УРОК 13 Тема. Що таке ґрунт. З чого складається ґрунт Мета: формувати поняття ґрунт, уявлення про перегній, склад ґрунту; удосконалювати вміння спостерігати, узагальнювати, самостійно робити висновки, висловлювати думку; виховувати допитливість, доказовість мислення, повагу до думки іншої людини. Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, щоденник спостереження, робочий зошит, ручка, олівець. На парті: атлас, аркуш паперу. 2. Ілюстрації малюнків різноманітності природи: гориста місцевість, рівнина, лісова місцевість. 3. На столику: зразки ґрунту у сірникових коробочках: піщаний, чорнозем, глинистий; дві склянки з водою, чайна ложка; спиртівка, сірники, скляна пластинка. 4. Магнітофон, аудіо-касета з піснею «Доброго ранку». Оформлення дошки: 1. Тема уроку. 2. Схематичний малюнок «Ґрунт». 3. Склад грунту (записується поступово). Словник: ґрунт, перегній, поживні речовини — мінеральні солі, родючість. Повинні знати — що таке ґрунт; — які бувають ґрунти, від чого це залежить. Повинні вміти — визначати склад ґрунту; — визначати вид ґрунту; — спостерігати, робити висновки, узагальнювати; — слухати думку опонента; — висловлювати свою думку; — творчо і активно працювати. На переносній дошці: вірш для фізкультрозминки. ХІД УРОКУ I. Організація класу 1. Музична хвилинка. (Звучить пісня у виконанні Лариси Недін). Доброго ранку, моя Батьківщино, Доброго ранку, державо моя, Доброго ранку, моя Україно, Доброго ранку, рідна Земля! 2. Учениця читає вірш. II. Підбиття підсумків спостереження за погодою за минулий тиждень Повідомляють діти чергової групи. III. Перевірка домашнього завдання 1.Слово вчителя. Земля! Що ви уявили? Так, це наша планета, земна поверхня, і ось це теж земля — ґрунт (учитель тримає його у жмені і показує). Зверніть увагу на карту нашої країни (атлас, фізична карта України). Люди займаються різними видами господарювання залежно від чого? Так, в залежності від складу земної поверхні. Земна поверхня нашої країни різноманітна: тут гориста, а тут рівнинна місцевість, а це ліси. (Учитель використовує ілюстрації малюнків різноманітності природи). Кожна місцевість по-своєму чарівна і кожна сприяє тому чи іншому виду господарювання. На минулому уроці ми говорили про людей, що виконували якусь роботу (добування корисних копалин, створення металу, будівництво машин) — шахтарів, сталеварів, металургів і т. п. Чому у цих людей така професія? А ось на цій рівнинній місцевості, на вашу думку, чим люди займаються? Так, вирощуванням культурних рослин, зерна, овочів. Ми кажемо: на землі виросли рослини, земля нас годує — це правильно? Не зовсім, бо не на будь-якій землі ростуть рослини, та й не весь пласт земної поверхні сприяє росту рослин. І тому вчені кажуть: «ґрунт, на цьому ґрунті родять ті чи інші рослини». 2. Поетична хвилинка. (Учень читає вірш, що написав М. Луків). Рідна земля Криниця при дорозі, край села І журавель, похилений над нею. Хоч би куди дорога завела, Думки мої із рідною землею. Бо тут мій дім і тут моя рідня, І тут священні предківські могили, Душа моя не прожила б і дня Без тих країв, які мене зростили. Я їх люблю, і поки буду жив, Трудитиму і розум свій, і руки. Щоб на землі, яку я так любив, Жили щасливо діти і онуки. IV. Визначення теми, мети і завдань уроку Тема сьогоднішнього уроку «Що таке ґрунт? З чого складається ґрунт». Думаю, вам цікаво дізнатись, що ж таке ґрунт, з чого він складається? Що ж ви хочете дізнатися і чому хочете навчитись? (Діти пропонують, а вчитель, коректуючи і спрямовуючи їхні думки, записує). V. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь учителя з елементами бесіди. Що ж таке ґрунт? Як зробити ґрунт родючим? Зверніть увагу на цей схематичний малюнок. Таку місцевість ми можемо побачити в яру або на урвистому березі річки. Це ніби зріз земної поверхні у глибину, щоб можна було побачити, що там, на певній глибині, знаходиться. Зверніть увагу, на якій частині земної поверхні ростуть рослини. Так, на верхній, а нижче — пісок, глина, каміння. Якого кольору ґрунт? На вашу думку, чому? Так, бо містить поживні речовини. Поміркуємо, як утворилися ці поживні речовини. Хто-небудь живе у ґрунті? Так, це кроти, жуки, черв’яки, різні комахи. Особливо корисні дощові черв’яки, бо вони, рухаючись у ґрунті, ковтають його, пропускають через себе, цим самим розпушують ґрунт і він стає більш доступним для повітря, води, коренів рослин. Значить, ці маленькі тваринки надзвичайно корисні для ґрунту. Скажіть, в якому ґрунті полюбляють жити ці тваринки? Так, де багато залишків рослин. Отже, першими, хто перетворює ґрунт на родючу землю, є рослини. Тож не спалюйте, а розкидайте залишки рослин, закопуйте їх, щоб вони перегнивали, збагачували ґрунт перегноєм. 2. Проведення дослідів. 1) Перший учень бере чайною ложечкою будь-який ґрунт і кидає у склянку з водою (тримає вчитель). Що ви помітили? Бульбашки — це повітря. Отже, воно є у ґрунті. (Другий учень поступово записує у стовпчик речовини, що складають ґрунт). 2) Нагріваємо ґрунт на вогні, тримаючи над ним холодне скло. Помітили, що на склі з’явилися краплини води? Отже, у ґрунті є вода. 3) Нагріваємо ще. Помітили щось? Так, з’явився димок. Як ви думаєте, що це горить? Так, перегній. 4) Перший учень складає прожарений ґрунт у склянку з водою, ретельно перемішує. Тим часом учитель читає казку. Казка «Про ґрунт, пісок і глину» Жила мати Земля і мала вона двох синів, яких звали Ґрунт та Пісок, і доньку Глину. Одного разу мати наказала своїм дітям: «Ідіть по білому світу та навчіться вирощувати дерева, кущі і трави. Хто принесе мені більше зелені, тому я віддам усе, що є у мені, на мені і наді мною». Вирушили брати з сестрою у мандри. Незабаром бачать вони — летить птах, у дзьобі горіхи, в лапках насіння дерев і кущів. Злякали брати птаха і випустив він усе своє добро. Поділили вони пташиний скарб між собою і пішли садити його. Пішов дощ. Увійшла в Ґрунт волога, поволі напуваючи усі рослини. Просочилась і швидко висохла вода на Піску. Не встигли рослини й напитися. А Глина зовсім не вбирала в себе вологу. Висохла вона, взялася цупкою корою і бідним рослинам нічим було дихати. Пригріло сонечко і заплакали Пісок із Глиною, коли побачили, яку чудову галявину виростив Ґрунт. Пішли всі додому. Матінка Земля щедро нагородила Ґрунт. І по цей час Ґрунт добре служить довкіллю. І не соромиться він свого чорного кольору. З тих пір так і повелося. Є в народі таке прислів’я: «На чорній землі білий хліб родить». 5) Зверніть увагу: вода відстоялась, стала прозорою, а на дні склянки ви бачите пісок, глину. У ґрунті ще є мінеральні солі, тобто поживні речовини. Вони утворилися в ґрунті з перегною під дією бактерій. Без цих мінеральних солей рослини не зможуть рости. (Другий учень записує до складу ґрунту останню з речовин). Склад ґрунту: 1) Повітря. 2) Вода. 3) Перегній. 4) Пісок. 5) Глина. 6) Мінеральні солі. Зробіть висновок, якщо у ґрунті багато перегною — значить він... (родючий). Що значить «родючий»? А чи легко зробити ґрунт родючим, ваші міркування? Наша Україна багата на чорноземи. VI. Фізкультхвилинка Використовуючи слова віршика, діти виконують гімнастичні вправи. Встаньте, дітки, посміхніться, Землі нашій поклоніться За щасливий день вчорашній. І до Сонця потягніться, В різні боки похиліться, Веретеном покрутіться. Раз присядьте, два присядьте І за парти тихо сядьте. VII. Засвоєння знань, формування умінь і навичок дітей 1. Фронтальна робота у зошиті (с. 26, 37, завдання 1-2). 2. Бесіда з учнями. Чи може людина створити родючий ґрунт? Що для цього треба? Ваші міркування. Легенда про створення світу «Спочатку світ був скелею. Кожного року йшли дощі, падали на скелю, руйнували її. Це створило землю. Поступово почали проростати на землі рослини, листя з них опадало й утворювало ще більше землі. Тоді стали рости сосни. Голочки з шишками кожного року опадали і утворювали все більше землі.» Як би ви доповнили чи змінили ці міркування? А чому на схилах горбів слід садити дерева, кущі? VIII. Підсумок уроку Двоє учнів оцінюють урок, визначаючи якість знань і умінь, одержаних на уроці. Усі інші виправляють, доповнюють. Учитель оцінює їхні відповіді. IX. Домашнє завдання 1. У підручнику: с. 103—105, вивчити самостійно. 2. Опанувати алгоритм роботи з текстом. Алгоритм роботи з текстом 1) перший раз читайте повільно, не поспішаючи, прочитуючи кожне слово; якщо слово незрозуміле, заглянь-те в словник; 2) прочитайте питання, читайте текст мовчки, замислюючись над змістом; 3) спробуйте дати відповіді на питання; 4) обов’язково читайте третій раз, вдумливо; 5) відповідайте на питання, розповідайте текст близько до змісту. 3. У робочих зошитах — с. 37, завдання № 3. | |
| |
Переглядів: 3590 | |
Із папером, і з картоном працювати ми майстри! |
Казка Н. Забіли «Вовк і козенята». Прислів'я |
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint |
Брати наші менші. Робота з деформованими текстами |
Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна підтримка уроків математики |
Всього коментарів: 0 | |