УРОК 9 Тема. Без води немає життя. Властивості води — рідини. Вода — розчинник Мета: закріпити і розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і її властивості; формувати елементарні поняття: розчинна у воді речовина, розчинник, розчин, нерозчинна у воді речовина; формувати вміння робити розчини, самостійно виконувати досліди, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу. Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, ручка, кольорові олівці, щоденник спостереження, сигнали — кількість балів, аркуш паперу. 2. На партах: склянка з водою, чайна ложка; I ряд — на блюдці сіль; II ряд — цукор; III ряд — пісок. 3. Виставка дитячих малюнків на тему «Майбутнє екологічної стежини». 4. У вчителя: склянка з молоком, склянка з томатним соком. Оформлення дошки: 1. Тема уроку. 2. Теми для роботи в парах. 3. Малюнок до змісту вірша Т. Шевченка «Тече вода з-під явора». 4. Атлас — планета Земля. 5. Тестові завдання. На переносній дошці: 1) Властивості води (записуються після проведення досліду — висновок); 2) Розчиняються. Не розчиняються. 3) Віршик «Подоляночка». ХІД УРОКУ I. Організація класу Чергові доповідають про якість підготовки учнів, класної дошки і відповідного наочного приладдя до уроку. II. Підсумки спостереження за погодою 1. Перевірка домашнього завдання. Чергова група дітей відмічає результати спостереження за погодою, а вчитель перевіряє якість ведення щоденника спостереження. Зверніть увагу на малюнки «Майбутнє екологічної стежини». Експерти (яких вибирають з-поміж учнів класу), оцініть малюнки щодо змісту і якості виконання. Виступають 3—4 учні (за бажанням), які захищають свій проект, доводячи цінність і правдивість зображеного. Експерти називають переможців, аргументуючи свій вибір. 2. Робота в парах. Перевіримо якість засвоєння знань з теми «Повітря». Учні I варіанту задають 2 запитання своєму сусідові. А учні II варіанту намагаються відповісти коротко, ясно і точно. Підручники відкриті. Працюємо за темами (теми записані на дошці). I ряд — «Властивості повітря». II ряд — «З чого складається повітря». III ряд — «Збережемо чистим повітря». (Через 3 хвилини «вчителі» повідомляють про якість знань сигналами — кількість балів. Заслуховуються запитання — відповіді 3—4 пар дітей, вчитель оцінює). III. Стимулювання та мотивація навчальної діяльності 1. Поетична хвилинка. Учень читає вірш Т.Г. Шевченка «Тече вода з-під явора». Тече вода з-під явора Яром на долину. Пишається над водою Червона калина. Пишається калинонька, Явір молодіє, А кругом їх верболози Й лози зеленіють. Тече вода із-за гаю Та попід горою. Хлюпочуться качаточка Поміж осокою. А качечка випливає З качуром за ними, Ловить ряску, розмовляє З дітками своїми. 2. Слово вчителя. Зверніть увагу на малюнок. Як ви думаєте, завдяки чому така пишна зелень, чому в цьому місці живе ця качина сім’я? Так, завдяки воді. Ви помітили, що поет оспівує красу рідної природи — червона калина пишається, явір молодіє, а в річці хлюпочуться качаточка. Тарас Шевченко називає річку водою: вода тече із-за гаю, попід горою. І завдяки воді така краса навколо. В Україні наші предки обожнювали воду. Первісні люди поклонялися їй, приносили жертви. Вода символізувала здоров’я, чистоту. Народжених дітей у слов’ян при хрещенні занурювали у воду, тобто здійснювали обряд очищення водою. Чиста вода уособлювала чесність, правдивість, тому казали: «На чистій воді не жаль і втонути», каламутна — нечесність, крутійство, говорили: «В мутній воді рибу ловити». Плин часу асоціювався з плином води: «спливають роки, як вода» або «води чимало утекло». А яке найкраще побажання? «Будь здоровий, як вода!» Що ви знаєте про воду? Вода — це предмет якої природи? Чому? IV. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку Як ви розумієте висловлювання: «Без води немає життя»? Послухайте прислів’я: «Чиста вода для хвороби біда», «Вода все очищає». Отже, вода конче потрібна для всього живого. І тому треба дізнатись, чому вода така цінність для всього живого. Вода навколо нас — як же про неї не знати? Без води немає життя. Отже, щоб жити, треба навчитись берегти воду. Ми дізнаємось, що слід робити, щоб води було досить. Ви самостійно будете досліджувати воду, робити наукові висновки. V. Вивчення нового матеріалу 1. Слово вчителя. Вода — багатство планети Земля. Подивіться на нашу планету. Блакитний колір — це вода. Як ви думаєте, скільки води на планеті? Так, на нашій планеті так багато води, що коли б на неї поглянули прибульці з космосу, вони назвали б її не Землею, а Океаном. Запаси води становлять близько 150 млрд. м3. Переважна її частина (97 %) — це солона вода, яку пити не можна. 2 % прісної води перебуває в твердому стані (льодовики). І лише 1 % усіх водних ресурсів — це прісна вода рік, джерел і озер. Про що свідчать ці цифри? Таким чином, вода необхідна будь-якому живому організму, а її не так і багато. 2. Робота з підручником. Прочитайте у підручнику статтю на с. 91. Яка найголовніша думка цієї статті? Чи можна сказати: вода є скрізь? Доведіть. Що вас здивувало? Так, в організмі людини вода становить половину маси тіла, а огірок майже повністю складається з води. 3. Бесіда з учнями. Ви дізнались, що вода буває в трьох станах. Відповідайте хором: у рідкому — це ... (рідина); у твердому — це ... і ... (сніг і лід); у газоподібному — це (водяна пара). Подумайте і дайте відповідь: коли вода буває у твердому стані? Чому? Так, вода буває у твердому стані, коли температура нижче 0°С, бо при охолодженні вода стискається — молекули ближче розташовуються одна біля одної. А коли вода буває у газоподібному стані? Так, коли температура вище 100°С. Вода при нагріванні розширяється, і відстань між молекулами води стає значно більшою. Властивості води ви будете досліджувати і вивчати самостійно. 4. Робота в парах. Відкрийте робочі зошити на с. 32. Вам треба провести чотири досліди. Домовтесь, хто з вас які досліди проводить. Під час дослідження повинна бути тиша, спокій, все слід робити організовано. Досліди №№ 1-4. Висновки записуємо: ви в зошитах, а я — на переносній дошці. (Записи з’являються поступово). № 1. Вода прозора. № 2. Вода без кольору. № 3. Вода без запаху. № 4. Вода — розчинник. (Під час досліду № 2 вчитель показує склянки з молоком і томатним соком, діти порівнюють і роблять висновок. Дослід № 4 проводять учні кожного ряду зі своєю речовиною). Як ви гадаєте, що сталося з сіллю, цукром? Молекули цукру і солі змішалися з молекулами води. Ось чому вода стала відповідно солоною і солодкою. Сіль і цукор розчинилися у воді. А пісок? Пісок не розчинився. Отже, вода — розчинник, але не всі речовини розчиняються у воді. Висновки запишіть у зошиті на с. 32. З якою властивістю води ми уже ознайомились? Так, при нагріванні вода розширяється, а при охолодженні стискається. Але ці властивості стосуються тільки води в рідкому стані — рідини. VI. Фізкультхвилинка (Учитель читає вірш «Подоляночка», а учні виконують фізичні вправи). Десь тут була подоляночка, Десь тут була молодесенька, Тут вона впала, До землі припала, Сім літ не вмивалась, Бо води не мала. — Устань, устань, подоляночко, Устань, устань, молодесенька, Умий личко так, як скляночку, Утрись, утрись шовковим рушничком. Та візьмися в боки, Покажи нам скоки, Біжи до Дунаю, Бери ту, що скраю. VII. Засвоєння знань, формування умінь і навичок 1. Робота з підручником. С. 93-94. Читайте вдвох по абзацах. Один одному дайте відповіді на питання с. 94. 2. Робота з зошитом. С. 31. 3. Фронтальна робота. Проведемо гру «Так і Ні». Чи всі речовини розчиняються у воді? А ви знаєте, які розчиняються, а які не розчиняються? Учитель називає речовину, якщо вона розчиняється, учні кажуть «так», а якщо не розчиняється — «ні». Речовина Розчиняється Не розчи няється сіль цукор кисень марганець спирт оцет пісок крейда крохмаль олія бензин нафта 4.Тестові завдання. 1. Існує вислів, що вода дорожча за золото. Як це довести? а) води в природі більше, ніж золота; б) воду можна купити за золото; в) без води людина проживе не більше, ніж 5 днів; г) без води немає життя. 2. На Землі багато води, але її треба економити. Чому? а) у природі мало прісної води; б) замулюються озера і болота; в) вода замерзає; г) вода випаровується. VIII. Підсумок уроку 1. Що ви дізналися про воду? 2. Що було найцікавіше на уроці? 3. Учитель підбиває підсумки роботи кожного учня. IX. Домашнє завдання 1. У підручнику — с. 91-94. 2. У робочих зошитах — с. 33, завдання 1, 2. | |
| |
Переглядів: 3982 | |
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини |
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра) |
Вирощування рослин у закритому ґрунті. Відбір повноцінного насіння (коренів) ... |
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці» |
В. Гринько «Сім» (лічилка). А. Костецький «Все починається з мами». Прислів... |
Всього коментарів: 0 | |