети неживої природи взаємозв’язані з нею.

3. Робота з підручником.

С. 108-110. Працюєте в парах, питання записані на дошці.

4. Результати досліду. (див. пункт V.2)

Виллємо розчин у склянку. Чому розчину стало

більше? Мабуть, він «всмоктує» через целофановий мішечок воду? Так само і коріння рослин «п’є» воду.

VIII. Контроль та оцінювання знань і умінь

(Оцінюють три учні, по одному від кожного ряду — «вчителі». «Вчителі» мають список учнів для того, щоб фіксувати кількість балів).

1. Оцінка гри «Футбол».

«Учителі», порадьтесь і запишіть кількість балів тим учням, що забили «голи»: від 8 до 5 балів.

2. Робота в парах.

(Всі учні мають право виправляти і доповнювати відповіді).

Питання для роботи в парах:

а) Яку роль для рослини відіграють корінь і стебло?

б) Як рослина утворює поживні речовини — цукор і крохмаль?

в) Що важливе для утворення цих поживних речовин?

г) Яку роль відіграють рослини для покращення дихання у всіх інших живих істот?

д) Як рослини використовують поживні речовини?

є) Охарактеризуйте, як дихають рослини.

ж) Для чого рослинам потрібні квітки і плоди?

з) Чи рослини нерухомі?

к) Яка тривалість життя рослини?

3. Самостійна робота в зошитах.

В робочих зошитах виконайте завдання 3 і 4 на с. 39.

Після виконання самостійної роботи учні здають зошити на перевірку вчителю. Учитель повідомляє кількість балів «вчителям» — помічникам.

Той, хто здав зошит, одержує від учителя картку:

4. Склади казку про рослини «Зелене диво» за початком:

«Ніхто, крім рослин, не може із води та вуглекислого газу завдяки сонячному світлу “готувати їжу” ... »

IX. Підбиття підсумків уроку

Діти — «вчителі» повідомляють результати роботи кожного учня.

— Хто хоче пофантазувати і розповісти казку? Подумайте над цією казкою вдома.

— Що нового ви дізнались сьогодні про рослини? Як ви тепер будете ставитись до рослин?

На партах лежить аркуш з надрукованою казкою В. Сухомлинського «Пурпурова квітка». (Уголос читають ті діти, що читають добре).

1) Чому Квітці хотілося бути найкрасивішою?

2) Чому світ такий прекрасний?

3) Отже.

X. Домашнє завдання

1. Спостерігайте за погодою, правильно і охайно відмічайте в щоденниках; помічайте і шукайте цікаві загадки навколо.

2. У підручнику: с. 107—111, прочитайте три рази, виконайте завдання.

3. Подумайте і складіть усно казку «Зелене диво».

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (14.11.2014)
Переглядів: 2509 | Рейтинг: 0.0/0
Методика загартування; засвоєння елементарних правил приймання повітряних і с...
Істинні та хибні висловлення. Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток пр...
В. Каменчук «Як Лиска голосок собі кувала». Л.Костенко «Бузиновий цар»
Повітря та його властивості. Демонстрація властивостей повітря
Збирання квітів різних видів місцевих рослин. Виготовлення квіткової абетки
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]