УРОК 3 Тема уроку. Якою буває природа. Спостереження за предметами і явищами природи Мета уроку: уміти розрізняти предмети живої і неживої природи; розширити уявлення про те, що загрожує природі, про шляхи збереження природних багатств і правила поведінки в природі; формувати вміння спостерігати за неживою і живою природою; виховувати в учнів прагнення берегти, примножувати, охороняти природу; виховувати почуття прекрасного, уміння бачити і відчувати красу навколишньої природи. Форма уроку. Урок — екскурсія. Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, аркуш паперу, дощечка — засіб зворотного зв’язку (З.З.З), ручка, кольорові олівці, блокнот спостерігача, щоденник спостереження; для кожної групи — альбомний аркуш паперу. Оформлення дошки: 1. Тема уроку. 2. Завдання для індивідуальної роботи. ХІД УРОКУ I. Організація класу II. Перевірка домашнього завдання 1.Контроль і оцінка якості засвоєння теми «Жива і нежива природа. Збережемо природу». — Біля дошки працює три учні (протягом 5 хвилин), використовуючи підручник, словник. Завдання для індивідуальної роботи № 1 1. Як дбає держава про охорону природи? 2. Що таке заповідники? 3. Які рослини і тварини занесені до Червоної Книги України? № 2 1. Що таке довкілля? 2. Від чого страждає і хворіє довкілля? 3. Що таке Червона Книга України? Словничок: природа, мікроскоп, нежива природа, жива природа, природознавство. — Всі учні підготували 3.3.3: перевіримо, чи умієте ви розрізняти предмети живої і неживої природи. Подивіться на малюнок або предмет природи, відповідно запишіть на дошці букви ж або н, якщо це предмет, який виготовила людина, нічого не пишіть: заєць, берізка, муха, айстра, хлопчик, вода, гора, трава, олень, комар, вітер, хмара, будинок, вікно і т. п. — Оцініть свою відповідь, показуючи відповідно кількість пальчиків (якщо вчитель не згодний з учнем, виправляє, доводячи, що саме учень оцінив неправильно). — Прослухайте відповіді трьох учнів. Задайте питання з вивченої теми. Оцініть відповіді. 2. Самостійна індивідуальна письмова робота. — Запишіть на аркуші паперу ті правила, які запам’ятали зі статті «Запам’ятай і виконуй правила!» (с. 78 підручника). На виконання завдання відводиться 5 хвилин. — Вкладіть аркуші в робочі зошити і здайте. 3. Робота з підручником. У підручнику (с. 78) прочитайте чітко і виразно статті «Пам’ятай», «Запам’ятай і виконуй правила» (два учні). Запам’ятайте і виконуйте! III. Ознайомлення з темою і метою уроку 1. Слово вчителя. Тема сьогоднішнього уроку «Якою буває природа. Спостереження за предметами і явищами природи». Другу половину уроку ми проведемо серед природи — на нашій екологічній стежині. З якою метою? Як ви думаєте? Так, щоб побачити предмети неживої і живої природи на місці, навчитись їх розрізняти; вчитись спостерігати, бачити і помічати явища природи на початку осені, красу природи осінньої пори; вчитись знаходити цікавинки; помічати, кому ми маємо допомогти, кого повинні захистити, що ми можемо покращити у навколишньому середовищі. Перш ніж вийти на нашу екологічну стежинку, прошу ознайомитись з Правилами поведінки на екскурсії. Правила поведінки на екскурсії 1. Йдемо до екологічної стежини групами: не відставай від своєї групи. 2. Під час екскурсії не галасуй, не бігай, розмовляй тихо. 3. На екологічній стежині слухай уважно слова вчителя, однокласника; виконуй всі завдання спокійно, вдумливо; задавай питання спокійно, зрозуміло, розсудливо і відповідно до теми уроку. 4. Не рви рослини, не топчи траву, не сміти. 5. Записуй у Блокнот спостерігача, Щоденник спостереження те, що пропонує вчитель, охайно, грамотно, старанно. Не забудьте взяти з собою Блокнот спостерігача, щоденник спостереження, ручку, олівці. У блокноті записуйте тільки те, що стосується спостереження у природі, можете робити малюнки, наклейки. Заведіть папку, щоб зберігати у ній все, що потрібно для екскурсії — уроку серед природи. IV. Урок на стежині довкілля Треба вживати і термін екологічна стежина, щоб діти зрозуміли — це одне і те ж. 1. Поетична хвилинка (вірш читає учень). Осінь наша, осінь Осінь наша, осінь — Золота година, Неба ясна просинь, Пісня журавлина, Бабиного літа Довгі білі коси... І дорослі й діти Люблять тебе, осінь. (М. Познанська) Опишіть свої враження від природи. 2. Запишіть у щоденник спостереження, висновки щодо погоди: стан неба, опади, вітер (вчимося визначати за флюгером), висота сонця за гномоном, температура повітря. 3. Спостереження за природою. а) Назвіть предмети неживої природи: яке небо, сонце, повітря, земля? Придумайте порівняння, метафори, щоб красивіше про них сказати. Складіть загадку, віршик про будь-що. б) Зверніть увагу на предмети живої природи. Що ви скажете про них? Придивіться, які дерева ростуть на нашій стежині? Торкніться їхньої кори, роздивіться листочки. Чим вони відрізняються, в чому схожі? Знайдіть кущ. Чим кущ схожий на дерево, а чим відрізняється? А тепер зверніть увагу на трав’янисті рослини. Назвіть їхні ознаки. Рослини — дерева, кущі, трава — які вони восени? Пошукайте «золото» осені. На яких деревах воно уже є? А які листочки, жовтогарячі, лимонні, жовто-зелені. в) Підійдіть до клена. Подивіться на нього: розлогі крона, візерунчасте листя. На що схоже листя? Може, на долоню людської руки? А зараз придивіться, як палають червоні кольори в осінньому золоті. Це пломеніють ягоди горобини. Весною зеленіла, Влітку загоріла, Червоні коралі Восени наділа. Що вам хочеться сказати про горобину? А це кущ бузку. Листочки на ньому ще всі зелені — не боїться бузок холоду. Що ви знаєте про цю рослину? г) Ось подув вітерець. Помилуйтесь, як красиво летять листочки. Ніби ... ! Золоті метелики з дерева летять. Крильцями своїми сумно шелестять. Про яку рослинку ми не поговорили? Ось про цю. Будь ласка, візьміть листочок. Вдома приготуйтесь розповісти про цю рослину: казка, опис, наукове спостереження (на вибір). д) Спостерігайте за рослинкою всією групою, посперечайтесь, подискутуйте, порадьтесь. 4. Зверніть увагу на тварин, які живуть на нашій стежинці або заходять в гості. Кого ви помітили за час нашого уроку? Горобця, синичку, ворону, бджілку, муху, комашку; а жабку побачили? А собачку? Якої пташки вже немає? Ластівки. А що це за пташка і чому вона прилетіла? Синичка. А що скажете про бджілку, муху, комашку, жабку? Не забувайте заглядати на нашу стежинку кожного дня. 5. Запишіть у Блокнот спостерігача наступні дані: — Дату. — На яких рослинах листя зелене, жовто-зелене. Яких тварин бачили? — Намалюйте листочки наших рослин (обведіть). Вдома намалюєте ілюстрацію екологічної стежини. Придивіться до кожної дрібниці. 6. Робота в групах. — Знайдіть цікавинки, про які вам би хотілося розповісти всім. — Придивіться, що треба зробити, щоб покращити, збагатити, зберегти нашу стежину; — Що цікавого ви побачили сьогодні; опишіть це прекрасне словами у вигляді загадки, вірша, слів-по-рівнянь (на вибір). 7. Перевірка самостійної роботи. Розкажіть про ваші спостереження (або один із групи, або всім колективом). V. Засвоєння знань, формування умінь і навичок (Урок у класі, парти розставлені для роботи групами) 1) Завдання (записані на переносній дошці): — назвіть предмети живої природи, що є на нашій стежині; — назвіть предмети неживої природи, що є на нашій стежині; — назвіть рослини, що ростуть на нашій стежині; — назвіть тварин, яких ми побачили (діти вибирають собі завдання, повідомляють вчителеві). 2) Виберіть листочок, щоб описати рослинку (на столі лежать листочки). 3) Подумайте, що можна зробити для покращення стежини довкілля. 4) Намалюйте і опишіть будь-який предмет природи. 2.Після десятихвилинної самостійної роботи доповідає учень, обраний групою. Учитель оцінює роботу групи. VI. Підсумок уроку Учитель підбиває підсумки уроку. Називає кількість балів, яку набрав кожний з учнів (11, 10, 9, 8, 7 балів), називає імена. VII. Домашнє завдання 1. Оформіть Блокнот спостерігача. 2. Доберіть по одній загадці чи прислів’ю про предмет природи. 3. На окремому аркуші паперу намалюйте ілюстрацію нашої екологічної стежини. 4. Підготуйте розповідь про вибрану вами рослину (усно). | |
| |
Переглядів: 2803 | |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 7 |
Елементарні уявлення про духовну складову здоров'я. Різні вияви краси пов... |
Створення пейзажу. Послідовність дій під час створення пейзажу. Ескіз виробу.... |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 20 |
Доброта - це частина нас |
Всього коментарів: 0 | |