💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Тіла. Речовини. Молекули

УРОК 4

Тема уроку. Тіла. Речовини. Молекули

Мета уроку: формувати поняття тіла, речовини, молекули; вміння розрізняти тіла і речовини в природі; формувати вміння виконувати досліди за інструкцією; виховувати зосередженість та охайність під час виконання дослідів; виховувати почуття любові до краси природи; розвивати вміння спостерігати, узагальнювати і робити висновки із спостереження.

Форма уроку: проведення дослідів.

Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, щоденник спостереження, кольорові олівці, ручка. 2. На столику: п’ять підносів (для кожної групи), на кожному — цукор, сіль, квасолина чи насінина соняшника, дві склянки (одна з водою), чайна ложка, крейда, повітряна кулька, аркуші паперу. 3. У вчителя на столі: квітка; малюнки бджілки, дерева, людини; духи, дріт; предмети або малюнки предметів. 4. Стенди «Календар погоди», «Природа і ми». 5. Ілюстрації малюнків осінньої пори.

Оформлення дошки: тема уроку.

Повинні знати

— що таке тіло, речовина, молекула;

— стан тіла;

— з чого складаються тіла, речовини.

Повинні вміти

— виконувати досліди;

— спостерігати, узагальнювати, робити висновки;

— розрізняти стан тіла.

План уроку:

1. Вивчення нового матеріалу.

2. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок. Вибір засобів діяльності: у групах, індивідуально, письмово або усно. Вибір завдання і способів їх виконання; роздуми за «круглим столом»; вікторина «Упізнай тіло».

3. Контроль та оцінювання знань.

Вибір: а) робота з підручником чи в робочих зошитах; б) само-оцінювання чи взаємооцінювання.

4. Домашнє завдання: вибір — письмово чи усно.

5. Підсумковий етап.

ХІД УРОКУ

I. Організація уроку

II. Підсумки спостереження за вересень

1. Поміркуйте над змістом вірша:

Наш дивний світ такий, як казка:

Он в небі хмаронька пливе.

Тож бережи його, будь ласка,

Все в ньому гарне і живе.

Он квітка полум’ям палає,

І ясне сонечко блищить,

Чарівна пташечка співає,

Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.

Людина прийшла у світ, щоб не тільки користуватись ним, а досконально знати його, бо вона повинна бути бережливим господарем.

2. Бесіда з учнями.

Учні чергової групи, підбийте підсумки спостереження за погодою за минулий тиждень, всі інші — перевірте.

Вийдіть по одному учневі від кожної групи. Підіб’ємо підсумки за вересень — перший місяць осені:

— стан неба; яким був вересень — ясним, хмарним, похмурим, з огляду на те, скільки яких днів було;

— опади; яким був вересень — дощовим чи сухим;

— температура; яким був вересень — холодним, помірним, теплим;

— вітер; яким був вересень — тихим, помірним, вітряним.

Хто і які цікавинки знайшов; хто і в чому допоміг; хто найцікавіше написав про вересневий день. Які прикмети осені співпали (прогностика). Познайомтесь з прикметами жовтня.

Продовжуйте спостерігати за погодою, шукайте цікавинки, спробуйте бути справжніми господарями природи: захищайте, допомагайте всьому живому. Милуйтесь красою навколишнього світу і вчіться розповідати про красу словом, фарбами і музичними звуками.

III. Ознайомлення з темою, метою і планом уроку

Тема сьогоднішнього уроку «Тіла. Речовини. Молекули».

Проведемо урок у формі дослідів. Користуючись планом, подумайте, що ви Повинні знати.

План

1. Які є тіла.

2. Чим подібні і відмінні тіла: стан тіла.

3. З чого складаються тіла.

4. З чого складаються речовини.

Розставте парти по дві для кожної групи. Чергові, поставте на парти підноси з обладнанням для дослідів.

IV. Вивчення нової теми

1. Слово вчителя.

Ми живемо на Землі. Навколо нас — сонце, хмари, повітря, квіти і трави в полі, свійські тварини на подвір’ї і дикі в лісі. Нас оточують знайомі і незнайомі люди. Що це? Так, це предмети неживої і живої природи. Які предмети не названі? Це предмети, зроблені руками людини. Це все тіла.

Подивіться на підноси, назвіть тіла: крейда, вода, повітря в кульці — це тіла неживої природи; квасолина, квітка, людина, дерево, бджілка — це тіла живої природи.

Тіла

тверді рідкі газоподібні речовини молекули

Візьміть в руки крейду. Яка вона? А вода? Повітря в кульці? Чим вони подібні? Чим вони відрізняються? (Випускають повітря із кульки, воду переливають в іншу склянку).

Кожне тіло складається із різноманітних речовин: з однієї або з декількох.

Візьміть квасолину, подавіть на аркуші паперу — мокро; подавіть насінину — жир. Живі організми, наприклад квасолина і насінина, складаються з багатьох речовин: білок, жир, крохмаль, вода.

Повітря — з кисню, азоту, вуглекислого газу.

Візьміть ручку. Це тіло? Так, тіло, зроблене людиною. Яке це тіло? З якої речовини воно зроблено?

2. Проведення дослідів.

I група: дослід з крейдою;

II група: з рідиною;

III група: з повітрям;

IV і V групи: з тілами живої природи.

Використовуйте тести (переносна дошка):

Крейда, повітря, вода. Які це тіла?

— тверде; міцне, має форму;

— рідке; розтікається, не має форми;

— газоподібне; не бачимо, є скрізь, має запах.

Тіла живої природи. З яких речовин складаються?

— розтовкти;

— спробувати на смак.

Цукор, сіль — це речовини. Вони однакові? Доведіть. Так, тверді. Але це зовсім різні речовини. Можна перевірити. Розлийте воду у дві склянки. У першу всипте 1 чайну ложку цукру, а в іншу — 1 чайну ложку солі. Розмішайте. Що спостерігаєте? Чому цукру і солі не видно? Чому так сталося? Ваші припущення? Чи можна відрізнити, в яку склянку ви насипали сіль, а в яку — цукор? Як?

Речовини складаються з дрібних, невидимих оком частинок і вони (частинки солі, цукру) змішалися з частинками води — розчинилися. Ці маленькі, невидимі оком частинки називаються молекулами, атомами.

У твердих речовинах частинки знаходяться близько одна від одної. Вони тісно взаємозв’язані між собою і займають одна відносно іншої постійне положення (не бігають, не літають). І ці взаємозв’язки між частинами твердої речовини важко розірвати. Спробуйте на прикладі дроту.

У рідинах частинки знаходяться далі одна від одної, ніж у твердих тілах. Вони слабше зв’язані між собою. В рідинах частинки можуть змінювати своє положення одна відносно другої. Тому рідини текучі.

У газах частинки знаходяться порівняно далеко одна від одної і майже не мають взаємозв’язків між собою. Вони можуть вільно рухатись.

Зверніть увагу на цей схематичний малюнок.

 Тверді

речовини

Рідкі

речовини

Газоподібні

 речовини

Атом 3 атоми

2 атоми

Молекула Молекула

V. Фізкультхвилинка

(На переносній дошці записаний вірш, підготовлений учень виконує вправи, а всі діти повторюють).

Ранок стукає в віконце,

(Сидячи, стукають). (Встають, піднімаючи руки вгору).

(Пальчиками торкають щічки, посміхаються).

(Уклін).

«Час вставати»,— каже сонце.

І промінчиком лоскоче

Привітатись першим хоче! Як знайомих я зустріну, Посміхнусь їм неодмінно! Гарний настрій принесе

(Посміхаються). (Руки притиснути до серця).

«Добрий день» чи «Здрастуйте».

VI. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок

Ознайомтесь, які засоби діяльності, завдання і способи їх виконання вам пропонуються, оберіть.

1. Робота в групах.

Вікторина «Впізнай тіло». Командири кожної групи вибирають предмет. Всі готуються охарактеризувати це тіло таким чином, щоб опоненти змогли упізнати його.

Що це?

1. Це предмет живої природи.

2. Це рідина. Складається з однієї речовини.

3. Для людини ця речовина корисна — з нею смачніша страва.

(Олія)

Що це?

1. Це предмет неживої природи.

2. Це тверде тіло. Складається з однієї речовини.

3. Використовують під час будівництва, діти — в школі.

(Крейда)

Хто це?

1. Це предмет живої природи.

2. Це тверде тіло. Складається з множини речовин.

3. Живе у лісі. Змінює колір свого хутра, всього боїться.

4. Живиться, росте, розмножується.

(Зайчик)

Діти IV і V груп «сильні». Одержують завдання: роздуми за «круглим столом».

IV група (малюнок квітки). Це квітка, живий організм. Доведіть, що живий і що це організм.

V група (вода). Це речовина, рідина, яка складається з молекул, атомів. Доведіть, що в цій речовині багато молекул. Доведіть, що вода перебуває у трьох станах: яких, коли і чому.

Роботи виконуйте групою, усно. Порадьтесь, хто буде захищати ваші міркування.

— Після хвилини підготовки виступають по одному учневі від кожної групи, якщо це І, ІІ і ІІІ групи. Учні IV і V груп вирішують самі. Оцінюється робота кожного учня.

VII. Контроль і оцінка якості засвоєння

1. Робота в зошитах.

Це самостійна, індивідуальна письмова робота (с. 25—26). Якщо не знаєте відповіді, вивчіть удома, потім запишіть.

Після семи хвилин роботи зошити здайте вчителеві.

VIII. Підсумок уроку

Учитель дає оцінку роботи кожного. Скажіть, який вид роботи сподобався? Подумайте, яким би ви хотіли бачити наступний урок.

IX. Домашнє завдання

У підручнику опрацюйте с. 79—81, зверніть увагу на рубрики після статей.

Не забувайте спостерігати за погодою, природою і охайно, правильно відмічайте в щоденнику.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (12.11.2014)
Переглядів: 3043 | Рейтинг: 0.0/0
Народні традиції і здоров'я
Істинні та хибні висловлення. Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток пр...
Весняні свята. Мамин день
Хто ти. Які вони, який ти. твій зовнішній вигляд
Аплікація із рослинних форм
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]