УРОК 7 Тема. Повітря навколо нас. Властивості повітря. З чого складається повітря Мета: розширити і поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на Землі, про властивості повітря, його склад, джерела забруднення; формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, робити висновки, міркувати за аналогією; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватись у процесі спільної діяльності. Форма роботи: фронтальна; в парах. Форма проведення уроку: досліди. Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, щоденник спостереження, алгоритм, ручка, кольорові олівці, модель термометра, сигнальні картки. 2. Магнітофон, аудіо-касета з піснею «Доброго ранку». 3. На столику: склянка з водою, порожня пляшка, колба, дві склянки з гарячою водою, термометр для вимірювання температури води, порожня півлітрова банка. Оформлення дошки: тема уроку. Повинні знати — властивості повітря; — яку користь приносить повітря для живої природи; — склад повітря. Повинні вміти — як довести цінність повітря для всього живого; — виконувати досліди, робити висновки; — спостерігати, переконувати у правильності своєї думки. На переносній дошці: Словник — атмосфера, повітря невидиме, прозоре, безбарвне, не має запаху. ХІД УРОКУ I. Організація класу 1.Музична хвилинка. (Звучить пісня у виконанні Лариси Федін). Доброго ранку, моя Батьківщино, Доброго ранку, Державо моя, Доброго ранку, моя Україно, Доброго ранку, рідна земля! 2. Поетична хвилинка. (Учень читає вірш П. Тичини «Добридень тобі, Україно моя!») Струмок серед гаю, як стрічечка. На квітці метелик, як свічечка. Хвилюються, маюють, квітують поля — Добридень тобі, Україно моя! II. Підсумки спостереження і перевірка домашнього завдання 1. Слово вчителя. Якою була погода протягом тижня? Прогностик скаже своє слово щодо прогнозування прикмет у жовтні місяці. Які цікавинки ви знайшли? (Учитель майже кожного уроку повідомляє щось цікаве із книги Природи). 2. Фронтальна перевірка. Приготуйте моделі надвірного термометра. Як правильно і швидко ви вмієте користуватися термометром, проконтролюємо. • Покажіть на моделі: +7°, +12°, +35°, 0°, -8°, -25°, -18°. • 6° тепла, 14° холоду, 3° нижче нуля, 24° вище нуля. III. Актуалізація опорних знань 1. Вікторина «Упізнай мене»: — це предмет неживої природи; — це те, що оточує нас, але не створене людиною; — це те, без чого не може існувати будь-який предмет живої природи. Так, це повітря. Що ви знаєте про повітря? 2. Закінчи речення (фронтальна робота): — люди, тварини, рослини повітрям ... (дихають); — повітря затримує ... (тепло); — вітер — це рух ... (повітря); — повітря підтримує ... (горіння). Де і коли ви спостерігали цей процес? Про повітря ви дещо знаєте, але ще далеко не все. Ви дізнаєтесь багато цікавого, якщо будете спостережливі, уважні і допитливі. Як ви думаєте, який вид діяльності допоможе нам дізнатись про властивості повітря? Так. Спостереження і досліди. IV. Визначення мети і завдань уроку Прочитайте тему уроку. Визначте, якими знаннями і уміннями ви повинні оволодіти на цьому уроці. (На дошці з’являється запис: Повинні знати і вміти). На дошці будемо записувати властивості повітря і його склад — результати дослідів. V. Вивчення нового матеріалу 1. Бесіда з учнями. Існування повітря навколо нас — це істина, але її треба довести. Хто з вас це може зробити? Діти пропонують свої докази про те, що повітря є скрізь: навколо нас, де б ми не були — помахайте зошитом біля обличчя; де легко дихається, де ростуть рослини, живуть тварини; дерева хитаються від руху повітря. 1) Про що свідчить наступний дослід? У склянку з водою опускаємо порожню склянку догори дном. Що ви помітили? Чому вода не заходить у склянку? Висновок (записується на дошці): у склянці є повітря і воно займає місце, не пропускає воду. 2) Візьміть пляшечку і опустіть її у склянку з водою. Помітили, що із пляшечки виходять бульбашки? Це повітря. Значить, у воді є повітря. Як ви ще доведете, що у воді є повітря? (Пірнаємо у воду і певний час можемо бути у воді). 3) Візьмемо грудочку ґрунту. Вкинемо її у склянку з водою. Помітили, що із ґрунту виходять бульбашки — це повітря. Де воно ділося? Молекули повітря перемішалися із молекулами води. 2. Слово вчителя. Ми відчуваємо повітря, коли махаємо біля обличчя зошитом — відчуваємо, але не бачимо, бо повітря невидиме. Але подивіться на небо, яке воно? Що таке небо? Так, небо — це товстий шар повітря. Отже, якщо повітря багато, то воно видиме і має приємний блакитний колір. Подивіться на цей малюнок. Це наша планета Земля, навколо неї товстий блакитний шар — атмосфера. Світить Сонечко. Якщо ясно, сонячне проміння вільно проходить на земну поверхню, Отже, повітря прозоре. Повітря безбарвне, не має запаху. Хто доведе, що це так? 3. Проведення дослідів. Крім цих властивостей повітря має ще й інші. Дізнатись про них допоможуть досліди. 1) Візьмемо колбу, опустимо її у склянку з водою так, щоб не зайшла вода. Будемо нагрівати колбу рукою. Що ви помітили? Так, з колби виходять бульбашки. Чому? А тепер покладемо на колбу холодну мокру тканину. Що змінилося? У колбу заходить вода. Чому? Висновки: при нагріванні повітря розширяється, йому не вистачило місця в колбі і воно виходило; при охолодженні повітря стискається, піднімається вгору, а його місце займає вода. 2) Повітря має ще одну цікаву властивість, дуже важливу для людей, тварин і рослин. Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води. Температура в обох склянках однакова: +15°. Одну склянку залишимо відкритою, а іншу — накриємо більшою посудиною, банкою. Через деякий час знову виміряємо температуру в обох склянках, вона різна. Чому? Висновок: у цій банці є повітря і воно заважало виходити теплу, а у відкритій склянці тепло вільно виходило. Отже, повітря погано проводить тепло. Поміркуйте, де можна спостерігати цю властивість повітря? VI. Фізкультхвилинка Хто там? Хто там вже стомився? І направо похилився? Треба дружно всім нам встати, Фізкультхвилинку розпочати! (Учитель читає віршик з дошки, діти повторюють, а вправи виконують за учнем, який цю розминку вивчив раніше). Встаньте, дітки, посміхніться, Землі нашій поклоніться За щасливий день вчорашній І до сонця потягніться, В різні боки похиліться, Веретеном покрутіться. Раз присядьте, два присядьте І за парти тихо сядьте. VII. Робота в парах 1. Робота з підручником. Працюйте по парах за алгоритмом, с. 89-90. З чого складається повітря? Самостійно зробіть висновки, уважно читаючи цей текст. Алгоритм роботи в парі: 1) Перший учень читає перший абзац, а другий учень слідкує. 2) Прочитайте питання з дошки, обоє дайте відповідь. 3) Так читайте кожен абзац. (Через 5 хвилин перевіряється засвоєння знань за запитаннями). VIII. Засвоєння знань, формування умінь і навичок 1.Робота в парах (на вибір). 1) Поєднайте слова у речення за темою «З чого складається повітря»: Азот — унаслідок випаровування води. Кисень — виділяється при диханні, горінні. Вуглекислий газ — непридатний для дихання. Водяна пара — потрібна для дихання. 2) Складіть тематичну павутинку до речення «Повітря потрібне»: людям повітря - рослинам горіння 3) Терези Добра і Зла. Один учень з пари пропонує Зло, а інший побиває його злі слова Добром. — Люди рубають дерева. — Діти садять. — Лежать купи сміття. — Завод з переробки сміття. — Восени люди палять листя. — Діти закопують листя, щоб перегнивало. 4) Аукціон цікавих рішень. а) Мити квіти, щоб вони вільно дихали. б) Протирати підлогу вологою ганчіркою. в) Зробити ящики для сміття, поставити в найбільш людних місцях. Після семи хвилин роботи відповідає пара учнів за власним бажанням. Питання до теми «З чого складається повітря». 1) Повітря — яке це тіло? З яких газів воно складається? 2) Що ви дізналися про азот? 3) Що ви дізналися про кисень? 4) Як вуглекислий газ потрапляє в повітря? 5) Звідки потрапляє водяна пара в повітря? IX. Контроль, корекція та оцінювання знань 1. Взаємоконтроль і взаємооцінювання. — Учні першого ряду працюють над питаннями на с. 87 «Перевір себе»; — учні другого ряду — завдання «Поміркуй» на с. 89; — учням третього ряду — завдання на с. 90 «Перевір себе». (Після 5-хвилинної роботи вчитель прохає дітей показати сигнал — скільки балів заробив його сусіда — і вибірково перевіряє правильність оцінювання). 2. Фронтальна перевірка знань. Робота в робочих зошитах, с. 29. Учитель читає питання, на яке хоче почути відповіді. Діти думають, формулюють відповіді, потім піднімають руку. Вчитель запитує будь-кого, прохає доповнити відповідь або виправляє її. Пояснює, чому і скільки балів одержав той чи інший учень. Після перевірки правильну відповідь записують усі учні. Деякі завдання вчитель пропонує виконати вдома. Зошити збираються. X. Підбиття підсумків уроку 12-11 балів — молодець; 10, 9, 8 — добре; 7, 6, 5 — хотілося б краще і задумайтесь, чому так вийшло. XI. Пояснення домашнього завдання і підведення підсумку уроку 1. Прочитайте три рази статтю на с. 90-91. Дайте відповіді на питання з рубрики «Перевір себе», «Поміркуй», «З’ясуй». 2. Протягом тижня спостерігайте за погодою і відмічайте наслідки спостереження у щоденниках. 3. Якщо хто знайде цікавинку, допоможе комусь, помістіть це у конверт на стенді «Природа і ми». 4. У робочих зошитах с. 29-30 дайте письмові відповіді на питання, що відмітили олівцем. | |
| |
Переглядів: 4294 | |
В. Гринько «Сім» (лічилка). А. Костецький «Все починається з мами». Прислів... |
«Україно, ясен мій цвіте...» Урок позакласного читання |
Природа навколо нас |
Техніка виконання розпису пензлем. Виконання візерунків |
Аплікація з відрізків вовняних ниток. Вітальна листівка до Дня Перемоги |
Всього коментарів: 0 | |