УРОК 34 Тема. Взаємозв’язки в природі Мета: розширити уявлення учнів про ланцюги живлення, взаємозв’язки рослин і тварин із неживою природою; розвивати уміння аналізувати, порівнювати; виховувати бажання бути господарем, бережно ставитися до природи. Обладнання: ілюстрації. Хід уроку I. Підсумок фенологічних спостережень — Які зміни відбулися в природі у травні? — Що найбільше вас вразило? — Які квіти зацвіли? — Які дерева розпустили листочки? Які ще ні? II. Актуалізація опорних знань — Я стверджую, що гриби — це рослини. Доведіть, чи це так. — Складіть ланцюг живлення за початком. Грибниця підберезника ^ ..., ^ ..., ^ ... (Грибниця підберезника ^ береза ^ козуля ^ вовк.) — Як ви гадаєте, чи можна продовжити цей ланцюг? III. Повідомлення теми і завдань уроку IV. Вивчення нового матеріалу 1. Бесіда за малюнком. (На малюнку зображено дуб, під дубом — їжак, мишка, кабан, вовк, трави, квіти, гриби, на дубі — сова, білка, одуд, гусениця.) — Розгляньте малюнок дуба. — Яких рослиноїдних тварин ви бачите біля нього? — Як вони пов’язані з дубом? — Назвіть хижих тварин. — Як вони пов’язані з дубом? — Уявіть собі, що дуб засох. Що станеться? — Отже, рослини є їжею для рослиноїдних тварин, а вони є здобиччю для хижаків. У природі сильніші хижі тварини нападають на слабших. 2. Робота з підручником. 1) Читання статті. 2) Відповіді на запитання. — Як ви гадаєте, чи може таке статися, що хижаки знищать усіх рослиноїдних тварин? (Учні висловлюють свої думки.) — Яке місце в природі посідає людина? — Що треба робити для збереження життя на Землі? Чому? 3. Розповідь учителя. — Послухайте історію. В одній країні розвелося дуже багато горобців, які знищували врожай. Людям це дуже не сподобалося. Вони стріляли в горобців, знищуючи їх. Пройшов час, і розвелося багато шкідників, які ще більше знищували плоди, ніж горобці. Люди змушені були завозити горобців з інших країн. — Чому люди змушені були це зробити? — Отже, втручаючись у природу, людина руйнує ланцюги живлення. Цим самим завдає їй великої шкоди. 4. Бесіда з елементами гри. — Пригадайте і скажіть, якою буває природа. (Жива й нежива) — Як ви думаєте, а чи пов’язана жива природа з неживою? Гра «Дехто живе?» • Риба живе...; • птах живе...; • черв’як живе...; • кріт живе... — Отже, нежива природа — середовище для життя багатьох тварин. — Чи можуть тварини жити без сонячного світла і тепла? Чому? — А що ще потрібно для життя тварин? (Кисень, вода) — Отже, рослини і тварини не можуть жити без неживої природи. Природа — єдине ціле. 5. Цікаво знати! — На землі рештки тварин і зів’ялих рослин руйнуються бактеріями і переходять у ґрунт, стаючи їжею для рослин. V. Закріплення вивченого матеріалу 1. Складіть ланцюги живлення. 1) Горіхи ліщини ^ ... ^ ...; 2) ^ ... ^ ... мураха; 3) ... ^ ... ^ ... 2. Розгадування кросворда. — Якщо ви розв’яжете цей кросворд, то дізнаєтесь, ким є сокіл. 1) Що над нами вверх ногами? (Муха) 2) Головний герой байки Л. Глібова — «...-стрибунець». (Коник) 3) У зеленому жакеті Галасує в очереті, Хоч і плавати мастак, а не риба і не рак. (Жаба) 4) Влітку білий, взимку сірий. (Заєць) 5) Сірий, зубатий, Полем рискає, Телят, овець шукає. (Вовк) — Отже, сокіл — це хижак. До хижих птахів, крім соколів, належать орли, яструби, коршуни, беркути. VI. Підсумок уроку — Чому треба берегти природу? — Поясніть вислів «Природа — єдине ціле». — Як ви будете поводитися в природі протягом літніх канікул? VII. Домашнє завдання Опрацювати статтю «У природі все взаємопов’язано». | |
| |
Переглядів: 2818 | |
Чим ми чуємо |
Вибір друзів. Уміння товаришувати й спілкуватися в класі та сім'ї. Практи... |
Комбінована аплікація. Послідовність дій під час виготовлення комбінованої ап... |
В. Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово». В. Скомаровський «Пісенька». В.... |
«Колючий клубочок прибіг у садочок». Побудова текстів за поданим початком |
Всього коментарів: 0 | |